Spencer Platt winnaar van de World Press Photo 2006.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

bron: http://www.nu.nl
De Amerikaanse fotograaf Spencer Platt is de winnaar van de World Press Photo 2006.
Zijn foto van een groep jonge Libanezen in Zuid-Beiroet is vrijdag verkozen tot beste foto van het jaar.

Zie www.worldpressphoto.com

LET OP: op deze pagina staan zeer schokkende beelden!!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Zitten inderdaad echte hele mooie fotos bij.

Ik snap alleen de winnaar van de sportcategorie niet. Dat lijkt me toch meer een geen foto, maar 2 fotos bij elkaar geshopt.
Nummer 2 daarintegen vind ik veel mooier en beter.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ik vind de winnaar zelf ook minder sterk dan andere foto's...
www.johanvanderwielen.nl
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Er staan inderdaad mooie en indringende fotos bij!

Een paar die er bij mij aardig "inhakken" zijn...

http://www.worldpressphoto.com/index.ph ... width=high

en

http://www.worldpressphoto.com/index.ph ... width=high

Ik vind overigens de kwaliteit van de world press photos, qua nieuwswaarde en fotografisch gezien, beter als die van de zilveren camera..maar da's mijn opinie..

Groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Tja ik zal er wel geen kijk op hebben, maar ik vind bijvoorbeeld de foto onder de winnende foto (1st spot news) zoveel sterker. Of nummertje 1 van People in the News.
En de winnaar van de sport snap ik ook de ballen niet van.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Er zitten inderdaad hele mooie platen bij, waar ik best jaloers op kan worden. :wink:
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Bartje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 677
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 00:49
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Er hoort wel de motivatie bij waarom die foto heeft gewonnen! Ik vind em veelzeggend! Terechte winnaar.

Leuk dat een Limburger er met de sport prijs vandoor is :D
[size=75]30D - BG-E2 Grip - EF-S 18-55 - EF 70-200/2.8 L - EF 28/2.8 - EF 50/1.8 - AF 28-75/2.8 - Peleng 8/3.5 8A
Canon 580EX II[/size]
[url=http://www.bartnotermans.com]bartnotermans.com[/url]
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Er zitten echt foto's bij, waar je even stil van wordt.

Van die oorlogsveteraan, die Erik ook noemt. En 1st van Spot news is ook super. 1st People in the news is gewoon grappig; een heel cordon ME lijkt dat arme vrouwtje te willen omduwen en het lukt ze ook nog niet eens. En de 2nd Sport features, WAUW!

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Bartje schreefCOLONEr hoort wel de motivatie bij waarom die foto heeft gewonnen! Ik vind em veelzeggend! Terechte winnaar.
Ik vind hem totaal niet veelzeggend eigenlijk. Ik zie een aantal mensen in een auto die langs een puinhoop rijden. Vink nie eg interessant eigenlijk.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Ik denk dat je wel voor ogen moet houden waar het hier om gaat... Een persfoto die iets vastlegt, is toch anders dan een Doornhof pinup foto. En als ik (als beginnende prutser, maar ervaren nieuwslezer) deze foto zie, dan krijg ik daar toch wel heel veel emoties bij. De pijnhopen, de auto met dude en chicks die zo na een avond stappen komt langsgereden. Jawel, voor mij mag deze foto echt wel de winnaar zijn :)

*Just my 2 eurocents*
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Als ik kijk naar de foto van die jonge mensen in de open auto rijdend door een kapot geschoten wijk, dan lees ik daar een verhaal. Een verhaal over ongevoelige ramptoeristen en het schrijnende verschil tussen deze (rijke) jongelui en de mensen op de achtergrond.
Terecht dat deze foto heeft gewonnen. World Press Photo wil toch zeggen dat het nieuws foto's zijn. Nieuws foto's beoordeel je op het verhaal wat verteld wordt en niet op techniek en compositie.
De foto met het meisje in bikini bij een uitgemergeld kind is ook zo'n sterk verhalende foto.
Bartje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 677
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 00:49
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Precies :)

Die foto van dat bruidspaar vind ik dan juist wel weer sensatiemakend. Wel mooi om te zien dat hij dan nog wel gelukkig getrouwd kan zijn. Natuurlijk verschrikkelijk wat met hem gebeurd is in Irak.

Dat zal dan wel de bedoeling zijn geweest van die foto, maar ik vind het te 'gemakkelijk' zeg maar.
[size=75]30D - BG-E2 Grip - EF-S 18-55 - EF 70-200/2.8 L - EF 28/2.8 - EF 50/1.8 - AF 28-75/2.8 - Peleng 8/3.5 8A
Canon 580EX II[/size]
[url=http://www.bartnotermans.com]bartnotermans.com[/url]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Jeep schreefCOLONAls ik kijk naar de foto van die jonge mensen in de open auto rijdend door een kapot geschoten wijk, dan lees ik daar een verhaal. Een verhaal over ongevoelige ramptoeristen en het schrijnende verschil tussen deze (rijke) jongelui en de mensen op de achtergrond.
Terecht dat deze foto heeft gewonnen. World Press Photo wil toch zeggen dat het nieuws foto's zijn. Nieuws foto's beoordeel je op het verhaal wat verteld wordt en niet op techniek en compositie.
De foto met het meisje in bikini bij een uitgemergeld kind is ook zo'n sterk verhalende foto.
YEAH!!!!! WE HAVE A WINNER!!!! Tenminste nog een paar mensen die het snappen. Het verhaal wat verteld word is veel meer van belang dan de techniek (waar men hier op het forum zoveel mee bezig is). Ik weet niet of ik de winnaar de sterkste vind, maar mij viel het contrast wel gelijk op en dat maakt de foto sterk.
De gewonde marinier die terug komt en gaat trouwen is ook erg sterk. Gelukkig getrouwd? Nou... dat weet ik zo nog niet als ik die gezichten zo bekijk. Ik mag voor hem hopen dat het wat geneest enz..
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@soron: de WP Photo gaat idd niet om vorm maar om inhoud. Desondanks vind ik #1 niet het sterkste wat inhoud betreft in vergelijking met andere foto's die lager zijn gewaardeerd. anders foto's hebben voor mij meer impact + dat ze ook wat vorm betreft soms fraaier zijn. En dat is voor mij wel ultiem: een pakkende inhoud met de juiste vorm. Dan heb je het als fotograaf echt gemaakt: je hebt de juist inhoud op de juiste manier weergegeven.
www.johanvanderwielen.nl
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Mee eens. Ik zou dus ook dat ik ook mijn twijfels had bij de winnende foto. :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar