[VERZAMELTOPIC] Advies aankoop laptop

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Dit is hooguit indirect gerelateerd aan fotografie, maar omdat hier zoveel mensen zijn die er verstand van hebben plaats ik mijn vraag toch maar...

Ik heb op dit moment een desktop pc van begin 2003.
Configuratie:
30 GB harde schijf (nog 9 GB over)
Pentium4 2.4GHZ/512K
512 MB NON-ECC RDRAM (2X256) 1066MHZ
128MB ATI RADEON 9700 TX grafische kaart
En dan natuurlijk de nog wat vanzelfsprekende (rand)apparatuur.

Ik ben -geizen wat ruimte beperkingen- aan het overwegen om een laptop te kopen.
Maar ik wil absoluut niet inleveren op performance. Ik vind namelijk dat mijn huidige pc al langzaam is. Als ik bijvoorbeeld Photoshop CS2 open moet ik minstens een seconde of 30 wachten totdat 'ie gebruiksklaar is. Het openen van een raw file in the viewer duurt ook een seconde of 15. Al met al best irritant als je even snel iets wilt doen of laten zien.

Mijn budget is max 1000 Euro. En ik wil windows blijven gebruiken.
Mijn voornaamste gebruik is werken in Office, in Photoshop en andere fotogerelateerde software. Videobewerken zal er niet op gebeuren.
Waar moet ik op letten bij aankoop? Wat bepaalt precies de snelheid? Of is iedere nieuwere processor sowieso sneller dan mijn huidige?
Kan ik mijn huidige configuratie uberhaupt matchen binnen mijn budget?

Bedankt voor de info.
Sander.

[modbreak BasZ -> even topictitel aangepast om zo er een verzameltopic van te maken]
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

- Vergeet de laptop (gezien het budget)!
- stop er het maximale geheugen in
- plaats er een extra HD bij en een USB-HD voor backup
- koop een goed TFT-scherm

Dan kan je nog jaren er mee werken.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
webmeesteres
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 22:21
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

- Vergeet de laptop (gezien het budget)!
budget okee, maar als je de ruimte niet hebt, schiet een desktop niet echt op..

De rest van de punten van Boels069 kloppen wel degelijk. Ik heb vorige maand bij Dell een laptop in elkaar laten schroeven.
waar ik toen op gelet heb:
- maximum geheugen er in
- grote harde schijf
- dual core processor, zodat je naast Photoshop ook nog gewoon kunt werken zonder de hele tijd moeten wachten tot je laptop je is bijgebeend.

En als het ff kan zou ik voor een groter scherm gaan, bv 17''.
Wat voor camera heb jij? "Een zwarte...."

7D|Sigma 10-20 HSM|Canon 24-105 IS USM|Canon 70-200 F/4 IS USM |Canon 100mm F2.8 macro USM|Canon Speedlite 420 EX|Lowepro Mini Trekker Classic +Slingshot 200AW
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

webmeesteres schreefCOLON....maar als je de ruimte niet hebt, schiet een desktop niet echt op..
PC-kast onder bureau/tafel :wink:
Een laptop vind ik een ergonomisch onding, de prestatie-prijsverhouding belabberd, het beeldscherm ongeschikt voor beeldbewerking en kwetsbaar qua bouw.
(Tenzij je een budget van €3000 of meer hebt)

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb zelf qua desktop wel iets vergelijkends staan en bij mij werkt het nog perfect...

Maar zou zelf inderdaad je systeem "upgraden":
- 2GB (of in ieder geval 1GB) geheugen
- interne 250+GB HDD / externe 250+ GB HDD
- betere videokaart (scheelt ook wel)

Scherm weet ik nie wat je nu hebt...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Jullie denken zo goed mee dat de antwoorden niet meer voldoen.... :lol:

Het zal echt een laptop moeten worden omdat de plek waar 'ie gebruikt gaat worden variabel is, omdat ik op de plek waar 'ie het vaakst zal staan geen kabels wil, de huidige kamer een compleet andere bestemming krijgt en er geen vaste plek meer beschikbaar zal zijn.

Dit wetende, mag ik jullie dan nog een keertje vragen de moeite te nemen om mij te helpen?

Bedankt alvast,
Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Need i say more -> http://www.apple.com/nl/macbook/macbook.html ?

(nog al Apple-fan (heb een zelf ook een MacBookje (Pro))).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Dumber
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 19:34
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Ja ik volg deze even. Ik ben ook geinteresseerd in een windows notebook (al ligt mijn budget hoger)
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

En ik haak weer af, vond een prima deal voor een 2e handsje :)
[color=silver]18-55[/color]
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Af en toe toch wel lachen hier. TS vraagt info over een laptop en krijgt voornamenlijk het advies een desktop te kopen. :?
Verder ook best wel onzinnige off topic opmerkingen :shock:

Ik ben niet zo'n computernerd, maar ik weet wel dat je met jouw budget een hele leue laptop kunt kopen. Voor dat geld heb je zeker een duocore processor, 120 of meer GB en minimaal 1 Gig geheugen, als je goed zoekt wel 2 Gig. Met een beetje mazzel heb je zelfs een goed beeldscherm (ik heb laatst een HP gekocht en daarvan vind ik het beeldscherm erg mooi).
Met een dergelijke configuratie kun je best wel lekke photoshoppen.

En nee, ik hoef nu niet te gaan horen dat je voor dat geld een desktop kunt kopen die nog sneller is, een groter HD heeft enz. enz. Dat weet ik ook wel :lol: Het gaat er hier om TS antwoord te geven. Dat heb ik naar beste kunnen gedaan, maar dat kan nog wel beter.
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb het idee dat het een stuk makkelijker is als ik een configuratie geef en dan vraag of het wat is of niet.

Dus bij deze:
gevonden, een aanbieding bij Bol.com:
Acer Aspire AS5632WLMi (met gratis tas...) voor 899 Euro
Processor: Intel Core 2 Duo - T5200
Kloksnelheid: 1660 MHz
Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium Edition
Intern geheugen: 2048 MB DDR2
Harde schijf: 120 GB (ATA, 5400 RPM)
Beeldscherm: 15.4 inch TFT WXGA Acer CrystalBrite breedbeeld
Resolutie: 1280 x 800 pixels
Reactietijd: 16 ms
Videokaart: Intel Graphics Media Accelerator 950
Videokaartgeheugen: 128 MB Shared

Ik heb het idee dat dit er beter uitziet dan wat ik heb:
30 GB harde schijf (nog 9 GB over)
Pentium4 2.4GHZ/512K
512 MB NON-ECC RDRAM (2X256) 1066MHZ
128MB ATI RADEON 9700 TX grafische kaart

Klopt dat of zal de laptop misschien zelfs minder zijn dan deze gezien de kloksnelheid van maar 1660 Mhz vs de 2,4 Gig van de desktop?
Of geeft hier de nieuwere processor en het werkgeheugen de doorslag?

En nogmaals dank voor de moeite!
Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Videokaartgeheugen: 128 MB Shared betekent dat "gewoon" geheugen als videogeheugen wordt gebruikt.
Dit is een budgetoplossing, het maakt het geheel ergens tussen 10 en 30% trager.
De lager kloksnelheid hoeft niet persé te betekenen dat het systeem trager is dan de huidige PC; er zit een dual-core processor in.
Bol is niet de goedkoopste, zoeken op internet levert al gauw een voordeel van €50 op.
Belangrijk is, lijkt me, dat de displayparameters goed instelbaar zijn.
Ik heb geen ervaring met deze specifieke laptop, dus kan ik daar niets over zeggen.

Succes!

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Voor 1000 euri heb je een prima Dell laptop. Check de Inspiron serie.. En mocht deze niet voldoen dan vraag ik mij af waarom die van mij wel prima werkt met PS CS3 en videobewerkings programma's ;)
Wel online configen met vlotte harddisks..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Een videokaart speelt nauwelijks tot geen rol in de snelheid of andere prestatievorm voor bewerking van 2D beelden. De processor ook niet zoveel. De snelheid voor photoshop wordt meer bepaald door het geheugen en de snelheid van je HD.
De bottleneck bij laptops is het beeldscherm.
Simpel uitgelegd:
Een voor beeldbewerking geoptimaliseerde monitor (bijv. Eizo CG series) begint bij 1600 euro. Alleen voor het scherm dus!
Vergelijk dat met een complete computer (wat een laptop is) voor 1000 euro.
Wat mag je dan verwachten op gebied van beeldkwaliteit?
Zoals altijd; alle waar naar z'n geld.
Laatst gewijzigd door 1 op CanongLas, in totaal 16 keer gewijzigd.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Natuurlijk, kwaliteit heeft zijn prijs. Maar ik ben tevreden met mijn huidige configuratie, maar wil nu een laptop die minstens hetzelfde presteert.

Ik heb op de Dell site gekeken.
Het verschil tussen de Inspiron 6400 en de Acer van Bol is:
- Inclusief tas is Dell 60 euro duurder
- De laptop van Bol heeft maar 128MB gedeeld grafisch geheugen, de Dell heeft 256 MB (ga ik dat merken bij 2D aplicaties als Photoshop?)
- De Dell heeft een 1,73 Ghz processor, de Bol laptop heeft 1,66 Ghz (dat zal ik zeer waarschijnlijk niet merken)
- De Bol laptop heeft een 1,3 MP webcam.... niet heel belangrijk, maar toch. Oh ja, een een multi card reader, maar niet voor CF kaarten... :roll:
Wel online configen met vlotte harddisks..
Helaas, ik kon alleen kiezen tussen 5400 rpm harde schijven....

Dus volgens mij geen verschil wat mij zal opvallen. Of trek ik hier een te snelle conclusie?
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Etienne Jong
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 10:14
WoonplaatsCOLON 't Zand (NH)
CONTACTCOLON

nog misschien een leuke tip:

neem geen vista maar xp... het scheelt je een hoop ergernis en snelheid :wink:
http://www.airliners.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

CanongLas schreefCOLONEen videokaart speelt nauwelijks tot geen rol in de snelheid of andere prestatievorm voor bewerking van 2D beelden. De processor ook niet zoveel. De snelheid voor photoshop wordt meer bepaald door het geheugen en de snelheid van je HD.
De bottleneck bij laptops is het beeldscherm.
Simpel uitgelegd:
Een voor beeldbewerking geoptimaliseerde monitor (bijv. Eizo CG series) begint bij 1600 euro. Alleen voor het scherm dus!
Vergelijk dat met een complete computer (wat een laptop is) voor 1000 euro.
Wat mag je dan verwachten op gebied van beeldkwaliteit?
Zoals altijd; alle waar naar z'n geld.
Niet helemaal waar. Vista gebruikt de grafisch kaart om de o.a. de CPU te ontlasten. Waar wel wel op zou letten is dat je geen kaart neemt met shared geheugen. Die haalt de geheugen dus van je RAM vandaan, dus dan schiet het niet echt op.

Het verhaal dat de beelschermen van alle laptops zo beroerd zijn, vind ik ook zwaar overdreven. Ik zou wel zo'n crystal bright of iets in die geest nemen. Die zijn wel erg aangenaam. Een scherm van 1600 euro adviseren is gewoon onzin en voor de TS gewoon zwaar overkill. Een goed laptopscherm is helemaal niet zo slecht als men hier beweerd. Net zo goed of vaak nog beter dat menig LCD/TFT scherm wat er tegenwoordig op de markt is. De duurdere schermen (ala Apple Cinema Screen) zijn misschien wel beter, maar die kan je altijd nog als 2e scherm er aan hangen.

En een macbook? TS geeft zelf al aan dat hij windows wilt blijven gebruiken. Tevens is het 13 inch schermpie van de macbook wel erg klein voor wat redelijk fotoshop werk, ondanks zijn resolutie. Dan zou ik de pro nemen... maar ja.... ben je ook gelijk 2000 euries verder.

Ik zou naar de Dells kijken. Die heb ik zelf ook al tijdje op het oog. Ziet er goed uit en goedkoper en betere support dan Apple. Acer nooit aan beginnen. Belabberde support, gewoon stel oplichters. Je bent hem zo 3-4 maanden kwijt voor een repair. Ik ga dus gewoon met Chow mee.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Met de huidige snelheden van geheugen is er niets tegen shared geheugen, behalve voor gamers. Je moet er alleen rekening mee houden, dat de 1 gig die er in zit, niet alleen voor windows is, maar ook een stukje voor je grafisch kaart. Voor photoshop voldoet iedere grafisch kaart, dus daar hoef je geen extra geld voor uit te trekken.

Acer: prima merk, support ligt vooral aan de winkel waar je hem koopt: je hebt computerzaken en je hebt dozenschuivers.

Dell: ook een prima merk

Harde schijf: is eigenlijk altijd te weinig ;-) je kunt er ook voor kiezen om later een grote externe hd bij te kopen. Die disks zijn ook een stuk sneller dan een laptop disk.

veel laptops hebben een interne kaartlezer, maar die kan vaak geen CF-kaarten aan :-(. Soms zit daarvoor een PC-Card adapter bijgeleverd. Die is echter meestal zo traag, dat hij onbruikbaar is. Snellere bestaan wel, maar kosten veel meer dan een los extern lezertje.

Sommige winkels hebben nog een klein voorraadje met voorgeinstalleerde Windows XP of Windows MM in de aanbieding, scheelt vaak erg veel met Vista, wat je echt niet nodig hebt.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

svdveen schreefCOLON Helaas, ik kon alleen kiezen tussen 5400 rpm harde schijven....
Klopt. Online is die optie van 7200 rpm weg hoorde ik. Bel Dell anders even. Je kunt ze namelijk wel krijgen met 7200 rpm. En dat is beslist wel wat je wilt met PS.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

hou er wel rekening mee, dat 7200 rpm schijven inderdaad veel sneller zijn, maar ook stroom vreten. Let op de max tijd die je laptop op een accu werkt, als je deze ook 'in het veld' wilt kunnen gebruiken!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar