Is 400D beter als 350D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Koosje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2007 08:51

Is overgaan van een Canon 350D naar 400D een goede keuze, afgezien dat het weer geld kost? Dit vooral om vliegtuigspotten te verbeteren.
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Wat denk je dat de 400D kan wat de 350D niet kan?
(afgezien van iets meer detail door wat pixeltjes extra)

Zou ' t zelf in ieder geval de upgrade niet waard vinden.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Nee ik zou het zeer zeker niet doen...
Tenzij je echt de dingen mist die een 400D wel heeft en de 350D niet...
Er zijn genoeg sites waar ze met elkaar vergeleken worden...
Bijv: dpreview en hier en zo zijn er genoeg genoeg andere...

Zou eerder voor een mooie spotterlens gaan sparen...
300mm F4 IS bijv. met al dan niet een converter...

Investeren in (beter) glas is denk in de meeste gevallen verstandiger...
Laatst gewijzigd door 2 op BasZ, in totaal 19 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Patrick_S schreefCOLONWat denk je dat de 400D kan wat de 350D niet kan?
(afgezien van iets meer detail door wat pixeltjes extra)
Humzzzz.... sinds wanneer zorgen meer pixels voor meer detail?

Of misschien beter gezegd... wat versta je onder `detail` ?

Vooralsnog is het verschil tussen 8MP en 10MP te verwaarlozen. Als je meer `detail` wilt bereiken, zoek het antwoord dan in een beter objectief. :wink:

De beeldkwaliteit van de sensor van de 350D werd in het verleden gelijk gesteld met die van de 20D

Onlangs heb ik een 400D mogen gebruiken als 2e cam (naast mijn eigen 30D) en ik vond --->en dat is een persoonlijke constatering en dus geen statement<--- dat de beelden van de 400D over het algemeen smoezeliger waren; net niet bloedstrak, net niet mooi van belichting, net niet mooi van kleur. Dat gevoel heb ik bij mijn voormalige 350D nooit gehad, en nog steeds niet als ik mijn resultaten van toen naast die van nu leg.

Concluderend: Je gaat er met de aanschaf van een 400D naar mijn mening beslist niet op vooruit. Zoek de bevrediging in een `beter` objectief.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

musicjohn, had dat bloedstrakke / minder mooi van kleur niet toevallig te maken met je Picture Style die je EOS 30D anders stond?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONHumzzzz.... sinds wanneer zorgen meer pixels voor meer detail?
Meer pixels op een zelfde oppervlak zorgen voor een hogere pixel density, en dus zou je meer detail moeten kunnen registreren. Theoretisch... (hoewel dit natuurlijk wel een mooi verkoopargument is voor verkopers waar megapixelfetisjisten kwijlend naar luisteren :lol: )
(maar het valt me op hoeveel mensen daadwerkelijk willen upgraden omdat ze er heilig van overtuigd zijn dat die 2 megapixel een wereld van verschil zijn)

Natuurlijk spelen meer factoren mee. Een niet onbelangrijke is inderdaad je objectief. Uiteindelijk (op 't moment dat je de foto maakt) is dit het enige wat nog tussen sensor en onderwerp in zit...

Ik dacht dat uit mijn eindconclusie wel af te leiden is wat mijn mening over die 2 megapixel extra is...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONmusicjohn, had dat bloedstrakke / minder mooi van kleur niet toevallig te maken met je Picture Style die je EOS 30D anders stond?
Beiden `neutraal`. :wink:

Ik gebruik nooit picture styles.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Koosje schreefCOLONIs overgaan van een Canon 350D naar 400D een goede keuze, afgezien dat het weer geld kost? Dit vooral om vliegtuigspotten te verbeteren.
Misschien wel, als je al hele goede objectieven hebt :wink:

De flessenhals (eh, bottleneck dus) bij een beetje digitale camera is het objectief en natuurlijk het vingertje van de fotograaf en zijn levenswijze/leeftijd die bepalend is of je de camera stil kunthouden (beweging/trilling van de camera die onscherpte oplevert).

Met de 350D en een klasse objectief kan een ervaren gebruiker geweldige spottersplaten maken (kijk maar eens op dit forum!).
En dan is de overgang naar 10 Mpx best wel gunstig.
(Heb de overgang van 350D naar 400D ervaren)

Jan
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 19 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONHumzzzz.... sinds wanneer zorgen meer pixels voor meer detail?

Of misschien beter gezegd... wat versta je onder `detail` ?

Vooralsnog is het verschil tussen 8MP en 10MP te verwaarlozen. Als je meer `detail` wilt bereiken, zoek het antwoord dan in een beter objectief. :wink:

De beeldkwaliteit van de sensor van de 350D werd in het verleden gelijk gesteld met die van de 20D

Onlangs heb ik een 400D mogen gebruiken als 2e cam (naast mijn eigen 30D) en ik vond --->en dat is een persoonlijke constatering en dus geen statement<--- dat de beelden van de 400D over het algemeen smoezeliger waren; net niet bloedstrak, net niet mooi van belichting, net niet mooi van kleur. Dat gevoel heb ik bij mijn voormalige 350D nooit gehad, en nog steeds niet als ik mijn resultaten van toen naast die van nu leg.

Concluderend: Je gaat er met de aanschaf van een 400D naar mijn mening beslist niet op vooruit. Zoek de bevrediging in een `beter` objectief.
Dit vraagt om een apart topic :lol:

- de 20D sensor is gelijk aan die van de 350D
- je schiet in JPEG :wink:
- je moet wennen aan de camerainstellingen
- meer Mpx eist meer van het objectief en de vaste hand van de fotograaf

Met je conclusie ben ik het eens: een beter objectief.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON- je moet wennen aan de camerainstellingen
Dat is helemaal waar! :P
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLON
boels069 schreefCOLON- je moet wennen aan de camerainstellingen
Dat is helemaal waar! :P
En mijn andere opmerkingen ook :twisted:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
musicjohn schreefCOLON
boels069 schreefCOLON- je moet wennen aan de camerainstellingen
Dat is helemaal waar! :P
En mijn andere opmerkingen ook :twisted:

Jan
Jah... maar de andere opmerkingen heb ik persoonlijk geen moeite mee. :lol:

Overigens heb ik de 400D net zo behandeld als mijn voormalige en reeds vertrouwde 350D :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONOverigens heb ik de 400D net zo behandeld als mijn voormalige en reeds vertrouwde 350D :wink:
Kijk daar ging je de fout in.
Het is net als met een nieuwe relatie: de oude moet je vergeten. :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Henkert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Gapinge (Zld.)
CONTACTCOLON

Voordeeltjes van de 400D (die hier van belang kunnen zijn): betere AF en door het grotere aantal MP's meer mogelijkheid tot croppen (al is dit natuurlijk een beetje een rare manier van fotograferen; maar ik kan me voorstellen dat een 300 F/4 IS buiten het budget valt)
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2 | Tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 f/4.0 | Canon 430EX[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Henkert schreefCOLON...meer mogelijkheid tot croppen (al is dit natuurlijk een beetje een rare manier van fotograferen...
:lol:
Grappig dat het maken van een uitsnede raar gevonden wordt.
:lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Eigenlijk maak ik standaard uitsnedes.... Behalve als ik op groothoek een landschap aan 't fotograferen ben.

Als je net iets groter fotografeert dan je nodig bent, kun je een beetje schuiven met je crops. Als je dezelfde uitsnede fotografeert, die je ook bij de crop maakt, heb je geen enkele ruimte meer voor een herbezinning of om een fout te herstellen.

Ik vind het ook geen rare manier van fotograferen. En die twee scherpstelpuntjes extra zouden een verschil moeten maken???? Ik gebruik alleen het centrale scherpstelpunt (vandaar ook, dat ik wat ruimer fotografeer.... Ik begin centraal en door de crop verandert dat) en ik zou niet weten, wat twee extra punten niet gebruiken voor mij zou toevoegen :) Misschien dat TS wat aan die twee extra punten kan hebben.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Het hele AF systeem van de 400D is beter, ook doordat het centrale punt als crosssensor wordt gebruikt bij objectieven met een maximale opening van f/2.8 en sneller.

@ ts: als ik nog geen camera had en een nieuwe zou kopen zou ik voor de 400D gaan, maar upgraden van een 350D naar een 400D geeft IMO niet genoeg toegevoegde waarde, of je moet het geel goedkoop kunnen doen.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Henkert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Gapinge (Zld.)
CONTACTCOLON

Ik doelde inderdaad niet op twee focuspuntjes meer of minder (actually, dat verschil 'wist' ik nog niet...) maar meer op de nauwkeuriger werking. Volgens mij is het systeem uit de 30D in de 400D geplaatst?
Verder noemde ik croppen raar omdat ik zoomlenzen gewend ben. Vaak kan je hiermee net iets in of uit beeld krijgen door nog iets te corrigeren. Hierdoor kader ik 'instant' en hoef ik dit achteraf niet vaak te doen. Wél heb ik bij sportfotografie nog wel eens dat iemand, naast mij langs de lijn, juist voordat ik afdruk zijn hoofd nog even in de foto duwt. Het woord 'raar' was dus niet provocerend bedoeld, ik had het wellicht beter als 'voor mij ongebruikelijk' kunnen omschrijven :wink:
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2 | Tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 f/4.0 | Canon 430EX[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Henkert: Ik voelde me echt niet geprovoceerd :lol:
Soms is meer Mpx wel makkelijk.
Je kunt dan ook, bij gebrek aan meer tele, een uitsnede maken van het interessantste deel van de plaat (mits die mes- en messcherp is).
Met een uitsnede van 1280x1024 haal je een cropfactor van ongeveer 5.
(1000mm effectief met de EF 70-200)

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Wat een verspilling van MPx !
Meer Mpx betalen om ze er later weer af te knippen.. Lol :D

Het is een kunst om (haast) nooit te moeten croppen en ik (zo bescheiden als ik ben) ben zo iemand ;-)
http://www.jasperfotografeert.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar