oefenen met photoshop :)

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
DarkDaan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 14:58
WoonplaatsCOLON dordrecht
CONTACTCOLON

aangezien ik nog een newbie ben op photoshop gebied (ik deed eigenlijk altijd alleen een unsharp-mask over de foto's) wil ik jullie om hulp vragen.

Ik heb 2 foto's, waarvan dit het origineel is:

Afbeelding

Ik heb er dit van gemaakt:

Afbeelding

Nu ben ik benieuwd wat ik nog meer kan doen om de foto nog beter te maken, of iig sterker. Ik ben zoals ik zei nog echt een new-bie op photoshop gebied, dus als je een idee hebt, om het beter te maken, graag ook even een (kort) uitlegje hoe dit dan gedaan kan worden.

Thnx
[url=http://www.danieldubbeldam.nl]website[/url]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Wat me niet duidelijk wordt is of je foto 2 beter vindt? Ik vind die versie absoluut niet mooi. Onnatuurlijke kleuren :?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

ja dat gedeeltijk kleur en de rest zwart-wit is wel redelijk uit de mode..

als je wilt dat mensen de foto bewerken zou je het beste het origineel kunnen plaatsen?
keppe
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2203
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 22:42
WoonplaatsCOLON verhuisd naar Zaandam maar thuis waar mijn pjutter staat.....
CONTACTCOLON

newbie schreefCOLONja dat gedeeltijk kleur en de rest zwart-wit is wel redelijk uit de mode..

als je wilt dat mensen de foto bewerken zou je het beste het origineel kunnen plaatsen?
Ben ik niet helemaal met je eens.
In sommige gevallen kan het wel heel mooi zijn....
grt Keppe :D

"Leave nothing but footprints. Take nothing but pictures"
[url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54223]Ook foto's verkopen? kijk bij ShutterStock[/url]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

keppe schreefCOLON
newbie schreefCOLONja dat gedeeltijk kleur en de rest zwart-wit is wel redelijk uit de mode..

als je wilt dat mensen de foto bewerken zou je het beste het origineel kunnen plaatsen?
Ben ik niet helemaal met je eens.
In sommige gevallen kan het wel heel mooi zijn....
tja. smaken verschillen natuurlijk.ben er geen fan van maar volgens mij heb ik niet gezegd dat het nooit mooi kan zijn hoor. :wink:
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

mischien niet helemaal eerlijk :wink: ..omdat ik niet weet of je lightroom hebt..maar heb de foto even onderhanden genomen.

zoals ik al aangeef alleen in photoshop lightroom bewerkt.


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=84096[/img]


allereerst heb ik de kleur temperatuur iets opgeschroeft en de exposure verhoogdt met 0.75.

stap twee was het aanpassen van de blacks ivm een wat diepere dof..
stap drie de kleur vibrance verhoogd +60

dit heeft verzadiging van kleuren ten gevolge deze in saturation /luminance weer gecorigeert..(hoofzakelijk op rood)

tevens de gele en orange tinten wat bijgesteldt....en fijnafstelling blacks en recovery

als laatste een unsharp mask...

weet niet of het je smaak is ..maar hoop dat je er wat aan hebt. :wink:
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Fijne toning hoor Jumpdog.... Die zoek ik al een tijdje..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

dank je chow....

had in eerste instantie mijn bedenkingen bij lightroom beta :shock: ...maar gebruik nu de "standaard "van adobe al een paar weken en heb de andere raw bewerkers maar weer van mijn computer gehaald. :D ..vindt lightroom echt super.. 8)
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

jumpdog schreefCOLONvindt lightroom echt super.. 8)
Ik ook! Echt geweldig, en het bespaart me een heleboel tijd ook nog. Een hele hoop (standaard) bewerkingen gaan in LightRoom gewoon sneller.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

wat leuk om te horen. bij mij performed lightroom voor geen meter.
zal wel een latere versie zijn ofzo
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ben ook wel te spreken over Lightroom maar wijk na de eerste basic bewerkingen toch wel vlot uit naar PS..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

Dat lees ik heel vaak.
kun je dan aangeven wat je in lightroom prettiger vindt dan in PS. met de rawconverter en PS kun je in principe toch alles ook?
wat doet lightroom dan beter?
gewoon nieuwsgierigheid hoor.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik vind het prettig dat ik bij het leeghalen van de CF kaart de boel op 2 plaatsen tegelijkertijd kan importeren. Zo heb ik gelijk een backup. Verder kan ik gelijk wat keywords eraan hangen en alvast wat basis correcties uitvoeren.. Vind het verder overzichtelijk.. Zodra ik echt wat ga bewerken dan gaat dat wel in PS..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

ok. voornamelijk archiveren dus. en omzetten van een raw bestand. maakt dat nog verschil?
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Dat werkt eigenlijk hetzelfde zo'n beetje..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

ok duidelijk. dankje.
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

ja dat archiveren gaat makkelijker in light room..daarnaast vindt ikzelf de raw bewerking in lightroom gebruikervriendelijker dan in photoshop,datvondt ik nogal omslachtig .

ik deed al enige tijd de basisbewerking van mijn raw file in digital photo professional..maar nu alles in lightroom.

het aanpassen van je file naam en archivering gaat sneller ..je geeft direct je meta gegevens aan de foto het treug vinden gaatdan als vanzelf..

ideaal vindt ik before after in een scherm (heerljk met een breedbeeld scherm) copy paste van bewerkingen fluitje van een klikkie...

soms gaan de files niet eens meer naar photoshop over...gewoon in eenkeer klaar met lightroom.


Waarom werkt lightroom niet bij jou newbie???
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Wat dacht je van in 1 keer de witbalans aanpassen bij een serie :D
Heerlijk gewoon..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
newbie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2006 15:41

het werkt wel, maar erg traag.daarom en door de onbekendheid switch ik dan toch weer naar photoshop.moet me er toch maar eens meer in verdiepen zo te horen.
wellicht een update zoeken of wat geheugen erbij prikken. heb nu 1 gig intern. zal wel wat te weinig zijn
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik heb op dit moment ook nog 1 Gig Ram (twijfel om te upgraden of gelijk een andere laptop te zoeken).. Draait hier vlot zat hoor.. Lees overigens wel vaker wisselende verhalen over de performance van Lightroom.. Bij de ene draait ie vlot op 1 Gig en bij de andere traag op 2 Gig.. Geen idee waar dat aan zou kunnen liggen..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar