image stabilizer

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
EOSHans
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2007 12:34
WoonplaatsCOLON Soesterberg
CONTACTCOLON

Wie heeft er ervaring met Image Stabilizer van Canon??
EOS400D, kitlens EF-S 18-55, EF 28-80 USM, EF 50/1.8, EF 70-300 IS USM, EF 100 macro USM, Soligor Tussenringen, Batterijgrip BG E3.
www.fotohk.nl
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik :lol:
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
EOSHans
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2007 12:34
WoonplaatsCOLON Soesterberg
CONTACTCOLON

misschien vergeten te vragen, en hoe zijn je ervaringen dan?
EOS400D, kitlens EF-S 18-55, EF 28-80 USM, EF 50/1.8, EF 70-300 IS USM, EF 100 macro USM, Soligor Tussenringen, Batterijgrip BG E3.
www.fotohk.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik ook!
Prima technologie, kan niet zonder.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ook en de ervaringen zijn positief.

Maar misschien ook even de vraag stellen waarom je het wilt weten.

Binnen de zzzzjournalistiek wordt gewerkt met regeltjes als:
Wie, wat, waar, waarom & wanneer. Kun je ook met het formuleren van je vragen hier. Weten wij in 1 keer waar het over gaat.

Ik heb IS ook op mijn 24-105, maar op de lagere brandpunten (onder de 70, merk ik er niet zoveel van. De sluitertijden liggen dan meestal ook hoog genoeg
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

EOSHans schreefCOLONWie heeft er ervaring met Image Stabilizer van Canon??
Ik gok 3/4 van het forum...
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Niet op mijn 350D

Wel op mijn PowerShot S2 IS.

Maar ja.. dat is niet te vergelijken met een IS van een canon lens van een DSLR camera.


Maar die IS op die powershot werkt ook erg goed moet ik zeggen!
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
EOSHans
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2007 12:34
WoonplaatsCOLON Soesterberg
CONTACTCOLON

Ik vraag dit omdat ik merk dat bij slechte lichtomstndigheden er een (te) lange sluitertijd nodig is. Ik denk dat het dan zinvol is om IS aan te schaffen.
Pas gelden nog werd ik gevraagt om in de kerk bij een begrafenis te fotograferen en dan merk ik dat als je zonder flitser wilt werken dit bijna niet kan vanwege een sluitetijd van 1/10 of 1/20 sec.
EOS400D, kitlens EF-S 18-55, EF 28-80 USM, EF 50/1.8, EF 70-300 IS USM, EF 100 macro USM, Soligor Tussenringen, Batterijgrip BG E3.
www.fotohk.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
EOSHans schreefCOLONWie heeft er ervaring met Image Stabilizer van Canon??
Ik gok 3/4 van het forum...
Dan hoor ik bij dat 1/4 deel. :wink:
Ik heb de IS nog niet gemist, maar ja dat is logisch als je die niet hebt....een eenpootstatief helpt soms ook erg goed en kost aanzienlijk minder.

Met sluitertijden van 1/10 en 1/20 moet je onderwerp wel stil staan anders krijg je alsnog bewegingsonscherpte.
De IS corrigeert nml. alleen jouw beweging en niet de beweging van het onderwerp. :wink:
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Als je een vaste hand hebt redt je je best zonder, maar het is wel erg gave techniek. Voor je gevoel "eindeloze" sluitertijden en dan nog niet bewogen.

Ik ga m'n 70-200 f/4 dan ook inruilen voor een 70-200 f/4 IS.
(als je geïnteresseerd bent in een vrijwel nieuwe 70-200, pb me ;))
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

EOSHans schreefCOLONIk vraag dit omdat ik merk dat bij slechte lichtomstndigheden er een (te) lange sluitertijd nodig is. Ik denk dat het dan zinvol is om IS aan te schaffen.
Pas gelden nog werd ik gevraagt om in de kerk bij een begrafenis te fotograferen en dan merk ik dat als je zonder flitser wilt werken dit bijna niet kan vanwege een sluitetijd van 1/10 of 1/20 sec.
Ik voel een poll aankomen... 17-85 of 24-105....

In dat soort situaties kan het je zeker wel helpen, maar zoals gezegd moet je onderwerp wel stilstaan (pannen van bv auto's uitgezonderd, maar dat is een andere techniek) anders krijg je alsnog bewogen onderwerpen.
gr Sarpa
PS. Dit weekend is de EOS discovery (in Utrecht), daar kun je van alles uitproberen met Canon apparatuur zoals de lenzen, dus ook het effect van IS. Kijk even op canon.nl, daar kun je je gratis inschrijven. Er zijn 4 sessies, dus misschien is er een moment dat je kunt. Vorig jaar geweest en het is erg leuk. Dit jaar weer.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

lol.

Heb op de 100-400 en de 24-105 IS zitten.

Boven de 50 mm heb ik er wat aan zodra ik mijn sluitertijden (relatief) laag houd. Zoals al eerder gememoreerd, is de beweging van het onderwerp ook belangrijk..... Als ik heel beweeglijke diertjes kiek, dan zit ik toch minimaal op 1/500 en merk je ook niets van de hele IS.

Verder heb ik onderaan de mm's helemaal niets aan IS. Ik fotografeerde met de kitlens al landschappen op 1/10 en watervallen ook. Inademen en juist op het moment dat je vol zit voorzichtig afdrukken.
Ik moet dan weer wel opletten, dat er geen mensen op staan..... geeft rare effecten.

Ik vind het vooral handig, omdat het mij de mogelijkheid geeft de sluitertijden lekker laag te houden en daarmee meer mogelijkheden om de diafragma's wat verder te knijpen of de iso te verlagen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

IS scheelt gewoon 2 tot 3 stops

Ik heb de 70-300 IS USM.
gewoon een geweldige lens.
En gewoon op 1/30e op 300 mm schieten.
Zo lang het object maar niet beweegt :wink:
Je weet nu waarom de IS zo handig is.

Maar met een ISO van 800 of zelfs 1600 kom je ook een heel eind.
En schiet maar in RAW.
Dan is het ook niet zo erg als je foto 2 stops onder belicht zijn.
Want dat is nog goed op te halen.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Toe vallig heb ik net mijn eerste lens met IS binnen gekregen, en gelijk die IS getest.
Ook ik was zeer benieuwd 8)
Hier volgen twee voorbeeld foto's helaas door het verkleinen is het verschil natuurlijk minder. Bijde foto's zijn niet verscherpt en rollen zo uit de camera; 400D met de (nieuwe :lol: ) lens 24-105 Lf4 IS USM.
1e zonder IS 2e met
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=91995[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=91994[/img]
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Wat een wetenschappelijke test ;-)
Natuurlijk krijg je op 100mm en 1/30 geen scherpe foto. Dat kan iedereen nagaan: of je moet een statief gebruiken.

Zelf heb ik geen IS lensen. Wel zoek ik vaak ondersteuning bij langere sluitertijden.

Waarom geen IS:
Onder de 70mm mis ik het niet. En het prijsverschil voor de 70-200 IS/Non IS is nogal aanzienelijk. Daarnaast, zoals hierboven gezegd, bewegen de objecten zelf ook nogal vaak (denk aan dieren in de dierentuin) zodat je bij 1/30 ook last hebt van onscherpte.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

jivecar schreefCOLONWat een wetenschappelijke test ;-)
Natuurlijk krijg je op 100mm en 1/30 geen scherpe foto. Dat kan iedereen nagaan: of je moet een statief gebruiken.

Zelf heb ik geen IS lensen. Wel zoek ik vaak ondersteuning bij langere sluitertijden.

Waarom geen IS:
Onder de 70mm mis ik het niet. En het prijsverschil voor de 70-200 IS/Non IS is nogal aanzienelijk. Daarnaast, zoals hierboven gezegd, bewegen de objecten zelf ook nogal vaak (denk aan dieren in de dierentuin) zodat je bij 1/30 ook last hebt van onscherpte.
Oké niet 100%scherp op 1/30 maare ik vindt het een groot verschil met of zonder, bij de bovenste foto zijn de letters behoorlijk waazig bij de tweede beduidend beter. Of ben ik nu gek :?: :roll:

mvg,
Marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik maak regelmatig op 150 mm met een 30ste een scherpe foto, dus die vlieger gaat niet op.
Heb hier een 24-105 en moet zeggen dat IS bijzonder handig is soms, meestal bij normale omstandigheden heb je deze niet nodig, of je moet trillerites hebben, maar in sommige omstandigheden, binnen, kerken etc.. is het een goed hulpmiddel om zelfs tot 1/8 ste te fotograferen (stilstaande objecten natuurlijk).
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hier zie je inderdaad heel mooi het verschil tussen wel en geen IS.

Daarom laat ik de IS ook altijd aanstaan....

Zal ook eens proberen of ik met de 24-105 tot 1/8 durf te gaan. 1/10 is geen groot probleem. Hooguit als je in een rare houding moet.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

nieuw schreefCOLONOf ben ik nu gek :?: :roll:
Nee, IS werkt gewoon goed :lol:
't Is wel prijzig, maar dan heb je ook wel wat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Persoonlijk haal ik een groot voordeel uit IS. Hoe groot het voordeel voor iemand is, is afhankelijk van zijn/haar vaste hand en de omstandigheden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar