Camera en lens kopen in USA...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben van plan een Canon EOS 350D (body only) te gaan kopen in Amerika. Waarom daar? Omdat het, zoals jullie vast weten, kopen daar veel goedkoper is... Maar natuurlijk hebt elk voordeel zijn nadeel.

Ik heb met iemand gesproken die zegt dat er een wereldwijde garantie op de camera zit. Een ander zegt dat er een continentale garantie geldt. Dus als je camera koopt in Amerika, heb je alleen garantie voor Amerika. Wie moet ik geloven en wat klopt? Is er een wereldwijde garantie of een continentale? Zijn er verder nog nadelen voor het kopen van een camera in Amerika?


Dan over de lens. Ik wil graag een Sigma 18-200. Ik denk namelijk dat hij goed bij me past en ik zal hem gebruiken voor het fotograferen van landschappen, vakantiefoto's, stillevens en voor hulpverleningsfotografie (zoals er meerdere hier zijn op het forum..). Geldt daarvoor wel een wereldwijde garantie? en zitten er nadelen aan, om een lens in Amerika te kopen?

Bedankt alvast!
Gebruikers-avatar
Evert Veldhuis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 13:52
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Voor zover ik weet is de garantie niet wereldwijd maar nationaal; je zult hem moeten sturen (op jouw kosten) naar het land van aankoop. Er zijn uitzonderingen, maar in het algemeen geldt deze regel.
Anders bel je Canon op en vraag ze of ze een Amerikaans model mogen servicen/repareren ihk van garanteie.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Waag er een paar e-mailtjes aan, naar Canon.nl en Sigma.nl
Ik weet vrijwel zeker dat alleen EU-spullen onder garantie vallen.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Op bodies geldt continentale garantie, alleen garantie in Europa voor Europese producten dus. Voor lenzen geldt wereldwijde garantie. Ik heb het dan wel over Canon want Sigma geeft alleen garantie op producten uit de Benelux, in alle andere gevallen betaal je een bepaald bedrag als 'administratiekosten' om aanspraak te kunnen maken op garantie.

Denk er overigens wel aan dat de prijzen zoals je ze ziet op sites van fotozaken in de VS exclusief te locale VAT zijn. Als je in de winkel koopt betaal je meestal nog een bepaald percentage aan tax (in New York bijvoorbeeld iets van 5% geloof ik). Daarnaast ben je officieel ook verplicht om je goederen aan te geven als je terugkeert naar Nederland, je importeert immers. Je betaalt dan nog de Nederlandse BTW en voor lenzen ook nog eens douanerecht. Ik heb de ervaring dat er in de meeste gevallen niet heel erg veel voordeel meer overblijft.
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLONOp bodies geldt continentale garantie, alleen garantie in Europa voor Europese producten dus. Voor lenzen geldt wereldwijde garantie. Ik heb het dan wel over Canon want Sigma geeft alleen garantie op producten uit de Benelux, in alle andere gevallen betaal je een bepaald bedrag als 'administratiekosten' om aanspraak te kunnen maken op garantie.

Denk er overigens wel aan dat de prijzen zoals je ze ziet op sites van fotozaken in de VS exclusief te locale VAT zijn. Als je in de winkel koopt betaal je meestal nog een bepaald percentage aan tax (in New York bijvoorbeeld iets van 5% geloof ik). Daarnaast ben je officieel ook verplicht om je goederen aan te geven als je terugkeert naar Nederland, je importeert immers. Je betaalt dan nog de Nederlandse BTW en voor lenzen ook nog eens douanerecht. Ik heb de ervaring dat er in de meeste gevallen niet heel erg veel voordeel meer overblijft.
Dank voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan. En kan ik de prijzen van amazon.com aannemen ook als winkelprijzen of zijn ze in de winkel nog wat duurder of is het verschil te verwaarlozen?

En als ik je goed begrijp zit er op een Sigma-lens die ik in Amerika koop, geen garantie meer in Nederland (als hij hier kapot gaat)?
En
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kan natuurlijk **********************************.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

@arie: voor de Sigma heb je wel garantie in Nederland, alleen ze rekenen een vast bedrag voor artikelen die buiten de Benelux gekocht zijn als administratie, voor de rest heb je dan dus gewoon garantie, eventuele reparatie is buiten die administratie kosten om kostenloos binnen de garantieperiode.

@dejong1racing: zulke praktijken zijn illegaal en willen we niet op het forum zien (daarom heb ik je post aangepast). Hou er trouwens ook rekening mee dat als je zo te werk gaat je altijd alsnog bij een volgende reis gevraagd kunt worden door de douane om bewijs te tonen dat je BTW en douanerecht hebt betaald, dus elke keer weer kans dat je dit alsnog betalen moet inclusief een behoorlijke boete.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ingreep terecht, mijn excuses. Het is inderdaad niet conform de Nederlandse regels, maar ja. Ben je nu Nederlander of niet :wink: Die willen toch allemaal wel voor een duppie op de eerste rij.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Je ziet dan wel af van de wettelijke consumentenbescherming.
Na de garantieperiode die de fabrikant geeft blijf je in NL rechten houden gedurende de te verwachten levensduur van een product.
Dat geldt alleen als je bij een NL winkel koopt.

Als je elders koopt, en er gaat iets mis, dan moet je alles zelf en rechtstreeks regelen. Meer moeite, meer geld en minder bescherming.
Wat is je dat allemaal waard?
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
EddieDH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 15:50
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Je moet voor de gein eens kijken op http://www.bhphotovideo.com , is gevestigd in New York op 420 Ninth Avenue, is werkelijk de grootste fotozaak die ik ook in mijn leven gezien heb.
Als je ooit in de gelegenheid komt om daar te gaan kijken moet je het zeker doen.
Werkelijk alles wat je wilt kopen hebben ze daar en in voorraad, meer dan 170000 producten.

Net ff gekeken, ze zijn de komedne dagen dicht vanwege Joodse feestdagen en let erop dat de 350D daar Digital Rebel XT heet maar als je zoekt op 350d vind je ze allemaal.
Van de huidge $ prijzen mag je vanwege de gunstige koers 25% aftrekken, dan heb je euries inclusief de aldaar geldende VAT (BTW)
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONIk weet vrijwel zeker dat alleen EU-spullen onder garantie vallen.
Dat lijkt me sterk Jan.

Er is ook nog zoiets als "Duty Free Shopping" bij trans-atlantische vluchten. Dat zou dus inhouden dat je NOOIT garantie zou hebben op producten die je tijdens zo'n vakantie koopt?

Nee, daar geloof ik niet in.

Je koopt een product van één en dezelfde fabrikant, of je deze nu in China, USA of Australië koopt. Op ieder product zit een fabrieks-garantie. Dus waar je het product koopt maakt niet uit; je kunt je altijd beroepen op de fabrieksgarantie zoals deze omschreven staat in het garantie-certificaat die bij het product meegeleverd word. Een fabrieks-garantie geldt wereld-wijd

Canon Nederland zou juridisch gesproken niet eens extra kosten in rekening mogen brengen voor administratie in geval van een in het buiteland aangeschafte camera, omdat er namelijk geen extra administratie plaats vind. Zij gaan echt niet in het land van oorsprong de aankoop-nota opvragen o.i.d.

Gewoon oplichterij dus.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONDat lijkt me sterk Jan.
Zou best kunnen :wink:
Het komt me alleen nogal krom voor dat je als koper de voorwaarden die gelden in land A zonder meer van toepassing kunt verklaren in land B.

Even chargerend: je koopt een product in een land waar garantiegeven verboden is, de prijs wordt overeenkomstig lager.
Je claimed in een normaal land garantie.

Ik wil er mee zeggen: voor garantie betaal je.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Garantie is een zaak tussen de verkoper en de klant; wat de leverancier vervolgens doet en/of zegt doet eigenlijk niet terzake. "Fabrieksgarantie" is daarmee leuk voor de verkopende partij, maar de klant heeft er in feite niets aan.

Als je "Duty Free" shopt wil dat alleen maar zeggen dat er geen BTW over afgedragen wordt. Dat verandert verder niets aan de plaats van verkoop en/of de garantie die op een bepaald product verleend wordt. Gaat het product dat je dus op vakantie gekocht hebt onverhoopt kapot, dan hoef je niet meteen in het vliegtuig te springen natuurlijk... een telefoontje met hoe de boel afgehandeld moet worden is dan de meest aangewezen weg.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Een telefoontje met Canon zelf heeft mij zojuist geleerd dat de garantie "continentaal" is.

Canon kent 3 contineneten voor hun garantiebepaling, te weten: Europa / USA / Australizië (Azie en Australië).

Dat houdt in dat een camera die ieder land van Europa gekocht is (ook de non-EEG lidstaten) onder de Nederlandse garantie valt.

Een product welke gekocht is in een land van één van de andere twee continenten zou volgens Canon Nederland niet onder de garantiebepalingen van Europa vallen.

Op zich blijft dit een vreemde zaak, gezien het feit dat op alle 3 genoemde continenten een garantie-wet van kracht is ter bescherming van de consument.

Ik vraag me dan ook af hoe sterk deze stelling van Canon is, en ik ben er vrijwel zeker van dat, wanneer je daadwerkelijk een defect product tijdens een reis in het buitenland zou hebben aangeschaft, je een reparatie onder garantie zou kunnen afdwingen middels juridische wegen.

Ik kon op internet helaas zo snel niets kunnen vinden over een proef-proces van dergelijke aard.

Overigens werd ik er door de medewerker van Canon wel op geattendeerd dat een combinatie van Duty Free aankopen en een land waar de prijzen in de basis al aanzienlijk lager liggen nog steeds een zeer aantrekkelijke optie zou kunnen zijn, gezien de zeer acceptabele reparatiekosten die berekend worden door Etbass.

Een besparing van 300 tot 400 Euro op een aankoop in het buitenland zou een aantal reparaties al behoorlijk afdekken. Daarbij ondergaan de producten een functionaliteits-test voordat zij de fabriek verlaten en mag men dus aannemen dat de producten in goede en werkende staat aankoopt.

In het geval van een 1D-mkIII zou een "Duty Free" aankoop in de USA een besparing opleveren van ca. 1200 Euro.

Berekening:
USA verkoop prijs incl. BTW: $ 3509,00
Af 16% BTW (duty free): $ 484,00

Totaal prijs duty free: $ 3025,00

Huidige wisselkoers Euro - US Dollar = 1.336

Totaal prijs in euro: € 2256,00

In dit geval bega je een besparing van meer dan 1200 Euro !!!

Take it or leave it. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLON...In dit geval bega je een besparing van meer dan 1200 Euro !!!
En in dit geval bega je een strafbaar feit: smokkelen.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Nee Jan, ik heb het over "legaal" duty free aankopen.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Correctie:

Ook bij invoer van goederen die Duty Free gekocht zijn en een waarde vertegenwoordigen van meer dan 300 euro geldt een belastingplicht, te weten BTW, en dus geen invoer-rechten. (bron: belastingdienst)

Het verschuldige BTW bedrag zou in geval van dit voorbeeld (EOS 1D-mkIII) neerkomen op 428 Euro.

Tel dit op bij de aanschaf-prijs en je komt op een totaalbedrag van € 2684,00

Dat is nog steeds een besparing van ca. 800 Euro t.o.v. aanschaf in Nederland.

:wink:
Laatst gewijzigd door 1 op Musicjohn, in totaal 5 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://www.douane.nl/zoek/simpleSearch. ... showPage_0
Duty Free is in z'n algemeenheid een fabeltje.
Je dient de spullen gewoon aan te geven.
Anders smokkel je.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

klopt, je zal gewoon moeten invoeren.

en daarnaast...

heb ik ook geen gratis vlucht op en neer naar USA... :wink:
www.johanvanderwielen.nl
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb nooit gezegd dat je het niet zou moeten aangeven. :?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar