Hoe doen jullie dat?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Vonne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 22:05

Weet niet of ie goed staat dit topic maar anders verplaatsen jullie hem maar..

Ik zie verschillende mensen met een border..
Ik weet dat daar bordermakers voor zijn maar zijn er ook die niet de exif gegevens weghalen en kan het ook gewoon met fotoshop?

Ik ben aan het kijken geweest met fotoshop en ik kan het niet vinden (is ook engels omdat alle lesjes engels zijn)

Ik wou graag links, boven en rechts bijvoorbeeld 5 pixels erbij en onder 10 ofzo.. (als voorbeeld)
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Er is een speciaal script dat een soort plugin voor Photoshop is.

Het is een script dat ooit door iemand van hier is gemaakt geloof ik. Ik kwam het ooit tegen in een topic. Het heet webphoto.
Zie:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... to&start=0


Verder kun je met het freeware programma Bordermaker borders maken. Moet je ff op Googelen!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Hoi Vonne,
Ik weet niet welke photoshop je hebt , maar ik pas ze aan in CS2.
Kies "image" dan "canvas size" , ga daar eerst maar kijken en proberen.

Succes,
Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Vonne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 22:05

Dankje :)
Maar hoe werkt dit precies? Moet je het in een map zetten van photoshop ofzo?

Dat Canvas size is ook wel handig idd thnx!
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Je moet ff het topic doorlezen waar ik naar gelinkt heb. Ik heb zowel het .jsx bestandje als dat .ini bestandje op het bureaublad gezet. In dat ini bestandje zet je je naam etc. Dat komt onderaan de foto in de border te staan. In Photoshop verwijs je via File--> Scripts --> Scripts event manager naar het .jsx bestandje. Ik heb zelf ingesteld dat dit script wordt geactiveerd bij het openen van een jpg bestand. Wat Photoshop dan doet is dat dit script geactiveerd wordt. Je wordt gevraagd naar waar het .ini bestand staat. Dat moet je selecteren. En vervolgens moet je de titel van de foto aangeven. Dan maakt Photoshop automatisch een border en een bestand aan dat opgeslagen wordt in een subdirectory van de directory waar je in zit. Webphoto heet die subdirectory.

Als dat gebeurd is kun je alles gewoon afsluiten. Je hoeft niet extra bestanden op te slaan want dat is al gebeurd. Je wordt daar wel om gevraagd.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Of deze eens proberen. Is ook erg goed!
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=41320

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Vonne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 22:05

oke dankje.

haalt bordermaker trouwens niet de exif gegevens weg?
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Niet zonder meer, dat kun je zelf instellen.

Vannacht heb ik dit nog gepost ergens in een topic:
Je kunt ervoor kiezen dat BM deze informatie wel laat staan! Je hebt 4 tabjes in Bordermaker. Bij tabje 4 'Commando' moet je de optie 'Uitvoeren commando na verwerking' aanvinken. En dan moet in de opdrachtregel daaronder letterlijk het volgende staan:

jhead -te "${src_file}" "${dest_file}"

:)

Ik ben wel geïnteresseerd in de diafragmagrootte en de sluitertijden!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Vonne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 22:05

ik moet maar effe uit vinden hoe het werkt want snap er op het moment nog maar weinig van :P
hij is er zeker niet in nederlandse versie?
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Dat denk ik niet nee :) Zelf vind ik dat scriptje voor PS veel lekkerder werken. Maar het is waar je voorkeur naar uitgaat.

Hier een voorbeeld van een foto waar dit scriptje is toegepast:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=84989

Je kunt in het .ini bestandje de borders aanpassen (dikte etc).
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Vonne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 22:05

Mja ik moet het denk ik even uitvinden ofzo want snap het allebei nog niet :P
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als je gewoon 10 minuutjes met bordermaker bezig bent en daarna nog 10 etc. dan heb je na een uur echt een leuk bordertje.

Je kunt in de tekst in de border ook instellingen opnemen, maar als je letterlijk de tekst van digilike overneemt, dan zal in elke foto waarbij je hebt aangevinkt de exif zijn opgenomen.

Ik gebruik voor al mijn foto's bordermaker. Hulder voor de maker!! AfbeeldingAfbeelding
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Vonne schreefCOLONhij is er zeker niet in nederlandse versie?
Jazeker is ie in Nederlands. Althans... mijn versie. Ik heb versie 2.5. Kun je in Nederlands, Engels of Frans instellen.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

ik ben bezig mijn nieuwe border gewoon helemaal te maken in PS. Als je dan je border af hebt en weet hoe je hem moet maken... even alle handelingen in een action opslaan en vervolgens die action gewoon over al je foto's draaien. Evt dmv van batchverwerking in PS.
Geeft je 100% designvrijheid om een border te maken zoals je zelf wilt...

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Kan ook inderdaad! En heb je ook een handigheidje om je exif informatie er automatisch in te zetten? Want daar ben ik nog niet achter gekomen hoe je dat doet als je in PS handmatig borders maakt.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

in photoshop zit toch gewoon een automtische Action om een border te maken.

bestand>>automatisch>>.webfotogalerij

maakt een border om je foto heen...alleen even eropletten dat je een vinkje zet bij alle metadata behouden.

ik werk er zelf niet mee ..maar het zit wel in ps.
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Digilike schreefCOLONKan ook inderdaad! En heb je ook een handigheidje om je exif informatie er automatisch in te zetten? Want daar ben ik nog niet achter gekomen hoe je dat doet als je in PS handmatig borders maakt.
Ik maak de border door het vergroten van het Canvas. Eerst de foto verkleinen tot de gewenste maat -border. Vervolgens het canvas vergroten tot de gewenste maat. tekst toevoegen enz enz. Uiteindelijk heb je dan een foto met border + exif.
Gewoon!!! opslaan als JPG (dus niet save for web) en het werkt.

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar