Fotografen gezocht voor party-pics

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Ik ben al enkele jaren eigenaar van een site (AxeWeb) en maak in en rondom friesland party-pics (als ik niet voor partyflock schiet, maak ik voor axeweb).

Nu heb ik er 2 fotografen bij, maar die schieten af en toe. MIjn vraag is of er hier ook mensen zitten die weleens naar hardstyle/hardcore/techno etc feesten gaan en graag eens foto's willen maken (voor AxeWeb). Ik regel dan de gastenlijst toegang etc.

Wie heeft intresse? Alles is welkom :D

(p.s. hoop niet dat dit onder spam oid valt..tis moeilijk om mensen te vinden hiervoor :oops: )
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

En wat moet je dan op de foto zetten? Sfeer? Bezopen bezoekers? DJ's/bands? :P
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Zonder hier een toontje te willen zetten moet ik toch het volgende even kwijt.

Het gebeurt steeds vaker dat organisatoren van evenementen op fotoforums "hun fotografen" zoeken voor dergelijke evenementen.

Er zijn altijd wel suckers (sorry, no pun intended :lol: ) die zich graag en gratis beschikbaar willen stellen.

Onlangs was er ook nog zo'n topic waarin fotografen gevraagd werden voor een evenement in Rotterdam (2 februari j.l.). Ik had hierop gereageerd en vroeg in mijn email of er een financiële vergoeding tegenover stond. En je raad het natuurlijk al... ik kreeg een mailtje terug dat de keuze op iemand anders was gevallen.

Uiteraard is er niets mis met het aanbieden van je diensten als fotograaf "voor de vermaek ende leering" maar op het moment dat organisatoren de foto-forums af gaan struinen op zoek naar "gratis" fotografen ga ik er toch zo mijn vraagtekens bij zetten.

Vroeger kostte het gewoon geld als je een fotograaf inhuurde. En dat zou vandaag de dag nog steeds zo moeten zijn.

Op deze manier blijft er voor de beroepsfotograaf nog maar weinig arbeidsmarkt over. Het bruids-circuit word al overspoeld door gasten met een powershot die op marktplaats hun diensten aanbieden voor 75 euro, de pers en media zelf roepen mensen al op televisie en in de krant op om hun leukste of mooiste foto in te sturen naar de redactie, en in het bedrijfsleven word er onder de werknemens al gevraagd wie van hun een digitale camera bezit om zodoende foto's te kunnen maken tijdens een bedrijfsevenement of presentatie.

Nee, het gaat naar mijn mening niet de goede kant op.

Hiermee wil ik overigens niet gezegd hebben dat het betreffende evenement in dit topic een gratis dienst van de fotograaf zou moeten zijn, maar ik zou het toch wel wenselijk vinden als topic-starter hier iets duidelijker over zou kunnen zijn.

Gr. John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

MusicJohn..... voor deze keer ben ik het helemaal met je eens. :)
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Soron schreefCOLONMusicJohn..... voor deze keer ben ik het helemaal met je eens. :)
Wat zijn we toch weer lief voor elkaar... Ik sluit me hier ook bij aan....
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Soron schreefCOLONMusicJohn..... voor deze keer ben ik het helemaal met je eens. :)
Dank je wel Soron. :lol:

In de basis ben ik niet zo rot als ik lijk. :wink:

Kom soms alleen wat slecht uit m'n woorden. :oops:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Euhm ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen..

- ik ben geen organisator van feesten
- ik wil mensen die willen leren party foto's te maken een kans geven door als axeweb fotograaf te beginnen. En namens die site foto's aan te leveren.

Gewoon op feestjes waar ze zelf heen willen.

Ik doe het zelf al dik 5 jaar, en bevalt me nog prima.
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

hoe zit het dan met je onkosten?

krijg je ook een percentage van de verkochte foto's?

heb op zich wel intresse doe namelijk ook welleens foto's maken bij kleine feestjes..
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Je verkoopt niks?

Volgens mij snapt niemand hier wat ik bedoel :roll:

Kijk eens op www.axeweb.nl, en dan foto's. Jij maakt dan op een feest (ik noem : defqon 1) foto's, deelt kaartjes uit met axeweb.nl. Upload de foto's naar mij, en plaats ze vervolgens op die site.

Zo doe ik het al jaren, en ook voor partyflock maak ik vrijwillig foto's. Krijg hier en daar wel eens een vergoeding, of een dj vraagt om een paar foto's tegen vergoeding :)
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Leeuwtje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2006 19:57

Soron schreefCOLONEn wat moet je dan op de foto zetten? Sfeer? Bezopen bezoekers? DJ's/bands? :P
wat denk je bezopen mensen natuurlijk :wink:
Gebruikers-avatar
VoRTeX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 17:05
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

ik ben jaren naar partys geweest en had altijd mijn G2 bij me,maar de laatste tijd zijn er figuren(lees dronke droppies!) die het nodig vinden aan je te gaan trekken als je niet snel genoeg een foto van ze neemt...
en na dat er een halve liter bier over mijn camera ging had ik het wel gehad met partyfotografie.

vroeger was partyfotografie leuk om de sfeer van het feest vast te leggen,tegenwoordig is het alleen nog maar een soort van portretfotografie geworden....ik bedoel daarmee vriend&vriendin vriendin zegt ff wachten dan wil ik ook met mijn vriendin,die heeft weer een vriendin etc. etc. zo word het alleen maar portretfotografie.

ik denk dat je juist moet gaan zoeken in het partycircuit naar mensen die een camera mee willen nemen,dan te zoeken naar fotografen die naar een party willen gaan.....deze mensen gaan toch al en zeuren niet over onkosten en zijn de omstandigheden gewend op de feesten
350D+BG | 17-40 L | 50mm f/1.8 II | 70-300IS USM | Metz 54 AF-1 E-TTL | Vosonic 3320 40Gb imagetank
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

VoRTeX schreefCOLON
ik denk dat je juist moet gaan zoeken in het partycircuit naar mensen die een camera mee willen nemen,dan te zoeken naar fotografen die naar een party willen gaan.....deze mensen gaan toch al en zeuren niet over onkosten en zijn de omstandigheden gewend op de feesten
Daar denk ik nu ook aan ja.. maar tis tegenwoordig geen bier meer hoor.. meer drugskoppie's :)
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Zonder het hele topic te hebben gegeven ben ik het dus niet met Musicjohn (en anderen) eens. Er is de laatste tijd meer te doen geweest over "broodroof" door amateurs op pro's (o.a. op Birdpix, DPZ, etc.). Echter, jullie vergeten 1 ding: een pro kan pas pro zijn als hij boven de amateur uitsteekt. Ik koop brood bij de bakker en niet bij de buren omdat de bakker beter brood bakt. Toch staat er naast de bakker een C1000 die goedkoper brood verkoopt, echter niet van de kwaliteit van de bakker. En zo zie ik ook de betaalde fotografie.

Als je als klant accepteert dat de kwaliteit niet van één niveau is en niet zo hoog, als je accepteert dat je telkens op zoek moet gaan naar nieuwe fotografen, en dat niet erg vind, kun je net zo goed op zoek naar naar welwillende amateurs. Dat je als pro hier niet tegen kun concureren is duidelijk, maar moet een pro ook niet willen. Een pro biedt namelijk wèl continue kwaliteit, die verkoopt niet één foto maar een hele beeldlijn, een stijl, etc. Daar betalen klanten voor.

Kun je als pro niet op tegen de amateur dan vraag ik mij af of je wel pro moet zijn. Als de warme bakker geen beter brood weet te bakken dan de C1000 of de buurvrouw, heb ik er geen moeite mee dat hij wordt weggeconcureerd.

Ik vind het broodroof verhaal dus een beetje zielig voor de pro, beetje de slachtoffer rol. Maar een goed pro hoeft niet te concurreren, die IS beter, en heeft klanten die die kwaliteit willen. Klanten die met minder genoegen nemen, heeft een pro ook niet als klant...

maar goed, slechts mijn bescheiden mening...
www.johanvanderwielen.nl
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONZonder het hele topic te hebben gegeven ben ik het dus niet met Musicjohn (en anderen) eens. Er is de laatste tijd meer te doen geweest over "broodroof" door amateurs op pro's (o.a. op Birdpix, DPZ, etc.). Echter, jullie vergeten 1 ding: een pro kan pas pro zijn als hij boven de amateur uitsteekt.
Johan, uiteraard respecteer ik jouw mening, maar ik denk dat je nu twee dingen door elkaar haalt.

Misschien toch maar even het hele topic lezen?

Waar ik op doelde is het feit dat steeds meer organisatiebureaus de foto-fora afstruinen op zoek naar "hobby" fotografen die voor een gratis entree-kaartje wel even de boel als documentaire vast komen leggen.

Het mag vooral niets kosten.

Of een professioneel fotograaf (lees: een fotograaf die zijn boterham moet verdienen met fotograferen) wel of niet meer of minder bekwaam is dan een enthousiaste amateur heeft met mijn hele (eerdere) betoog niets te maken.

Als organisatiebureaus de portfolio van de beroepsfotografen doorbladeren dan zien ze vanzelf wel onderscheid tussen een "goede" en een "slechte" fotograaf.

En als iedereen die een fotograaf nodig heeft dit nu eens zou doen dan werd het kaf vanzelf van het koren gescheiden en is deze hele discussie overbodig.

Maar juist het feit dat er steeds meer oproepen komen op forums waarin fotografen gezocht worden voor evenementen vertelt mij dat "men" de beroepsfotografen bewust wil omzeilen.

En dat vind ik een slechte zaak.

Overigens heeft TS e.e.a. al duidelijk toegelicht en heeft dit geen betrekking op zijn oproep.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONOverigens heeft TS e.e.a. al duidelijk toegelicht en heeft dit geen betrekking op zijn oproep.
helemaal gelijk, ik liet me toch even meeslepen, excuses aan TS. Maar als je mijn verhaal goed leest zie je dat ik wel degenlijk ook op deze situatie inga. De klant (org. buro) kiest ervoor slechte kwaliteit tegen 0 euro te hebben... dat is toch het goed recht van de klant? De bakker is ook niet boos op mij sinds ik een broodbakmachine heb... :wink:
www.johanvanderwielen.nl
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ook dat ben ik weer met jou eens Johan. :P

Maar het blijft een griezelige ontwikkeling voor de beroepsfotograaf. Sinds het tijdperk dat digitale SLR's en goede objectieven betaalbaar werden voor de consument is dit dan ook een veel besproken item in beroeps-kringen.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

maar geen slechte ontwikkeling imo. De pro heeft geen alleen heerschappij meer en zal ook echt goed moeten zijn wil hij aan de bak komen... en dat komt de fotografie imo alleen maar ten goede...
www.johanvanderwielen.nl
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Verhaal musicjoh: goed punt!
Verhaal Johan: beter punt!

Ik doe ook vaak aan autosportfotografie en als ik dan zie wat voor kwaliteit sommige profs leveren..
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Frevo schreefCOLONIk doe ook vaak aan autosportfotografie en als ik dan zie wat voor kwaliteit sommige profs leveren..
Dat ben ik ook absoluut wel met je eens hoor. :D
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Kijk, als je rondloopt met je 1D met daarop het duurste glaswerk wat je op dat moment kunt gebruiken en je gaat bijvoorbeeld panfoto's maken op 1/800e (ik noem maar iets) dan moet je ook niet mekkeren als iemand die betere foto's maakt met een 350D en ze vervolgens verkoopt voor de helft van de prijs.
Om in de autosportfotografie te blijven, mensen als Frits van Eldik zullen er niet zoveel van merken hoor, die weten de betere plekjes, zorgen dat ze op het goede moment op de goede plek zijn, oftewel die zorgen wel dat ze er bovenuit blijven steken en ook constante kwaliteit kunnen bieden.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar