Welke macro zou jij kopen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Welke macro zou jij kopen?

Canon 100mm 2.8
38
64%
Sigma 105mm 2.8
2
3%
Sigma 150mm 2.8
7
12%
Tamron 90mm
12
20%
 
Aantal stemmenCOLON 59
Tangus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2007 22:09

Welke macro zou jij aanschaffen?
(als budget geen rol speelt)

Met als onderwerp: kleine wilde beestjes!

lijkt me leuk als je je keuze even wilt toelichten :D
bedankt
Laatst gewijzigd door 3 op Tangus, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Misschien is het handig als je je te fotograferen onderwerpen bijzet...

Scheelt nog al of je objectief in een studio gaat gebruiken voor macro's van bloemen of met het objectief in het wild voor waterjuffers gaat gebruiken.... etc.etc.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Ik zou voor de canon gaan (sterker nog, ik koop 'n waarschijnlijk voordat de cashback is afglopen).
Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zoveel, maar de canon focus minder langzaam en wordt niet langer bij focussen. Voor mij doorslaggevend, voor een ander wellicht niet.
Tangus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2007 22:09

maar bij fred miranda lees ik hele goeie dingen over de sigma 150mm. Iemand ervaring met deze lens?

De Af is leuk als hij snel is, maar macro vaak MF. En sigma geeft een zonnekap en statief gondel erbij. En schijnt ook rete scherp te zijn.
Als het goed is schuift die ook niet uit met focussen.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Voor mijn meer all round gebruik is die 150 mm net te veel tele. Verder wel een erg aantrekkelijke lens. Het is maar net wat voor gebruik je er van gaat maken.
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Ik heb gestemd op de Canon 100mm 2.8.

Deze heb ik in mijn bezit en ben er erg tevreden over.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Dappa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 19:35
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik heb de 100mm canon gestemd. Ik heb zelf de 105mm sigma, maar ben er niet helemaal tevreden over:
Ik mis USM, die de canon wel heeft;
Het Dual Focus systeem van sigma vind ik ongemakkelijk werken. Je moet twee handelingen verrichten om hem van manual focus op autofocus te zetten. (het gewone electrische schakelaartje, en de focusring. Deze focusring moet je dan als het ware van de lenzen loskoppelen, door hem te verschuiven. Als je dat niet doet draait ie mee met de autofocus, en de autofocus wordt nog trager);
Het brandpunt van 105mm vind ik wel prettig.

Als ik deze aankoop over zou moeten doen, zou het niet meer deze sigma worden.
Tangus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2007 22:09

iemand die dezelfde problemen ondervonden heeft als dappa?

Is dat ook van toepassing op de sigma 150mm? Daar lees ik echt een hoop goeie dingen over.
Sommige zweren erbij in vergelijking met de canon 100mm.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Niet iedereen vindt focussnelheid interessant. Als je alleen met de hand focust of alleen bloemen die lekker blijven zitten... :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

fistkikker schreefCOLONNiet iedereen vindt focussnelheid interessant....
Het zou interessant kunnen zijn/worden als je het ding ook gebruikt voor "normale" opnamen :lol:
Op de "specials" van Canon na zijn macro-objectieven ook prima te gebruiken als fix-focus.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

vaste brandpuntafstand (of prime) bedoel je zeker. Dat is want anders dan fixed focus (want dan kan je niet focussen). :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@fistkikker: 't Wordt niet mijn dag :oops:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Voor mij ook de 100mm van Canon.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Als het hoofdzakelijk om macro gaat, zou ik voor de Tamron gaan.

Ik heb de Tamron gehad, en de Canon 100mm heb ik nu.

De Tamron heeft in het macrogebied geen chromatische aberratie en de Canon wel (ik vind teveel).

De Tamron heeft een grotere slag bij het manueel scherpstellen en werkt daardoor beter (nauwkeuriger).

Bij normale afstanden heeft de Tamron meer purple fringing bij volle lensopening dan de Canon.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb in het verleden de 105 Ex van Sigma gehad, prima lens, nu in het ebzit van de 150 Ex van Sigma, fantastische lens, retescherp, mooie bokuh en inderdaad schuift niet uit bij het focussen.
Voordeel tov de 105 is toch de bokuh en het feit dat je wat verder van het wilde spul af kunt zitten, nog een voordeel tov de 100 mm lenzen is dat je flister beter functioneerd, hoek wordt nl iets groter (verder weg)
Fotograferen is kijken niet klikken.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Ik heb voor de Canon 100/2.8 gestemd... want ik heb em...

Als budget geen rol zou spelen, zou ik voor de MP-E65 en misschien ook wel voor de 180/3.5 gaan. En uiteraard ook nog macro ringflitser(s) erbij.

maja, die staan niet in het lijstje.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

vind dit een beetje een non-topic als ik heel eerlijk ben. Stel dat iedereen voor de Canon 100 gaat, ga je die dan kopen?

Laat het voldoende zijn dat ze allemaal enorm waar voor hun geld zijn, allemaal retescherp, er zitten geen slechte lens tussen, etc.

De verschillen zitten allemaal in de specs en de kosten, de specs kun je nalezen en de prijzen informeren. Dan is het aan jou om te bedenken wat je wil hebben en wat je ervoor over hebt... niet meer en niet minder. De verhalen van enthousiaste gebruikers heb je werkelijk niets aan... met alle respect naar al onze experts...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
RICHARD1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2006 00:32
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Non topic?

Vind juist van niet in het objectieven forum worden toch wel meer adviesdraadjes geopend? Ik dacht dat daar dit forum voor was maar ik zal het wel verkeerd zien.

Richard
Canon EOS 40d - AQ4U Grip - Canon EF 70-200mm f/2.8L USM - Canon EF 17-40mm f/4 L USM - Canon 100mm 2.8 Macro- EF 50mm f/1.8 II - Soligor Tussenringen - Canon Speedlite 430EX - En een hoop andere zooi die hier niet onder past :)
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

begrijp me niet verkeerd, advies vragen is goed en hiero ook het doel. Maar hier wordt gevraagd welke lens iemand zou kopen en waarom. Niet welke dingen TS graag wil en waarom wij hem dan die lens zouden adviseren...

Kijk, ik zou de ene lens kopen.... maar mss de andere wel aanraden.

Ik klink mss kribbiger als nodig... sorry daarvoor
www.johanvanderwielen.nl
MarkR
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2004 14:14

Voor wat het nog waard is; Ik heb de sigma 150 mm gehad en weg gedaan omdat de 150mm te veel tele was, dan kom je (te) vaak in de knoei met je sluitertijden en benje aangewezen op een statief. Met de 100 mm van canon die ik nu heb, heb ik daar beduidend minder last van. Ook gaat het diafragma van sigma maar tot 22, die van Canon tot 32, in macroland zeker niet onbelangrijk, al zal je 32 niet heel erg vaak gebruiken.
Groeten, Mark
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar