Scherpstellen op meerdere personen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Sissie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 09:17

Straks ga ik oefenen op 2 mensen die graag wat foto's zouden hebben met hun kindje. Ik zou natuurlijk ook graag enkele foto's maken waar ze met z'n allen opstaan. Probleem: hoe stel ik scherp op hen alledrie? Kan ik dit bereiken door bijvoorbeeld een diafragma van f11 te gebruiken? Foto's worden hoogstwaarschijnlijk met de Canon 50mm f 2.8 gemaakt...

Er zullen ook enkele foto's met de Canon 28-80 (vergrotingsfactor 1.6) gemaakt worden denk ik...

Is het in plaats van een hoger diafragmagetal een beter idee om de scherpstelpunten zelf te kiezen met de camera? Ik heb een 350D trouwens...

Jullie merken het al: dit groentje vraagt advies! :D
Ik heb geen inspiratie voor mijn onderschrift!
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

klik eens op onderstaande link....

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

volgens mij moet je er dan wel uitkomen.

grt,
sander
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Sissie schreefCOLONIs het in plaats van een hoger diafragmagetal een beter idee om de scherpstelpunten zelf te kiezen met de camera? Ik heb een 350D trouwens...
Ik zou het scherpstelpunt zelf kiezen, bijv. het middelste, als de personen niet in beweging zijn de AF Mode op oneshot zetten, de focusvergrendeling gebruiken door te focussen met jouw scherpstelpunt op de persoon, de ontspanknop half ingedrukt houden, de goede compositie kiezen en dan de opname maken.

Voor een mooie rustige achtergrond zou ik een wat groter diafragma nemen maar als je meerdere personen op de foto zet en dus een grotere scherptediepte nodig hebt zou ik een iets kleiner diafragma nemen, bijv. f/8.....maar dit is erg afhankelijk van de afstand, de brandpuntafstand en hoe de personen staan....gewoon wat mee spelen en uitproberen. :wink:

Succes !
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Kijk ook eens naar de A-dep functie op je camera!

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als je meerder mensen op de foto wil zetten zorg er dan voor dat deze mensen op 1 lijn staan, dan hoef je niet perse met zulke kleine diafragma's te werken en hou je zo je achtergronden mooi neutraal.
Altijd op de ogen scherp stellen en vasthouden om je compositie te maken.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar