3e shoot: Intwine

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

En voorprogramma.
Dit is de 3e keer dat ik concertfoto's heb gemaakt (3e keer dat ik mijn camera heb gebruikt, gebruik hem tot nu toe enkel als mijn vriend moet optreden en afgelopen zaterdag stond hij in het voorprogramma van Intwine.
Allen gemaakt met de 350d en 50mm 1.8
Meer spul heb ik nog niet in huis, ik ben nog op zoek naar een lichtsterke telelens voor dit doeleinde en voor portretfoto's aangezien er binnekort ook een aantal bandshoots aankomen.
De 50mm voldoet meestal, maar ondanks dat ik nu tot de 'crew' van de band hoor kan ik niet altijd op een gunstige plek staan en om deze reden wil ik iets meer zoombereik hebben (Drummer kan ik bijv. alleen tijdens de soundcheck fotograferen)
Nou genoeg gepraat, bij deze een kleine selectie..

#1 Afbeelding

#2 Afbeelding

#3 Afbeelding


#4 Afbeelding
Ik irriteer me aan die lamp, maar de foto is mooi

#5 Afbeelding
#6 Afbeelding

#7 Afbeelding
#8 Afbeelding
#9 Afbeelding
# 10Afbeelding

Eigenlijk alleen Roger, de belichting was niet top, dwz ik kon er niet mee overweg. Ik kreeg dit effect aan weerszijden van het podium:
Afbeelding
Afbeelding

Rest is hier te vinden http://picasaweb.google.nl/clana1987/1512SitmBijIntwine

Als jullie nog tips hebben (ook mbt lens), graag!
meneercactus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2005 07:03
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Vind ze niet zo mooi. Waarom niet? Ik zie geen enkel scherpe foto.. volgens mij bewegingsonscherpte. Het licht moet wel erg slecht geweest zijn want ik zie dat je niet hoger kwam dan 1/60e sluitertijd. Als je diafragma 1.8 had gebruikt en een stop had onderbelicht, had je volgens mij snellere sluitertijden moeten kunnen krijgen....
Ik ben een fototaal beginner, maar doe mijn best. Kijk [url=http://www.robfeberfotografie.nl/]maar....[/url]
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

En nu in lekentaal? Oftewel, hoe krijg ik dat voor elkaar?
Ik heb 3 keer gefotografeerd met die camera, dus alle naampjes en knopjes zijn mij onbekend
meneercactus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2005 07:03
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Ojee... lekentaal, dacht dat het me al aardig gelukt was. Maar goed. Je hebt een 1.8 objectief, dus als je in omstandigheden fotografeert waarin niet zoveel licht is (en je niet flitst) zou ik het diafragma ook op 1.8 zetten. Fotografeer in dat geval dus op de AV-stand. (diafragma kun je dan regelen met het draaiwieltje). Concerten fotografeer ik dan ook nog eens met een stop onderbelicht. Kun je regelen met av+/- knopje ingedrukt houden en met draaiwieltje verstellen. (pag. 89 handleiding) Daarmee win je ook sluitertijd. Foto KAN wel iets onderbelicht (ietwat donker) worden dan, maar dat kun je wel optrekken in een fotobewerkingsprogramma.
Ik vind 1/60 uit de hand gewoon te kort, probeer een sluitertijd van minimaal 1/150 aan te houden met concertfotografie. Je zult zien dat de foto's dan scherper -lees: niet bewogen zijn-. Succes ermee.
Laatst gewijzigd door 2 op meneercactus, in totaal 17 keer gewijzigd.
Ik ben een fototaal beginner, maar doe mijn best. Kijk [url=http://www.robfeberfotografie.nl/]maar....[/url]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Om je wat wegwijs te maken heeft Jeroen (dejong1racing) een beginners-tutorial gemaakt, zeer informatief:
klikkerdeklik

En de concertfotografie-tutorial van Sugerman is ook zeker aan te raden:
klikkerdeklik
Gebruikers-avatar
Ronald Siemons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 19:50
WoonplaatsCOLON Herwijnen

Leuke foto's, wilde avond en een wel heel erg moeilijk onderwerp.
Te weinig licht, tegenlicht en rookmachines. Ik zou er niet aan beginnen maar ja liefde :roll: maakt blind. Wellicht bereik je iets met de gevoeligheid te verhogen. ISO 800 :idea: schijnt nog te doen te zijn.

Ronald
Rusty canon
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Ronald Siemons schreefCOLONTe weinig licht, tegenlicht en rookmachines. Ik zou er niet aan beginnen
Je kunt het ook als een uitdaging zien! :D
Maar inderdaad, voor iemand die pas voor de 3e keer zijn kamera hanteert is het allesbehalve ideaal!

De techniek achter dit soort fotografie is niet iets wat je jezelf binnen enkele keren concertfotografie eigen maakt. Zelf doe ik dit nou al enkele jaren, en nog steeds leer ik bij!
Met een beetje zoeken hier op dit fourm vind je genoeg topics met daarin tips, welke als leidraad dienen voor concertfotografie. Verder veel oefenen, kritisch blijven en je fouten herkennen!

Inhoudelijk valt er ook nog veel aan de foto's te verbeteren.
Afgehakte instrumenten (#3), bedekte gezichten (#8 & #9) en voor de artiest staande microfoons (#2 & de laatste) zorgen dat de foto's het niveau van een kiekje niet echt ontstijgen.

Zie het echter niet als afkrakende opmerkingen, maar als stimulans om de lat voor je zelf iedere keer een klein stukje hoger te leggen. Ben niet bang om foto's te posten en kritiek te krijgen.
Uiteindelijk zul je zien dat er een stijgende lijn in je foto's komt, en zul je ook plezier aan het leerproces krijgen!

Succes ermee de volgende keer!
Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

Ik zie het niet als kritiek, ik kan er daadwerkelijk wat mee.
Wat betreft afgehakt materiaal etc. dat weet ik, dat is een groot minpunt, maar hoe doen jullie dat, in een overvol publiek zonder zoom?
Een paar optredens terug kon ik lekker heen en weer lopen, om zo dmv voor- en achteruitlopen te 'zoomen' maar hoe vaker ze spelen hoe drukker het wordt, zeker met Intwine die aanwezig was.

Overigens kunnen jullie zeggen wat jullie willen, voor een derde keer met mijn camera vind ik de foto's goed :D En de band is er blij mee, daar ging het om. Nu nog een volgende sessie verbeteren.
'Liefde maakt blind' :roll: Ik blijf die jongens fotograferen.
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

tatiiana schreefCOLONWat betreft afgehakt materiaal etc. dat weet ik, dat is een groot minpunt, maar hoe doen jullie dat, in een overvol publiek zonder zoom?
Een vastbrandpunt geeft je inderdaad wat meer flexibiliteit als je bewegingsvrijheid hebt.
Ben je wegens drukte enigzins gebonden aan een vaste plek, kun je dit compenseren met een zoom.

Jij bent op dit ogenblik nog niet in 't bezit van een (lichtsterke) zoom, maar dat houdt niet in dat je sterk gebonden bent in je mogelijkheden!
Focus je echter niet op de foto's die je mist omdat je geen zoom hebt (uitzoomen voor het overzicht, inzoomen op de drummer), want dat levert alleen maar meer teleurstellingen op. Focus je op de foto's die je wel kunt maken (mede doordat je een lichtsterke lens hebt). Zorg dat je vertrouwt raakt met wat je op de foto krijgt met je 50mm op diverse afstanden. Probeer dit van te voren in te schatten wanneer je bij het podium staat, en gebruik dit als leidraad voor je foto's.
Sta je te dichtbij om iemand volledig op de foto te zetten, concentreer je dan om en zo goed mogelijke krappere uitsnede te maken met een goede compositie. Wees creatief!

Een van de dingen waar je veel van kunt leren is de foto's van anderen (o.a. hier op het forum natuurlijk te bekijken). Alles is onder slechte lichtomstandigheden genomen waar je als fotograaf concessies moet doen. Zo kun je zien hoe ieder dat op zijn/haar manier heeft opgelost.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

Afbeelding
Nog even uit de oude doos.
Afbeelding
Deze 2 zijn op 14 oktober gemaakt, sluitertijd 1/160 en de 2e 1/200
Deze zijn dan wel weer scherp..

Edit: Mm klein leken ze scherper..
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

De 1e foto van je update ziet er qua compositie lekker rustig uit.
De 2e is een stuk drukker, doordat er (niet functionele) delen van instrumenten opstaan. Door links en beneden een stuk van de foto af te halen, oogt de foto ook een stuk rustiger. Moment vind ik dan wel wat minder, omdat de gitarist niet aan 't spelen is.

Dit was ik even vergeten in mijn vorige posting: als er (eventueel door het niet beschikken over een zoomlens) te veel op de foto staat kun je er achteraf natuurlijk altijd alsnog een passende uitsnede van maken...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar