Advertentie compact camera: Kan dit of is dit misleidend?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Mijn collega kwam met de volgende foto uit een tijdschrift.

Het gaat om een compact camera met 10x zoom van een niet nader te noemen merk.

Ik heb er grote vraagtekens bij of de foto's niet misleidend zijn. Volgens mij zijn onderstaande twee foto's namelijk totaal verschillende foto's en daarom niet representatief om 10x zoom aan te geven.

Voor een advertentie van een compact camera had ik toch wel iets beters verwacht.

Afbeelding

Wat vinden jullie?
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Klopt precies, ik heb net even het onderste plaatje factor 10 verkleind en dan krijg je precies de grootte van het beeld van boven.

(feit is natuurlijk wel dat de hoogte van het kunstwerk anders is gemaakt t.o.v. de vrouw, daar heb je wel gelijk in, maar de zoom factor klopt)
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Misleiding! Bij foto 2 zit de hoed van de vrouw boven het balkon, bij 1 ruim eronder!.

De foto kan dus niet anders dan van een andere plaats zijn genomen. Niet 2x van statief dus.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Die 10x klopt inderdaad wel... maar het zijn volgens mij twee foto's van een compleet andere positie, hoek en hoogte genomen. Dat vind ik toch niet echt horen bij zo'n advertentie.

Niet echt de juiste manier van marketing, lijkt mij.
Ik zie liever 2 foto's genomen vanaf 1 positie, op statief. de ene op 28mm, de ander op 280mm.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Reclame is zelden waarheidsgetrouw, denk je dat de gemiddelde klant zich druk maakt of je dit op statief zou moeten doen of niet? Welnee, die wil alleen maar weten hoever ie in kan zoomen en verder niet.
Toevallig maak jij je druk over deze reclame omdat je het een beetje beter begrijpt dan de rest, maar jij heb je je ooit weleens afgevraagd of yoghurt rechtsom draait??? Dat slikt toch ook iedereen, terwijl bijna niemand kan vertellen waar het vandaan komt? Zo werkt reclame nu eenmaal.

groeten Sarpa
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Het blijft misleiding en dat was de vraag 8) .
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Onyx schreefCOLONHet blijft misleiding en dat was de vraag 8) .
Tja, dan verzanden we in de discussie wat misleiding is en wat niet. 2 is een montage waarvan de losse elementen op zich wel kloppen, zoals bij zoveel reclames... de reclamecodecommissie gaat hier volgens mij niet ontvankelijk voor zijn aangezien je zelf al na kunt gaan dat dit niet hetzelfde beeld is. Er zijn namelijk genoeg elementen waaraan je dat kunt afleiden.
maar netjes in anders natuurlijk...

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Zit nog even weer te kijken....

De tweede foto KAN helemaal niet!

De billen van het beeld zijn omlaag geschoven en de vrouw is omhoog geschoven. Dit is onmogelijk! Dus MOET dit zelfs een mooie photoshop bewerking zijn.

Zoals op de 1ste foto te zien is, zijn de billen boven het eerste balkon en de hoed onder het eerste balkon. De billen op de tweede foto zijn onder het balkon gezakt (dus hoger standpunt) en de hoed van de vrouw BOVEN het balkon (dus lager standpunt). Deze foto kan dus niet.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

het verkoopt... de reclame op tv is hetzelfde en waarschijnlijk hebben de makers hun doel al bereikt.

Je hebt het erover ;)

Iedere reclame zit vol met misleiding, nooit eens afgevraagd of die omo witte reus wasmiddelen zonder moeite al die strontvlekken uit de was krijgt, (misschien na 100x keer wassen, maar het is schoon) en nog maar te spreken over de term: ALS BESTE GETEST.

Wat overigens niets zegt over de uitslag van de test, maar het produkt in kwestie is wat uitgebreider getest dan de rest, dus als beste getest.

Ik heb een groot deel hiervan in mijn opleiding gehad en er bestaan wettelijk heel veel mazen waar alle fabrikanten en reclame bureaus handig op inspelen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@VFRood, ik denk niet dat het zwaar photoshop zal zijn. Je hebt gelijk; ten opzichte van de eerste foto zitten het hoofd en de kont niet meer op 1 lijn 8) Maar dat kan volgens mij (Gezien het balkon) ook met een verhoogd standpunt bereikt worden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Inderdaad, dat lijkt mij ook te kunnen. Bijvoorbeeld als de oude dame op de rand van de fontijn gaat staan en daarna het camerastandpunt verhoogd wordt.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Het gaat deze doelgroep denk ik niet of dit wetenschappelijk klopt maar meer dat ze een idee hebben van het bereik. Kan er dus niet zo mee zitten..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Volgens mij vergeten jullie gewoon het verhaal achter het vrouwtje en het standbeeld, en dat kan niet anders in beeld gebracht worden dan hoe ze het hier gedaan hebben. Dat is voor de boodschap veel belangrijker dan de vraag of het optisch allemaal klopt.

Boodschap van deze reclame is dat je 10x keer zoom hebt en hoeveel vergrotend dat dan is en dat je dus met zoveel zoomen details ziet die je anders ontgaan waren (en dat laatste daar zijn we in dit topic een beetje in doorgeslagen :wink: )
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Of het exact een 10x zoom is daargelaten, het is wel leuke reclame :wink: (en geeft wel een indicatie van wat de zoomfactor ongeveer is)
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Klopt helemaal wat je zegt, eric.
Echter waarom ook niet voor de consument die wat kritischer kijkt een goede reklame laten zien? Je kan die 10x zoom ook weergeven door vanaf een statiefje te fotograferen.

Over de hoogte van de billen enzo, het zou wel kunnen omdat er optische en niet digitaal wordt ingezoomd. Maar op de foto is het wel heel extreem. Met groothoek heb je namelijk een heel ander beeld, veel meer perspectief dan als je met veel tele fotografeert. Het is wel 28mm vs 280 mm op een compactcamera met een hele kleine sensor.

Bij voorkeur had ik een omgeving gekozen met veel diepte, bijvoorbeeld een laan met bomen/weg/burg, etc... iig dieptelijnen.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar