Wel of niet zelf foto's printen?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik twijfel of ik een goede fotoprinter aan zal schaffen. Ik zou alleen een dergelijke printer kopen als de kwaliteit beter is dan van een afdrukcentrale als profotonet.

Mijn monitor is prima gekalibreerd dus dat is in orde. Wanneer ik bv een epson R2400 koop met origineel Epson papier en ik gebruik de icc kleurprofielen van het gebruikte papier kan ik er dan van op aan dat de kleuren beter overeen komen met mijn gekalibreerde monitor dan via een afdrukcentrale?
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Kwaliteit zal nagenoeg gelijk zijn, de betere papiersoorten stemmen overeen met de beste afdrukcentrales, wanneer je je hele syteem hebt gecalibreerd (dus ook de printer) kom je dus makkelijk aan een heel hoge kwaliteit, tel daarbij de luxe papieren (art, canvas, fibre) op en je hebt een heel degelijke afdrukmogelijkheid. Keerzijde is de hoge kostprijs per print, daar zul je moeten afwegen of je dat de moeite waard vind, een luxe print kost je in eigen beheer al snel het 3-voudige van een luxe print bij de vakcentrale, maar daar heb je niet alles in de hand.

Het is een moeilijke beslissing, maar ik vind thuisprinten zelf aangenamer vanwege de totale controle over het eindproduct.
[color=silver]18-55[/color]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Klopt helemaal wat Manny zegt. En om die reden print ik dus niet zelf: ik heb de geringe kwaliteitswinst t.o.v. Profotonet er niet voor over. Bovendien print ik (erg) weinig, dus zou ik ook snel last kunnen krijgen van verstopte inktkanaaltjes en zo.

Alvast wel een tip: gebruik bij een Epson printer alleen de originele Epson inkten! De deeltjesgrootte is echt veel kleiner dan van andere merken! Een ander merk inkt gebruiken is dus vragen om problemen (aldus een kennis van mij, die printers onderhoudt)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Reinier E38
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2005 19:25

ik print veel zaken wel zelf, om de eenvoudige reden dat ik dan kan zien hoe het er op papier uit gaat zien.
Ik kan dan zelf verschillende handmatige aanpassingen doen, en ook zelf het papier kiezen.

Bij een centrale is het over het algemeen allemaal "standaard".

Voor afwijkende papierformaten ( boven A4 ) ga ik wel buiten de deur afdrukken.

Overigens is het best leuk om eens met verschillende papiersoorten te experimenteren.

Verstopte kanalen heb ik nog nooit gehad, terwijl mijn printer soms 2-3 maanden niets staat te doen. En ik gebruik refill sets ipv originelen.
___________________
gewoon een beetje zooi
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Tot A4 print ik alles zelf. Heb zojuist aldi opdracht gegeven om wat A3 te printen...

Maar A4 is in mijn overtuiging beter dan van de fotocentrale. Ten eerste omdat je zelf gelijk bij kunt sturen als het niet goed is, ten tweede omdat je zelf je papier kunt uitkiezen (ga straks met zwart-wit en bariet experimenteren)

Gebruik de Pixma 4300 van Canon en zit nog steeds met de originele cartridges te printen. Staat wel eens 6 weken stil, maar nog niets verstopt gehad. Perfect! (en dat voor een kleine 100 euro)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

met de tegenwoordig verkrijgbare printer haal je mooie resultaten qua afdrukken

maaaaaaaaarr

door het papier en inkt etc ca 10 to 25 x duurder dan laten afdrukken

simpel duzzzzzzzz

grtz

Rob
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb lang getwijffeld over zelf printen of niet.

Ik heb ook eens voor mezelf uitgerekend wat nu de winst zou zijn.

Afdrukken bij een centrale kun je in twee varianten doen. Je kunt het naar een simpele ontwikkelcentrale brengen en voor de kwalitatief betere afdrukken alles naar een vaklab sturen. Dit neemt o.a. kosten met zich mee die je moet wegzetten tegen het zelf printen. Daarnaast kosten deze dingen tijd; je moet namelijk wachten op je afdrukken.

Ik had een leuke deal met een fotohandel in de buurt. Maar ik ken de fotograaf daar ook persoonlijk. Ik liep altijd weer binnen 15 minuten naar buiten met mijn afdrukken en had ze voor een leuke prijs. Maar als er een afdruk niet goed was dan moest ik naar huis, dat aanpassen, en weer terug.

De prijzen van goede printers zijn gezakt, maar de echt goede zijn nog altijd wel behoorlijk aan de prijs. Ik heb destijds gekozen voor een Epson R360 (ongeveer 120 euro). Ik wilde ook niet teveel uitgeven, maar was erachter dat ik voor school wel veel meer moest gaan printen en dus niet meer de tijd wilde investeren van op en neer naar de fotograaf of een dag wachten op b.v. profotnet.

Qua kosten ben ik denk ik niet goedkoper uit met de 200 foto's die ik per jaar afdruk. Qua kosten koop je namelijk je printer, je inkt en ook je papier. Maar qua tijd haal ik zeker wel een grote tijdswinst uit alles.

Tot A4 doe ik dus alles zelf, daarboven (voor die incidentele keer) stuur ik het naar Profoto.

Mijn keuze was dus puur gebaseerd op tijdswinst, niet op kosten.
Ga je echt secuur uitrekenen wanneer je goedkoper uitbent met zelf drukken, dan kom je er al snel achter dat je dan ook heel veel moet afdrukken.
Zeg dat een afdruk van 13x18 20 cent kost, dan reken maar eens uit.
Een printer die vijf jaar meegaat van 200 euro is dan al 40 euro per jaar (wat gelijk staat aan 200 afdrukken bij de fotograaf) en dan heb ik het nog niet over inktverbruik en papier gehad.

Gebruik fatsoenlijk papier, dit zie je echt terug in je afdrukken.
Gebruik, zoals eerder gezegd, ook de inkt van de fabrikant. Deze is misschien wel wat duurder. Maar bedenk dat een fabrikant ook veel tijd heeft gestoken in een optimale werking van zijn printer met zijn inkt. De verdeling van de inkt en het inzakken van de druppels is tot het beste resultaat ontwikkeld.
Universele inkten zitten in cartridges voor allerlei merken en moeten kwaliteit leveren op HP, Epson en Canonprinters. En die moeten dus altijd een compromis maken.

Of je ook het papier moet gebruiken van de printerfabrikant is een tweede. Voor standaard afdrukken kan dat rustig, maar wanneer je bijvoorbeeld veel zwart/wit wilt printen, dan zijn er ook uitstekende andere alternatieven zoals bijvoorbeeld Illford.

Bedenk ook dat wanneer je veel zwart/wit doet, de printers met meerdere kleuren "zwart" (twee tinten grijs erbij) echt beter resultaat neerzetten dan printers met maar 1 zwart. Mijn printer thuis met 1 zwarte cartridge kan echt niet zo mooi afdrukken in zwart/wit als de printer op school met zwart en twee grijze cartridges.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik heb resultaten van een clublid met A3 barietpapier gezien..... daar werd je stil van. Natuurlijk is het duurder....

Bij Aldi betaal ik 1,29 voor een A3 Poster... mijn Ilford Smooth fine art kost 23 euro voor 10 velletjes.....

Maar daarvoor print je dus niet zelf. Dat doe je gewoon voor de controle over de resultaten die je hebt plus de effectmogelijkheden.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Ik heb een pixma 4300i. Print af en toe wat losse foto's, maar meestal als ik veel foto's in eens wil hebben, laat ik ze bij een centrale afdrukken.
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Tegenwoordig staat op elke hoek wel zo'n foto-apparaat! Wij hebben een C1000 beneden in ons appartementen-complex waar zo'n apparaat staat. 3 trappen naar beneden en ik kan voor 0,29 euro een test printje maken! Ideaal. Overigens, stel, je hebt een mooie foto die 't printen waard is... wil je dat toch in 't groot doen? Daar kunnen de consumer foto-printers niet tegenop...
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
Gebruikers-avatar
Missmaud
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2006 11:36

Heb ik toch een vraag als je bezig bent met die keuze.
Voor iedere optie is iets te zeggen, maar kan iemand mij vertellen hoe lang de foto houdbaar is die je zelf op een goede kleurenprinter afdrukt en hoe lang is de foto houdbaar die bij een ontwikkelcentrale gemaakt wordt?
Ik heb 5 jaar bij een fotograaf gewerkt en wij stuurde de foto's naar de ontwikkelcentrale. Wij hadden hierbij het kleurprofiel van de desbetreffende centrale en ook afspraken mee. Nu is dit voor thuis wat lastig, maar ik weet dat die foto's lang goed bleven en die van onze zeer goede printer na enige tijd verkleurde.

Is dit voor jullie niet van belang, dan kun je dit verhaaltje wat mij betreft vergeten.
[size=75]EOS 400D, 18-55mm kitlens, 55-200 mm kitlens.
[color=red]Niemand is volmaakt, ik ben daar een perfect voorbeeld van![/color][/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Missmaud schreefCOLONmaar kan iemand mij vertellen hoe lang de foto houdbaar is die je zelf op een goede kleurenprinter afdrukt en hoe lang is de foto houdbaar die bij een ontwikkelcentrale gemaakt wordt?
Geen idee, maar ik heb hier op mijn werk, als proef, een viertal foto's hangen. Vier verschillende qua fotrmaat, inktdekking e.d.
Origineel Epson papier (Premium Glossy), gebruik van Epson inkt.

Het hangt hier nu al een half jaar in de zon achter glas. En de kleuren zijn nog steeds goed. Papier is nog steeds recht (niet kromgetrokken)

Ze garanderen nu tegenwoordig regelmatig 100 jaar, maar dat denk ik dus niet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Luisje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2005 09:11
WoonplaatsCOLON Hoorn

Volgens mij gebruiken alle foto printers tegenwoordig UV inkt en dat verkleurd niet door zonlicht (de eerste tientallen jaren). Als je foto's afdrukt met normale inkt dan zullen ze inderdaad verkleuren.

Het verkleuren ligt dus niet zo zeer aan hoe goed de printer (of het papier) is maar meer aan hoe goed de inkt is.
***CENSUUR***
Gebruikers-avatar
morkman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 476
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:35
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

fokkedeboer schreefCOLONAlvast wel een tip: gebruik bij een Epson printer alleen de originele Epson inkten! De deeltjesgrootte is echt veel kleiner dan van andere merken! Een ander merk inkt gebruiken is dus vragen om problemen (aldus een kennis van mij, die printers onderhoudt)
Geheel mee eens ik heb een Epson R300 ooit een zogenaamd refill set in gedaan niks dan ellende.
Net een R2400 aangeschaft maar daar komt toch echt alleen Epson inkt in.

De kwaliteit van de R2400 werkelijk enorm :lol:

Rob
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Klopt: ik heb ooit mijn oude epson printer weg kunnen gooien door (op aanraden van de fotohandel) de goedkopere wecare-inkt te gebruiken.
Is nooit meer goedgekomen. Sindsdien heb ik het ook nooit meer over mijn hart kunnen krijgen een nieuwe (dure) echte fotoprinter te kopen.
HET voordeel van zelf printen vind ik vnl tegenwoordig nog de totale vrijheid in papierkeuzes etc..
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

dexter schreefCOLONIk heb een pixma 4300i. Print af en toe wat losse foto's, maar meestal als ik veel foto's in eens wil hebben, laat ik ze bij een centrale afdrukken.
Idem hier, en dan wel met de IP 8500 van Canon met 8 verschillende inktpatronen.

De kwaliteit van mijn eigen A4 afdruk wint het altijd van Profotonet.

Maar als ik een opdracht heb met veel nabestellingen dan bestel ik ze toch bij profotonet, puur uit financiëel oogpunt en de tijdwinst.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

wanneer je zelf print creëer je een extra genoegen. je wordt kritischer, wat grijs is is ook grijs, wat wit is is wit, niet uitgebeten plekken enz...
wij printen op de academie met de epson R2400. Ik print altijd op Illford smooth pearl. ik ben net thuis en heb weer wat mooie A3 printjes. proefstroken printen doe je best altijd, zo zie je of je kleuren perfect zitten.

t is echt heel tof om eigen werk te creeren, en ze dan zelf afmaken... tja, dat moet gewoon, vind ik

wanneer je puur commercieel werk doet, en wilt printen voor mensen, dan ben je best af met een fotolabo.
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
206GT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 12:11
WoonplaatsCOLON 's Gravenzande
CONTACTCOLON

ik heb dan wel niet een ultraluxe printer, maar ik print zowat alles zelf. En als je de kostprijs van de printer erafhaalt vind ik het nog best meevallen. Gewoon een beetje kritisch papier kiezen.

vakantiekiekjes gebruik ik ilford printasia preumium photo paper: 9 euro voor 100 vel 10x 15

voor het meer kritische werk gebruik ik vaak Canon photopaper pro of papier uit de ilford galerie serie bv. smooth gloss paper, maar dan betaal je wel meer.

Overigens gebruik ik alleen originele canoncartridges en print met een IP5300

gewoon te lui om lang op mijn foto's te wachten, en anders betaal ik hier in noorwegen toch wel de jackpot bij de centrale

Groeten René
Nieuwe PDA software, drivers etc. http://www.htcdriver.com
Nothing beats a lion - EOS 350D - sigma 17-70 DC macro 2,8-4,5 - EFS 18-55 3,5 -5,6 - EF 50 1,8 - EF 70-300 IS USM - sigma EF500 DG SUPER EO II... en mijn 206 GT
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar