Minimum systeem eisen voor photoshoppen.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
John Telleman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 07:21
WoonplaatsCOLON Oostzaan

Wat zijn minimale systeemeisen voor een nieuwe PC?
Het doel is photoshoppen en incidenteel een filmpje bewerken.

Mijn huidige heeft een pentium duo core processor 2.3 GHz.
2048 MB werkgeheugen.
Videocard is 128 MB.

Mijn tweede PC is stuk en niet te repareren.
De meeste PC boeren doen mij geloven dat ik niet zonder quad core processor 4096 MB werkgeheugen en een videocard van 512 kan.

Hoe zit dat met jou?
Draagt een supersnelle PC echt toe aan snel photoshoppen?

John.
Laatst gewijzigd door 1 op John Telleman, in totaal 29 keer gewijzigd.
CANON EOS 40D / CANON EOS 24-104 L / Tamron AF17-50mm F/2.8 XR Di. / Sigma 10-20mm / Canon speedlite 430EX.
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ben me nu ook aan het orienteren, maar ik denk dat het zonde is om iets te kopen wat niet supersnel is. Waarom? De technologie gaat zo snel en zelfs het snelste systeem is over 2 maanden weer verouderd.. Dan kun je nu net zo goed even goed investeren...
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

John Telleman schreefCOLON De meeste PC boeren doen mij geloven dat ik niet zonder quad core processor 4096 MB werkgeheugen en een videocard van 512 kan.

Hoe zit dat met jou?
Draagt een supersnelle PC echt toe aan snel photoshoppen?
als de meeste PC boeren ervoor zorgen dat ik een superdikke portomonaie hebt wil ik dat best kopen....

Zelf heb ik hier een P4 3,2 GHz met 1GB aan ram...
En voor mijn doeleinden werkt hij prima met photoshop...

Vond je je oude computer te langzaam?
206GT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 12:11
WoonplaatsCOLON 's Gravenzande
CONTACTCOLON

pfff, wat denk die pc boer dat iedereen geld teveel heb, sorry hoor, maar wat een [censored] die systeemeisen die die beste man noemt...

CS2 draaide op mijn laptop met een sempron 3000+ (1,8 ghz) 768 mb ram en 64 mb dedicated videogeheugen.

heb nu een vaio met core2duo 2 ghz, 2gb ram en 256mb ati kaart en draait als een tierelier. m.a.w. jouw systeem kan makkelijk photoshop draaien.

Wat ik ook belachelijk vind is dat ze zeggen 512 mb videogeheugen. PS is gewoon 2d bewerking en komt neer op ruwe procerssorkracht. 512 mb heb je nodig als je de nieuwste spellen wilt spelen.

1 opmerking, als je een batch op 50 raw foto's loslaat is de pc wel ff bezig, maar ik rook dan een sigaret en istie ook klaar. ga er niet het 3 dubbele aan een systeem voor betalen!

hopelijk heb je er wat aan, groeten Rene

edit: wat is er stuk aan de 2de pv, want niet te repareren vind ik wel erg kort door de bocht. zelf vaak zat niet te repareren pc's gerepareerd voor een appel en een ei!
Nieuwe PDA software, drivers etc. http://www.htcdriver.com
Nothing beats a lion - EOS 350D - sigma 17-70 DC macro 2,8-4,5 - EFS 18-55 3,5 -5,6 - EF 50 1,8 - EF 70-300 IS USM - sigma EF500 DG SUPER EO II... en mijn 206 GT
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Mag ik me hierbij aansluiten??? (voordat ik een nieuwe topic open)

Ik ben op zoek naar een laptop.
Werk nu nog met PSPX2.
Wellicht zijn er mensen die hierop ook kunnen reageren, s.v.p.

henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

DEPC die je nu hebt, lijkt me meer dan voldoende voor photoshop... Als je dan toch wil investeren, schaf dan extra intern geheugen aan. Dat zul je eerder merken dan een snellere processor....
WeBe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2007 17:22
CONTACTCOLON

Ik ben zelf in het bezit van een laptop Acer Aspire 1640Z (Pentium Mobile 1,7 GHZ, 1GB RAM, 100GB HD) waarop ik Photoshop CS2 en Paint Shop Pro Photo X2 draai (onder Windows XP Professional).

De ingebouwde videokaart gebruikt shared geheugen, waardoor er nog ruimte van het normale geheugen af gaat. Desondanks ben ik dik tevreden over de prestaties, dus laat je niet gek maken door overdreven specificaties.
Canon EOS 400D + 18-50mm kitlens + 70-300mm Tamron | Canon Powershot A3100 IS
- Handige info over webdesign en het cms MODx? http://webenet.nl
- Landelijk wonen in de Betuwe? http://huisinlienden.nl
206GT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 12:11
WoonplaatsCOLON 's Gravenzande
CONTACTCOLON

zoals eerder te lezen...

Ik gebruik een sony vaio FZ-21M
systeemspecs:

core2duo @ 2ghz
2 gb intern
ati 8400M GT 256 dedicated videogeheugen (max 1024 shared)
200 GB harde schijf
Blueray speler/dvd R/W +-dual layer / cdrom drive brander
geintergreerd bluetooth 2.0, wifi B/G/N
3x usb 2.0, hdmi uitgang en nog wat dingen
beeldscherm 15" 1280/800 X-black

Draai hier alles soepel mee, van nieuwe spellen tot PS etc. beeldscherm is ook echt een genot (alleen kleine kijkhoek) maar zwart is wel echt zwart...

Groeten rené[/list]
Nieuwe PDA software, drivers etc. http://www.htcdriver.com
Nothing beats a lion - EOS 350D - sigma 17-70 DC macro 2,8-4,5 - EFS 18-55 3,5 -5,6 - EF 50 1,8 - EF 70-300 IS USM - sigma EF500 DG SUPER EO II... en mijn 206 GT
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Nou ik zou me vooral niet gek laten maken met systeemprestaties hoor! Sjonge. Zorg dat je 1 GB intern hebt en gewoon een normale pc met normale specificaties.

Nadeel supersnelle pc: veel herrie van de koeling!!!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Videokaart boeit totaal niet voor Photoshoppen. De dure monsters zijn goed in 3D voor spellen, Photoshop wordt daar niks sneller van. Steek dat geld in een calibratietool (bv Spyder) en/of een goed scherm.

Ik Photoshop op een HP USDT 7600, CPU is onlangs vervangen door een Intel D925 (Dual Core 3 GHz, CoreDuo's worden niet ondersteund, CPU was een D830 3 GHz enkelvoudige core), geheugen is 2 GB, video is onboard Intel 945G chip.
Oh ja, ik draai good-old XP.

@bovenbuurman: ondanks dat mijn PC redelijk snel is, is hij superstil. Het grote voordeel van een kant-en-klare PC ipv een zelfbouw (van die herriebakken heb ik er ook nog wel een paar staan).
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Die "huidige" configuratie is ruim voldoende. Dual-core en 2GB RAM is meer dan genoeg.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een goed te calibreren monitor plus calibratiesetje (Huey of Spyder) is minstens zo belangrijk als het snel verwerken; het overgrote deel van de laptopschermen is moeilijk goed te calibreren.
Een standaard PC (kijk op de site van Adobe voor de minimum configuratie en ga daar wat boven zitten) met wat extra geheugen en, zo mogelijk, snelle HD's moet voldoende zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

En vergeet niet te zeuren om xp. Of zet er desnoods zelf xp op. Als je vista hebt zit je met de gebakken peren. Het zou eigenlijk nog beter zijn om een mac te kopen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

eew schreefCOLONOf zet er desnoods zelf xp op. Als je vista hebt zit je met de gebakken peren.
Vista draait meer dan uitstekend op daartoe geëigende hardware.
Je moet echter niet verwachten dat het draaien van brakke software en het gebruiken van verouderde hardware nog kan.
Ik vind de beveiliging prima (niet iedere kneus kan zo maar alles installeren) en de verwerkingssnelheid is hoger dan met XP Pro SP2.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

Pentium 4 1ghz en windows XP- servicepack-2 (vereist) voor CS3
zorg dat je voldoende wegschrijf geheugen hebt, met RAW wil die dat graag...

voor CS2 schikt al een P3 XP SP1

bij CS2 duocore niet noodzakelijk maar wel prettig... voor CS3 noodzakelijk misschien
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

boels069 schreefCOLON
eew schreefCOLONOf zet er desnoods zelf xp op. Als je vista hebt zit je met de gebakken peren.
Vista draait meer dan uitstekend op daartoe geëigende hardware.
Je moet echter niet verwachten dat het draaien van brakke software en het gebruiken van verouderde hardware nog kan.
Ik vind de beveiliging prima (niet iedere kneus kan zo maar alles installeren) en de verwerkingssnelheid is hoger dan met XP Pro SP2.
Ik heb het niet over het prima draaien van vista, dat geloof ik graag. Maar het gaat mij erom dat ik niet denk dat je die dingen nodig hebt om iets als vista te draaien. Het is gewoon inefficiënt, en alles word steeds inefficiënter. En microsoft is met die monopoliepositie in staat het door onze strot te dauwen. Alleen door banden met de computerindustrie. En over tig jaar moet je persoonlijk met een 90 jarige bill gate bellen om te vragen of je iets mag installeren :x
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

ik doe het ook nog met een amd x2 3800 en 2gb geheugen en dat gaat prima

processorsnelheid is het minst intressant, vooral naar veel geheugen en snelle schijf kijken
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
StefS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2007 14:48
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik zit nu nog op een Athlon 2600+ met 512mb werkgeheugen. Het beestje functioneert na 3 jaar nog prima.

Maar mijn nieuwe iMac is onderweg met een 2,4 ghz dual core :D
[size=59]Canon Eos 350D + BG3-grip + 430 EX + 18-55mm kitlens + 50mm F1.8 II + 70-200mm F4 L USM[/size]

Je leeft te kort om alle fouten zelf te maken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

eew schreefCOLONHet is gewoon inefficiënt, en alles word steeds inefficiënter. En microsoft is met die monopoliepositie in staat het door onze strot te dauwen.
In dit geval is het Adobe, de monopolist van de bewerkingssoftware.
Ik kan jouw weerstand niet volgen (hoeft ook niet, hoor :wink: ), maar ik zou nu echt niet meer op de spullen van 1963, mijn eerste aanraking met rekentuig, willen werken.

Terug naar de natuur, we gaan rotstekeningen in de grotten maken. :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

Dat is totaal iets anders, maar het gaat erom, dat er dingen inefficiënt gemaakt worden die dat niet zouden hoeven zijn, alleen om commerciële doeleinden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar