Beoordeelt u deze foto eens :)

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Soms moet je als liefhebber van een fotoforum wel eens kunnen relativeren. Ik moest ook hartelijk grinniken toen ik dit stukje internet las:
http://theonlinephotographer.blogspot.c ... ernet.html

Enige herkenbaarheid zit er wel in :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Goh, de reacties hier uit de testcase vertaald naar t Engels?
Maar dan wel met verschikkelijk goeie foto's erbij...

Achja, we moeten ook altijd iets te 'klagen' hebben... ;)
100% perfecte foto kan blijkbaar niet... Smaken verschillen tenslotte.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Erg humor. :lol:

Bonjour Henri..... :lol: :lol: :lol: You AF Focus? Hadden ze dat toen? Dacht het niet. Daar moet het dan ook mis gegaan zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Top. Echt leuk dit. Vooral die post waar iemand z'n gear roept. D200, D70s backup etc. LOL.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Lache :D

Lijkt dit forum wel :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Het nare is dat er heel veel mensen zijn die serieus dit soort commentaar op foto's geven. Daar leer je natuurlijk geen bal van. Toen ik net begon met serieus fotograferen hechtte ik veel waarde aan andermans oordeel. Op DPZ veel foto's bekeken en heel veel geleerd van de technieken enzo. Uiteindelijk zelf wat foto's laten zien en zo weer verder geleerd. Maar later was er blijkbaar minder aan te merken, en dan beginnen de azijnpissers over horizonnen en plekjes op de foto die je weg zou moeten werken en weet ik wat voor onzinnigheden. Subpixel 3,433,943 vertoont wat CA...oooohhhh...

Ik laat dus maar geen foto's meer 'beoordelen'. Arrogant als ik ben vind ik dat ik nu zelf prima kan vaststellen of een foto aan mijn kriteria voldoet. Weinig zin om steeds weer dezelfde discussie te starten. Net als die oeverloze discussies met Frank D over het schoonpoetsen van gezichten. Enorm respect voor wat ie fotografisch doet, maar nóg meer dat ie dat nog steeds verdraagt zonder naar een bijl te grijpen... :wink:

Fora verworden op den duur tot een soort 'Praethuys' dat verder weinig meer met de essentie van fotograferen te maken heeft; het zou over van alles kunnen gaan. Het leuteren wordt een doel op zich.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

@Mike Philippens: mooi gezegd! :D
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Ik zou willen dat we meer van dit soort commentaar hier hadden. Ja ik snap heus wel hoe dat artikel in elkaar zit, maar qua manier van kritiek geven.. het is namelijk wel onderbouwd.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Foto's posten en laten beoordelen is op zich leuk maar je schiet er weinig mee op. Als je jezelf pas goed vind bij louter positieve reacties ben je tot je dood bezig met posten.. Neemt niet weg dat het verder wel leuk is om anderen te laten zien waar je mee bezig bent. En soms is de feedback best nuttig. Het kan heel goed zijn dat jezelf wat over het hoofd hebt gezien..
Overigens kun je er op wachten dat foto's ala Bresson het nu niet meer doen. Je moet zijn werk namelijk plaatsen in zijn tijd en zijn mogelijkheden. In dat kader zijn z'n foto's brilliant. Nu zou je er niet meer mee weg komen vrees ik..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Inderdaad een erg goede site... erg mooi commentaar!

Zitten trouwens wel erge mooie foto's tussen zeg! Klassiekers!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Rage
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bedankt voor de link, goed blog :D

Kwam via die site trouwens net hier terecht: http://theonlinephotographer.typepad.co ... nge_i.html
zet je ook wel aan het denken...

Mazzel
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Chow schreefCOLONEn soms is de feedback best nuttig. Het kan heel goed zijn dat jezelf wat over het hoofd hebt gezien..
Klopt, alleen kunnen sommigen overdrijven in bepaalde commentaren. Soms vind ik een foto die volgens 'de regeltje' niet helemaal perfect is, juist erg mooi omdat ie iets zegt over het onderwerp. Een hele vuile, smerige en luidruchtige rockband is bv niet altijd geschikt om een hele mooie, strakke foto van te maken. Kan natuurlijk wel, maar als mijn artistieke kant nou zegt dat een bepaalde foto zó erg mooi is, heb ik geen reet aan commentaar van iemand anders. Ergo: je moet dus uitkijken wat je laat zien/beoordelen. Op mijn Flickr pagina dump ik alles wat ik de moeite waard vind, maar dat is niet ter beoordeling. Hier of op fora elders post ik niets meer ter beoordeling. Vooral met concertfoto's krijg je vaak gezeur over dingen die niet precies staan waar ze zouden moeten staan, terwijl het onderwerp an sich erg goed erop staat. Tsjaa...ik kan nu eenmaal niet de boel stilleggen en vragen of ze die kabels even opzij houden. Je moet het van het moment hebben, en de omstandigheden zijn niet altijd perfect; je standpunt is op enig moment niet altijd vrij te kiezen en ook de positie van de band/artiest niet. Dus als het een mooi moment is, vind ik het al gauw goed.

En dan commentaar van mensen die gewoon niet weten waar ze het over hebben. Kiek je een rapper, krijg je commentaar dat de mike voor zijn mond zit... :roll: Een biertje voor degene die een rapper kan betrappen zónder mike voor zijn giegel (en dan nog een veelzeggende pose hebben). Of wat ik op DPZ zag: foto's van een ralley bekritiseerd door iemand die niets met de sport heeft: de bomen op de foto stoorden 'm.... Hou dan gewoon je mond dicht en kijk naar dingen waar je wél wat van weet.

Maar goed...ik ga een hapje eten... :wink: Ik wind me er al niet meer over op... :roll:
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

hahaha ik lach me suf!!! Henri, I assume you are French......

te geestig voor woorden....
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Ik wordt ook zo moe van het standaard commentaar hier, 'hij is wat centraal', op een foto waarvan het onderwerp net niet op een derde van het beeld staat. En dat dan liefst 5 commentaren achter elkaar. "ik ook, ik ook, ik ook". blech.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

fistkikker schreefCOLONIk wordt ook zo moe van het standaard commentaar hier, 'hij is wat centraal', op een foto waarvan het onderwerp net niet op een derde van het beeld staat. En dat dan liefst 5 commentaren achter elkaar. "ik ook, ik ook, ik ook". blech.
Tsja...ik heb de commentaren vooral gebruikt toen ik vond dat ik nog veel moest leren qua techniek enzo. Veel naar commentaar op andere foto's gekeken en op enig moment mijn eigen foto's durven plaatsen. Dat was dan op DPZ. Maar na een jaar of 2 ben ik er maar mee gekapt (en op DPZ kom ik al helemaal niet meer). In mijn oneindige wijsheid vond ik dat hetgeen ik liet zien (ik maak ook nog zat crappy platen natuurlijk) dat was wat ik ook bedoeld had. En soms staan er idd dingen op de foto die je er liever niet op had gehad. Soms haal je die dan weg met PS, maar soms wil ik dat niet omdat het iets is wat er gewoon bij hoort of onzin is om de 'waarheid' op die manier geweld aan te doen. Nu laat ik preventief mijn foto's niet meer op fora zien. Op Flickr staan ze en ook daar kan iemand commentaar geven, maar dat is niet hetzelfde als op een forum. En dan toch...laatst een kokosnoot die vond dat - omdat het Flickr is - er geen logo's op de foto's mogen...

Grrrrrrrrrr....
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar