in / ex BTW

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als bedrijf kun je met een BTW-nummer van de belastingdienst factureren met een aparte vermelding van BTW. Heb je geen btw-nummer, zoals de meeste hier, dan mag je dit niet.
Tuurlijk mag je wel factureren, maar je mag niet over BTW praten. Je maakt gewoon een factuur in bv Word voor een bepaald bedrag en dit is niet IN of EX BTW, maar dit is gewoon het bedrag.

Nu moet ik een factuur maken voor 95 euro ex btw. Moet ik dan een factuur maken voor 95 euro, of mag ik hier dan 95 + 19% = 113.05 voor maken?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Als je geen BTW-aangifte doet niet.

Als jij geen BTW afdraagt, mag je klant die BTW ook niet als voorbelasting aftrekken. Voor je klant is die 113 dan eigenlijk hetzelfde als ex BTW. Kijk even op de site van de belastingdienst of je voor de belastingdienst ondernemer bent, of bel de belastingtelefoon voor bedrijven. BTW afdragen is niet vrijwillig. Als je boven een grens komt moet je, er onder mag je niet.
Gebruikers-avatar
ErikL
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 657
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2005 17:02
WoonplaatsCOLON Gemert - N.Br. - The Netherlands

dejong1racing schreefCOLONNu moet ik een factuur maken voor 95 euro ex btw. Moet ik dan een factuur maken voor 95 euro, of mag ik hier dan 95 + 19% = 113.05 voor maken?
Jeroen,

Je mag als je geen BTW nummer hebt, geen BTW vermelden op je factuur.

Het bedrag is dus altijd exclusief de BTW. Jij hoeft de BTW niet af te dragen aan de belastingdienst en diegene die van jou de factuur krijgt kan de BTW ook niet aftrekken als voorbelasting. Hij krijgt immers een factuur die niet voldoet aan de eisen van de belastingdienst.

Wat Fistkikker bedoeld met het grensbedrag is denk ik de zogenaamde "kleine ondernemers regeling". (Deze regeling geldt overigens ook alleen maar als je een BTW nummer hebt.)
Bij deze regeling is het zo dat als het af te dragen bedrag aan BTW, na aftrek van vootrbelasting, lager is als een bepaalde grens je niets hoeft af te dragen. Wel moet je dan de BTW die je niet hoeft af te dragen optellen bij je inkomsten.


Dus om nogmaals antwoord te geven op je vraag. Een factuur maken met een totaalbedrag van Euro 95,- en niet over de BTW praten.
[size=75]Canon EOS 350D | BG-E3 | EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 II | EF 50mm F1.8 mkII | EF 55-200mm F4.5-5.6 II USM | EF 100-400 f/4.5-5.6 [color=red]L[/color] IS USM |Filters: UV + Circ. Polarisatie | Speedlite 430EX + Omnibounce | SanDisk Ultra II 1Gb CF | SanDisk 256 Mb CF | Luxon Pro10 tripod | Vanguard VGT-4 Monopod | Lowepro Computrekker Plus AW[/size]
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Ik bedoel ook dat als je bijv. een ton per jaar omzet, de belastingdienst van je verwacht dat je een BTW-nummer hebt. Zolang het in de hobby/bijverdienste sfeer valt doen ze niet moeilijk. Waar de grens ligt weet ik niet....

Wanneer ben je ondernemer voor de belastingen? Het staat vast ergens op de site van de belastingdienst...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even voor de duidelijkheid. Ik heb geen BTW-nummer. Ik weet dat ik dan ook geen BTW mag vermelden op mijn facturen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Dus maak je gewoon een factuur voor 95 euro zonder de vermelding van BTW....
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

kwanon schreefCOLONDus maak je gewoon een factuur voor 95 euro zonder de vermelding van BTW....
Dan komt is 19% tekort hoor!
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

CanongLas schreefCOLONDan komt is 19% tekort hoor!
Hij komt helemaal niks te kort. Als hij btw-plichtig zou zijn, zou hij het moeten afdragen. Hij is niet btw-plichtig, dus draagt hij niets af en hoort het dan ook niet te krijgen. Snappie?

Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

rsmt schreefCOLON
CanongLas schreefCOLONDan komt is 19% tekort hoor!
Hij komt helemaal niks te kort. Als hij btw-plichtig zou zijn, zou hij het moeten afdragen. Hij is niet btw-plichtig, dus draagt hij niets af en hoort het dan ook niet te krijgen. Snappie?

Ron.
Nee, ik snap het niet.
Hij verkoopt iets (is afgesproken) voor 90 excl. Dat wordt 113,05 incl.
Dan maak je dus een bon voor 113,05 zonder te vermelden dat er btw in zit.

Het verhaal wordt anders (maar die info is er niet) als hij de bon voor een onderneming moet maken.
Dan kan de ondernemer gaan sputteren omdat hij middels vooraftrek de btw zou kunnen verrekenenen. Geen btw bon = geen vooraftrek voor de klant en dus is tie duurder uit.
In geval van een particulier als klant maakt het niks uit.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

CanongLas schreefCOLONHij verkoopt iets (is afgesproken) voor 90 excl. Dat wordt 113,05 incl.
Dan maak je dus een bon voor 113,05 zonder te vermelden dat er btw in zit.
Dan verkoopt hij dus iets voor 113,05 exclusief btw, want hij draagt geen btw af.

Btw (=belasting toegevoegde waarde) is BELASTING en dat kan je dus nooit in je eigen zak steken en draag je alleen af, als je belastingPLICHTIG bent. Alles wat je factureert zonder btw heet dus ex btw en kan door een ontvangend bedrijf niet afgetrokken worden omdat er aan de leverende kant niets afgedragen wordt.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.
Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

CanongLas schreefCOLON Het verhaal wordt anders (maar die info is er niet) als hij de bon voor een onderneming moet maken.
Ik moet als particulier een bedrijf maken waarvoor zij de prijs bepaald hebben op 95 euro ex btw
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON
CanongLas schreefCOLON Het verhaal wordt anders (maar die info is er niet) als hij de bon voor een onderneming moet maken.
Ik moet als particulier een bedrijf maken waarvoor zij de prijs bepaald hebben op 95 euro ex btw
En dan maak je dus een factuur van "dejong1racing" aan "bedrijf x" met daarop:
Geleverde dienst € 95,=
Betaling binnen x dagen op bankrekening y
Het bedrijf betaalt dan dus geen btw (en hoeft daarom ook niets af te trekken (=vestzak/broekzak principe))

Groet,
Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

rsmt schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLON
CanongLas schreefCOLON Het verhaal wordt anders (maar die info is er niet) als hij de bon voor een onderneming moet maken.
Ik moet als particulier een bedrijf maken waarvoor zij de prijs bepaald hebben op 95 euro ex btw
En dan maak je dus een factuur van "dejong1racing" aan "bedrijf x" met daarop:
Geleverde dienst € 95,=
Betaling binnen x dagen op bankrekening y
Ja, dan klopt het.

Het bedrijf betaalt dan dus geen btw (en hoeft daarom ook niets af te trekken (=vestzak/broekzak principe))

Groet,
Ron.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ron heeft inderdaad gewoon gelijk...

Geleverde dienst € 95,=
Betaling binnen x dagen op bankrekening y

Omdat je zelf niks af hoeft te dragen moet je het ook niet meerekenen in het bedrag...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
ErikL
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 657
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2005 17:02
WoonplaatsCOLON Gemert - N.Br. - The Netherlands

Jeroen draagt niets af aan de belastingdienst en heet bedrijf trekt geen BTW af als voorbelasting. Dus de som is nul.

Zou Jeroen nu wel een BTW nummer hebben, dan draagt hij 19% BTW af en het bedrijf trekt dit bedrag weer af als voorbelasting. Som is hierbij weer nul.


ErikL
[size=75]Canon EOS 350D | BG-E3 | EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 II | EF 50mm F1.8 mkII | EF 55-200mm F4.5-5.6 II USM | EF 100-400 f/4.5-5.6 [color=red]L[/color] IS USM |Filters: UV + Circ. Polarisatie | Speedlite 430EX + Omnibounce | SanDisk Ultra II 1Gb CF | SanDisk 256 Mb CF | Luxon Pro10 tripod | Vanguard VGT-4 Monopod | Lowepro Computrekker Plus AW[/size]
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Sterker nog, als je BTW op een factuur zet ben je wettelijk verplicht die af te dragen. En als je niet afdraagt omdat de belastingdienst je niet als ondernemer kent, is het dus verboden BTW op de factuur te zetten.


Maar het is wel duidelijk nu, toch?
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik doe dit ook maandelijks met foto's inkopen van fotografen die geen ondernemer zijn maar hun foto's wél via mijn eigen bedrijf aan de media verkopen. Mijn klanten (media) breng ik wel BTW in rekening en die draag ik af. De fotografen kunnen geen BTW afdragen en dus zetten ze die ook niet op hun facturen. Ik boek dat in de administratie weg als "Niet BTW-belastbaar". Ik draag die BTW al af en dus komt de belastingdienst niks te kort.

Gewoon 95 euro erop zetten en het woord BTW nergens vermelden, ook niet als 0% tarief. Verlangt je afnemer/opdrachtgever wél een BTW-factuur omdat zij geen "Niet BTW-belastbaar" afschrijvingen in de administratie willen hebben heb je helaas pech.
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar