Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Merci Jeveos, heldere uitleg maakt een en ander weer net iets duidelijker. Ik was op een andere manier over 't proces aan 't denken.
jeveos schreefCOLON
Waarom zou dat ding niet 'zien' in welke hoek of richting je flitst?
ik had die voorflits dus niet meegenomen in m'n denkwijze. Zonder die flits zou de camera alleen het aanwezige licht meten en daarop de flitskracht cq sluiterstijd instellen. Als de kop naar achter flits in een lege ruimte gaat die dus voor een zeer groot gedeelte verloren en zou de hele meting niet kloppen.
Ik was daarom aan 't denken dat er in de cam TIJDENS 't maken van de opname de totale hoeveelheid inkomend licht werd gemeten. Bij een bepaald niveau zou dan de sluiter dichtklappen: de sluiterstijd zou dan dus pas NA 't maken van de opname bekend zijn. (= principe wat toegepast word in de medische röntgenwereld, waarin ik iets meer kennis van zaken heb )
[ meestal lachen ze als ik schiet ]
[ EOS400D, 18-55mm EF-s, EF 75-300 4-5.6, 28-105 EF 4-5.6, EF 50mm 1.8, Tamron 2.8 28-75, 430EX II alles in een microtasje]
Iets dergelijks bestond wel; TTL (geen E-TTL dus) werkte vergelijkbaar. Het licht dat terugkaatste van de film werd gemeten en als op die manier gedetecteerd was dat er voldoende flitslicht was geweest werd de flitser dichtgeduwd. Maar met een digitale sensor gaat dat niet.
Mooie tutorial! Maar toch heb ik een paar vraagjes: als ik in de Av stand scherpstel op een onderwerp dan zie ik in mijn exposure balk de staafjes naar binnen lopen... Wat geeft dit aan/betekent dit?
Hoe kan ik de interne flitser op het tweede gordijn instellen?
En stel ik stel scherp op een onderwerp, maar verander daardoor mijn compositie waardoor het onderwerp helemaal ergens anders ligt, dan zal hij dus ook de flitsbelichting fout meten, niet? Dus dan zal ik eerst de compositie moeten bepalen, het licht vast zetten, dan focussen, en dan weer de oude compositie bepalen? Of moet ik toch gewoon scherpstellen en lichtmeten op het onderwerp, en dan de compositie veranderen?
Ik ben van plan om van een c merk draadloze remotes te kopen, die van Martijn, ik denk er over zeer snel een bestelling te plaatsen, weet iemand een nadeel van de remotes van Phottix?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Is er een reden dat deze prettige tutorial (nog) niet onder de tutorials op de hoofdpagina staat?
Of zie ik iets over het hoofd.
M.i. zou deze tekst daar niet misstaan.
groet,
Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII
Ik ben me aan het verdiepen in de flitstechniek,
omdat ik net een
16011
heb gekocht en vind dit een zeer
leerzaam item,maar waar zijn de plaatjes gebleven?
Gr; KISS XII
Laatst gewijzigd door 1 op Kiss XII, in totaal 9 keer gewijzigd.
Canon EOS 450D_Canon EF-S 18-55 IS_Canon EF-S 55-250 IS Canon EF 35-80_Canon EF 35-135 USM_Tamron 18-200#2 Canon BG-E5_430EXII_270EX_RC-1_Vanguard Peking_Hama Star 63...Analoog glas:Pentacon_Sigma_Cosina_Hanimar_Primax
fotojeroen schreefCOLONWanneer je als TS je startpost opent en weer op OK klikt, dan schijnt het weer in orde te zijn. Scheelt je heel veel zoeken
Geprobeerd maar dat werkt niet. In de originele posting staan geen photoid's maar thumbid's en die worden om de een of andere reden niet goed verwerkt.
Is het mogelijk om de plaatjes in het begin van deze topic weer zichtbaar te maken.
IK zal er nog eens rustig voor gaan zitten om het te lezen, omdat ik bezig ben om een flitser te kopen.
Op zoek naar mijn 2de perfecte foto. De eerste is mislukt.
Geweldig artikel voor een beginner als ondergetekende. Toch mis ik voorbeeld instellingen in bepaalde situaties. Ik ga morgen een dagje naar Gent en zou graag tegen de avond de Korelei fotograferen wat volgens mij al belicht is. Ik zou graag willen weten wat de veiligste instellingen zijn om met redelijk materiaal 162 km terugwaarts te keren. Zet ik hem op P? Diafragma (AV?) op 4 á 8? Ik heb de 430EX II in bezit... Van de week merkte ik in combinatie met de Canon 10-22 dat een diafragma van 22 een sluitertijd van 1 en een ISO 100 op statief niet zo'n scherpte beeld gaf als een diafragma van 4 á 5 met een sluitertijd van 15 of direct in de buurt.
Tips zijn welkom, alhoewel ik denk dat mijn vraag te laat komt, het is kort dag...
Instelling blijven variabel aan de omstandigheden.
Maar probeer zeker, een sluitertijd van 1/125 sec, aan te houden.
Dit waarborgt al vrij zeker, de kans op scherpte, bij niet bewegende onderwerpen.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff
C@sp@r schreefCOLONInstelling blijven variabel aan de omstandigheden.
Maar probeer zeker, een sluitertijd van 1/125 sec, aan te houden.
Dit waarborgt al vrij zeker, de kans op scherpte, bij niet bewegende onderwerpen.
Onzin, met je flits kun je juist een foto bevriezen en zorgen dat je geen beweging onscherpte ziet, juist bij langere sluitertijden.
Dit is bijvoorbeeld heel wenselijk bij weinig licht en op het moment dat je dan de sfeer wilt mee pakken is een lange sluitertijd juist een mooie oplossing in combinatie met flits. Meestal stel je dan de flitser wel in op 2e gordijn.
Het is wel verstandig om dit eens rustig thuis te gaan oefenen voordat je een echte shoot gaat doen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl