L lens v.s. Photoshop v.s. Afdrukkwaliteit

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bvloon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2005 15:46
WoonplaatsCOLON Tilburg

Dag beste mensen,

Ik ben heel erg benieuwt wat nu eingelijk echt de meer waarde is van een "L" lens (of een vergelijkbare sigma lens). En dan heb ik het niet zo zeer over de bouw(want ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan dat deze zeer goed is) Maar meer wat voor waarde heeft dat dure glas? Dit omdat je met photoshop wel zoveel kunt doen qua kleur, contarst en witbalsans (zelfs qua scherpte). Plus heb ik wel eens het idee dat digitale afdrukcentrales niet altijd de kwaliteit aankunnen.

wat denken jullie daar van?

P.s. wie weet er wat er met corne van ieperen aan de hand is? zijn site is echt niet meer up to date en ik hoor steeds meer negatieve berichten. (dit terwijl ik mijn spullen er een anderhalf jaar geleden gekocht heb en er zeer goede ervaring mee heb) :roll: :
20D::24-105L f4::70-200L f4:: 420EX:: 1.4 extender II:: IXUS 400 & 60::Crumpler
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Nou, dat lijkt me duidelijk. Wanneer je gaat photoshoppen treed er altijd kwaliteits verlies op. Hoe goed je er ook mee overweg kan, wanneer de kwaliteit er niet is kun je hem ook niet terugkrijgen. En ja, scherpte is voor mij toch wel 1 van de belangrijkste dingen van L glas. Dat is iets wat je met photoshop nauwelijks kan repareren.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

ik vind juist dat ik minder hoef te bewerken met mijn L glas en dat is het zelfde als die van jou.

Juist omdat dat glas bij mij zoveel scherper is dat USM veel minder nodig is. Echter voor mij gelden de bouw en de soepelheid van zoom en focusringen, geen beweging (barrel distortion ed) wel degelijk mee. ANders zou ik. als ik EF-S lenzen zo kunnen gebruiken ook voor de so called L lenzen gaan zoals de 10-22, 70-300 IS USM en de 17-55. Die schijnen optisch heel dicht in de buurt te komen. Dus als je niet voor de bouw gaat maar voor opische kwaliteit en net zoveel kwijt wilt zijn dan kan je de bovenstaande lenzen kopen. Optisch staan deze en sommige Tamrons, Tokoina's Sigma ed erg hoog aan geschreven om hun optische kwaliteit. Dus als je glas koopt voor optische doeleinden dan had je ook geld kunnen besparen. De echte meerwaarde zit hem dus in d ecombinatie niet alleen in het glas.

MVG

Jeroen
Laatst gewijzigd door 1 op jvanarkel, in totaal 20 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Bvloon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2005 15:46
WoonplaatsCOLON Tilburg

Maar goed als je alles in raw maakt heb je niet zo heel veel last van kwaliteits verlies, toch?
20D::24-105L f4::70-200L f4:: 420EX:: 1.4 extender II:: IXUS 400 & 60::Crumpler
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Kom jij niet een beetje laat met deze vragen? aangezien je al een behoorlijk kwalitatief setje hebt qua glas en body. En is je het verschil nooit opgevallen. Of ben je zo vanuit het niets in L en 20D's gevallen. Leen dan eens een 300D met een 18-55 en ga aan de gang.... :roll:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
ctrlsteef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 281
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2005 16:24
WoonplaatsCOLON Hattem

Als je in RAW schiet kun je misschien wel de kleur goed aanpassen en dergelijke maar als de scherpte er niet is dan krijg je die ook nooit meer terug. Je kan hooguit met USM proberen de boel een beetje scherper te laten ogen maar de echte scherpte zul je ook dan niet hebben.
Gebruikers-avatar
Bvloon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2005 15:46
WoonplaatsCOLON Tilburg

jvanarkel schreefCOLONKom jij niet een beetje laat met deze vragen? aangezien je al een behoorlijk kwalitatief setje hebt qua glas en body. En is je het verschil nooit opgevallen. Of ben je zo vanuit het niets in L en 20D's gevallen. Leen dan eens een 300D met een 18-55 en ga aan de gang.... :roll:
Het verschil van scherpte bouw en snelheid is me zeker op gevallen, en het is ook geen topic om het glaswerk onder uit te halen. Maar ik ben ook wel eens benieuwd of je het verschil nu echt zult zien als ik bv een een foto boek maak met L lenzen of zonder L lenzen en ik laat deze afdrukken bij de albert hein. Dan weet ik niet of de lens echt wel tot zijn recht komt. Snap je de vraag stelling een beetje?
20D::24-105L f4::70-200L f4:: 420EX:: 1.4 extender II:: IXUS 400 & 60::Crumpler
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Het is maar de vraag wat je wilt.

Om 3 voor negen 's avonds nog snel even je 10MP foto's afdrukken in de supermarkt op 10x15? :D

Met Photoshop kun je een matige foto acceptabel maken, meer niet.
Een goede foto kan met PS een perfecte worden.
Wazige verlopen keuren worden nooit strak met een perfect contrast.
Matige scherpte wordt misschien acceptabel nooit goed.

Maar of je dat allemaal op een 10x15 terugziet? Ik denk het niet.
Op 20x30 of groter wel.

En als de afdrukcentrale het verkloot?
Een centrale zoeken die het wel kan. Kost wat, maar dat mag ook wel, als je een fatsoenlijk setje spullen gebruikt.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Hier een voorbeeld hoe de "afdrukpaal" bij de Deen supermarkt de boel benadert.

Het origineel: Foto van een dia (vandaar de korrel).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87660[/img]

Crop van de foto van de dia.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87658[/img]

Crop van een foto van de Deen-afdruk (10x15).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87659[/img]

Crop van foto van de afdruk (10x15) van de dia (25 jaar geleden)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87664[/img]

Foto van de dia en afdruk met een macrolens gemaakt (opeen EOS 350D).

Oordeel zelf. :D

Een vriend mij klaagde over de afdrukkwaliteit van de Hema.
"De hoofden leken wel gepoederd"

Dat verschijnsel treedt hier (Deen afdrukpaal) dus ook duidelijk op.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

In Photoshop kun je zaken als helderheid, contrast, kleuraanpassingen goed verhelpen. Scherpte, en microcontrast (dat wat een scherpe indruk geeft) zijn een stuk moeilijker te corrigeren. Lenzen die dit beter weergeven geven een veel scherpere indruk. Als je een adruk maakt tot 20*30 zal het niet veel uitmaken. Veel lenzen zijn daarvoor prima in orde. Pas als je het uiterste uit de lenz wil halen, door grotere afrukformaten te gebruiken, veel croppen etc. Ga je dit verschil merken.
Iets als IS ga je zeker merken. Een foto met bewegeings onscherpte blijft onscherp. Dit is echt een van de moeilijkste dingen om op te lossen, zo niet onmogelijk om op te lossen....
qless
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 17:24
CONTACTCOLON

rooster schreefCOLONHier een voorbeeld hoe de "afdrukpaal" bij de Deen supermarkt de boel benadert.

Het origineel: Foto van een dia (vandaar de korrel).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87660[/img]

Crop van de foto van de dia.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87658[/img]

Crop van een foto van de Deen-afdruk (10x15).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87659[/img]

Crop van foto van de afdruk (10x15) van de dia (25 jaar geleden)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87664[/img]

Foto van de dia en afdruk met een macrolens gemaakt (opeen EOS 350D).

Oordeel zelf. :D

Een vriend mij klaagde over de afdrukkwaliteit van de Hema.
"De hoofden leken wel gepoederd"

Dat verschijnsel treedt hier (Deen afdrukpaal) dus ook duidelijk op.
Brr...wat slecht ... stond toch ook deze week in de krant dat de meeste "instant" klaar afdruk services zo bar slecht waren?
bertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2007 23:22

Ach, Dick was toch al nooit de knapste, dus wat instant retouchering, what the hell....
:D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als je goed glas hebt zul je natuurlijk ook het traject erna goed uit te voeren, je hebt immers niet voor niets mooi glas, lekker nabewerkt in PS en vervolgens laat je het verkloten door de eerste de beste **** doordat een computer nog even de leveltjes aanpast.

Nee, als je dan alles goed wilt doen zul je ook je foto;s af moeten laten drukken door een vakcentrale (de slechtste uit de test) die er netjes mee omgaat en de levels laat zoals jij ze wilt (dus niet nabewerkt).
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Artbij
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2007 08:09

jandb, waar kan ik ze dan het beste laten afdrukken?
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Tip voor budget afdrukken: webprint.nl
Tip voor top afdrukken: profotonet.nl

(en nee ik heb geen belangen of aandelen ;-) )
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar