avondportret

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mdebruin
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Hoi Allemaal,

Laatst had ik een vriendin over voor een etentje ik geprobeerd heb om wat leuke foto's te maken (met de 50mm 1.8) nu kwamen deze bewogen eruit (wat niet echt verwonderlijk was). Nu vroeg ik mij af wat de beste taktiek is om in schemerige en/ of donkere en/ of bij kaarslicht goed te fotograferen.

Ik wil in de toekomst ook een 70/200 2.8 kopen voor de scherpte, zou deze ook goed zijn onder deze omstandigheden?

PS: ik heb geen statief/ monopod wat waarschijnlijk wel erg handig is in de bovengenoemde omstandigheden
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

ik denk idd dat de aanschaf van een statief erg handig is zeker in zulke omstandigheden... ik heb toenvalig vandaag een statief aangeschaft en ik ben er erg blij mee, ik denk dat het ook voor macro een groote pre zal zijn.
MVG
Niels Tacoma
Yumo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 16:28
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard

Ik neem niet aan dat je met een heel statief wilt lopen ***** bij dit etentje. Dus het enige wat rest als je diafragma al helemaal open staat is je iso omhoog gooien of flitsen.

De 70-200 F2.8 is nog minder lichtsterk, en je moet respectievelijk ver weg gaan staan om een compleet plaatje te krijgen. Je zult dus nog meer ruis krijgen ( <- hogere iso ter compensatie van F1,8 -> f2.8)

Mijn ervaring is dat je met ISO 800 en F1.8 nog redelijk uit de voeten kunt en je ruis nog beetje beperkt houd.

groet Sander
Had mij 10 jaar geleden gezegd dat we fotos zouden maken met een luciferdoosje, en ik had je voor gek verklaard......
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ik denk dat de oplossing hier ligt in het in de juiste manier mengen van omgevingslicht en flitslicht.

Om te beginnen:
Schiet in RAW om achteraf beter te kunnen corrigeren.
Pak een losse flitsert, liefst met omnbounce of anders indirect via muur / plafond.
Zet je camera op Tv of Manual.
Kies Sluitertijd en/of diafragma zodanig dat je ongeveer twee stops onderbelicht.
Kies voor 1 stop flitsonderbelichting.

Schieten maar, nu naar inzicht en beoordeling histogram nog een beetje bijstellen tot het goed is.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar