[eos350D] Kan je een datum op de foto's weergeven?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Hansje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Uden

Kan het nergens vinden dus vandaar dit topicje.
Omdat ik erg veel pics van m'n zoontje maak zou ik graag willen weten ofdat het mogelijk is dat de camera automatisch de datum achterlaat op de pic?
Ik laat de meeste foto's afdrukken en dan is dit best leuk voor later, bij m'n vorige camera kon dit wel dus heb nu ondertussen al 7 boeken vol foto's met datum en wil dit graag doorzetten.
pierke
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 595
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 09:01
WoonplaatsCOLON goeree overflakkee

weet het niet zeker maar volgens mij kan dat niet. Kon het zo snel even niet vinden. Wat wel kan bij bv pixum (www.onlinefotoservices.nl) daar kan je de datum en bestandsnaam op de achterzijde van de foto laten drukken.

Groet Peter
this lyric is under construction !!!!
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

de datum en tijd zit gewoon in de exif van de foto. Standaard "drukt" de camera niet de datum in de foto. Wel kan je iets als bordermaker gebruiken om achteraf (in batch) al je foto's te voorzien van de juiste datum. Misschien dat je er wat aan hebt?

Rene
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
MacTheo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 09:27
WoonplaatsCOLON Horn

Hansje schreefCOLONKan het nergens vinden dus vandaar dit topicje.
Omdat op dit forum met name serieuze amateurfotografen te vinden zijn en die gruwelen bij de gedachte alleen al. En geef ze eens ongelijk, dit wil je toch niet echt?
[size=84]Canon EOS 50D - EF 17-40 f/4.0 [color=red]L[/color] - EF 24-105 f/4.0 [color=red]L[/color] IS - EF 50 f/1.8 II - Speedlite 430 EX II - RS-80N3 - Manfrotto 055AB & 141RC - Lowepro Minitrekker AW - iMac 24'' alu - Wacom Graphire4[/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nee, je camera kan (gelukkig) niet de datum/tijd en nog een leuk tekstje monteren in je foto. Wel wordt er met je foto heel veel informatie extra bewaard in de zogenaamde exif-informatie. Veel fotobewerkingsprogramma's en printprogramma's kunnen deze informatie weer gebruiken, om als nog in de foto te monteren.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Menu 3 > Printopties > Datum aan/uit en filenummer aan/uit
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Maar dat is toch alleen als je vanuit de camera print?
(sorry, dat staat in de tweede helft van de handleiding, die over al die onzinnige printopties gaat, heb ik nooit gelezen)
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

:D Dat gedeelte van de handleiding heb ik inderdaad ook nooit gelezen, ik haal deze info direct van mijn menu schermpje af. Maar hoe dan ook, het lijkt dus wel mogelijk te zijn.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Met Bordermaker kun je de foto's van de info uit de EXIF voorzien. Als je daar een beetje mee speelt kun je de datum/tijd zowel in de rand zetten als dwars door de foto heen (want dat is denk ik wat je bedoelde).

Mooi is vers 2, maar dat mag jij zelf uitmaken. Op deze manier is het wel mogelijk in ieder geval.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Hansje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Uden

Met de camera zelf is het dus niet te doen helaas, bij foto's van de kleine is het wel handig vind ik.
Verder moet ik er ook niet veel van hebben, foto bewerking doe ik zo goed als niet aan (hoog uit rode ogen) dus via die weg gaat het ook niet gebeuren.
Thanks iig.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Hansje schreefCOLONMet de camera zelf is het dus niet te doen helaas, bij foto's van de kleine is het wel handig vind ik.
Laat 'm dan net als een gijzelaar een krant van die dag vasthouden... :wink:
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Elly
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 18:12
WoonplaatsCOLON almelo
CONTACTCOLON

Om het in de foto te hebben staan lijkt me niet mooi. Maar zoals eerder al iemand opmerkte diverse afdrukcentrales drukken de naam van het bestand (foto) achter op de foto. dus als je het bestand een naam geeft waarin je de datum verwerkt kun je deze altijd terugvinden.
Mijn fotobestanden beginnen altijd met jjmmdd gevolgd door een specifieke naam gerelateerd aan het onderwerp. bijv. 070621zomer
Gebruikers-avatar
Hansje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Uden

Mike Philippens schreefCOLON
Hansje schreefCOLONMet de camera zelf is het dus niet te doen helaas, bij foto's van de kleine is het wel handig vind ik.
Laat 'm dan net als een gijzelaar een krant van die dag vasthouden... :wink:
:roll: goed plan
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hansje,

Die laatste is echt grappig
MacTheo schreefCOLON
Hansje schreefCOLONKan het nergens vinden dus vandaar dit topicje.
Omdat op dit forum met name serieuze amateurfotografen te vinden zijn en die gruwelen bij de gedachte alleen al. En geef ze eens ongelijk, dit wil je toch niet echt?
Ik kan me herinneren dat er een optie voor een data achterwand bestond bij de analoge spiegelreflexen. In ieder geval staat het vermeld in het boekje van mijn vaders Canon AE-1 Program. De zgn Databack A
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Hij moet dan wél een beetje sip kijken voor de échte gijzelaarlook... :wink:

Maar is bordermaker dan zo bezwaarlijk om te gebruiken? Je zegt dat je niets aan nabewerken doet, maar bordermaker is een kwestie van wat opgeslagen instellingen oproepen en gaan... Kan haast niet simpeler? Of ben je gewoon erg lui? :wink:
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Mike Philippens schreefCOLONHij moet dan wél een beetje sip kijken voor de échte gijzelaarlook... :wink:

Maar is bordermaker dan zo bezwaarlijk om te gebruiken? Je zegt dat je niets aan nabewerken doet, maar bordermaker is een kwestie van wat opgeslagen instellingen oproepen en gaan... Kan haast niet simpeler? Of ben je gewoon erg lui? :wink:
Volgens mij heeft hij nog niet door dat bordermaker alleen een programma'tje is waar je achteraf in batch even een kadertje (of in dit geval de datum) volledig automatisch kan laten toevoegen. Je bewerkt met bordermaker voor de rest niets. 50 foto's door bordermaker heen gooien is niet meer dan 1 minuut werk :D
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
Hansje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Uden

Ken bordermaker wel , maar probleem is dat ik dan elke dag de gemaakte pics op de comp moet zetten om evt de juiste datum erbij te gaan zetten.
Ik ben daar idd te lui voor, of beter gezegt ik haat het om met de comp te werken.
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

tja dan heb je volgens mij maar 1 oplossing. en dat is geen dSLR maar gewoon een compact. De ixus van me vrouw kan het nl. wel :D
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

myrddin schreefCOLON... volledig automatisch kan laten toevoegen.... niet meer dan 1 minuut werk :D
Mike Philippens schreefCOLON.... een kwestie van wat opgeslagen instellingen oproepen en gaan...
Volgens mij begrijp je het niet helemaal....

Jouw digitale spiegelreflex slaat in de JPG foto een heleboel instellingen van de camera op. Dat heet de EXIF info.
Als de datum en tijd goed staat in jouw camera, wordt die dus ook bij elke foto opgeslagen.

Als je dat veld kiest in bordermaker, dan kan je alle foto's in 1 keer aanpassen zodat de datum/tijd etc.... uit die foto wordt gehaald en zichtbaar erin wordt gezet.

Dus de juiste datum erbij zetten, hoeft niet. Dat doet ie voor jou.
Of gebruik je de computer helemaal niet en breng je het compact flash kaartje direct naar de winkel om af te laten drukken?
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Hansje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Uden

ow oke, dan heb ik het dus idd niet begrepen, ik kan dus mooi de foto's van de kleine via bordermaker voorzien van datum op een zeer eenvoudige manier!
Ik dacht dat ik zelf de datum op elke pic moest zetten.

Ik ga er eens bordermaker leren kennen! edit----->voor mij de computer prutser dus niet simpel, snap er geen zak van! grrrrrrrrrr

De pics die ik voor de hobby maak mogen geen datum hebben natuurlijk.




dat is geen dSLR maar gewoon een compact
Ik schiet bijna elke dag zo'n 100 pics met de compact, heb dat ding heel de dag op zak tijdens het werk of motor ritjes.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar