Rook, mist,... Hoe makkelijk te maken zonder een machine?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Hallo!

Ik wil gaan experimenteren met rook. Heb wat ideën in mijn hoofd zitten die ik wil uitwerken maar het gewenste rookeffect krijg ik niet voor elkaar.
Ik wil geen geld uitgeven aan een machine omdat ik het kleinschalig zal gebruiken.

Nu weet ik dat je met droogijs dat je dan overgieten met heet water een laagblijvende mist krijgt. Dat is het effect wat ik wil bereiken in ieder geval.
Heb al wat onderzoek gedaan op het net en kan wel bedrijven vinden waar je dat droogijs kan bestellen, 1 nadeel, je kan het in blokken kopen vanaf 25kg! Is voor mij veel te veel, zeker voor wat ik ermee wil doen.

Nu was mijn vraag. Weten jullie misschien nog iets simpels met eigen huis, tuin en keuken hulpmiddelen ofzo hoe ik dit effect kan creëren?

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Als ik rook nodig heb dan koop ik in de feestwinkel bij mij in de buurt rooktabletten. Een doosje van 50 stuks kost dacht ik iets van 10 Euro.
http://www.bokstijn.nl
Alleen te gebruiken voor buitenshuis :) en een tablet blijft ongeveer 10 seconden roken.

Hier een voorbeeld van twee aangestoken rooktabletten.

Afbeelding
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Droogijs heeft als voordeel dat het smeltpunt en kookpunt gelijk zijn. Het gaat van vaste vorm dus over naar gasvormig. Er is geen vleoistofvorm in de zin van ijs-water-stoom.

Ik weet alleen niet of je daar kokend water op moet gooien. Als de temperatuurstijging te groot is, kan het wel eens gevaarlijk worden.
Je moet het ook niet op je huid krijgen, dat geeft brandwonden.

Overigens is het al leverbaar vanaf 10kg bij http://www.droogijs.nl
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Edge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 15:48
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Van water/stoom is geen sprake. Droogijs is GEEN bevroren water, maar CO2 (koolstofdioxide) in vaste fase. Overigens het van vast meteen naar gas gaan heet sublimeren. Hierbij is in jouw situatie volgens mij geen gevaar. het gevaar is dat bij het sublimeren heel erg veel gas ontstaat, wat in een afgesloten ruimte voor een explosie kan zorgen (door de opbouwende druk ontplpft bijv het flesje waar het in zit). Maar zolang het droogijs dus niet in een afgesloten iets zit zie ik geen gevaar, al zal ik wel goed navragen of verder geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
[size=75]Canon [color=#006699] EOS 350D[/color] | Canon [color=#006699]EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 II[/color] | Canon [color=#006699]EF 50mm f/1.8 II[/color][/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

En ik lees net op de site van droogijs.nl, dat de vestiging Helmond (lekker in de buurt voor je, Wendy!) 10 mm pellets op voorraad heeft, kun je ook afhalen, en zit in zakjes van 700 gram. De moeite om even achteraan te bellen!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Edge schreefCOLON.....al zal ik wel goed navragen of verder geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Verstikking, op alleen CO2 blijf je niet helder :evil:
Goed geventileerde ruimte is absolute noodzaak. :!:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Edge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 15:48
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
Edge schreefCOLON.....al zal ik wel goed navragen of verder geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Verstikking, op alleen CO2 blijf je niet helder :evil:
Goed geventileerde ruimte is absolute noodzaak. :!:

Jan
Dat is een goeie ja, ik ging er vanuit dat het buiten zou gebeuren. Goed dat je daar aan denkt :)
[size=75]Canon [color=#006699] EOS 350D[/color] | Canon [color=#006699]EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 II[/color] | Canon [color=#006699]EF 50mm f/1.8 II[/color][/size]
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Voor in vijvers zie ik bij verschillende bouw markten en tuincentra vaak van die rook-apparaten.
Geen idee hoe het werkt, maar die rook blijft redelijk laag hangen.
Misschien is dat iets om naar te kijken... :)
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

fokkedeboer schreefCOLONEn ik lees net op de site van droogijs.nl, dat de vestiging Helmond (lekker in de buurt voor je, Wendy!) 10 mm pellets op voorraad heeft, kun je ook afhalen, en zit in zakjes van 700 gram. De moeite om even achteraan te bellen!
Ik ben hier achteraan gegaan en deze pellets hebben ze niet op voorraad in Helmond.
De beste man kwam aanzetten met 10 kg droogijs voor iets van 26 euro meen ik me te herinneren. Prijs valt me niet tegen in ieder geval.
Misschien iets voor een modelshoot in de toekomst ofzo?

Thx in ieder geval voor de reacties.
Tip van rooktabletten is inderdaad ook een goeie. Bij mijn weten hebebn we hier in het dorp zelfs een feestwinkel zitten. Zover had ik nog niet eens gedacht.

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar de rooktijd is wel erg kort van die rooktabletten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

hoeft niet lang te zijn, als het maar werkt.

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar kan me voorstellen dat het eventjes duurt voordat je rookgordijn een paar meter heeft afgelegd. Zou toch maar die paar tientjes aan droogijs uitgeven. Baat het niet, dan schaad het niet.

Tevens zag ik op internet ook dat je ze kunt huren, die rookmachines dan. Kost ongeveer ook € 30,- met een flesje rookvloeistof. Was volgens mij hier: http://www.fotosg.nl/product_info.php?c ... ts_id=5065

Is misschien nog makkelijker; je hoeft niet te klooien met ijs en je hoeft geen fortuin voor zo'n ding uit te geven.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

doosje sterretjes in een pvc-pijp en aansteken. Rook gegarandeerd ;)
Gebruikers-avatar
T-Bag
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Fox River State Penitentiary

Tinus schreefCOLONdoosje sterretjes in een pvc-pijp en aansteken. Rook gegarandeerd ;)
[modbreak: eos4all]link verwijderd, veel van de recepten op de gelinkte site zijn erg gevaarlijk, wel gewoon te googelen, maar niet om vanuit een fotoforum naar toe te linken. [/modbraek]
<b>Canon Eos 350D Digital</b> - <b>Kitlens</b> - <b>EF 100mm F/2.8 Macro</b> - <b>Velbon VE-3 Statief</b> - <b>Telesor Statief</b>
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONTevens zag ik op internet ook dat je ze kunt huren, die rookmachines dan. Kost ongeveer ook € 30,- met een flesje rookvloeistof.
Kan overigens ook bij mij, ik heb er eentje, en gebruik hem zeker niet dagelijks! Alleen het transport kan wat problemen geven...
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONMaar kan me voorstellen dat het eventjes duurt voordat je rookgordijn een paar meter heeft afgelegd. Zou toch maar die paar tientjes aan droogijs uitgeven. Baat het niet, dan schaad het niet.
Het is ook niet de bedoeling om het in model fotografie te gebruiken maar bij productfotografie, meerbepaald kleine dingen.
Dus meters hoeft het niet af te leggen, als het maar laag blijft.

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Dappa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 19:35
WoonplaatsCOLON Enschede

dejong1racing schreefCOLONDroogijs heeft als voordeel dat het smeltpunt en kookpunt gelijk zijn. Het gaat van vaste vorm dus over naar gasvormig. Er is geen vleoistofvorm in de zin van ijs-water-stoom.

Ik weet alleen niet of je daar kokend water op moet gooien. Als de temperatuurstijging te groot is, kan het wel eens gevaarlijk worden.
Je moet het ook niet op je huid krijgen, dat geeft brandwonden.

Overigens is het al leverbaar vanaf 10kg bij http://www.droogijs.nl
Dat het gaat van vaste fase naar gasfase bij -80 graden klopt, droogijs is vast CO2(koolstofdioxide) zoals Edge al zei. Wanneer je droogijs gewoon neerlegt zie je deze rook er al bij, hetzij echter heel weinig. Om een fatsoenlijk rookeffect te krijgen moet er toch zeker een sloot warm water bij, zodat het sneller wordt omgezet en het rookeffect heviger wordt.
Edge schreefCOLON
boels069 schreefCOLON
Edge schreefCOLON.....al zal ik wel goed navragen of verder geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Verstikking, op alleen CO2 blijf je niet helder :evil:
Goed geventileerde ruimte is absolute noodzaak. :!:

Jan
Dat is een goeie ja, ik ging er vanuit dat het buiten zou gebeuren. Goed dat je daar aan denkt :)
1 kilo droogijs zal bij kamertemperatuur een volume bereiken van ongeveer een halve kubieke meter (0,5m^3). Je zegt dat het om kleine dingen gaat, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken over je zuurstof. Zolang je maar geen extreme dingen gaat doen.
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Hoi!

Vandaag eindelijk een middagje vrij. Heb het hele weekend doorgebracht in het ziekenhuis ( vader afgelopen donderdag geopereerd)

Ben op zoek gegaan naar rooktabletten. Hier in het dorp vertelde ze me dat die rooktabletten verboden waren om te verkopen. Vond dit een erg rare reactie.
Toch op zoek gegaan naar een andere feestwinkel, die hadden ze wel. Prijs viel ook mee: 20 tabletten voor 10 euro. Dus ben vanmiddag aan de gang gegaan met de rooktabletten. Je moet inderdaad deze tabletten buitenshuis gebruiken want de rook die er vanaf komt is alles behalve prettig, prikt ook in de ogen. Heb deze gebruikt in de schuur met de deuren aan beide kanten open.
Toch had het niet het effect wat ik wilde, jammer genoeg voor de 10 euro maar zal de tabletten nog wel gebruiken in de toekomst.

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Beetje laat misschien, maar wat het proberen waard is: de plaatselijke brandweer ;)

Die hebben altijd in hun oefenbunkers rookmachines. Als je het lief vraagt en uitlegt waarvoor het nodig is, zou je die wellicht eens mogen lenen ;)

Brandweerkorpsen zijn in mijn ervaring altijd erg aardig met zoiets ;)

(basis)scholen hebben ze ook vaak en als ze ze niet hebben kennen ze wel een ouder die er eentje heeft.
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

En nu op marktplaats: HELE LANGE LINK

4de link ofzo, 99 euro... nederweert... Voor dat geld koop je niet vaak van die tabletten ;)

mod-edit: heel erg lange link even veranderd in een korter tekstje. Gebruik hiervoor de code:

CodeCOLON Alles selecteren

[url=http://.......]TEKST[/url]
[/color]
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar