Wanneer heb je een goede website

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Ivm met het opzetten van een eigen website, ben ik geinterresseerd in wat andere fotografen belangrijk vinden aan een goede website.
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat fotos snel in beeld komen en gecategoriseerd zijn. Verder niet te veel drukte.
Wat vinden jullie belangrijk?

PP
Gebruikers-avatar
Jas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2006 08:04
CONTACTCOLON

Dat het niet statisch is, dat de inhoud dus met enige regelmaat wijzigt.
(En dat het werkt in Firefox !)
paul-robert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 20:47
WoonplaatsCOLON leeuwarden

Vroeger heb ik ook wel eens gewerkt met websites en forums. Geen groot succes omdat ik nogal snel doorsloeg met ditjes en datjes erop.
Mijn advies zou dan ook zijn om het eenvoudig te houden qua lay-out en te werken met frisse kleuren, dus niet zwarte achtergronden met rode letters etc..
EOS 400d
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

Ik ben dan wel geen "fotograaf", maar te veel tekst en veel moeten scrollen zijn volgens mij dingen die je pagina minder gebruiksvriendelijk maken.
Gebruikers-avatar
jax
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2006 23:13
WoonplaatsCOLON Spanbroek
CONTACTCOLON

Zo min mogelijk toeters en bellen !
Geen reclame's waar je op moet klikken.
Zorg ervoor dat je bij jezelf blijft een eigen uitstraling hebt en natuurlijk het moet leuk zijn om naar te kijken.
Canon Eos 5D mark II
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

Enkele punten
- Geen pop-ups
- Geen Reclame (Google Ads bijvoorbeeld)
- Snel
- Niet hoeven inloggen
- Eenvoudig
- Niet een elendelange domainnaam
- Duidelijk
- Regelmatig nieuwe artikelen/foto's
- Gebruik niet veel verschillende lettertypes of kleuren (breezer stijl)


Ik heb zelf ook een website. Maar ik houd me niet aan alle punten die ik hierboven opgenoemd heb.
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Plaats niet te veel plaatjes op je site ivm de laadtijd.
Geen flash intro duurt ook allemaal te lang.
Maak hem niet in verschillende frames, dus je index gewoon één frame.

Gr Aad.
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Zelf zou ik als goede portfolio-site zeggen:

Hij moet zonder scrollen van links naar rechts zichtbaar zijn in 1024x768 resolutie. Hij moet geen gadgets gebruiken die alleen Internet Explorer ondersteunt. Hij moet dus voldoen aan de W3C bepalingen, zodat ik hem in de enige browser die alle tests doorstaat (Opera) ook goed kan zien. Het klinkt zo simpel, maar als je het aantal sites ziet dat in Opera niet goed zichtbaar is, schrik je weleens. En dat terwijl het de enige browser is die zelfs de acidtest doorstaat. Als je echt goed bezig wilt zijn, test je site op user-agent (browser) en kan hij dan besluiten hoe hij de informatie doorgeeft.
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Gebruikers-avatar
renemas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Met respect hoor, Santax: maar die paar Opera gebruikers zijn de moeite van het bouwen/testen niet waard. Firefox zijn er al heel wat meer, en dat is dus een ander verhaal.

Verder zou ik als je technisch niet heel erg thuis bent op dit gebied, de site eenvoudig van opzet houden, niet te veel toeters en bellen. Ook een eenvoudige site kan heel mooi zijn! Uiteindelijk zijn het toch de foto's die het verschil maken. :D

Succes!
EOS 350d - canon 50 F1.4, sigma 24-70 F2.8, canon kitlens, canon EX430.

Ik doe niet aan ondertitels.
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Renemas, wij verschillen van mening.
Opera komt niet vaak in de top 3 van meest gebruikte browsers omdat hij zich standaard niet als zodanig bekend maakt. Feit blijft, dat je op het web met standaarden te maken hebt en Opera de enige browser is die al de testen daarvoor doorstaat :)

Maar ik bedoelde ook meer, zaken zoals javascript, probeer dat te vermijden, er zijn betere oplossingen. ActiveX, niet doen... Een voorbeeldje wat je vaak ziet op sites, rechtermuisknop disablen in IE, niet doen, heeft geen enkele zin en veroorzaakt foutmelding in andere browsers.

Kortom, hou je aan de ISO's en dan komt het goed. En inderdaad, als je nog nooit een website hebt gebouwd, hou het simpel. Het is makkelijker uit te breiden vanaf een goede basis dan een website opnieuw te moeten schrijven omdat de code in de eerste instantie niet goed was. Overweeg ook bijvoorbeeld een CMS systeem, die zijn er gratis en voor niets, en zelfs hele grote sites zoals slashdot.org maken daar gebruik van. Flash kan wat mij betreft wel, maar zelf zie ik liever een gewone normale site. Overweeg ook een site als flickr bijvoorbeeld. Zoveel mogelijkheden :)
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Gebruikers-avatar
renemas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Santax, Haha, volgens mij valt het meningsverschil best mee.

Ik sluit me aan bij je opmerking het simpel te houden.
Ik zou ook nog willen toevoegen dat schoonheid relatief is. Dat geld ook voor websites. Als TS het idee heeft dat zijn foto's tot hun recht komen; vooral doen.

Laat wanneer de site af is, ons meegenieten van het resultaat!
EOS 350d - canon 50 F1.4, sigma 24-70 F2.8, canon kitlens, canon EX430.

Ik doe niet aan ondertitels.
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Denk dat het ook best meevalt :P

Hehe ben gewoon al sinds jaar en dag verliefd op Opera ;)
Maar inderdaad, laat ons zien wat je ervan maakt!
Dan is het ook makkelijker tips geven. Vaak zul je zien dat een site groeit! Wat ik je verder nog wil aanraden is je te verdiepen in CSS. Dat is een systeem dat zorgt voor de layout van je site. Als je dan een keer een andere layout wil, hoef je niet elke pagina aan te passen. Maar alleen het CSS-template.
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
qsecmre
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2007 19:57

Hallo,

een website moet inderdaad simpel, overzichtelijk en professioneel zijn. (beetje zakelijk).
Ik zou dus een mooie template downloaden en een goed foto script erop zetten.

Als je het mij vraagt moet je de foto's zo laten zien dat ze er echt uit springen, bijvoorbeeld met het lightbox js 2.0 script.

link: http://www.huddletogether.com/projects/lightbox2/

voorbeeld van een foto template en gratis te downloaden:

Preview Link: http://www.freewebsitetemplates.com/preview/template28/

Download Link: http://www.freewebsitetemplates.com/dow ... template28

Groet, Martijn
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

We hebben nu voornamelijk gehad over functionaliteit en techniek, maar hoe zit het met de vormgeving? Bij een aantal dingen die ik nu zo hoor, blijft daar niet veel goeds of creativiteit voor over. Dat je alleen frisse kleuren mag gebruiken en geen zwarte achtergronden is bv al onzin. Krijgen we straks alleen maar teletubbie websites? :P (geintje..;) )

Ik blijf dit topic effe volgen, want ik ben ook met iets bezig. Echter zou ik meer willen weten over de vormgeving en wat bepaalde kleuren met mensen doet en dergelijke. WC3 standaarden geloof ik allemaal wel...
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Daar heb je een goed punt.
Over vormgeving. Bedenk je welk publiek je wil aanspreken. Voor mij is niets zo hinderlijk als een rode achtergrond met groene letters. Ik ben zelf niet kleurenblind, maar word het instant als ik zoiets zie. Ik prefereer een wat hoger contrast. Zodat het goed leesbaar is. Ook als je niet de ogen van een 12-jarige hebt. Verder ben ik voor een cleane strakke interface. Niet te klein lettertype. ik wil niet hoeven knijpen met mijn ogen. En voor mij is minder vaak meer. Daarnaast vind ik het fijn als ik via elke pagina, een hoofdrubriek kan bereiken. Dus bijvoorbeeld boven of onder in de pagina 'home - over mij - portfolio - contact' .
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Misschien een tip om je website nog voor publicatie eens te laten bekijken door iemand die er niet tijdens het bouwproces bij is geweest. Zo iemand kijkt er vaak een stuk frisser tegenaan en ziet wellicht dingen die jij zelf over het hoofd had gezien, juist omdat je er continu met je neus bovenop zit. Die iemand kan natuurlijk Opera gebruiken, heb je die test meteen gehad.

Overigens vraag ik mij stiekem een klein beetje af waarom Opera zo geweldig is, als de basisfunctionaliteit van een browser (het bekijken van websites) kennelijk al zoveel problemen geeft... :wink:
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Hehehe en daarover zal ik je even PB-en :P
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Alvast bedankt voor de tips, by the way:

Aangehaald voorbeeld wil ik dus niet:

Het duurt een "uur" bij deze link eer de fotos verschijnen in groot formaat.
Als je het mij vraagt moet je de foto's zo laten zien dat ze er echt uit springen, bijvoorbeeld met het lightbox js 2.0 script.

link: http://www.huddletogether.com/projects/lightbox2/
PP
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Santax... ik schrok even toen je een rood achtergrond noemde. (ben namelijk bezig met een rode site), maar je spreekt over vloekende kleuren. Dat is inderdaad irritant als je die 2 (groen en rood) naast elkaar legt. Net als rood en blauw. Ik ga (donker)rood en wit gebruiken, dus dan moet het contrast wel groot genoeg zijn. Ik wil juist niet wit gebruiken als achtergrond, omdat dat vaak zo zakelijk is en ik wil niet als een zakenman overkomen. Meer als een creatieveling.

Nu ben ik dus beetje bang dat als iemand rood geen mooie kleur vind, gelijk daar over valt. Maar ja.. dat zal je met blauw net zo goed hebben. Ik ga rood dus nog aanvullen met wit voor content en accent kleur en oranje als accentkleur.

Op www.adesdesign.net heb je veel (flash)weblayouts (te koop) staan die je voor inspiratie kan gebruiken. Erg straks en netjes allemaal. Paar voorbeelden waar ik mijn inspiratie van mijn kleurenschema vandaan heb...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Oh Soron, niet over vallen, ik nam rood en groen bewust als voorbeeld. Er is een rede dat op operatietafels een groen kleed word gebruikt... Rood en groen is voor mensen die kleurenblind zijn ook niet te doen. Maar er is ook een rede dat de 2 bekendste merknamen ter wereld rood/wit zijn... *marlboro, coca cola*

Voor mij, als niet kleurenblind zijnde, is rood/wit perfect. Duidelijk contrast, goed leesbaar :)
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar