scherpte nabewerking oke?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

Hoi allen,

ik doe iets verkeerd met de scherpte, ik werk sinds een korte tijd pas met USM maar krijg niet het juiste effect er uit dat ik wil. Mijn vraag aan jullie wat de meningen is over deze twee foto's. Zijn ze scherp genoeg?

Die eerste is duidelijk te zien dat er wat mis is met de scherpte maar ik heb ook het idee dat kleuren/licht de foto verslechteren. Verkeerde belichting?

Afbeelding

Afbeelding

gr Frank
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Welke instelling gebruik je (in welk programma ?) voor USM ?
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

Photoshop CS2, en dan unsharp mask.

Treshold altijd op nul, Radius op 1 en Amout zelf aanpassen (rond de 30/40%). Ik heb al wat geprobeerd met Radius op 1,5 en Amout 20% of 0,5 en 50% maar echt wijzer wordt ik er niet van.

waar zit de fout?

gr Frank
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Meestal kom ik op waarden als 80-120 %, radius 0.8 - 1.5 en threshold 1-5.

Als je dit eens wil testen, zet dan de hoeveelheid zo hoog hogelijk. Met radius ga je nu de straal bepalen. Kijk wanneer je de halo rond de voorwerpen acceptabel vindt. Bij hoge contrasten zal dit lager liggen dan bij lage contrasten. Dan let waarden ga je eens kijken wanneer de onderwerpen niet te verscherpt zijn. Met threshold kun je zorgen dat gebieden die min of meer hetzelfde zijn niet worden verscherpt. Op die manier kun je wat ruid voorkomen.
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

ik weet te weinig van usm om je te helpen maar pak zelf altijd de scherpte als laatste aan in mijn workflow.

door levels en curves eerst te wijzigen kwam ik tot onderstaand resultaat. ik heb geen usm gedaan maar ervaar mijn bewerking wel als scherper. Dit komt denk ik doordat contrast ook de grensen van vlakken duidelijker maakt.

ik heb zelf een goedkope monitor dus wellicht is mijn bewerking een beetje over the top, maar het gaat om het principe dat ik wil tonen

daarna zou je eventueel nog licht usm kunnen doen.

vind je het wat?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=79728[/img]
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Waarom niet gewoon verscherpen.
Eventueel kun je iets met contrast werken, maar meer zou ik er echt niet aan doen.
Want de kleur enz is volgens mij goed.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

Heb ik natuurlijk eerst geprobeerd maar veel onderdelen kregen vrij snel een onnatuurlijke rand, al bij lichte verscherping. dus dan moet je het wel heel lokaal doen.

ik vond de kleuren niet verkeerd maar het kon wel iets minder flets.zal wel aan mijn monitor liggen dan.
't is een probeersel he.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar