Testfoto van trein in beweging

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hi folks,

Ik was zondag bij het treinstation in Stadskanaal. Daar heb ik o.a. de onderstaande trein gefotografeerd.

Deze foto maakt deel uit van een serie die ik gemaakt heb van het binnenrijden van het station. Om alles scherp te krijgen heb ik AV 10 gekozen en dit leidde tot lage sluitertijden.

Als gevolg hiervan zit er bewegingsonscherpte in de trein. Voordat ik verder ga (heb er nog een met de wielen NET onscherp), wil ik graag weten of jullie dit fijn vinden of juist niet en waarom dan wel.

Ik vind het zelf een leuk effect hebben. De foto komt zo uit de camera. Ben alleen met de kleuren bezig geweest. De definitieve uitsnede heb ik ook nog niet bepaald. Gewoon ff in 5 minuten deze foto klaar gemaakt. De foto zal dus nog een 10 minuutjes extra vergen om hem af te maken.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83727[/img]
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Mooie foto leuk standpunt met mooie lucht.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Akumal

of jullie dit fijn vinden
Over het algemeen vind ik andere dingen fijn :lol: .
Ik vind het een mooie plaat, als de foto helemaal scherper was is deze misschien mooier.
Of je moet bij de wielen een soort van "streep" krijgen wat ook wel eens gedaan wordt bij snelwegen 's avonds. Als dit natuurlijk kan. Misschien sluitertijd 1 sec. dan?

Heb je trouwens een statief gebruikt?
Rob.
Gebruikers-avatar
Sasami
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2007 19:17
WoonplaatsCOLON Stadskanaal
CONTACTCOLON

De STAR met hun nieuwe stoomtrein!

Mooie blauwe lucht idd op de achtergrond dat heeft wel weer wat.
En ik weet niet echt was ik van die bewegingsonscherpte vind. Ik denk dat ik wat meer bewegingsonscherpte aan de voorkant had willen zien.
Of anders alles van de foto scherp.
"De camera is een gemakkelijke manier om die andere werkelijkheid te ontmoeten."
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

De foto IS helemaal scherp :) Er zit alleen iets bewegingsonscherpte in de trein. Niet teveel, maar iets.

Foto is uit de hand genomen, zittend op het talud. Van zo dichtbij had ik verschrikkelijke vervorming gekregen bij meetrekken :)

Vandaar ook mijn vraag: voegt het nou iets toe aan de foto, omdat er beweging in de trein te zien is, of is het juist storend.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Akumal

Alle aandacht gaat nu toch een beetje automatisch naar die wielen, die een beetje onscherp uitkomen. Terwijl de rest heel scherp is.

Alles scherp is denk ik mooier, maar groot gelijk dat je het probeert anders weet je het nooit.
rob.
Gebruikers-avatar
Sasami
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2007 19:17
WoonplaatsCOLON Stadskanaal
CONTACTCOLON

Ik vind het toch meer storend heb nog een tijdje naar de foto gekeken,maar zit steeds naar de bewegingsonscherpte te kijken terwijl de rest van de trein er goed op staat met ook nog een hele mooie lucht op de achtergrond.
"De camera is een gemakkelijke manier om die andere werkelijkheid te ontmoeten."
Gebruikers-avatar
Geo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2007 22:33

Ik vrees dat het niet volledig mijn stijl is,

Als het vanaf de cilinders naar de kolenbunker was,
het het al een stuk interesanter geweest, nu zie je een "gewoon" stel assen,
terwijl vanaf de cilinders een compleet beeld van het drijfwerk zichtbaar is

Ook lijkt hij een beetje scheef.

Wel leuk trouwes dat de machinist naar buiten hangt ;)

Welk museum was dit als ik vragen mag?

Grtz,

George
op dit moment in het bezit van een canon ae1

EN een eos 400D :D:D:D:D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heb nog wel een andere foto waarop de locomotief meer te zien is. En dan wat beweging in de wielen / aandrijfmechanisme.

Hier heb je een halve kolen/water tender en daarna de locomotief.
Ik heb ook aangegeven dat ik alleen even met de kleuren en contrast heb gespeeld en verder nog niet bewerkt heb....

Deze foto is gemaakt tijdens het binnenlopen van de locomotief (die nog maar 2 weken rijdt (was echt een giga roestbak 2 jaar geleden)) op het station van stadskanaal van de Star.

Hier worden elke week passagiersdiensten uitgevoerd op een traject van 26 km.

Kijk maar op www.stadskanaalrail.nl
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Edge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 15:48
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Om even eerlijk te zijn doet deze foto me (nog) niet zo veel. Het idee van de voorbijrazende trein met onscherpte is leuk, maar niet helemaal goed uitgewerkt. De foto is niet ´bewogen genoeg´ als het ware. Een gedeelte is onscherp, zoals de bedoeling is, maar de rest van de foto is gewoon scherp waardoor je het effect wat de bedoeling is niet haalt. Als de foto over de gehele trein onscherp was geweest en ook met een grote onscherpe ´streep´ dan had het effect van snelheid wel mooi in de foto gezeten.

Ik ben benieuwd hoe je foto dan wordt want verder is het een leuke plaat :D
[size=75]Canon [color=#006699] EOS 350D[/color] | Canon [color=#006699]EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 II[/color] | Canon [color=#006699]EF 50mm f/1.8 II[/color][/size]
Gebruikers-avatar
Vonne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 22:05

Ik vind het wel wat hebben!

Deze trein komt hier ook 1 keer in het jaar over het kippelijntje rijden :P
Gebruikers-avatar
Geo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2007 22:33

de star, daar ben ik een paar jaar geleden ook wel eens geweest,
Zo te zien wordt het tijd om daar nog eens heen te gaan!

Grtz,

George
op dit moment in het bezit van een canon ae1

EN een eos 400D :D:D:D:D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Dankjewel voor de reacties tot nu toe.

Zal toch eens teruggaan en proberen de foto (liefst met net zulk weer) nog eens te maken. Zou ik dan aan de andere kant van het tweede spoor moeten gaan zitten om het effect wat duidelijker te krijgen?

Je hebt dan iets meer hoek. Je ziet het nu meer aan de kant ivm de groothoek, denk ik. En dan ook maar een statief meenemen.... 1/40 1/50 red ik wel uit de hand, 1/20 ook wel, maar niet als ik ook nog moet concentreren op de trein.

Zou 1/30 met statief aan de andere kant van het spoor genoeg effect geven?

Ga sowieso nog eens terug omdat de locomotief nu achteruit reed. Vooruit vind ik toch mooier. Heb de dienstregeling meegenomen :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind de foto echt wel wat hebben hoor! De beweging in de wielen geeft juist wat extra beweging in de foto en maakt 'm aparter! Nu is het net geen standaard plaatje.
Volgende keer zeker statief meenemen!
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
Dappa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 19:35
WoonplaatsCOLON Enschede

Fijne plaat, alleen de horizon lijkt scheef.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik zal straks een bewerkte versie posten in een apart topic. Daar staat de horizon wel recht.

Vind hem zelf ook wel wat hebben. Moet er nog wel verder mee gaan experimenteren als ik er tijd voor heb. Ben bang dat ik dan niet zulke mooie luchten zal hebben.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar