prijs fotoopdracht

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
andy zuidema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 11:53
CONTACTCOLON

ik heb een opdracht gekregen van een camping hier in de buurt om een sfeer reportage te maken van de camping, het gaat om 600 fotos. Wat voor prijs zouden jullie hier voor vragen?

groetjes andy
Wat bedacht kan worden, kan ook gemaakt worden!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een sfeer reportage van 600 (Da's in letters zes-honderd) foto's? Dat zijn er wel gruwelijk veel. Geen typefout? Wat moet iemand nou met 600 foto's.
Het eerste wat je moet doen is denk eens om eens aan tafel te gaan zitten of dit echt de bedoeling wordt. Als ze er 600 willen omdat ze dan de beste uit willen kiezen, dan moet je vertellen dat je fotograaf bent en dat jij dat best voor hun kunt doen. Anders moeten ze ze lekker zelf maken.

Mocht dit echt serieus om 600 foto's gaan dan hoef ik minstens deze maand niet meer te werken omdat ik om een veelvoud van mijn maandsalaris zal vragen. Als je uitkomt op 20 euro per foto zit je al op 1200. En dan ben je nog niet eens kostendekkend, ga daar maar van uit.
Maak voor jezelf eens op wat je aan werk moet verrichten en begin van daar uit eens te rekenen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
andy zuidema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 11:53
CONTACTCOLON

het is echt zeshonderd fotos. Ook ik vind het erg bijzonder dat het om zoveel fotos gaat. Morgen neem ik zelf contact op met de campingeigenaar (een personeelslid benaderde mij) om echt te weten of het om zoveel fotos gaat,want ik kan er ook niet echt bij

Maar in elk geval ongeveer 20 euro per foto dus.
Het lijkt mij een hoop werk omdat ik waarschijnlijk de camping in beeld moet brengen met haar activiteiten en dat niet in een dag is. Ik vermoed dat je 1 of 2 weken moet gaan rondlopen om alles in beeld te kunnen brengen qua activiteiten.

als het inderdaad echt om 600 fotos gaat dan is het ook wel een karwei om alles te bewerken en te selecteren ( want je maakt als je 600 fotos moet leveren al gauw meer)

20 euro die jij noemt wat dan op 1200 euro komt lijkt mij opzich ook wel oke als ik zo alles opnoem.
en inderdaad dat met uitzoeken vind ik een erg goede tip van je!
Laatst gewijzigd door 1 op andy zuidema, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wat bedacht kan worden, kan ook gemaakt worden!
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

1200 euro? Dat lijkt mij inderdaad een koopje...

Belangrijk is ook wat voor foto's worden het, het formaat, hoeveel tijd heb je ervoor, hoeveel moet er bewerkt worden. Spreek ook goed af waarvoor ze de foto's gaan gebruiken, hoe vaak, etc...

600 foto's vind ik ook wel erg veel, maar het kan. Als ik bijv, 600 product foto's moet maken, maak ik er gemiddeld 4 a 5x zo veel en zoek ik daar de beste uit. Misschien nog wel meer om tot het gewenste resultaat te komen... Dat is ook een aardige impact op de levensduur van de camera....

Als vaste 'huis' fotograaf met een contract voor 3 jaar en elke maand nieuwe foto's in het blaadje, op de website, etc.... Dan kan 600 foto's wel... :)

[edit] Ik ben benieuwd wat ze je morgen zeggen, misschien vragen ze je alleen wat voor 'n dag het zondag was... :P [/edit]
Laatst gewijzigd door 1 op MarkGrob, in totaal 1 keer gewijzigd.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Ben_91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 229
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 20:39

20×600 is toch echt 12.000 hoor, en 20 euro per foto is niet eens zo veel ghoor :)
Canon Eos 300D | Bg-e1 | 18-55mm F 3-5.6 | 50mm F 1.8 II | 75-300 F 4-5.6 III USM |
Lowepro mini trekker | Manfrotto 679B + 234RC
andy zuidema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 11:53
CONTACTCOLON

ik maakte idd even een verkeerde rekensom (wel een erg dure als het om de verkoop zou gaan)

Ik begreep er zelf ook niet erg veel van want 600 fotos maken dat doe je op een camping niet zomaar (ja tenzij je alle gasten op de plaat moet zetten :wink: )

Maar 20 euro is dus rieeel voor zown opdracht? want mocht hij morgen een prijs noemen dan weet ik wat belachelijk is en niet.

En inderdaad als je huisfotograaf zou worden voor een seizoen of langer dan is 600 normaal.
Wat bedacht kan worden, kan ook gemaakt worden!
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

andy zuidema schreefCOLONMaar 20 euro is dus reeel voor zo'n opdracht?
Wat is reëel? Bedenk (schat) hoeveel tijd je met 1 afgeleverde foto kwijt bent, dat betekent dus ca 4 - 8 foto's maken, selecteren, bewerken. Bedenk vervolgens hoeveel je jezelf per uur waard vind, en maak het sommetje!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
andy zuidema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 11:53
CONTACTCOLON

Ik heb net contact gehad met de campingbeheerder en het gaat echt om 600 fotos ongeveer en word gebruikt voor internet en foldermateriaal.
Aanstaande zondag heb ik een afspraak ben benieuwd.
Ik ga in elk geval wat prijzen bedenken zodat ik ze niet daar terplekke moet gaan bedenken als ze er om vragen.
Wat bedacht kan worden, kan ook gemaakt worden!
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Vraag dan even of ze die 600 foto's inderdaad allemaal willen gaan gebruiken of dat ze een selectiemogelijkheid willen.
Als het om een selectie gaat dan kan je 600 foto's nemen en dan eventueel samen gaan bespreken welke foto's ze bewerkt willen hebben.
De meeste tijd zal namelijk in de bewerking gaan zitten.
Als ze echt denken alle 600 nodig te gaan hebben, dan zullen ze geen professionele fotograaf vinden die het voor minder dan 15000 doet. En toch denk ik dat ze niet zo'n soort prijs willen gaan betalen.
Om 600 kwaliteitsfoto's te kunnen afleveren ben je waarschijnlijk een maand bezig. Dan kan je voor jezelf wellicht uitrekenen wat je maandtarief is. Ik zou het zelf niet voor 1200 euro doen...
andy zuidema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 11:53
CONTACTCOLON

Ik verwacht ook niet dat een camping 15.000 euro wil gaan neerleggen voor 600 fotos.

Hij had het er over om sowiso ruim 200 fotos te gebruiken voor de site. (zodat mensen de omgeving van hun plek kunnen bekijken)

bewerken lijkt mij ook een behoorlijke klus, ook omdat ze en voor drukwerk gebruikt worden en digitaal dus sowiso al 2 versies moet leveren (jpeg 72dpi en eps 300dpi)

1200 euro is zo te horen veelste weinig voor deze klus. Ik zal kijken wat ik er voor kan gaan vragen.
Wat bedacht kan worden, kan ook gemaakt worden!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik zou niet uit gaan van een vaste prijs per foto, maar een prijs per uur, dat lijkt me een stuk reeeler. Als je denkt er twee weken mee bezig te zijn, dan is dat bijvoorbeeld 40 x 2 = 80 uur, a €35/uur = €2800,-.

Bedenk wel dat, als je dit doet, je over zo'n bedrag ook nog flink belasting moet betalen en dat de inspecteur wellicht niet meer accoord gaat met zo'n klus als bijverdienste te zien.
andy zuidema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 11:53
CONTACTCOLON

mm erg goed dat je het meldt van de belasting. Op dit gebied ben ik een leek van wat wel nog kan en niet kan als een bijbaan. Ik heb een BTW nr als ik een excl btw prijs bereken dan gaat de 19%btw toch naar de belasting?

Een uurprijs is inderdaad het beste om te doen.
Wat bedacht kan worden, kan ook gemaakt worden!
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Dat klopt, die BTW moet je afdragen. Maar van wat er overblijft, is (een groot) deel inkomen, en daarover moet je inkomstenbelasting (en premies volksverzekeringen) betalen!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
andy zuidema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 11:53
CONTACTCOLON

Dan word het voortaan erg goed bezig gaan met de boekhouding als dit project doorgaat.

Hoe hebben jullie dat precies? En hoe houden jullie dat allemaal bij? Houden jullie per opdracht wat geld achter voor de belasting zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Wat bedacht kan worden, kan ook gemaakt worden!
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Wat voor planten groeien er zoal op die camping? Wat voor activiteiten zijn er te doen voor de gasten :lol:
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

andy zuidema schreefCOLONHoe hebben jullie dat precies? En hoe houden jullie dat allemaal bij? Houden jullie per opdracht wat geld achter voor de belasting zodat je niet voor verassingen komt te staan.
Ik bewaar alle losse facturen (digitaal) bij elkaar en aan het eind van het jaar ga ik er eens goed voor zitten (nou ja, eind van het jaar - ik moet het nog doen dit jaar, nog 4 dagen de tijd :oops: ). Zo lang het af te dragen bedrag de betaalde hypotheekrente niet te boven gaat zet ik geen geld apart. Zal dus voorlopig ook wel niet nodig zijn :roll: .
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ben wel benieuwd naar wat voor 600 foto's er nodig zijn. 600 productfoto's is anders als 600 overzichtjes van de camping. Aan de hand daarvan kun je gaan rekenen.
Ben wel benieuwd. Ben momenteel ook bezig met een opdracht, maar dat gaat maar om 6 foto's
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
andy zuidema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 11:53
CONTACTCOLON

ik ben zelf ook erg benieuwd, aanstaande zondag weet ik meer. en dan zal ik het uiteraard ook hier vermelden.
Wat bedacht kan worden, kan ook gemaakt worden!
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

ik hou er altijd rekening mee dat ik gemiddeld 40% van het ontvangen bedrag af moet dragen. 19% btw, inkomensbelasting, etc.... meestal komt dit goed uit. Die 40% hou ik gewoon apart op een rekening zodat ik nooit voor verrassingen kom te staan bij de blauwe mannen.
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
jhintzbe
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2005 15:07
WoonplaatsCOLON Kop van Overijssel
CONTACTCOLON

andy zuidema schreefCOLONHij had het er over om sowiso ruim 200 fotos te gebruiken voor de site. (zodat mensen de omgeving van hun plek kunnen bekijken)
Kun je niet beter een paar pano's aanbieden, met hotspots, dat doen meer campings (ik word er al aardig bedreven in).

Dan kun je de mensen meer bieden (heb je nog wel veel foto's nodig voor je product en een goede statiefkop)
_________________
[size=75]Beauty in things exists merely in the mind which contemplates them.[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar