Ik wil zelf wat in elkaar zetten voor klein productfotografi

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dames of heren,

Ik wil voor kleine producten zoals menukaart foto's, speelgoed, schoenen
enz. enz. een eigen opname box maken, maar ik ben over enkele dingen
nog niet uit.

De opname box wil ik van binnen mat wit schilderen. Dit, om weerkaat-
sing van het glans te voorkomen; daarom mat. Alleen ben ik over de
formaten van de opname box nog niet uit. Dus: Breedte, lengte, hoogte
en diepte van de box. Ik moet er dus de genoemde dingen in kunnen fo-
tograferen, en enkele andere kleine dingen. Dus welke formaten?

Tussenringen en hoeveel? Ik wil tussen mijn "Canon 50mm 1.8 II" tussen-
ringen plaatsen. Maar hoeveel moet ik er tussen plaatsen en welk merk
tussenringen raden jullie mij aan? Camera is 400D. Dit, om b.v. een klein
speelgoed auto-tje heel groot in beeld te kunnen krijgen.

Belichting doe ik via een bureau lamp met bouncing erop. Flitsen probeer
ik dus te vermijden of zelfs niet te doen. Ik fotografeer dus met statief en
draadontspanner remote.

Andere adviezen zijn ook welkom! Het gaat wel om proffesionele product-
fotografie van kleine dingen (zie genoemde). Dus het gaat allen om kleine
dingen, en niet om grote dingen zoals auto's enz. enz.

Ik neem mat wit als kleur, maar andere matte kleuren sta ik ook voor o-
pen als advies.

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Carp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2005 23:20
WoonplaatsCOLON Capelle a/d IJssel
CONTACTCOLON

Benny,

Ik heb pas voor het eerst een lichttentje gebruikt. Erg leuk!

Je vraagt om proffesionele foto' s, ik ben maar een beginner met hopelijk wat boerenverstand. Ik zou helemaal niks schilderen; de zijwanden en het 'dak' kun je het beste wit transparant maken, bijv. van witte stof. De lampen, welke lampen dan ook, zet je buiten de tent. Zo krijg je mooi diffuus licht in de tent met nauwelijks schaduwen. (beetje schuiven en proberen met de lampen). De ondergrond/achtergrond kun je van divers materiaal en in diverse kleuren maken. Neem iets flexibels en maak achtergrond en onderkant doorlopen uit 1 stuk. Zie ook de links. Mijn tentje is 80x80x80 cm en daar kun je wel veel klein spul in fotograferen.
Tussenringen heb je alleen nodig voor details. Met de 50mm kun je op ca. 40cm afstand scherpstellen; je autootje staat er dan al flink op.
Flitsen is niet nodig, alles ISO100, klein diafragma en met remote.
En alles in RAW, dan kun je daarna de witbalans corrigeren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mijn eerste lichtboxfoto's:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=43885

En nog twee handige linkjes:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... t=lichtbox

http://www.pbase.com/wlhuber/light_box_light_tent
Met de groeten van Patrick
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Carp,

Bedankt voor je antwoordt. Ik zal het zeker mee nemen in mijn besluit.

Tussenringen wou ik ook gebruiken voor wat extra details uit te beelden.
Alleen weet ik niet welk merk en (1 a 2?) hoeveel. Dit voor de Canon bo-
dy EOS 400D en als lens de Canon 50mm f1.8 II.

Flitsen ging ik eigenlijk sowieso al vanuit, dat dat niet echt nodig is, maar
soms zou je er eventueel een bepaald effect mee kunnen bereiken. ISO
100 zat ik sowieso al aan te denken en een lange sluitertijd, en dan in
combinatie met statief en draadontspanner. Diafragma zal ik sowieso knij-
pen, om een goede scherpte diepte erin te krijgen.

RAW heb ik helaas niets mee (misschien toch overschakelen...). Ik schiet
altijd in de hoogste kwaliteit JPEG. Heb dit nooit als hinder ondervonden,
maar met RAW heb je het voordeel dat je naderhand meer kunt bijwer-
ken, b.v. de witbalans.

De belichting moet sowieso soft zijn. Ik wil dus geen harde schaduw par-
tijen in de foto. Belichting zal ik wat mee gaan uitvogelen.

Het formaat 80x80x80 lijkt mij voor mij ook wel geschikt.

De links heb ik zeker wat aan en ook aan je tips! :wink:

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

De opstelling:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51713[/img]

Het resultaat

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51540[/img]

De opstelling

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=50511[/img]

Het resultaat

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=50512[/img]

Opstelling koste me ook maar een paar tientjes
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

dejong1racing,

Het systeem wat jij laat zien heeft ook wel wat! Ik denk, dat ik beide sy-
stemen maak. Een paar planken en pvc buis kost praktisch niets! Dus
waarom niet allebei...!?

Plaatjes zeggen soms inderdaad meer; is hier duidelijk het geval! :)

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

@dejongracing: Wat een creativiteit! Had ik dat maar gezien voordat ik de fototent kocht :cry:

Heb je in de eerste foto - met doek er overheen - een losse flitser staan? Kan het niet zo goed zien.
Ik ben zelf alleen aan het schieten met lampen aan de buitenkant.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Op de eerste foto staat inderdaad een flitser op een los voetje in de tent. Door de flitser aan te sturen met infrarood (middels een trigger-type ST-E2) kon ik de achtergrod feller uitlichten.

Het geheel is van boven aangelicht met een bouwlampje, geschroefd op een plankje.

Wanneer je achter niet in flitst, maar enkel van boven krijg je dit:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51739[/img]
Maar dan wel een andere auto en achtergrond gebruikt
Je ziet dat er alleen licht van boven op de auto komt, wat voor een schaduw op de grond zorgt. Door het egale laken krijg ik niet teveel hinderlijke reflecties in de raampjes
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

dejong1racing,

Zijn super mooie foto's!

Ik maak dus beide systemen, maar jouw systeem heeft als voordeel dat
je niet vast hangt aan één kleur. Bij jou rol je er zoweer een andere kleur
voor.

Belichting kan ik altijd mee spelen. Er zijn mogelijkheden zat, waar ik mee
kan experimenteren.

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
A3-D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 483
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2007 20:19
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik heb zojuist de onderdelen gehaald bij de Praxis om de lichttent te maken zoals op pbase.

In het totaal voor nog geen 40 Euro aan spullen gehaald en als ik ergens wat ruimte heb in mijn vrije tijd ga ik 'm in elkaar zetten...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

A3-D schreefCOLONIk heb zojuist de onderdelen gehaald bij de Praxis om de lichttent te maken zoals op pbase.

In het totaal voor nog geen 40 Euro aan spullen gehaald en als ik ergens wat ruimte heb in mijn vrije tijd ga ik 'm in elkaar zetten...
Ik ben ook van plan om zo'n ding te gaan maken. M'n oom heeft nog van die buisjes en die verloop dingetjes... heb zelf nog wel wat bureau lampen e.d.

Succes met het bouwen iig!
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

@dejong1racing: die laatste is ook mooi gedaan, maar idd wat donkerder.
Krijg je dan schaduw voor het onderwerp met de losse flitser erachter of is dat de rand van het boek, waar het autootje op staat :?:
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bij die laatste staat de auto niet op een boek, de auto is ook wat groter.
Dat de foto donkerder is, is geen probleem geweest, dat was ook de bedoeling.

Zoals je aan de exif kon zien, had ik al een lange sluitertijd, dus die extra tijd zou geen probleem zijn geweest. De foto is ook expres donker bedoeld.
Het gebruik van een enkel licht erboven was ook een bewuste keuze. Ga je er lampen voor of opzij bij zetten dan ga je de schaduw onder de auto invullen en ga je ook meer reflecties op het lakwerk leggen; en dat was ook niet de bedoeling
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
A3-D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 483
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2007 20:19
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Thavipa schreefCOLON
A3-D schreefCOLONIk heb zojuist de onderdelen gehaald bij de Praxis om de lichttent te maken zoals op pbase.

In het totaal voor nog geen 40 Euro aan spullen gehaald en als ik ergens wat ruimte heb in mijn vrije tijd ga ik 'm in elkaar zetten...
Ik ben ook van plan om zo'n ding te gaan maken. M'n oom heeft nog van die buisjes en die verloop dingetjes... heb zelf nog wel wat bureau lampen e.d.

Succes met het bouwen iig!
Het is inmiddels gelukt, en ik moet zeggen, zelfs met mijn 2 linkerhanden was het een fluitje van een cent! Morgen even een wit laken scoren bij de Leen Bakker, 2 lampen bij de Ikea en ik kan aan de slag...

Het zagen en in elkaar zetten van het frame heeft zeggen en schrijven een goede 3 kwartier gekost en is werkelijk zo gebeurd.
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

A3-D schreefCOLON
Thavipa schreefCOLON
A3-D schreefCOLONIk heb zojuist de onderdelen gehaald bij de Praxis om de lichttent te maken zoals op pbase.

In het totaal voor nog geen 40 Euro aan spullen gehaald en als ik ergens wat ruimte heb in mijn vrije tijd ga ik 'm in elkaar zetten...
Ik ben ook van plan om zo'n ding te gaan maken. M'n oom heeft nog van die buisjes en die verloop dingetjes... heb zelf nog wel wat bureau lampen e.d.

Succes met het bouwen iig!
Het is inmiddels gelukt, en ik moet zeggen, zelfs met mijn 2 linkerhanden was het een fluitje van een cent! Morgen even een wit laken scoren bij de Leen Bakker, 2 lampen bij de Ikea en ik kan aan de slag...

Het zagen en in elkaar zetten van het frame heeft zeggen en schrijven een goede 3 kwartier gekost en is werkelijk zo gebeurd.
Oke dan! Ik zal er vanochtend ook even achteraan.. zal pas vrijdag worden als ik het in elkaar kan zetten. Zit helemaal volgepland vandaag en morgen... :(
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Oke! Zal ik ook eens uitproberen! Eerst ook maar eens zelf aan het knutselen. Vind het strakke foto's :)
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

@A3-D,

mijn oom had zulke dingen niet meer. Ben heel Urk afgegaan, maar niemand had zulke dingen.. zelfs de formido niet!

Zal vanmiddag even een kijkje nemen in de praxis....

*edit*
Ben vanmiddag dus bij de praxis in Emmeloord geweest. Helemaal niets, ze hadden alleen maar van die grote verloopjes. De karwei had ze ook niet, de Gamma ook niet..

Weet iemand waar ik ze kan kopen? (voor die T stukjes!)
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
A3-D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 483
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2007 20:19
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik heb het voordeel dat in een omtrek van 5 kilometer er meerdere vestigingen van de DHZ zaken zijn dus ik kan altijd wel ergens terecht. Ik heb het zelf bij de Praxis gehaald en ook de Karwei had het hier liggen (deze is overigens een stuk goedkoper dan de Praxis).

Ik heb zelf de 32mm PVC gebruikt en dat lag voldoende op voorraad (kunnen ze het trouwens niet bestellen?).

Nog een kleine tip, in plaats van de schroeven op de achterzijde om je achtergronden op te hangen , heb ik zelfklevend klitteband gekocht (ook bij de Karwei). Ik heb een strook over de achterste PVC buis geplakt en op de papieren vellen een klein vierkantje aan de randen zodat het wat sneller en makkelijker te verwisselen is. Ook de stof wordt voorzien van een randje klitteband en dit werkt echt perfect!
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

A3-D schreefCOLONIk heb het voordeel dat in een omtrek van 5 kilometer er meerdere vestigingen van de DHZ zaken zijn dus ik kan altijd wel ergens terecht. Ik heb het zelf bij de Praxis gehaald en ook de Karwei had het hier liggen (deze is overigens een stuk goedkoper dan de Praxis).

Ik heb zelf de 32mm PVC gebruikt en dat lag voldoende op voorraad (kunnen ze het trouwens niet bestellen?).

Nog een kleine tip, in plaats van de schroeven op de achterzijde om je achtergronden op te hangen , heb ik zelfklevend klitteband gekocht (ook bij de Karwei). Ik heb een strook over de achterste PVC buis geplakt en op de papieren vellen een klein vierkantje aan de randen zodat het wat sneller en makkelijker te verwisselen is. Ook de stof wordt voorzien van een randje klitteband en dit werkt echt perfect!
32 MM vind ik een beetje te dik voor een frame hoor.... :lol:
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
A3-D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 483
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2007 20:19
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Vindt je 32mm te dik? Ik heb 'm hier staan en het valt echt wel mee hoor, het is in ieder geval stevig en solide genoeg en dunner wilde ik persoonlijk niet gaan omdat ik bang was dat het anders zo'n wiebelig ding zou worden.

Ik denk zelfs dat als ik kijk naar dit topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 923#446923 hij ook 32mm heeft gebruikt.

Ik heb alleen moeite met het vinden van de juiste (bouw)lampen. Ze worden allemaal zonder statief en/of poot geleverd en ben al stad en lang afgeweest om geschikte lampen te vinden met voet of statief (en dan een klein en compact statief).

Ikea, Kwantum, Leen Bakker, Praxis, Karwei en zelfs een lichtspeciaalzaak. Niemand had iets wat ik zocht en ben benieuwd hoe anderen dat hebben gedaan en waar gekocht tegen welke prijs natuurlijk. :wink:
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Leuk al die foto's van lichttentjes :D Knap wat men soms in mekaar kan flansen met wat huis, tuin en keuken spul ;) Dat vind ik de uitdaging van fotografie!
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar