Foto's maken tijdens concerten Ahoy

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Barbara

Gisteren was ik naar het concert van Il Divo in Ahoy.
Daar werd mijn fototoestel in beslag genomen. Ik heb een Canon 30 D en een 17-50mm 2.8 lens van Tamron.
Het rare is dat alle digitale compact camera's wel toegestaan zijn.
Ik kan me daar zo boos :x over maken. De professionele fotografen mogen tijdens een concert niet eens flitsen en mogen maar twee nummers van de artiest op de plaat zetten. Hierna moeten ze de zaal verlaten of hun apperatuur afgeven. Ik was benieuwd of jullie dit soort dingen nu niet krom vinden. Want een Canon G7 of een ander merk kan toch ook leuke platen schieten wat is het verschil dan.Oké een SLR zou mooiere foto's maken maar ik vind dat er of of geen foto's gemaakt mogen worden tijdens concerten of dat iedereen foto's mag nemen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen of mening.
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

In Ahoy heb ik nog nooit gefotografeerd maar uit ervaring van andere concerten weet ik dat je inderdaad nooit mag flitsen. Dit vinden de artiesten namelijk erg vervelend. Van een compact is de flits minder sterk dan dat je pal voor hun neus met een externe flitser staat te flitsen. Vaak, meestal, moet je inderdaad ook na 3 nummers de foto pit verlaten en mag je vanuit het publiek verder gaan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je de zaal moet verlaten.

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Barbara

Funnie schreefCOLONIn Ahoy heb ik nog nooit gefotografeerd maar uit ervaring van andere concerten weet ik dat je inderdaad nooit mag flitsen. Dit vinden de artiesten namelijk erg vervelend. Van een compact is de flits minder sterk dan dat je pal voor hun neus met een externe flitser staat te flitsen. Vaak, meestal, moet je inderdaad ook na 3 nummers de foto pit verlaten en mag je vanuit het publiek verder gaan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je de zaal moet verlaten.

Greetz

Wendy
Er word juist erg veel geflitst in Ahoy achter elkaar door en met mijn toestel en lens hoef ik niet eens te flitsen, vandaar snap ik het niet.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik verbaas me er over, dat je je camera hebt meegenomen.

Op de site van Ahoy staat duidelijk:
Mag ik een foto- of filmcamera meenemen?

Bij concerten is het meenemen van foto-, film- en geluidsapparatuur altijd verboden. Bij andere evenementen is dit soms wel toegestaan. Hiervoor kunt u hiervoor contact opnemen met de kassa van Ahoy: 0900 235 24 69 (€ 0,45 pm). De kassa is maandag tot en met zaterdag geopend van 10.00 tot 16.00 uur.
Gebruikers-avatar
www.rodejo.eu
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 21:44
CONTACTCOLON

Ik vind het wel normaal dat ze camera's in beslag nemen.
Zeker als het aangegeven staat dat je ze niet bij je mag hebben.


Het is mij zelf ook al eens overkomen dat mijn camera in beslag werd genomen.
Bij een Rolling Stones concert in de Kuip.

Maar ja het is ook een beetje sport.

Groet
Robbin
Foto's liegen niet, maar bedriegen soms wel.
[size=100] 2 x 50D - Speedlite 580EX - Speedlite 550EX - EF 50mm F1.8 II -Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM - Tamron 70-200mm f/2.8 Di LD Macro[/size]
Barbara

www.rodejo.eu schreefCOLONIk vind het wel normaal dat ze camera's in beslag nemen.
Zeker als het aangegeven staat dat je ze niet bij je mag hebben.


Het is mij zelf ook al eens overkomen dat mijn camera in beslag werd genomen.
Bij een Rolling Stones concert in de Kuip.

Maar ja het is ook een beetje sport.

Groet
Robbin
Jullie lezen het waarschijnlijk verkeerd. Er mag dus wel gefotografeerd worden maar alleen met digitale compact camera's . Dit staat overigens niet aangegeven. Want volgens de achterzijde van je ticket (entreebewijs) staat dat er helemaal niet gefotografeerd mag worden. Na navraag mag het dus wel maar niet met slr.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik vind het ook krom. :?

Inderdaad, naar mijn mening ook uitsluitend pers (met kaart / of op uitnodiging) tijdens de eerste 3 nummers, of helemaal niemand vanuit het publiek, of iedereen vanuit het publiek.

Maar wel compacts toestaan (die altijd flitsen) en geen DSLR's (die niet hoeven te flitsen) is zo krom als een hoepel. :x

DISCRIMINATIE !!! :lol:

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik vind het niet krom dat de wat "dikke" camera's er niet in mogen omdat die altijd wel "betere" plaatjes opleveren.
Die kunnen dan weer over de rug van de muzikant verkocht gaan worden.

Flitsjes van compact-camera's heb je als muzikant geen last van.
Op het podium van de Ahoy schijnt meer licht dan een flitsje van een compact-camera kan af geven. Het worden dan gewoon gezellige aanstekervuurtjes.

Verder heb je als muzikant geen zorgen over wie er gaat fotograferen omdat dit door een organisatie wordt geregeld.
Tenzij je zelf als band een fotograaf gaat mee nemen.
Een muzikant (artiest) heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan dit soort regels te moeten bedenken.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONIk vind het niet krom dat de wat "dikke" camera's er niet in mogen omdat die altijd wel "betere" plaatjes opleveren.
Die kunnen dan weer over de rug van de muzikant verkocht gaan worden.
Niet dat ik dit met jou moet uitvechten, maar dit is wel degelijk krom, achterhaald en erg ouderwets. Maar ja...wat zijn we anders gewend van de muziekindustrie. Kijk, je kunt nooit voorkomen dat mensen (illegaal of niet) foto's maken van een concert. Juist de 'profs' verzinnen hele slimme manieren om tóch foto's te maken. Net als filmopnamen. Er zijn illegale films van concerten waarbij ze met 3 camera's hebben gefilmd en professioneel hebben afgemonteerd. Dus wat houden ze er precies mee tegen, vraag ik me af?

En dan nog...if you can't beat 'm, join 'm! Metallica (en andere groepen doen dit ook) heeft een slimme manier om bv te voorkomen dat anderen geld verdienen met illegale opnamen van een concert. Zij verkopen ze zelf! Zij nemen elk concert op vanaf het soundboard en zetten 'm meteen online. Je kunt ze voor $9,95 downloaden, inclusief cd inlays enz. Zo heeft het illegaal verkopen van de opnamen weinig zin. Je mag ze overigens sharen enzo. Metallica had vroeger al een druk 'tapecircuit' waar je muziek van concerten mocht uitwisselen. Ze willen alleen graag dat je de studio cd's koopt.

Een beetje slimme artiest/groep zou dit ook kunnen toepassen op foto's. Laat een fotograaf elk concert fotograferen en laat de fans die foto's voor een kwartje/stuk kopen of voor €5 een hele bos van het concert waar zij geweest zijn. Kost ze geen drol en er wordt dan toch nog een beetje mee verdiend.

Ik snap werkelijk niet waar ze allemaal zo moeilijk over doen.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Je moet het ook niet met mij uit vechten.
Zou niet durven :)

Ik wil er zelfs niets meer mee te maken hebben als muzikant.
Niet over dit onderwerp en wat je hebt geschreven maar wat ik zelf heb ervaren als muzikant.

Maar stel het eens voor bij die grote bands (organisaties).
Gat in de markt!!!

Alleen dat zinnetje "Ze willen alleen graag dat je de studio cd's koopt.
" heb ik zo mijn bedenkingen.

De huidige muzikant/artiest moet het nu van hun live optredens hebben en niet meer van de verkoop van video, CD of wat dan ook.
Vandaar ook dat de concert prijzen ernorm zijn gestegen in de afgelopen tien jaar.

Maar dit is een onderwerp waar we nog lang over kunnen na kletsen :)

De mensen die er grof geld aan verdienen zijn de vele organisaties die een dikke vinger in de pap hebben.

De BUMA/STREMA voorop, dat is de grootste mafia in dit wereldje.
Hierna volgt de rest en als laatste komt de muzikant/artiest.

Maar dat is mijn persoonlijke mening en met mij vele andere muzikanten :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONAlleen dat zinnetje "Ze willen alleen graag dat je de studio cd's koopt.
" heb ik zo mijn bedenkingen.
Ik bedoelde daarmee dat Metallica het niet erg vind als je hun concerten opneemt en dan 'deelt' met anderen. Alleen hun studioalbums moet je gewoon kopen en niet rippen/kopieren/uploaden/downloaden enzo.

Verder ben ik het met je eens. Er lopen heel veel dieven rond de artiesten. Zo heeft After Forever onlangs een Europese tour afgebroken omdat de organisator afspraken niet nakwam. Erg triest. Zo dik hebben Nederlandse artiesten het niet. Ik geloof dat maar zo'n 10% een beetje lekker kan leven van de muziek. De rest moet schrapen.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar