De basis van uw digitale camera [Tutorial in opbouw]

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

boels069 schreefCOLONGeweldig initiatief!
En nog heel helder en goed leesbaar :lol:

Wel een opmerking: Sluitertijd = 1 / brandpunt zou nog gecorrigeerd moeten worden voor de cropfactor.
Daar is begin 2006 een hele discussie over geweest :wink:
Ik heb eht aangepast. Kon de discussie echter niet meer vinden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

[quote=
Wel een opmerking: Sluitertijd = 1 / brandpunt zou nog gecorrigeerd moeten worden voor de cropfactor.
Daar is begin 2006 een hele discussie over geweest :wink: [/quote]

@#$%@ (ik mag niet type wat ik dacht).
Maar nu weet ik waar ik iedere keer de mist in ga, hartelijk dank Boels :)
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Bij herlezen kom ik terug op mijn suggestie.
Ik ben bang dat het toevoegen van voorbeelden van mislukte foto's afbreuk doet aan de overzichtelijkheid van je verhaal.
Wellicht beter om een apart verhaal te maken met voorbeelden van beginnersfouten.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Mooi stukje hoor.
Goed opstapje voor mensen die snel een stuk verder willen komen met hun nieuwe camera.
Fijn dat je zoveel energie steekt in zoiets om mensen te helpen.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLON.....Kon de discussie echter niet meer vinden
Diep verborgen en toch gevonden: "Invloed 1,6 cropfactor op maximale sluitertijd?":
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ight=41741
Een ander topic over bewegingsonscherpte door bewegen van de camera:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ight=43253
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ChrisAmsterdam
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2007 14:07

Dag Jeroen,

Bedankt voor je heldere uitleg! Ik heb er veel van opgestoken en ben enthousiast aan de slag gegaan met mijn nieuwe 400D.

Groet,
Chris 8)
Gebruikers-avatar
Edwin M.
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 09:42
WoonplaatsCOLON Naarden
CONTACTCOLON

Heel knap opgezet! Duidelijk en voor iedereen van toepassing. Ik heb dit topic lekker doorgelezen en ik ben benieuwd naar je updates.

Complimenten.
[color=red]Ca-non[/color] (de ~ (m.))
[color=red]EOS[/color] (de ~ (v.)) Griekse godin van de dageraad
[color=red]Ple-zier[/color] (het ~) gevoel van welbehagen, veroorzaakt door iets wat men aangenaam vindt
Ruka
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2007 13:20
CONTACTCOLON

Hoi Jeroen,

Geweldig! Ik heb het hele stuk met veel plezier gelezen. :D
Ik blijf dit zeker volgen en ga in ieder geval een heleboel mensen attenderen op dit topic.
Bedankt.

Christel
Canon EOS 350D
Canon Zoom EF-S 18-55mm 3.5-5.6 / Canon Zoom EF 55-200 mm 4.5-5.6 / Sigma Zoom 15-30 mm 3.5-4.5
Gebruikers-avatar
Bloebly
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2007 21:15
WoonplaatsCOLON Drenthe
CONTACTCOLON

Bedankt weer een stukje goede informatie. :D
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Kleine toevoeging bij het onderstaande stukje:
4 Spotmeting (niet op 300/350/400)
Dit meet een klein gebied. Ongeveer 3.5% van je zoekerbeeld wordt gemeten. Dit gebeurt op het middelste scherpstelpunt. Bij een 1D is het wel te koppelen aan het gekozen scherpstelpunt. Voordeel van spotmeting zijn kleine contrasterende onderwerpen ten op zichte van de achtergrond.
Niet op 300D, 20D, 350D, 400D. Kan bolletje wel uit zetten maar niet alleen bolletje aan.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb het aangepast Xiphias.

De voortgang loopt neit zoals ik het wil. Reden is wel in orde (te druk met mensen die betalen foor plaatjes :) )

Binnenkort wil ik weer voor mezelf in de studio aan de slag en dan maak ik ook zeker foto's voor in de tut.

Ik heb van BusDriver ook een exemplaar van mijn tekst gehad met de spelfouten gecorrigeerd. Maar ook nog geen tijd gehad om het om te zetten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
iris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2007 01:34

fijn duidelijk stuk is dit, voor iemand als ik die echt pas net begonnen is, verklaart dit veel over de camera. heb het dan ook afgedrukt om nog eens vaker door te kunnen lezen.

gr. iris
sinds 9 november 07 eerste spiegelreflex: Eos 400D, kitlens 18-55, EF 55-200, BG
Gebruikers-avatar
Frances
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2007 19:27
WoonplaatsCOLON Wilnis

Wat een super duidelijk geschreven stuk zeg!!!
Hier kom ik al een heel eind mee met mijn nieuwe cameraatje....nog wel een paar keer doorlezen om het goed in te laten zinken :wink: maar super!
Canon 350D, Canon 40D, Canon 18-55mm F3.5, Canon 50mm F 1.8, Canon 55-250mm F4.0 IS, Canon 75-300mm F.4.0 USM, Sigma 50-150 F2.8 HSM
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Krijgt "die man" ... :roll: :wink: nog betaald, voor al zijn noeste arbeid ? :P

Dank voor zoveel werk, waarmee velen nog 's in, niet al té veel woorden, deze basisdingen krijgen uitgelegd. Ikzelf hoor bij die "velen" ... daar zal ik HEUS nog wel 's in terug bladeren !!
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Alleen wel vervelend dat ik niet echt de tijd kan vinden om het fatsoenlijk af te maken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rabbit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2007 22:43
WoonplaatsCOLON Maastricht

Jeroen, ook ik wil bij deze even mijn waardering uitspreken voor je duidelijke uitleg. Bedankt!!
Canon EOS 50D/350D | Canon EF 17-40 f/4L USM | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR Di | Canon EF 70-200 f/4L USM | Canon 430EX
ChrisKras
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2007 21:40

Al zoveel positieve reakties....daar kan er nog wel eentje bij. Als zovelen net pas een beetje aan het fotograferen...creatieve plaatjes van de (kleine) kids...lastig fotograferen die beweeglijke kabouters..Je tekst is echt een prima handvat om uit te proberen en beter te worden!...thanks voor het delen van je kennis en energie! Chris wannabe Huf
Loesjeshoot
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2007 00:06
CONTACTCOLON

Het is inderdaad super uitgewerkt, ook mijn complimenten (ik dacht dat er nog wel 1tje bij kon) super!
Ga meteen even printen 8)
Groetjes Loes
Netje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 21:41

Wat een ontzettend goed initiatief!! Ik ga het meteen uitprinten en aandachtig doornemen. Denk dat ik hier veel nuttige dingen uit kan halen. Echt fijn dat je de moeite neemt om andere mensen een stapje verder te helpen met hun fotografie. TOP!!
[size=75]Canon EOS 40D - Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6 + Canon EW-60C zk. + Tiffen uv haze 1 filter - Canon EF 50mm F 1.8 II + Canon ES-62 zk. + Tiffen uv haze 1 filter - Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM + zk. + B+W UV MRC filter [/size]
CvAlfa
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2007 21:34

in het topic over de EF-S schrijf je het volgende:

zal kopen, dan heb je je EF-S lenzen over.
Het brandpunt wat op de lens staat is echter wel altijd het echte brandpunt van de lens. Als je een EF-S 10-22 groothoek lens hebt, dan is dit ook een brandpuntsafstand van 10mm tot 22mm. Ook al past de lens enkel op een camera met een cropfactor van 1.6. Canon breid deze serie steeds verder uit en het ziet er naar uit dat voorlopig alle camera’s met 3 of 2 getallen voor de D (bv. 350D/20D) een cropfractor van 1.6 blijven houden zodat ze gebruik kunnen blijven maken van EF-S lenzen

echter op de site van het Canon museum staat dit:

The Canon EF-S18-55mm f/3.5-5.6 USM is a highly compact, lightweight lens enabling coverage of the standard zoom range of 29-88 mm in the 35 mm format. Incorporating a high-precision aspherical lens element, the lens achieves high-quality images throughout the zoom range. Moreover, Canon’s Micro USM II (ultrasonic motor) realizes silent, high-speed AF performance. In consideration of the environment, the model uses only lead-free glass elements.

Hieruit maak ik op dat de crop van 1.6 ook geldt voor de EF-S objectieven, of toch niet?!?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar