De ideale set objectieven?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
peejee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2005 18:44

Er is waarschijnlijk al veel geschreven over dit onderwerp, maar opnieuw gooi ik dit balletje op. Uiteraard is het samenstellen van een setje objectieven persoonlijk, maar ook tijdelijk. Niet iedereen schaft een complete set aan, althans ik niet, maar zo'n set ontstaat vaak gedurende een aantal jaar. En als dan de ontwikkeling snel gaat, tja, dan sta je af en toe even stil bij je keuzes. Mijn setje:
- Tokina 12-24 sd f4 (if) dx (laatst aangeschaft)
- Canon 28-135 usm/is (nog bij mijn 50e aangeschaft)
- Canon ef-s 60mm
Dit alles (om de beurt) op een 20d.

Ik denk er over om (langzaam aan) wat gaan te vervangen met L-objectieven. Hebben jullie suggesties hoe de ideale set er uit zou zien?[/b]
Gebruikers-avatar
Owl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 311
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2005 15:21
WoonplaatsCOLON Annen

Ik heb geen L-glas. Maar weet wel dat ik tot nog toe uitermate tevreden ben met mijn setje (zie m'n sig). 't is volgens mij een complete range die geschikt is voor de omstandigheden en soorten foto's die ik maak. Ik kan niet beoordelen wat de omstandigheden zijn waaronder je het meeste van je foto's maakt, want daar is eea ook sterk van afhankelijk.
/ * Geen commentaar */ [size=75]EOS 30D | Sigma 17-35/2.8-4.0 HSM | Canon EF 24-70/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon EF 70-200/2.8 [color=red]L[/color] USM | 430EX | Canon 50/1.8 II[/size]]
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Ligt volledig aan wat je doet, alleen jij kunt bepalen wat de ideale set is. Voor mij persoonlijk, als ik kijk naar mijn bezigheden (statische (stads-)landschappen) heb ik deze ideale set:

Sigma 10-20
Canon EF 24 F/2.8
Canon EF 50 F/1.8
Canon EF 200 F/2.8

Als extra de Sigma 24-70 F/2.8 voor dagen dat ik wel wil zoomen of andere bezigheden.

Zoals je ziet 1 L-objectief, maar dat is omdat er geen alternatief voor is. De 24 en 50mm doen ook niet onder en zijn scherp zat voor wat ik doe, scherper dan de 24-70. De 10-20 gebruik ik slechts sporadisch, misschien dat die ooit nog voor een 15mm fisheye of 14mm moet wijken, maar dat moet ik eerst nog bezien, het is wel een fijn reportage-objectiefje.

Dit alles op een 400D, de perfecte camera voor mij, heeft alles en is ook nog lekker licht en compact :)
Laatst gewijzigd door 1 op Manny, in totaal 6 keer gewijzigd.
[color=silver]18-55[/color]
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Als je ideale set er uit ziet als een groothoek-, standaard- & telezoom, is 't volgens mij niet zo moeilijk:

Voor het 'kleine' budget:
17-40 F4, 24-104 F4 IS & 70-200 F4 IS

Voor het 'grote' budget:
16-35 F2.8 II, 24-70 F2.8 & 70-200 F2.8 IS

Maarre, 'ideale set' klinkt zo theoretisch. Wat wil je er zoal mee gaan doen?
Met wat meer achtergrondinfo kan er ook gerichter advies gegeven worden.

Wil je veel groothoek, of juist tele?
Wil je 't gemak van zoomlenzen, of wil je voor de ultieme kwaliteit van lichtsterke primes gaan?
Wat fotografeer je zoal?
Is er een limiet aan 't mee te sjouwen gewicht en de hoeveelheid apparatuur?
enz...
enz...
En oh ja: is 'L' in de typeaanduiding en 't rode randje noodzakelijk of zie je 't als een statussymbool? Er zijn zoveel uitstekende lenzen, ook van vreemdmerken, die geen 'L' heten en er toch niet voor onderdoen... Zou zonde zijn om je alleen maar te fixeren op 't rode randje en uitstekende alternatieven niet mee te nemen in je overwegingen...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Hier de 17-40 F4 - 24-70 F2.8 - 70-200 F4 Extender 1.4.
Voor de 70-200 had ik liever een 2.8 gehad maar de bodem van buidel werd angstig zichbaar. Ik zit te denken om de 300 F4 nog aan te kopen (over een hele poos).
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
fireblade

Ik wil als het uitkomt mijn lenzen vervangen voor de:
Canon 17-40 f4
en de
Canon 70-200 f4 (twijfel nog over de IS)
daarnaast heb ik de 50 mm 1.8 nog om het gat een beetje op te vullen.
Leuke set lijkt mij.

Gr. Chris :wink:
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

ik ben erg tevreden met mjin huidige set lenzen :)

- Canon EF-S 10-22mm
- Canon EF 24-105mm F4 L IS
- Canon EF 70-200mm F2.8
- Canon 2.0 extender

dit op een 20D :)
Johnalb

Ik ben zeer trvreden over mijn lenzen set

-Canon 17-40 4.0 L
-Canon 24-105 4.0 L
-Canon 70-200 2.8L (Non IS)
-Canon 300 F4
-Canon 50 mm1.8
-Canon 60mm E FS 2.8 (Alleen te gebruiken om mijn 30D)

Rest op beide camera's 5D en 30 D.

Het is volgens mij wel een persoonlijke kwestie, ja kijken bij anderen.....maar je moet de keuze maken aan de hand van jou soort fotografie en kwaliteits eisen
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb denk ik ook een vrij complete set lenzen:

Tokina 12-24 f/4 AT-X Pro
Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 USM mk II
Canon EF 17-40 f/4 L USM
Canon EF 24-70 f/2.8 L USM
Canon EF 70-200 f/2.8 L USM
Canon EF 50 mm f/1.8 mk I
Canon Extender EF 2x mk II
Peleng 8mm circular fisheye

Ooit wil ik de 17-40 nog wel eens in gaan ruilen voor de 16-35 en de 70-200 upgraden naar de IS-versie maar voorlopig denk ik dat ik zo een mooie set lenzen heb waar ik goed mee vooruit kan. De kitlens is momenteel niet in mijn bezit (uitgeleend) mmaar behoud ik voor wanneer ik de 20D 2ehands wil verkopen. Los kom ik hem toch aan de straatstenen niet kwijt al is de USM-versie redelijk exclusief in Nederland (lang leve Digitalstreet met z'n parallel-import ;))

Onlangs kwam een van onze freelancers bij mij om advies vragen. De jongen wou ongeveer 2300 euro uitgeven aan een professionele set met goede lenzen die hij kan behouden en waarop hij een verdere uitbreiding van de siet kan baseren zonder lenzen te hoeven vervangen. Mede op mijn advies heeft hij nu een "starterssetje" aangeschaft van de 30D aangevuld met de 17-40 f/4 en 70-200 f/4 L-lenzen. Voor dat geld in mijn opzicht de beste koop, als je zoveel geld uit kunt en wilt geven moet je geen 400D kopen met méér verschillende lenzen.
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ben zelf toevallig ook tevreden over mijn setje. Weet dat anderen dat ook zijn over hun setje. Maar die hebben totaal iets anders. Kortom, onzin discussie, want het is puur persoonlijk.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jeroennl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 14:02
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

En ontzettend afhankelijk van wat je fotografeert.
[url=http://www.jeroenvandenboorn.nl/]Jeroen van den Boorn[/url]
Jay
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2005 15:45

onzin discussie...?
tis aardig om te zien wat men heeft en wáárom!

zelf heb ik de kitlens(18-55 3.5 - 5.6 II) en de 70 - 200 F4 L USM

uitbreiding hier zie ik nog niet gebeuren, hooguit miss een 1.4 extender...
en inde toekomst de IS versie van de 70 - 200

als portret fotgrafie wat serieuzer wordt dan een 50mm prime, voor een kleine 100E kan dat geen miskoop zijn :P
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Waarom L ?
Wat is je budget ?
Wat fotografeer je ?
Wat is er mis met je huidige objectieven ?

Ik denk dat bij de meeste mensen een bepaalde ontwikkeling te zien is in de aanschaf van objectieven. Daarom is het niet zinvol om in 1 x een set `L` objectieven aan te schaffen. Gebruik de spullen die je hebt, en indien je beperkingen ziet in je huidige apparatuur ( of het maximale eruit haalt ) ga dan pas gericht investeren.
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Jay schreefCOLONtis aardig om te zien wat men heeft en wáárom!
En dan met afgunst constateren dat de ander een rode 'L' meer kan typen? (Sorry, maar ik constateer hier een stortvloed van 'L-showoff')
Ieder voor zich, maar mij interesseert het werkelijk niks wat anderen in hun tas hebben zitten. Zolang ik zelf maar uit de voeten kan met mijn eigen spulletjes.

Maar goed, wie ben ik...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Jay
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2005 15:45

Patrick_S schreefCOLON
Jay schreefCOLONtis aardig om te zien wat men heeft en wáárom!
En dan met afgunst constateren dat de ander een rode 'L' meer kan typen? (Sorry, maar ik constateer hier een stortvloed van 'L-showoff')
Ieder voor zich, maar mij interesseert het werkelijk niks wat anderen in hun tas hebben zitten. Zolang ik zelf maar uit de voeten kan met mijn eigen spulletjes.

Maar goed, wie ben ik...

Patrick
[censored] vergeet ik de L rood te maken! :mrgreen:

nah die L showoff, als het je om de show gaat ben je duur bezig...
voor mij althans was het een zeer weloverwogen keuze...
Gebruikers-avatar
Dumber
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 19:34
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Patrick_S schreefCOLONIeder voor zich, maar mij interesseert het werkelijk niks wat anderen in hun tas hebben zitten. Zolang ik zelf maar uit de voeten kan met mijn eigen spulletjes.

Maar goed, wie ben ik...

Patrick
In ieder geval iemand die een stelling inneemt waarmee ik het eens ben :D
Ik ga iig niet opsommen wat er in mijn tas ligt...
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

TS vraagt om suggesties en niet om opsommingen.. Mag ik TS vragen wat hij precies denkt te gaan doen qua fotografie en wat zijn budget is? Pas dan kunnen er suggesties worden gedaan..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Lens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 20:48
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

je eigen set is het ideale set
te koop:: Canon 400D / Canon 18/55mm / Canon 50mm 1.8 / Lowepro Slingshot 200 AW / Scandisk 512MB / Scandisk 4GB
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

He leuk, weer eens een "we trappen tegen L-lenzen aan" topic :wink:

Wat natuurlijk het belangrijkst is, is welke beperking je nu ziet/bemerkt die je mogelijk met een andere lens (L of niet-L) kunt opvangen.

Groetjes Sarpa
Laatst gewijzigd door 1 op Sarpa, in totaal 6 keer gewijzigd.
BugBoy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 17:52

Tinus schreefCOLONik ben erg tevreden met mjin huidige set lenzen :)

- Canon EF-S 10-22mm
- Canon EF 24-105mm F4 L IS
- Canon EF 70-200mm F2.8
- Canon 2.0 extender
Ik heb de volgende objectieven:
  • Canon EF-S 10-22mm F/3.5-F/4.5
  • Sigma 17-70 DC F/2.8-F4.5
  • Canon EF 50 F/1.8 II
  • Canon EF 70-300 F/4-F/5.6 IS USM
Ik ben zeer tevreden over alle objectieven, alleen de Sigma vind ik wat minder. Aangezien het mijn meest gebruikte objectief is komt die wel een keer in aanmerking voor vervanging. Nu kan ik gaan voor een EF-S 17-55 F/2.8 IS, maar die is duur en EF-S. Ander opties zijn een 24-70 F/2.8 of 24-105 F/4 IS. Ook duur, maar wel een super build en geschikt voor FF. Ik ben alleen bang dat ik me suf wissel tussen de 10-22 en de 24-xx. Hoe gaat dat in jouw geval?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar