Hoe doe je dat ???????

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
a.v.d.Els
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2006 20:10
WoonplaatsCOLON Helmond

Hallo.
graag maak ik fotos in de natuur.
maar ik zit met het volgende probleem.
maak ik een foto van bv.een bosrand met lucht erboven,is altijd of de bosrand te donker,of de lucht te licht.
met wat voor instellingen is dit te voorkomen????
ik fotografeer met de 20d,en meestal de 17-40 f4 L lens.
alle advies is van harte welkom.
mvg.Toon.
Gebruikers-avatar
japper
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 20:27
WoonplaatsCOLON Tilburg

Met een of een paar stops terug fotograferen of lichtmeting in de lucht doen en de donkeren gebieden later in photoshop lichter maken dmv. de midtones in levels. Denk ik .
Maar misschien zijn er mensen die een beter manier weten ik zit hier zelf ook wel ees mee
Canon EOS 30D + Sigma 24-60mm f/2.8 EX DG , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM en een I-MAC
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Of je probeert een ND gradueel filter. Daarmee kun je de lichte lucht een stuk donkerder maken zodat het contrast iets minder wordt. Waardoor je camera het wel "aankan".
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een digitale camera kan maar een bepaald gebied uit het verschil tussen donker en licht overbruggen.
Het mensenlijk oog heeft een groter dynamisch bereik als jouw camera.
Jij ziet details in lichte stukken EN in de donkere stukken. Jouw camera kan dit ook, maar tot op zekere hoogte.

Je moet dus proberen de verschillen kleiner te maken.
Dat kan door het bos aan te steken, daar wordt het lichter van. Nadeel is natuurlijk dat je niet de foto krijgt die je voor ogen had. :wink: Dus dat gaat niet werken.

Er zijn verschillende oplossingen
1) Kom op een ander tijdstip terug. De luchten zijn in de ochtend en avond wat donkerder en dan is het verschil al kleiner. Ook krijg je dan vaker mooier licht en mooiere luchten
2) met een gedeeltelijk grijsfilter (zoek eens op Cokin) kun je de lucht donkerder maken door er een grijs stuk filter overheen te doen. Het filter zit dan niet in het bos en daarmee wordt het contrastverschil ook kleiner
3) Fotografeer in RAW. Het dynamisch bereik in RAW is groter als in JPG
4) Maak meerdere foto's. 1 afgesteld op de lucht en 1 op de bossen. Door deze twee te mixen kun je ook een correct belichte foto krijgen. Maar dit is ook geen makkelijke techniek (Zoek eens op HDR).
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
a.v.d.Els
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2006 20:10
WoonplaatsCOLON Helmond

ok.ik ga ermee aan de slag.
bedankt voor de informatie.
mvg.Toon.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar