Probleem met flitser op 1D MkIII

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Ik heb op mijn camera een Tumax flitser zitten die ik destijds bij mijn 400D heb gekocht. Heeft altijd prima gewerkt en aangezien ik niet zo'n flitser ben heeft hij altijd prima voldaan.

Nu heb ik echter sinds vorige week een 1D MkIII en een week later houdt mijn ETTL er mee op met als gevolg allemaal zwaar overbelichte foto's omdat hij bij elke foto volledig ontlaad. Ik vraag mij dus af of dit de compatibiliteit met de Mark III is of dat hij echt kapot is gegaan. Ik heb vorige week wel 1 keer binnen wat foto's gemaakt met deze flitser en voor zover ik weet werkte de ETTL toen wel. Vandaar mijn twijfel.

Tevens wanneer ik een Sigma ringflitser erop zet heb ik ook gewoon ETTL dus het kan volgens mij niet aan de instellingen van de camera liggen.

Iemand enig idee?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Als die gewoon normaal op een 400D (ook E-TTLII) heeft gedaan dan moet tie het ook gewoon doen op een 1D MKIII zou je zeggen...

Misschien geeft een 1D MKIII meer door of zo?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Ja, dat dacht ik dus ook. Gelukkig heb ik de 400D nog wel maar die heb ik dus thuis liggen. Ik ga in ieder geval vanavond wel even proberen of hij het op de 400D wel doet. Ik dacht echter, ik gooi even een balletje op, misschien dat iemand iets weet.

Gelukkig heb ik die ringflitser nog aangezien ik vanmiddag een aantal foto's moet maken voor in de lokale krant hier en dan wil ik toch wel een beetje kunnen inflitsen. Wordt wel een heel gehannes maar het is beter dan niets. :)
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Ik heb hem inmiddels ook op mijn 400D geprobeerd. Ook hier doet de ETTL het nu niet meer. Denk dus dat hij toch echt kapot is. :cry:
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Op een 1D-mkIII hoort ook een 580EX-II :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Johnalb

musicjohn schreefCOLONOp een 1D-mkIII hoort ook een 580EX-II :wink:
Tja......dat ben ik met je eens
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Ja, die stond ook al op mijn wensenlijstje. Ik had echter niet verwacht dat die upgrade er zo snel al zou komen. :lol:
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

musicjohn schreefCOLONOp een 1D-mkIII hoort ook een 580EX-II :wink:
Deze thread op DPZ al gelezen? Vooral onderaan worden de 580 EX-en niet heel lovend beoordeeld.

Deze dus: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=45841
[color=silver]18-55[/color]
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Hmm, ja. Dat is een moeilijke keus. Ik zie het niet zo zitten om constant met zo'n lompe Metz rond te zeulen. En aangezien ik toch het liefste zonder flits werk denk ik dat ik liever voor een compactere 580 ga. Die heeft ook weathersealing en besturing vanaf de camera. Ik ga er nog even over nadenken.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Erg vervelend voor je maar eerlijk gezegd, als je een MkIII koopt wat doe je dan in Godsnaam met een Tumax :!: :!:

Steek je dan meteen in de schulden en koop een bij behorende flitser of dat nu een 580EX MkI of II is.

Ik vindt het een beetje een Ferrari kopen met Toyo banden eronder. Maar ik zal het wel verkeerd zien. :oops:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Ach ja, zoals ik al zei. Ik gebruik mijn flitser niet zo heel veel en hij stond al op mijn lijstje om te vervangen. Ik had het echter iets langer willen uitstellen om de schade iets te kunnen beperken zeg maar. :lol:
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Manny schreefCOLON
musicjohn schreefCOLONOp een 1D-mkIII hoort ook een 580EX-II :wink:
Deze thread op DPZ al gelezen? Vooral onderaan worden de 580 EX-en niet heel lovend beoordeeld.

Deze dus: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=45841
Met alle respect, maar aan wat er op DPZ geschreven word hecht ik doorgaans niet zoveel waarde.

Maar één van de commentaren die mij wel bijzonder opviel, en wel vanwege het feit dat de auteur beslist weet waar hij over praat is deze:
DPZ lid AZRAEL schreefCOLONZelf geef ik de voorkeur aan Canon omdat die in principe toch het beste werken met een Canon camera. Los van flitsen op auto, want dat werkt meestal wel goed. Mijn ervaring met een Metz en ETTL was niet positief. Maar misschien is het tegenwoordig beter; zelf zou ik het niet meer wagen.
Zegt genoeg voor mij. :wink:
Laatst gewijzigd door 2 op Musicjohn, in totaal 27 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONSteek je dan meteen in de schulden...
Sorry, maar dit vind ik al helemaal geen "fris" advies. :x
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

musicjohn schreefCOLON
DPZ lid AZRAEL schreefCOLONZelf geef ik de voorkeur aan Canon omdat die in principe toch het beste werken met een Canon camera. Los van flitsen op auto, want dat werkt meestal wel goed. Mijn ervaring met een Metz en ETTL was niet positief. Maar misschien is het tegenwoordig beter; zelf zou ik het niet meer wagen.
Inderdaad: Handmatig zijn ze niet echt goed in te stellen Auto loopt het als een tiet. :lol: :lol: :lol:
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Jammer dat je er niet door, langs, etc leest. als je zoveel geld uitgeeft maken die paar 100 euro ook niet uit. Ik vind als je een 400D koopt dat je dan over andere zaken praat dan over de aanschaf van een 1D MkIII.

Ik vind dat en dat is mijn mening, ik vraag niet om een mening over een mening. :wink: Ik moet namelijk ook altijd heel hard lachen om mensen met een gloednieuwe 911, of BMW M6 die niet handsfree belllen maar het toestel aan het oortje houden, terwijl bluetooth carkits van BMW of Porsche een schijntje zijn bij de aanschaf van zo'n auto.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat als je zoveel geld hebt gespaard of er gewoon een keuze in je leven voor maakt dat het net ff niet kan, maar ook dan geldt wel alles in verhouding, dus geen wibra zaken op state of art plaatsen. spaar dan gewoon nog even door. Of misschien iets voor het forum.

Een extra rubriek, naast te koop aangeboden en te koop gevraagd; te leen aangeboden, te leen gevraagd.

Ik ehb bijvoorbeeld artikelen waar ik best iemand een weekendje blij mee kan maken en die persoon wil dat artikel best hebben maar niet voor altijd. Bijvoorbeeld een statief met kop of een flitser bijvoorbeeld Als het leden zijn die langer lid zijn dan moet dit mogelijk zijn en iedereen heeft een WA verzekering dus.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLON... dus geen wibra zaken op state of art plaatsen. spaar dan gewoon nog even door.
Deze vind ik ook te kort door de bocht.

Als ik jou goed begrijp dat zeg je tegen mij (en anderen):

"Jammer dat je 18 maanden hebt moeten sparen om die 1D-mkIII te moeten kopen, maar je moet hem voorlopig nog maar even niet gebruiken en in de kast leggen totdat je er een fatsoenlijke flitser voor aan kunt schaffen." :shock:

Daarbij komt dat, als ik TS goed begrepen heb, hij de flitser al had voor zijn 400D, dus al gekocht had voordat hij overging tot de aanschaf van z'n nieuwe 1D-mkIII
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat je best geld mag uitgeven en zeker voor je hobby alleen zeg ik dat als je voor top notch gaat je daar wel ook top notch aan moet toevoegen. Ik zeg niet dat je je camera niet mag gebruiken. Dat maak jij ervan. Ik heb ook soms wensen en die kan ik niet invullen dus leen ik of huur ik in zo'n geval. Maar ieder zijn idee hoor.

Ik had een 300D en heb toch een 70-200 F/2.8 IS UM L gehuurd voorbepaalde zaken, alleen als ik zoveel geld voor zo,n mooie camera had gespaard dan had ik voor die paar keer zoals TS schijft gewoon een vriend met een 420/430 of 580 gevraagd en ondertussen sparen of lenen voor een 580. Nogmaals zo'n Camera is voor serieus werk en verdient dus ook serieuze accessoires. Maar dat is mijn mening, daar hoef je het helemaal niet mee eens te zijn, maar ik MAG dat delen, en als jij denkt dat ik iedereen met een MkIII met een goedkoop flitsertje minder vind dan heb je het verkeerd en ken je me niet. Dus mijn excuses aan jou en zij die zich aangevalllen voelen, ik voel dat ook. :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op jvanarkel, in totaal 27 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Okay, ik geloof dat ik je nu begrijp. :P

Zand erover. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Haha, wat ik nu weer teweeg heb gebracht. Ik heb idd de Tumax flitser tegelijk met de 400D gekocht destijds. Die heb ik dus al meer dan een jaar in bezit. Je kan deze flitser noemen wat je wil maar hij heeft op de 400D altijd naar behoren gefunctioneerd. Het is puur toeval dat hij nu toevallig net na de aanschaf van de 1D kapot gaat. Aangezien ik de flitser erg weinig gebruik vond ik het dus totaal onnodig om meteen bij de aanschaf van de 1D ook meteen 500 euro neer te tellen voor een flitser terwijl ik nog een werkende in huis heb. Het is niet dat ik het geld niet had, het is dat ik het geld er op dat moment niet voor over had. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. :wink:

Maar goed, nu hij kapot is kan ik het eigenlijk niet uitstellen omdat ik hem ook weer niet zo weinig gebruik dat ik er zonder kan.
Zephod
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2007 17:10

Zo als ik het topic op DPZ lees, ligt het wat genuanceerder. De 580 EX II lijkt niet lekker te willen werken met de betreffende 5D. En wordt het helemaal niet uitgesloten dat de 580EX II wel goed werkt op de 1D mk III. Gewoon testen op je eigen camera.

BTW: de betreffende Metz 58 is qua model vergelijkbaar met de 580EX II; dus ook een opzetflitser.
See you on the dark side of the moon
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar