Smerig?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Ozzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2007 18:06
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Benieuwd of ik ook wat stof op mijn sensor heb, heb ik een foto gemaakt van de (zwaar bewolkte) lucht bij f22. Ik heb vervolgens op de pc wat met de regelaars gedaan en zie hier het resultaat:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87259[/img]

Om er zeker van te zijn dat het niet aan mijn lens ligt, heb ik het zelfde met een andere lens geprobeerd. De vlekken blijven exact gelijk, dus ik neem aan dat mijn sensor vuil is..

Is dit nu te kwalificeren als enigzins vuil of is het gewoon smerig? Heb mijn camera sinds eind vorig jaar, maar ik moet bekennen dat ik veel wissel van lenzen en altijd met de opening naar boven.

Overigens zie je er op mijn foto's (op mijn oude LCD scherm) bar weinig van terug. Moet ik het toch laten reinigen om "aankoeken" te voorkomen?

Wie kan mij hierin adviseren?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Het ziet er niet dramatisch uit, maar om zeker te zijn dat je alles ziet kun je nog eens een 'autolevels' bewerking doen.

Als je er op je doorsnee foto niks van ziet zou ik me er niet veel zorgen over maken, misschien even met de blaasbalg proberen wat je nog weg krijgt.
Ozzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2007 18:06
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Met Autolevels krijg ik het zelfde resultaat, dus dit zijn ze allemaal.

Dank voor het advies.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Maak nu eens een foto met diafragma f/11

Zie je ze dan nog (op dezelfde manier) ?

Volgens mij valt dit nog wel mee.

Als je ze op f/11 niet meer ziet dan zou ik me nu nog geen zorgen maken. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Een keertje reinigen is ook geen probleem, maar even spiegel opklappen en met een luchtbalgje (geen vocht als stkstof) krachtig blazen met ke camera met opening naar beneden wil wel eens helpen. (is geen perfecte manier maar helpt wel vaak)

Je kan hem of zelf of een keer laten reinigen, maar persoonlijk doe ik dit niet vaak, ik heb een hardnekkig stofje zichtbaar op f8 en kleiner maar die haal ik in PS wel weg als het belijgrijk werk is.

Even een tip in het vervolg zou ik mijn lenzen wisselen met de opening naar beneden en uit de wind, dit scheelt al heel veel.

Suc6 ermee.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Konrad Zebracki
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2006 21:20

Dat ziet er vrij goed uit hoor, echt niet te omschrijven als smerig.
Ozzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2007 18:06
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Dank voor gerustellingen en tips.

Zal het nog eens proberen met f11. Als dat meevalt doe ik voorlopig even niets. Ik zal het periodiek in de gaten houden (of ik moet het opeens op de foto's terug zien).

Het lenzen wisselen doe ik als volgt:
body op de bank, met lens naar boven, de lens losschroeven maar nog niet afnemen.
De nieuwe lens dop eraf, "stip" zoeken. En vervolgens heel snel met de linkerhand oude lens eraf, en met de rechter de nieuwe erop. Voordat ik deze dichtschroef doe ik de dop op de oude lens. hiermee heb ik het gevoel dat ik ook zo min mogelijk aan de achterkant van mijn lenzen krijg.

Met de opening naar beneden heb ik het idee dat er meer langer open zal staan.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ozzie schreefCOLON...Zal het nog eens proberen met f11. Als dat meevalt doe ik voorlopig even niets.
Het is verstandig met een 1,6 crop-camera niet boven de f/16 te komen.
Bij dat diafragma begint de buiging van het licht een rol te spelen en dat komt de scherpte niet ten goede.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Ozzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2007 18:06
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik eigenlijk nooit boven de f8 heb geschoten :D

Maar goed om hier rekening mee te houden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar