RSI=AUW

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
stuiter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 16:13
WoonplaatsCOLON Tilburg

Hey iedereen, wilde eventjes melden dat ik de laatste tijd wat minder (tot niet) heb gereageerd op foto's... Heb al een aantal weken ontzettend last van Rsi-klachten, dus mezelf even tijdelijk verbannen van de computer. (=erg lastig... :( )
Nu heb ik inmiddels een pennetje ipv een muis, en daarmee is in ieder geval al iets verbeterd.... dus zal weer wat meer gaan reageren!
Voor degenen die me gemist hebben: I'm back!
Voor degenen die me niet gemist hebben... I'm back!


:lol:

Groetjes, Fanny


ps: als iemand nog anti-RSI tips heeft....gooi ze in de groep :wink:
*It's a free world we're living in, so what I say is my opinion, not necessarily yours*
justjustin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 09:42
WoonplaatsCOLON Goes

Ik heb er ook een tijdje last van gehad.
Heb de muis toen aan mijn andere hand gezet.
Ze zeggen dat compleet rust houden het beste medicijn is..
[size=75]Gelukkig hebben we de foto's nog...[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

stuiter schreefCOLON..ps: als iemand nog anti-RSI tips heeft....gooi ze in de groep :wink:
Gebruik zo veel mogelijk "short-cuts" (sneltoetsen) of gooi de muis weg!
Het is de muis die voor de problemen zorgt, experimenteer met andere muisuitvoeringen (rolling ball, enz.)
Uiteraard zijn lichaamshouding en goede werkplekinrichting belangrijk.

Sterkte,

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Hoort "onverklaarbare koude handen" misschien ook bij RSI klachten ? :?
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
justjustin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 09:42
WoonplaatsCOLON Goes

Wheely schreefCOLONHoort "onverklaarbare koude handen" misschien ook bij RSI klachten ? :?
Niet dat ik weet, maargoed, dit is dan ook geen medisch forum ;)
[size=75]Gelukkig hebben we de foto's nog...[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Helaas Wheely, dat hoort er ook bij. RSI betekent namelijk, dat er zenuwen in de knel zitten, en dan kunnen ze ook koud worden/aanvoelen.
Ik heb zelf ook RSI gehad, en ben er nog steeds gevoelig voor. Het is zaak je heel erg bewust te gaan bewegen, zodanig dat je alle bewegingen op de correcte manier doet. Wat correct is, kan een fysiotherapeut je wel vertellen. Zo moet je zorgen, dat je je bewust blijft of je schouder ontspannen is als je achter de computer bezig bent, enz enz.

Sterkte!! En laat het niet uit de hand lopen. Ik zag bij een van mijn trainingen iemand die het wel te ver had laten komen, en die kon bijna niet meer staan, kon haar eigen jas niet meer ophangen, kon geen appel schillen, kortom, kon bijna niets meer.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Inderdaad! Doe mak aan als de eerste verschijnselen van RSi zich aandienen. RSI is op bepaalde punten vergelijkbaar met PD (ze behoren tot dezelfde groep ziektes). Ik heb PD en geloof mij, zelfs iets dat er op lijkt wil je niet hebben!!!

Dus begin je de eerste verschijnselen te merken:
1. beperk je muisactiviteiten tot een absoluut minimum.
2. leg je muis aan de andere kant (het is sowieso een goed idee om eens in de week a twee weken te wisselen van muishand)
3. let ook op met schrijven, probeer dit zo soepel mogelijk te doen en verkramp niet
4. zodra je iets merkt van kou of stijfheid. STOPPEN MET WERKEN ACHTER JE PC EN MINIMAAL EEN HALF UUR RUST NEMEN
5. blijf je er last van houden, ga langs je fysio en praat met hem/haar over je werkhouding
6. ontspan elke 10 minuten even (hlave minuut is genoeg)
7. laat je niet gek maken door alle verhalen, maar luister naar je eigen lichaam.

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Het klinkt misschien luxe maar ik ben een ICter en ik krijg 1 maal per week massage op mijn werk.

Heerlijk :)

Wat ik wil aangeven is dat je spieren vaak gemasseerd moeten worden omdat wij mensen te veel in een de zelfde houding zitten te werken met alle gevolgen van dien.

Ik raad iedereen aan je eens lekker te laten masseren door je partner of wie dan ook :) 8) :lol:
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

stuiter schreefCOLONHey iedereen, wilde eventjes melden dat ik de laatste tijd wat minder (tot niet) heb gereageerd op foto's... Heb al een aantal weken ontzettend last van Rsi-klachten, dus mezelf even tijdelijk verbannen van de computer. (=erg lastig... :( )
Nu heb ik inmiddels een pennetje ipv een muis, en daarmee is in ieder geval al iets verbeterd.... dus zal weer wat meer gaan reageren!
Voor degenen die me gemist hebben: I'm back!
Voor degenen die me niet gemist hebben... I'm back!


:lol:

Groetjes, Fanny


ps: als iemand nog anti-RSI tips heeft....gooi ze in de groep :wink:

Sterkte, Fanny! Houd jezelf in acht want RSI is zeer hardnekkig!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
sarafouk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2006 16:04

Ik wilde even melden dat ik ook soort RSI-achtige klachten heb. Ik noem het voor buitenstaanders RSI, maar er is meer aan de hand (heeft met bouw van rug en zenuwen te maken) Daardoor kan ik ook weinig computeren. Ik heb een speciale muis en daarkan ik redelijk mee surfen, maar typen is erg belastend voor mij en dat moet ik zoveel mogelijk beperken. Dus ik ben voornamelijk een meeleesforummer.... :(

Luister heel goed naar je lichaam. Zodra je iets voelt; stoppen. Ontzettend moeilijk; maar het betaald duurder uit als je het negeert (lees langer niet kunnen internetten vanwege te erge pijn) want herstel duurt dan heel lang... dus beter telkens kleine beetjes computeren!
Canon 350d, 18-55mm kitlens, zoomlens Canon 70 - 300mm. Twee UV-filters, zonnekap, extra batterij, een statief, Lowepro schoudertas en een externe flitser met omnibounce.
Ik begin het stilletjes aan te leren...met dank aan het forum.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Had vroeger ook beginnende klachten gehad maar toen gelijk:

* goede stoel @ work / thuis
* goed gaan zitten (goede hoogte / rusten pols)
* luisteren naar je lichaam (auw = stoppen)

En nu totaal geen last meer...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

schoffie heeft ook last van RSI (reeds een slijmbeursontsteking in de schouder en peesschede ontsteking in de arm achter de rug van het "muizen", sterker nog, door en val met de mountainbike heb ik weer opnieuw een slijmbeursontsteking maar nu niet in mijn muisarm). Voor mij was/is deze muis echt een uitkomst gebleken:

Afbeelding

krengen zijn alleen met hun bijna 100 euries niet goedkoop...
www.johanvanderwielen.nl
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Da's echt KL#TE !! Ik ken het, heb er ook wel wat last van.... Moet ook soms rustig aan doen, heb last van beide polzen, dus met de andere hand muizen heeft niet veel zin... :(

De Wacom tablet van de Aldi is voor mij wel erg goed alternatief voor de muis. Iets goedkoper dan dat joystickje van Johan. :)
Maja, wat maakt het eigenlijk uit wat het kost, als het helpt dan zou ik ook die 100 euro uitgeven.

Sterkte ermee!!
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

is geen joystick, het ding is één geheel en je moet dus met je hele arm bewegen ipv met je pols... werkt zalig
www.johanvanderwielen.nl
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Jaren gelden ook last gehad. Nu helemaal niet meer.
Het kost wat, maar het helpt wel.
1
Start met een goede stoel. Stel die af op de ideale houding. Let vooral op hoogte (benen goed ondersteund, niet afgekneld). Let op lendesteun (liefst verstelbaar in hoogte en diepte). Stel armleuningen op goede hoogte om schouders niet te belasten. Stoel moet 'neig' functie hebben voor een 'aktieve' zit.
2
Pas de hoogte van je werkblad aan bij de ideaal afgestelde stoel. Dus ga niet je weer stoel weer aanpassen aan je werkbladhoogte.
3
Zet je monitor op correcte hoogte zodat je niet overdreven omhoog of omlaag hoeft te kijken. Is beter voor nek en schouders.
4
Koop een gebogen toetsenbord. Hierdoor hoef je je polsen niet te buigen naar het rechte model bord maar kunnen je polsen recht blijven liggen in de natuurlijke houding.
Leer zoveel mogelijk te werken met shortcuts voor alle progs die je vaak gebruikt. Maak eventueel lijstjes die je naast je monitor hangt.
5
Kijk of je prettiger werkt met iets anders dan een muis. Ik werk al jaren met tekentablet en trackball (afwisselend en afhankelijk van de taken).

Met bovenstaande ben ik inmiddels al 5 jaar klachtenvrij. Naast m'n hobby's doe ik ook zakelijk alles achter de computer. Zit er dus wel 6 a 7 uur per dag achter.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
ARTifact
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2007 20:32
WoonplaatsCOLON Bloemendaal

sinds ik mijn tablet gebruik heb ik ook nergens last meer van.
het zal je maar gebeuren dat je hele toekomst verpest word door een muis.
- 350d+grip - 8mm/3.5 - 17-70/2.8-4.5 - 50/1.8 - 70-200L/2.8[color=red]L[/color] - 430EX
http://artifact1.deviantart.com/
Gebruikers-avatar
wessel_k
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 09:51
CONTACTCOLON

Nog een tipje:

http://www.agert.com/NL-MANU-Info.html
Een weekje spierpijn in je hand en daarna was het bij mij weg. Dat sluit niet uit dat je er geen rekening mee moet houden. Maar door naar alle tips hierboven te luisteren i.c.m. dit ding kan ik het prima volhouden.
Houdt er wel rekening mee dat het per persoon verschilt hoe je ergens op reageert en hoe erg het is.

Sterkte.

Groet,

Wessel
Canon EOS 300D Kit | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 50mm F 1.8 | Geheugenkaarten: 1 x Apacer 256MB; 1 x Agfa 256MB, 1 x Kingston Elite Pro 1 GB
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

veel goede adviezen.

het is echt heel belangrijk, dat je de muis los laat als je hem even niet gebruikt. En ook je handen bij het toestenbord vandaan haalt, als je even niet typed. Voorkom zo veel mogelijk langdurige statische spanning.
Dus ook absoluut niet gamen!
Nog een tipje: niet de pootjes van het toetsenbord uitklappen!

En kijk uit als je last begint te krijgen: het gaat NOOIT "vanzelf" weer over.

Dit alles geschreven door een zeer sportief type (twee tennisarmen en een golf-elleboog ;-) )
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

hmm, ben zelf al meer dan 10 jaar ICt-er en zit meer dan 8uur per dag zakelijk achter de pc, en thuis nog eens.

RSI nog nooit last van gehad.... en dan zijn mijn werkhoudingen lang niet altijd ideaal.
Zijn sommige personen hier minder vatbaar voor dan anderen???
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

welkom terug Stuiter :D

grtz

Rob
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar