De toekomst is morgen

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Afgelopen zondag was ik bij een zeepkistenrace in de buurt. Aangezien dit evenement steeds groter wordt, neemt ook de belangstelling van de media toe.

Ik kwam daar een fotograaf tegen van de provinciale krant. In plaats van een fotocamera had hij een filmcamera bij zich. Hij vertelde dat hij hiermee filmpjes maakte en wanneer hij later zag dat er een leuk frame tussen zat, dan drukte hij op een knop. Vervolgens werd dat frame naar een geheugenkaart weggeschreven als een foto.
Deze foto's worden bijvoorbeeld afgedrukt in de krant.

Zijn beweegredenen om te gaan filmen was dat hij dan ook plaatjes aan kon leveren voor bijvoorbeeld websites. Kan ik hem geen ongelijk in geven. Hij verwacht dat dit over tien jaar veel meer betekend dan de fotografie nog zal doen. Hij heeft de spullen nu aangeschaft zodat hij over tien jaar de boot niet mist. Vind het echter wel ontzettend zonde als dit praktijk gaat worden. Zonde van je vak als fotograaf.

Wat denken jullie?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik denk dat dit inderdaad de toekomst gaat worden. Digitale filmcamera's worden steeds beter, de techniek gaat steeds verder.
Er worden al videocamera's verkocht met deze mogelijkheid, de beeldkwaliteit van de stills valt tot nu toe nog een beetje tegen. Dat de beeldkwaliteit tegen valt werd niet al te lang geleden ook nog gezegd over digitale fotocamera's. We weten inmiddels wat er gebeurd is.
Ik verwacht dat de eerste videocamera's wel voor de consumermarkt zullen zijn.
Of het een goede ontwikkeling weet ik niet, de ontwikkelingen hebben zich zelden iets aangetrokken van de smaak van 'oude kenners'.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

OK, de timing is dan misschien nog beter te regelen met 25fps; maar ik vraag mij af of de kwaliteit voldoende is om serieuze prints te maken.

Om over scherptediepte maar te zwijgen, want dat is volgens mij niet goed realiseerbaar bij een videocamera (zonder duizenden aan euro's te spenderen).
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
fireblade

Ja de tijd zal het leren of dat de toekomst is. Maar ik zie me al de gehele vakantie filmen en dan daaruit een paar foto's te maken. Dan heb ik drie weken 1 oog dicht gehad. Nee laat mij maar af en toe een foto schieten dan kijk ook nog eens met 2 ogen open :lol:

Gr. Chris :wink:
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

jivecar schreefCOLONOm over scherptediepte maar te zwijgen, want dat is volgens mij niet goed realiseerbaar bij een videocamera (zonder duizenden aan euro's te spenderen).
Uhm.... daar vergis je je aardig in hoor! Misschien die minicams niet die de gemiddelde consument heeft, maar de klasses daarboven wel.

Ik twijfel er ook hard aan of videocamera's de fotocamera's zullen laten verdwijnen. Daar verdienen bedrijven als Canon, Panasonic, Sony enz nog te veel geld aan. Ik zou het zelf iig zonde vinden.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mijn vriend heeft zo'n 3CCD geval uit het hogere segment.

DV video in echte 16:9 (dus niet letterbox) en als hij op een knopje drukt maakt de cam even een 4MP hoge resolutie foto die gelijktijdig op een geheugenkaartje weg word geschreven. En dat terwijl het filmen gewoon door gaat.

En ik moet eerlijk zeggen, de kwaliteit van de foto's is verbluffend goed (en de filmbeelden uiteraard nog beter...)

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Zijn we dan gedoemd om filmmakers te worden? :lol: :shock:

Hoe dan ook. De techniek mag dan wel veranderen, maar de rest niet eens zo veel. Film blijft hele andere techieken en principes gebruiken dan stilstaande beelden als fotografie. Compositie, belichting en blablabla blijven we dan altijd wel houden. In film ook wel, maar daar word het weer anders toegepast en moet je weer rekening houden met andere dingen.

En trouwens. De EOS 1D Mk III is bijna ook een filmcamera met zijn 10fps. Kan je wel leuke stopmotion animaties mee maken :D.
Gebruikers-avatar
Wietse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2006 23:10
WoonplaatsCOLON Emmeloord

Ik geloof dat met een beetje goede videocamera en je werkt alleen maar de krant/kabelkrant kan je hier wel mee wegkomen.
Een krant gebruikt b.v. maar 172 dpi voor zwart/wit foto's en bij een kabelkrant zit je natuurlijk altijd goed met een videocamera.

Ik zie dit in ieder geval niet voor de gewone kwaliteitsfotografie zo gauw niet gebeuren. Misschien in de hele verre toekomst wel want een videocamera die 8 à 10 megapixel gebruikt voor film? Is die er al? :roll:

Ik heb zelf b.v. een heel klein JVC videocameraatje met 1.3 megapixel en die doet hetzelfde als bovengenoemde camera alleen heb ik hem nog nooit zo gebruikt als hierboven omschreven.
Canon EOS 400D + div. speeltjes / [url=http://www.flickr.com/photos/sjaool/]Flickr Gallery[/url] / [url=http://gallery.zoom.nl/user/19924/sjaool/myimages/]Zoom Gallery[/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Zouden m'n huidige lenzen passen op de toekomstige video/foto camera?? :D
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Oudere 8 mm film was 18 beelden per seconde... De MKIII zit daar bijna aan.... Overigens, als je een HD camcorder gebruikt, kun je toch al een eredelijke afdruk krijgen van het beeld.

Ik kan me voorstellen dat voor journalistiek ed films meer gebruikt zullen worden, maar voor kunst toepassingen, denk ik dat je toch bij fotografie zal blijven. Zeker als je moet inflitsen of iets.... Continue een paar flitslampen in je gezicht lijkt me ook niet ideaal....
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

fotografie zal als techniek nooit verdwijnen... voor documentaire / journalistieke doeleinden misschien wel maar niet voor de autonome fotografie, modelfotografie, etc. Je kunt niet met zoveel fps op zoek gaan naar het perfecte frame, dat is juist de kunde van de fotograaf. Die maakt het beeld in zijn hoofd en legt dat in één plaatje vast... beeld maken en tegelijk filmen lijkt mij onmogelijk...
www.johanvanderwielen.nl
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Niet helemaal Johan. Een filmmaker heeft een een beeld in zijn hoofd en legt die vast. Alleen is dat een andere medium, namelijk Bewegendbeeld en eventueel geluid. Bij film maken ze niet voor niks draaiboeken, storyboard en dergelijke en bouwen ze grote sets met tig bouwlampen.

Het verschil ligt voornamelijk dat fotografie stilstaand beeld is en film en video bewegend. Dat zijn 2 compleet andere vorm van werken, denken en bedenken. Ik denk dus ook niet dat video fotografie zal gaan wegdrukken. Verder klopt het wel wat je zegt, behalve dus je laatste 1-2 zinnen. :)
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Technisch zit je ook met een probleem. Ook al wordt de sensor van een videocamera net zo goed als die van een fotocamera dan nog zit je met een wezenlijk verschil in objectieven en waar en wanneer je de objectieven inzet.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

mea culpa oh soron major...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Wietse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2006 23:10
WoonplaatsCOLON Emmeloord

Chow schreefCOLONTechnisch zit je ook met een probleem. Ook al wordt de sensor van een videocamera net zo goed als die van een fotocamera dan nog zit je met een wezenlijk verschil in objectieven en waar en wanneer je de objectieven inzet.
Denk alleen al aan de rekenkracht die nodig is om een film met 25 fps à 4 mb op hd, tape te zetten en niet te vergeten de hoeveelheid opslag die nodig is.
Laat staan dat een filmcamera ooit met raw zal gaan werken. :wink:

Mijn dv-camera werkt met tapes en een bitsnelheid van 25 megabit p/sec (ongeveer 3,6 Megabyte p/sec) de harddiskcamera's werken al met een veel lagere snelheid.
Canon EOS 400D + div. speeltjes / [url=http://www.flickr.com/photos/sjaool/]Flickr Gallery[/url] / [url=http://gallery.zoom.nl/user/19924/sjaool/myimages/]Zoom Gallery[/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Wietse schreefCOLON Denk alleen al aan de rekenkracht die nodig is om een film met 25 fps à 4 mb op hd, tape te zetten en niet te vergeten de hoeveelheid opslag die nodig is.
Laat staan dat een filmcamera ooit met raw zal gaan werken. :wink:
Dat zijn issues die wel opgelost worden in de loop van de tijd.. Wie had er gedacht in 1993 dat we met Gigabytes op zak zouden lopen in de vorm van een usbstickje??
Nee, ik denk dat het glaswerk het grootste struikelblok is...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Wietse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2006 23:10
WoonplaatsCOLON Emmeloord

Dat zal ook wel opgelost worden. Ben ik helemaal niet bang voor maar vrees dat het nog wel een paar jaar duurt voordat het zover is.
De boel zal eerst toch nog wat energiezuiniger/effectiever moeten worden wil het zover zijn.
Canon EOS 400D + div. speeltjes / [url=http://www.flickr.com/photos/sjaool/]Flickr Gallery[/url] / [url=http://gallery.zoom.nl/user/19924/sjaool/myimages/]Zoom Gallery[/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Klopt. Maar zelfs ook al komt het zover dan maakt het nog niks uit. Foto's worden gemaakt door de fotograaf en niet de apparatuur. En dat zal nooit veranderen.. Als Canon uitkomt met een film/foto camera met een 10-300 f1.8 en een resolutie van 22 MP die ernaast ook HDTV kwaliteit video opneemt dan is dat geen bedreiging. De hobby wordt er alleen maar leuker door ;)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Wietse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2006 23:10
WoonplaatsCOLON Emmeloord

Ik ben al benieuwd naar de eerste foto's/films die daarmee gemaakt zijn. :D

Eigenlijk begin ik hierdoor de Firato toch wel een beetje te missen.
De introductie van de cd-speler, high definition televisie begint nu pas een beetje te komen terwijl ik het volgens mij al bijna 20 jaar geleden voor het eerst heb gezien op de Firato. :wink:
Canon EOS 400D + div. speeltjes / [url=http://www.flickr.com/photos/sjaool/]Flickr Gallery[/url] / [url=http://gallery.zoom.nl/user/19924/sjaool/myimages/]Zoom Gallery[/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ontwikkelingen gaan wel steeds sneller.. Straks zit het door mij genoemde apparaat zo groot als een luciferdoosje in je broekzak en heb je een contactlens als zoeker. Alle beelden worden wireless direct naar je huis gepompt (of heb ik toch teveel William Gibson gelezen :D ).
Het komt anyway allemaal wel een keer. Maar zolang een Bresson foto's maakte met antiek spul wat heden ten dage nog uitsteekt boven veel ander werk maak ik mij geen zorgen...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar