Hallo!
Ik was deze week even op pad om te fotograferen.
Mijn moeilijkste punt is witte kleding die in de zon helemaal overbelicht wordt.
Hoe kan je dit voorkomen. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben ( in een stukje over bruidsfoto's, witte jurk enzo) om de foto vij voorbaad al op 1 stapje over te belichten. Is dit correct?
Misschien ligt het ook aan het tijdstip, was het slimmer geweest om voor 12u 's middags te fotograferen of na 17u? Dit dat om niet de volle zon te hebben en dus minder sterk licht?
Of had ik moeten flitsen?
Zijn misschien een heleboel vragen maar wil hier wel verder mee.
Greetz
Wendy
Overbelichting van witte kleding voorkomen
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- svdveen
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 986
- GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
- WoonplaatsCOLON Doetinchem
Als de witte jurk overbelicht is, dan heb je waarschijnlijk niet op de witte jurk belicht en dan gaat overbelichten het alleen maar erger maken.
Als je wel op de witte jurk belicht, dan zul je een stop moeten overbelichten omdat de camera dit naar neutraal grijs wil gaan terugbrengen wat resulteert in een grauw witte kleur.
Het komt allemaal neer op het aantal stops licht dat je camera aan kan. Als de zon fel schijnt hoeft er op zich niet zo'n probleem te zijn, probeer dan alleen niet het zwarte pak van de bruidegom er ook goed op te krijgen. Je zult in met alleen dat soort licht concessies moeten doen. Net als bij het fotograferen van bloemen in fel zonlicht, enorm moeilijk.
Op plekken waar de zon niet zo fel en direkt op je onderwerp schijnt, bijvoorbeeld in de trouwzaal of in de schaduw of vroeger of later op de dag, kun je het wel eenvoudiger voor elkaar krijgen.
Flitsen doe je alleen als je licht te weinig hebt, dat is niet zo in de situatie die jij schetst, ik lees daar niet uit dat je met tegenlicht te maken hebt want anders had (in)flitsen wel kunnen helpen.
Ik hou dit topic wel in de gaten, want dit is een behoorlijk lastig onderwep.
Succes,
Sander.
Als je wel op de witte jurk belicht, dan zul je een stop moeten overbelichten omdat de camera dit naar neutraal grijs wil gaan terugbrengen wat resulteert in een grauw witte kleur.
Het komt allemaal neer op het aantal stops licht dat je camera aan kan. Als de zon fel schijnt hoeft er op zich niet zo'n probleem te zijn, probeer dan alleen niet het zwarte pak van de bruidegom er ook goed op te krijgen. Je zult in met alleen dat soort licht concessies moeten doen. Net als bij het fotograferen van bloemen in fel zonlicht, enorm moeilijk.
Op plekken waar de zon niet zo fel en direkt op je onderwerp schijnt, bijvoorbeeld in de trouwzaal of in de schaduw of vroeger of later op de dag, kun je het wel eenvoudiger voor elkaar krijgen.
Flitsen doe je alleen als je licht te weinig hebt, dat is niet zo in de situatie die jij schetst, ik lees daar niet uit dat je met tegenlicht te maken hebt want anders had (in)flitsen wel kunnen helpen.
Ik hou dit topic wel in de gaten, want dit is een behoorlijk lastig onderwep.
Succes,
Sander.
Laatst gewijzigd door 1 op svdveen, in totaal 4 keer gewijzigd.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Je geeft eigenlijk al het antwoord op je vraag. Als de kleding overbelicht op de foto komt moet je dus gaan onderbelichten.Funnie schreefCOLON...witte kleding die in de zon helemaal overbelicht wordt...
...om de foto vij voorbaad al op 1 stapje over te belichten...
Dit kun je ook controleren op het histogram. Het piekje aan de rechterkant (de witte kleding) mag niet helemaal tegen de rechterkant van het histogram aan zitten.
Verder heeft het tijdstip zeker invloed, maar ook de lichtomstandigheden (grauwe dag, bewolkt, volle zon enz.)
Felle zon zorgt voor zeer hoge contrasten, en een grote kans op onder- en overbelichte delen. Tevens krijg je dan niet zo'n fraaie slagschaduwen in 't gezicht, en donkere oogkassen.
Bewolkt weer zorgt voor zachtere schaduwen en een kleinere contrastomvang, welke door de camera gemakkelijker geregistreerd kan worden.
Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Je schrijft helaas niet welke camera je gebruikt.
De meeste camera's hebben de mogelijkheid om overbelichte delen te laten knipperen in je scherm. als je ziet dat zoiets bebeurt kun je de belichting aanpassen tot het niet meer gebeurt. Isse simpel.
Het gevolg is wel dat je achtergrond ene stuk donkerder wordt. Maar daar kies je dan bewust voor. (en dat kun je niet inflitsen natuurlijk)
Grote contrasten verminderen vanzelf als het licht afneemt. Dus ja, niet midden op de dag fotograferen helpt.
De meeste camera's hebben de mogelijkheid om overbelichte delen te laten knipperen in je scherm. als je ziet dat zoiets bebeurt kun je de belichting aanpassen tot het niet meer gebeurt. Isse simpel.
Het gevolg is wel dat je achtergrond ene stuk donkerder wordt. Maar daar kies je dan bewust voor. (en dat kun je niet inflitsen natuurlijk)
Grote contrasten verminderen vanzelf als het licht afneemt. Dus ja, niet midden op de dag fotograferen helpt.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
CanongLas
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1450
- GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
- WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)
In aanvulling op svdveen:
Volgens mij hangt het af van de lichtmeetmodus die je toepast. Alle bovenstaande antwoorden kunnen juist zijn. Misschien moet je overbelichten, misschien moet je onderbelichten.
Je camera is een dom ding. Je camera probeert de belichting zodanig in te stellen dat het punt waarop je je lichtmeting baseert min of meer neutraal grijs wordt. Svdveen zei het ook al. Dat betekent dat als je je lichtmeting baseert op de jurk (bijvoorbeeld door gebruik te maken van spotmetering) dan stelt de camera de belichting zodanig in dat de jurk wat grijzig wordt. Dat los je op door te kiezen voor overbelichting, niet onderbelichting. Wanneer je echter voor een andere lichtmeetmodus kiest (bijvoorbeeld voor gemiddelde belichting van het hele plaatje) dan kloppen de opmerkingen van wierdeau en Patrick_S.
Het is en blijft heel lastige materie die flink wat hoofdbrekens kan kosten. Ik zit er zelf ook vaak genoeg naast en ik garandeer je dan ook niet dat mijn verhaal hierboven 100% correct is
De belangrijkste tip: probeer het gewoon eens een paar keer uit als je er de gelegenheid voor hebt. Stoei ook eens met meerdere lichtmeetmodussen, daar kun je veel van leren! En het is nog eens leuk ook
Volgens mij hangt het af van de lichtmeetmodus die je toepast. Alle bovenstaande antwoorden kunnen juist zijn. Misschien moet je overbelichten, misschien moet je onderbelichten.
Je camera is een dom ding. Je camera probeert de belichting zodanig in te stellen dat het punt waarop je je lichtmeting baseert min of meer neutraal grijs wordt. Svdveen zei het ook al. Dat betekent dat als je je lichtmeting baseert op de jurk (bijvoorbeeld door gebruik te maken van spotmetering) dan stelt de camera de belichting zodanig in dat de jurk wat grijzig wordt. Dat los je op door te kiezen voor overbelichting, niet onderbelichting. Wanneer je echter voor een andere lichtmeetmodus kiest (bijvoorbeeld voor gemiddelde belichting van het hele plaatje) dan kloppen de opmerkingen van wierdeau en Patrick_S.
Het is en blijft heel lastige materie die flink wat hoofdbrekens kan kosten. Ik zit er zelf ook vaak genoeg naast en ik garandeer je dan ook niet dat mijn verhaal hierboven 100% correct is
De belangrijkste tip: probeer het gewoon eens een paar keer uit als je er de gelegenheid voor hebt. Stoei ook eens met meerdere lichtmeetmodussen, daar kun je veel van leren! En het is nog eens leuk ook
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
- svdveen
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 986
- GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
- WoonplaatsCOLON Doetinchem
Grijskaart? Hoe zie je dat voor je?
Even aan de bruid vragen of ze de grijskaart wil vasthouden (want de lichtval op die plek zal je moeten meten), dan teruglopen naar de plek waar je vandaan de foto wilt maken (want daar vandaan ga je de compositie bepalen en dus de belichting meten), en dan de foto nemen en de grijskaart weer terughalen?
Persoonlijk denk ik dat een grijskaart hier niet erg praktisch is.
Sander.
Even aan de bruid vragen of ze de grijskaart wil vasthouden (want de lichtval op die plek zal je moeten meten), dan teruglopen naar de plek waar je vandaan de foto wilt maken (want daar vandaan ga je de compositie bepalen en dus de belichting meten), en dan de foto nemen en de grijskaart weer terughalen?
Persoonlijk denk ik dat een grijskaart hier niet erg praktisch is.
Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Als Jamie al zei kloppen alle verhalen en ligt het aan de lichtmeetmethode, het procentuele oppervlak van de jurk tov de hele foto, etc. wat er gaat gebeuren. Daarom raad ik ook altijd aan om te werken met een centrum-meet methode, op die manier weet je het beste waar er licht op gemeten wordt en kun je sneller van te voren al corrigeren. In dit geval zou je dan alleen meten op de jurk en weet je van te voren als dat je iets zal moeten gaan overbelichten.
Een grijskaart lijkt mij in deze ook niet echt praktisch vanwege het feit wat svdveen als zei, je kunt dit echter wel doen als je de zon in de rug hebt en hetzelfde licht ook op de jurk valt. Maar op het moment dat jij je in een andere lichtomstandigheid bevindt dan de jurk heeft een grijskaart belichting geen nut.
Een grijskaart lijkt mij in deze ook niet echt praktisch vanwege het feit wat svdveen als zei, je kunt dit echter wel doen als je de zon in de rug hebt en hetzelfde licht ook op de jurk valt. Maar op het moment dat jij je in een andere lichtomstandigheid bevindt dan de jurk heeft een grijskaart belichting geen nut.
www.johanvanderwielen.nl
- Funnie
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1375
- GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
- WoonplaatsCOLON geldrop
- CONTACTCOLON
Ik gebruik een canon 300d.CanongLas schreefCOLONJe schrijft helaas niet welke camera je gebruikt.
Thx voor de tips in ieder geval.
Ik was een beetje aan het neuzen en kon hierover niet specifiek een topic vinden. Dus dacht ik, laat ik daarover eens een lijntje uitgooien.
Ik begrijp hieruit dat het dus ook voor een meer ervaren fotograaf een moeilijk iets vind om hiermee om te gaan.
Greetz
Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
voor zover ik mijzelf een beetje ervaren mag noemen: JA!!Funnie schreefCOLONIk begrijp hieruit dat het dus ook voor een meer ervaren fotograaf een moeilijk iets vind om hiermee om te gaan.
Als ik een trouwerij doe stel ik de belichting in op meestal de bruid (die is toch het belangrijkst) en dus, bij witte jurk, op ietsjes overbelichting. Dan moet ik niet de fout maken even snel een foto te nemen van de bruidegom en op hem te belichten... door de "domheid" van de cam zalf deze het zwarte willen overbelichten (hij wil alles "neutraal grijs hebben") en ipv daarvoor te corrigeren door onderbelichting had ik hem ook nog eens op overbelichtingstaan... resultaat: compleet uitgebeten...
het is en blijft een stuk ervaring en kennis van de techniek... dus oefenen!!
www.johanvanderwielen.nl
Het is helemaal niet moeilijk om hier mee om te gaan. Leer je histogram te lezen en kijk naar de flikkerende highlight waarschuwing. Da's alles.Funnie schreefCOLONIk gebruik een canon 300d.CanongLas schreefCOLONJe schrijft helaas niet welke camera je gebruikt.
Thx voor de tips in ieder geval.
Ik was een beetje aan het neuzen en kon hierover niet specifiek een topic vinden. Dus dacht ik, laat ik daarover eens een lijntje uitgooien.
Ik begrijp hieruit dat het dus ook voor een meer ervaren fotograaf een moeilijk iets vind om hiermee om te gaan.
Greetz
Wendy
Ook belangrijk; leer de beperkinggen van je spullen kennen. Een contrast van meer dan 8 stops kun je niet overbruggen. Probeer dat dan ook niet te doen want het lukt echt niet. Je moet in zo'n geval kiezen voor de lichte delen, of de donkere delen of geen foto maken.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
CanongLas
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1450
- GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
- WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)
Dat is symptoombestrijding achteraf, en dat is inderdaad niet zo moeilijk. De kunst is nou juist om te voorkomen dat je highlightwaarschuwingen krijgt, dus het vanuit je eigen kennis en kunde meteen goed doen. En dat is wel degelijk moeilijk.CanongLas schreefCOLONHet is helemaal niet moeilijk om hier mee om te gaan. Leer je histogram te lezen en kijk naar de flikkerende highlight waarschuwing. Da's alles.
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
- Funnie
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1375
- GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
- WoonplaatsCOLON geldrop
- CONTACTCOLON
Ik zie inderdaad ook wel op mijn schermpje als er delen knipperen en dat wil ik dus eigenlijk al voorkomen.Jamie schreefCOLONDat is symptoombestrijding achteraf, en dat is inderdaad niet zo moeilijk. De kunst is nou juist om te voorkomen dat je highlightwaarschuwingen krijgt, dus het vanuit je eigen kennis en kunde meteen goed doen. En dat is wel degelijk moeilijk.CanongLas schreefCOLONHet is helemaal niet moeilijk om hier mee om te gaan. Leer je histogram te lezen en kijk naar de flikkerende highlight waarschuwing. Da's alles.
Ik wil blijven leren en wil steeds dingen waar ik mee aan de slag kan blijven gaan. Dit is dus mijn stapje verder in mijn fotografie ontwikkeling.
@ Jamie: dat is precies wat ik bedoel, beter voorkomen dan genezen. Het houd je ook scherp.
Greetz
Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Ja, mee eens maar..... je moet ergens beginnen toch?Jamie schreefCOLONDat is symptoombestrijding achteraf, en dat is inderdaad niet zo moeilijk. De kunst is nou juist om te voorkomen dat je highlightwaarschuwingen krijgt, dus het vanuit je eigen kennis en kunde meteen goed doen. En dat is wel degelijk moeilijk.CanongLas schreefCOLONHet is helemaal niet moeilijk om hier mee om te gaan. Leer je histogram te lezen en kijk naar de flikkerende highlight waarschuwing. Da's alles.
Ik neem, in moeilijk-licht situaties altijd één of twee proefopnames. Die beoordeel ik en stel dan de camera in.
Vooraf kan ook maar duurt veel langer. Dan werk je met een losse opvallend-licht meter. Doen fotografen al jaren. Waarom? Omdat ook professionele mensen met heel veel ervaring nooit exact kunnen inschatten hoe het licht is.
Voor huis tuin en keuken niet belangrijk. In kritische situaties en opdracht werk) wel.
Meten is weten.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
CanongLas
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1450
- GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
- WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)
Tuurlijk moet je ergens beginnen. Alleen vond ik het veel te kort door de bocht toen ik las dat je alleen maar hoeft te kijken naar je lcd-schermpje (vooral omdat je schreef "da's alles"). En je leert natuurlijk veel meer door er vooraf over na te denken en er pro-actief mee bezig te zijn. Reactief corrigeren kan iedereen. Overigens heb je om vooraf rekening te houden met belichting niet meteen een opvallend lichtmeter nodig, als je ongeveer weet hoe een camera reageert kun je in de meeste situaties vrij redelijk inschatten wanneer je enkele stops moet over- of onderbelichten.
Anyway, fijn om te lezen dat we het in de basis gewoon met elkaar eens zijn
Anyway, fijn om te lezen dat we het in de basis gewoon met elkaar eens zijn
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 326
- GeregistreerdCOLON 01 Dec 2004 08:44
- WoonplaatsCOLON brabant
En probeer ook de omstandigheden aan te passen als dat mogelijk is. Als de zon heel fel schijnt en je moet gewoon op dat moment fotograferen, dan kan je beter een wat meer schaduwrijke plek zoeken die zijlings zon vangt. Bijna tegenlicht en een beetje mee flitsen kan ook mooi zijn dan.
Eos 350D; 18-55 kitlens; canon EF 50 F1.8 II; canon 38-76 F4.5; canon 80-200 F4.5; sigma 17-70 F2.8-4.5; canon speedlite 430EX;Batterygrip canon.
Dat mag je eens toelichten.Jamie schreefCOLONKNIP
En je leert natuurlijk veel meer door er vooraf over na te denken en er pro-actief mee bezig te zijn.
KNIP
A
Iemand heeft geen ervaring, stelt maar wat in, en gaat op z
'n bek. Probeert opnieuw, en gaat op z'n bek etc etc.
B
Iemand heeft geen ervaring, schiet op (half) automaat, kijkt naar scherm en corrigeert. Kijkt weer naar scherm en corrigeert etc etc.
Waarom leer je meer van A dan van B?
Met vriendelijke groet.
CanongLas
CanongLas
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1450
- GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
- WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)
Ik heb nooit iemand als jouw "persoon A" nooit voor ogen gehad. Ik ga ervan uit dat Wendy niet "maar wat instelt", maar vooraf nadenkt over wat zij doet. Ik ga er dus vanuit dat zij bewust met haar hobby bezig is. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn.
Je leert niet meer van A, maar je kunt een extra leermoment inbouwen tijdens A. Vooropgesteld dat je niet "maar wat instelt" zoals jij nu suggereert.
Je leert niet meer van A, maar je kunt een extra leermoment inbouwen tijdens A. Vooropgesteld dat je niet "maar wat instelt" zoals jij nu suggereert.
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]