Inschrijven bij de KvK?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Leeuwtje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2006 19:57

He mensen ik wil we laten inschrijven bij de kamer van koophandel , omdat ik steeds meer gevraagt wordt er grotere opdrachten krijg.

Ik kreeg net al een mailtje van een band die een fotoshoot wou maar , ik moest bij de kvk aangemeld zijn , omdat ze wouden factureren ofzo.

Nu lijkt het mij wel verstandig om me daar aan te melden, vanwege steeds meer opdrachten.
En zwart werken lijkt mij wel een btje gevaarlijk dan :lol: .

Maar nu is de vraag hoeveel moet je er per jaar betalen.
En zitten er voor en nadelen aan?

Ik wil me graag als freelancer of zzp'r aanmelden (staat op hun site)

Heeft iemand tips voor mij ik hoor het heel graag.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kreeg een mailtje van een band en dan moet JIJ bij de KVK aangemeld zijn omdat dat bandje wil factureren. Mag ik daar uit concluderen dat jij moet betalen om dat bandje te fotograferen?

Fotograaf is, voor zover ik weet, in Nedeland nog steeds een vrij beroep.
Dat betekent dat iedereen zich fotograaf mag noemen, met of zonder opleiding.
Een inschrijving bij KvK is dan ook niet nodig. Als het echt serieuze vormen aan begint te nemen, dan kun je overwegen om een eenmanszaak o.i.d. te worden en bij de belasting een BTW-nummer aanvragen. Je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet er bijvoorbeeld het doel zijn om winst te maken (ook al haal je dat in je startersperiode niet!)

Heb je nog niet genoeg inkomsten om als serieuze onderneming aangemerkt te worden, dan kun je ieder jaar je inkomsten aangeven als bijverdienste.
Ik weet niet hoe hoog die mogen zijn, waarschijnlijk is dat voor studenten en in loondienst werkzame mensen verschillend.
Houd er rekening mee dat je van die inkomsten je uitgaven mag aftrekken. Als je dan neit genoeg overhoud, hoef je dat ook niet op te geven. Maar krijg je controle, moet je dat wel kunnen aantonen dat de bijverdienste niet hoog genoeg zijn voor opgave.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

spit ff dit topic door (staat echt een hoop in):

http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=36032
www.johanvanderwielen.nl
Leeuwtje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2006 19:57

Dit is de mail voor meer duidelijkheid

Wij willen nieuwe bandfoto's gaan doen, en we hebben een vraag. Ben jij al een bedrijf met fotograferen? sta je ingeschreven bij de KvK en mag je facturen sturen? daar gaat het even om, omdat we namelijk nog een prijs hebben (500 euro fotoshoot) die nog openstaat. Om die te mogen gebruiken moet je wel mogen factureren namelijk.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Factureren mag je altijd. Om BTW te rekenen heb je een btw nummer nodig. Een inschrijving kvk heb je dan verder niet nodig.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

je hoeft geen KvK nummer te hebben om te mogen factureren. Echter, sta je niet ingeschreven als ondernemer bij de belastingdienst (let wel: dat is iets anders als ingeschreven staan bij de KvK) dan mag je ook geen BTW heffen. Je moet gaan uitkijken dat als je teveel verdient de belastingdienst je, ongeacht wel of niet inschrijving bij KvK, als ondernemer gaat zien en je BTW plichtig acht. In dat geval moet je BTW gaan betalen...

inschrijving KvK vinden echter wel veel klanten prettig omdat je dan laat zien dat je serieus bezig ben, maar nogmaals, het is geen vereiste.

[edit]: chow was net eerder... en een stuk beknopter :wink:
www.johanvanderwielen.nl
Leeuwtje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2006 19:57

Chow schreefCOLONFactureren mag je altijd. Om BTW te rekenen heb je een btw nummer nodig. Een inschrijving kvk heb je dan verder niet nodig.
aha maar waar kan ik zo'n btw nummer opvragen dan?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

In principe mag je een factuur uitschrijven (voor 500 euro :lol: ).
Omdat je geen ondernemer bent (en geen BTW-nummer hebt) mag je geen BTW rekenen bij je factuur.

Het factuurbedrag is dan € 500,-. En geen € 500,- inc € 79.83 BTW, of € 500,- exclusief BTW. Gewoon € 500,- en over BTW moet je dan helemaal niet praten. Niks illegaals aan. Doe ik ook. Mijn vader is oud loonbelastingcontroleur van de belasting en daar heb ik dit soort dingen al eens mee besproken omdat ik dus ook wel eens wat betaalde dingen doe, maar bij lange na nog niet genoeg om daar zelfs mijn hobby van te kunnen bekostiggen, laat staan brood mee te verdienen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik zou dan gelijk ook even bij de KvK informeren naar de verplichtingen voor de omzetbelasting en in hoeverre jij als zzp-er of freelancer wat voor verplichtingen hebt om je winst te verantwoorden.

Moet je elke maand BTW-aangifte doen? Voor welke regelingen kom ik in aanmerking etc. Moet je een VAR verklaring hebben? Kan ik mijn gear aftrekken van de belasting etc. etc.

Informeer gewoon bij hun waar je waar voor moet zijn.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
F4-2grapher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 12:19
WoonplaatsCOLON Knegsel (gem EERSEL)
CONTACTCOLON

BTW nr bij Belastingdienst - nadeel is dat jij per kwartaal BTW admin moet bij (laten) houden. Dus als je sporadisch een opdracht doet is het hoop werk - voordeel is wel dat je voorje Fotografie je BTW kan terugvorderen.

Is je omzet minimaal kan je altijd factureren maar zonder BTW en dan de opbrengsten wel keurig opgeven naast je normale verdienste opgeven.

grtz
Erik
[size=67]EOS 1Ds (EOS-3 +PB-E2) + 420 EX + Stofen OmniBounce + EF 24-105mm L F4 IS USM + EF 24-85mm F3.5-4.5 USM + EF 70-210mm F3.5-4.5 USM+EF 100mm F2.0
[/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik meen dat je tot een bepaald bedrag per jaar geen btw nummer hoeft te hebben. Ik zou de belastingdienst gewoon even bellen. Ben je er zo achter..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Leeuwtje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2006 19:57

Nja als ik dan nu ook mag factureren ( zonder btw te vragen ) vind ik het al goed.

Dan schrijf ik me verder ook nergens voor in denk ik zoals ik dit allemaal lees.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

je mag je factuurtjes er zo proffesioneel uit laten zien als je zelf wilt. Als je geen BTW-nummer hebt, dan moet je alleen niet over BTW spreken op je facturen. That's it.

belastingdienst:
Makkelijker kunnen ze het niet maken, maar nog wel leuker.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Ditch
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2006 11:31
WoonplaatsCOLON Sint Philipsland
CONTACTCOLON

Ehm ja, er is al zoveel getypt. Wat moet ik nu nog toevoegen. Eén dingetje dan. Leeuwtje, die band vraagt inderdaad naar de mogelijkheid of jij mag faktureren. Waarom vragen ze dat. Ik denk dat als voorwaarde voor de prijs van de band (€500) zij inzichtelijk kunnen maken dat dit ook inderdaad serieus is gedaan.

Dus niet door een 'gek met een kamera'. Ik adviseer je je in te schrijven bij
KVK. Kost nog geen €60,- meen ik. Je kan dan de link met de belastingdienst lekker clean houden.

Je kan dan inderdaad als freelancer of later zelfs als fotograaf (wel je opleiding halen, haha) aan de slag.

Wat betreft inkomsten zonder in te schrijven, je telt dit gewoon bij je inkomen. :wink:

Als je ingeschreven bent kun je een bedrijfsnaam voeren, is toch veel leuker dan Talitha ...... .

Succes met je overwegingen en ehh die foto's van die band zien we wel verschijnen. Toch?
One click on a day, keep all your bad thought away.....
Leeuwtje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2006 19:57

dejong1racing schreefCOLONje mag je factuurtjes er zo proffesioneel uit laten zien als je zelf wilt. Als je geen BTW-nummer hebt, dan moet je alleen niet over BTW spreken op je facturen. That's it.

belastingdienst:
Makkelijker kunnen ze het niet maken, maar nog wel leuker.
Ik heb gemailt , en ze gaan akkoord , wat van bedrag eruit komt dat word eerst besproken.

8)
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als je ingeschreven bent en een btw nummer hebt, kun je de van je verdiensten aangeschafte spullen aftrekken voor je IB en de BTW ook nog eens verrekenen met je te betalen BTW.

Voorbeeld: jij fotografeert voor 500 euro in BTW...
Jij schaft daarvoor aan een lens van 500 euro in BTW....

Resultaat: geen BTW afdracht, geen IB over de inkomsten EN WEL een nieuwe lens. Moet je wel zelf een BTW administratie kunnen bijhouden, maar dat zal met jouw inkomsten nog wel los gaan lopen.

Als je dit niet kunt, zou ik even informeren voor hoeveel geld iemand dat voor je wil doen. Kan ook je moeder of je vriend of een neefje zijn :roll:
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb me uiteraard ook in deze materie verdiept voordat ik mijn bedrijfje begonnen ben. Toch ben ik het in deze niet geheel met Schoffie eens. Naar mijn mening (en ook die van KVK-medewerker tijdens de startersdag toen) was een KVK-inschrijving voor fotografen in de meeste gevallen wel degelijk verplicht. Het valt namelijk niet onder de "vrije beroepen" zoals door de KVK omschreven. Om je hier wel onder te mogen scharen moet je aan een aantal voorwaarden te voldoen, de belangrijkste:

- Je moet door klanten om je kwaliteiten gevraagd worden.
- Je mag jezelf niet aanbieden.
- Je mag geen promotie of reclame voor jezelf maken
- Het product dat je vervaardigd moet uniek zijn

Kunstenaars, advocaten, doktoren, tandartsen en dergelijke vallen hier dus wel onder, fotografen meestal niet. Belangrijkste graadmeter voor de KVK tegenwoordig: website en/of portfolio. Zodra je een website hebt waarop je jezelf tegen betaling aanbiedt als fotograaf ziet de KVK dit als promotie/marketing en ben je volgens hen dus inschrijvingsplichtig.
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar