Richtgetal

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EricJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2007 12:48

Wie kan mij het en ander vertellen over het richtgetal van een flitser.
Ik weet inmiddels dat de flitsafstand afhankelijk is van het richtgetal en het diafragma maar wat is de invloed van het ISO-getal en het type lens, Tele bijvoorbeeld, op de flitsafstand?
[ 40D | EF 50 1.8 II EF-S | 105 2.8 Macro| 18-55 EF-S IS | EF 70-300 IS USM | CF ULTRA II 4.0 | CF ULTRA II 2.0 | VELBON ]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Volgens mij is het richtgetal de flitsafstand aangegeven in meters bij iso 100, hogere iso geeft dus ook een verder afstand.

maar een richtgetal van 58 bij iso 100 is dus een lichtopbrengst voor die afstand in het gunstigste geval, al zijn er wel heel veel fatoren die er aan bijdragen dat dit niet echt gehaald wordt in de meeste situaties.
(indirect, lichtafval, grote donkere ruimte enz.)

Maar er is vast wel iemand die het wat beter uit kan leggen met berekeningen maar hier alvast mijn opzetje :-)

gr. jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zoals Jandb zegt is het het bereik in van de flitser in meters.

Het is echter wel afhankelijk van een aantal andere dingen. Zoals eerder genoemd de ISO bijvoorbeeld.
Maar ook is een richtgetal anders bij een ander brandpunt. De richtgetallen zoals Canon ze aangeeft zijn meestal op 105mm.
Als je het brandount nu verkleint, naar bijvoorbeeld 24 mm, dan zie je veel meer. En om dat allemaal uit te lichten met de flitser, moet hij wel heel krachtig zijn om 55m te halen. Mijn 550EX heeft bij 17mm een richtgetal van 15 meter en bij 105mm een richtgetal van 55 meter.

Daarnaast worden die tests ook met een bepaald diafragma gedaan. Ik kan zo niet vinden welke, maar er is vast iemand die dit weer aan kan vullen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONZoals Jandb zegt is het het bereik in van de flitser in meters.
Nope... het richtgetal = diafragma * afstand bij 100ISO en op brandpunt 105mm (bij Canon's speedlights). Je kunt er dus gewoon mee rekenen: de 550EX heeft een RG = 55, dus bij f/2.8 kun je ongeveer 20 meter flitsen (bij 100ISO en 105mm bp). Bij f/5.6 is dat nog maar de helft (10 meter dus).

Verder neemt licht kwadratisch af met de afstand. Om met de 550EX bij die f/5.6 nog steeds 20 meter te kunnen halen moet je omhoog naar 400 ISO.

Overigens wordt er geen rekening gehouden met mogelijke bounce effecten. Als je bouced, verlies je ook nog een hele puist licht, maar als je direct flitst in een kleine ruimte krijg je een deel van het licht ook weer terug via plafond en muren. In dat geval zou je verder kunnen komen.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Ook hier weer: DIT artikel is echt super

HIER staat het stukje over het richtgetal
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
EricJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2007 12:48

Bedankt zover voor alle informatie. Ik ga maar eens goed de artikelen doorlezen die zijn aangedragen.

EricJ
[ 40D | EF 50 1.8 II EF-S | 105 2.8 Macro| 18-55 EF-S IS | EF 70-300 IS USM | CF ULTRA II 4.0 | CF ULTRA II 2.0 | VELBON ]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar