Kleuren laptop scherm vs fotoprint

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Ik heb een probleem.... Waarschijnlijk wel meer dan één, maar het gaat me nu om het volgende....
Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een laptop (vista). Ben er blij mee en wist vantevoren dat mijn budget niet toereikend zou zijn om hele hoge eisen aan het beeldscherm te stellen. Het is helaas niet anders.
Nu heb ik voor het eerst foto's laten afdrukken en toen ik deze thuis kreeg waren ze veel minder helder en anders van kleur dan op het beeldscherm.

Ik ben er ondertussen achter dat het zeker niet aan de afdrukcentrale ligt, maar echt aan mijn apparaat.
Ik zoek nu naar (waarschijnlijk softwarematige) mogelijkheden om het beeldscherm an te passen. Op de laptop zelf is eigenlijk alleen de helderheid aan te passen, verder niets.
Heeft iemand hier en idee waar ik dit soort software kan vinden? Of misschien een andere oplossing? (zonder een nieuwe laptop voor te stellen....)
Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad? En hoe is dat dan opgelost?

Ik hoef geen 100% overeenkomst te hebben tussen foto en scherm, dat had ik vroeger ook niet, maar toen was het wel zodanig dat ik een beetje een idee had wat ik ongeveer thuis zou krijgen. Dat gevoel zou ik weer graag terug willen krijgen.

Alvast bedankt,
Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Hier is een link naar een site waar je je monitor kunt kalibreren, afstellen.
Succes Henk.
http://www.obaodenhelder.nl/ict/calibratie.htm
Gebruikers-avatar
marcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2007 21:26
WoonplaatsCOLON Oosterhout

Ik heb het zelfde probleem gehad. Na een aantal adrukcentrales geprobeerd te hebben moest ik toch echt de fout bij mij (n laptop) zoeken. Ik heb nu een spider calibratie systeem gekocht (spider express 2 voor 89 euro) en heb daarmee geconstateerd dat mijn scherm toch hele andere kleuren en met name lichtsterkte doorgaf als de afdrukken. Sindsdien nog een aantal foto's laten afdrukken en die komen toch behoorlijk in de richting van het scherm (wordt nooit 100%). Wellicht ook voor jou de moeite waard.

marco
canon70D ^ canon 10-22 ^ sigma 70-200 ^ canon 24-105 ^ canon 55-250
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

En heb je een glossy scherm of een mat scherm?
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

marcanon schreefCOLONIk heb het zelfde probleem gehad. Na een aantal adrukcentrales geprobeerd te hebben moest ik toch echt de fout bij mij (n laptop) zoeken. Ik heb nu een spider calibratie systeem gekocht (spider express 2 voor 89 euro) en heb daarmee geconstateerd dat mijn scherm toch hele andere kleuren en met name lichtsterkte doorgaf als de afdrukken. Sindsdien nog een aantal foto's laten afdrukken en die komen toch behoorlijk in de richting van het scherm (wordt nooit 100%). Wellicht ook voor jou de moeite waard.
89 Euro is niet veel om van het probleem af te komen.
Mag ik vragen wat voor laptop je hebt? Ik vraag me namelijk af of het scherm van mij wel uberhaupt in staat is om zo afgesteld te worden.
En hou ga jij om met het feit dat een net andere kijkhoek al behoorlijk wat verschil op je beeldscherm geeft? Of valt dat wel mee bij jou?

Thanks,
Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Dumber
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 19:34
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Spyder maakt een kleurprofiel aan. Op zover ik weet kan dat op iedere huidige machine (lees OS). In ieder geval op zowel XP/Vista als Mac.

Calibreren middels een spider zal zeker goed werken.
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

4Runner schreefCOLONEn heb je een glossy scherm of een mat scherm?
Ik heb een zogenaamd Crystal Brite scherm. Ik heb ondertussen vernomen dat dit scherm zwart als zo goed als echt zwart maakt. Wit is trouwens ook heel helder, hoewel dat weer komt volgens de afdrukcentrale omdat beeldscherm fabrikanten tegenwoordig proberen de helderheid en het contrast zo hoog mogelijk op te voeren.
Dumber schreefCOLONSpyder maakt een kleurprofiel aan. Op zover ik weet kan dat op iedere huidige machine (lees OS). In ieder geval op zowel XP/Vista als Mac.

Calibreren middels een spider zal zeker goed werken.
Ik kan me voorstellen dat dit voor kleuren kan werken, maar hoe wordt wit gekalibreerd?

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

svdveen schreefCOLONIk kan me voorstellen dat dit voor kleuren kan werken, maar hoe wordt wit gekalibreerd?
Wit is een combi van rood, groen en blauw (RGB).
Wit komt als wit over als je die primaire kleueren goed instelt.

Standaard is een (TFT)monitor te wit door te veel blauw.
Na calibratie met een Huey of een Spyder valt dat meteen op.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

boels069 schreefCOLON Standaard is een (TFT)monitor te wit door te veel blauw.
Na calibratie met een Huey of een Spyder valt dat meteen op.
En oogt alles in eerste instantie erg gelig is mijn ervaring :)
[color=silver]18-55[/color]
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Manny schreefCOLON
boels069 schreefCOLON Standaard is een (TFT)monitor te wit door te veel blauw.
Na calibratie met een Huey of een Spyder valt dat meteen op.
En oogt alles in eerste instantie erg gelig is mijn ervaring :)
Ik heb zelf al wat gespeeld met Adobe Gamma. En inderdaad, ik moet erg wennen aan de instellingen die het dichts bij mijn afdrukken in de buurt komen (maar het is nog steeds veel te veel afwijkend). Maar de nieuwe beeldinstelling storen steeds minder.

Bedankt voor alle reacties hier. Ik waarder het enorm.
Ik vraag me wel nog één dingetje af, als ik de Spider heb gebruikt en het beeldscherm heb gekalibreerd, dan heb ik dus niet meer het standaard sRGB profiel als ik bewerk in Photoshop. Toch? De afdrukcentrale herkent echter een sRGB profiel en zet het om naar hun eigen profiel. Krijg ik dan nog wel de foto's met de juiste kleuren terug als ik op mijn laptop het sRGB profiel niet meer gebruik? Of zit ik nu verkeerd te redeneren?

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
marcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2007 21:26
WoonplaatsCOLON Oosterhout

Zo ver ik het apparaat begrijp maakt de srgb instelling op je camera etc niets uit, de spider zorgt er voor dat je scherm zo ingestld wordt dat de kleuren natuurlijk weergeven worden. Bij bij was het grootste probleem dat ik op mijn laptop scherm de helderheid niet aan kon passen.Daardoor had ik het idee dat de foto's allemaal heel licht van kleur waren, zodra ik ze dan liet afdrukken was het tegen overgestelde waar en waren de foto's erg donker. ik heb met de spider mijn beeldscherm nu donkerder staan en de kleuren komen nu goed in de richting van de afdrukken. Ik heb mijn camera op AdobeRGB en PS en LR ook en vor mij werkt het prima.

marco
canon70D ^ canon 10-22 ^ sigma 70-200 ^ canon 24-105 ^ canon 55-250
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

svdveen schreefCOLONIk vraag me wel nog één dingetje af, als ik de Spider heb gebruikt en het beeldscherm heb gekalibreerd, dan heb ik dus niet meer het standaard sRGB profiel als ik bewerk in Photoshop.
Nee, dat zie je verkeerd. Een goed boek over kleurbeheer zou je wellicht helpen (of, online, het wereld wijde web), maar in het kort (zoals een collega ooit opmerkte: "sorry if I'm trying to tell grandma how to suck eggs"):

In het meest gebruikte kleursysteem, RGB*, bestaat iedere pixel van een beeld uit drie kleurcomponenten: rood, groen en blauw. Zwart wordt weergegeven als 0, 0, 0; wit als 255, 255, 255. Eigenlijk betekent "0,0,0": 0/255 rood, 0/255 groen en 0/255 blauw. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat 255/255 "rood" precies voorstelt, en daar gaat het spaak. Het is alsof je zegt dat het 10 graden is. In Europa denk je dan al snel: "is niet koud voor in de winter" (10 graden celcius...), maar de gemiddelde Amerikaan moet er niet aan denken (10 graden Fahrenheit is best koud!). Een wetenschapper zou zelfs nog kunnen denken dat je 10 Kelvin bedoelt, en da's pas echt koud :lol: .

In principe heeft ieder kleuren apparaat zijn eigen kleuromvang; het ene apparaat kan meer kleuren "zien" dan het andere of meer kleuren weergeven dan dan het andere. Daar heeft men ooit afspraken over gemaakt; bijvoorbeeld: sRGB is een systeem waarbij precies afgesproken is wat 0% en 100% rood precies betekent. Adobe heeft z'n eigen profiel waarin wat meer kleuren mogelijk zijn en zo zijn er nog meer.

In de praktijk heeft een apparaat heeft zijn eigen kleurprofiel; zeg maar zijn eigen vertaal tabel waarin omschreven staat wat "10% rood" nu eigenlijk precies betekent. Zo'n tabel is er voor je invoer apparaat (merk je weinig van, maar dat is wat je met Canon's "color styles" definieert), voor je uitvoer apparaten (er is er eentje voor je monitor en eentje voor je printer) en ook een voor het opslagformaat (sRGB, AdobeRGB 1998,

Als je dus je monitor kallibreert stel je daar in principe zo'n omrekentabel mee op. De opname die je dus gemaakt hebt in je fototoestel kan met behulp van het kleurprofiel van je camera omgezet worden naar een "standaard" formaat, waarna m.b.v. de omrekentabel van je beeldscherm het beeld op de juiste manier getoond kan worden. Ga je het hele zaakje opslaan, gebruik je daarvoor een standaard formaat als AdobeRGB, ProFoto of desnoods sRGB. Je beeldschermprofiel doet daar niet voor terzake. Als je de boel nu laat afdrukken vereist de drukker een bepaald formaat (sRGB in dit geval). Die rekent hij dan om m.b.v. een eigen profiel naar iets dat geschikt is voor zijn printer en dat drukt'ie af. Goede afdrukcentrales als die van Profotonet bijvoorbeeld vinden het ook prima als je de foto al in hun formaat aanlevert.

Waarom heb je dan ook nog het profiel nodig van de drukker, zou je je afvragen. Wel, zoals al eerder gesteld: ieder apparaat heeft een andere kleurruimte. De een noemt het verweerde rood van een goedkoop Opeltje van 20 jaar oud al "100% rood", de ander noemt het rood van een spiksplinternieuwe Ferrari pas "100% rood". M.b.v. het profiel van het uitvoerapparaat kun je simuleren welke kleuren er niet afdrukt kunnen worden en hoe de print er ongeveer uit gaat zien.

Bottomline: het kleurprofiel van je monitor is niet van invloed op de bewerkingen die de data die je echt bewerkt, maar alleen op de manier waarop die op jouw scherm gepresenteerd wordt.

*): Er zijn ook andere kleursystemen, voor printers bijvoorbeeld wordt soms CMYK gebruikt (Cyan, Magenta, Yellow en euh... blacK). Een andere mogelijkheid is LAB (lightness en A & B channels) of HSL (hue, saturation, lightness).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

ter aanvulling: je hebt dus 256x256x256 = 16.777.216 mogelijke kleuren

Helaas kan lang niet elke monitor/printer/computer dit aan
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

VFRood schreefCOLONter aanvulling: je hebt dus 256x256x256 = 16.777.216 mogelijke kleuren

Helaas kan lang niet elke monitor/printer/computer dit aan
Ik heb gezien in de specs dat mijn beeldscherm het aankan.

Hoe dan ook, bedankt voor ieder zijn bijdrage. Jeveos, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga eens de boel nakijken en ik ga een kalibratieset kopen.
Ik zal na gebruik laten weten wat het resultaat is.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONter aanvulling: je hebt dus 256x256x256 = 16.777.216 mogelijke kleuren
Dat is nog maar de vraag. Bij het voorbeeld dat jeveos geeft en jij hier uitrekent, ga je uit van 8-bits aansturing van het scherm. Daarbij wordt elke kleur weergegeven in 2^8=256 verschillende tinten en heb je dus voor RGB (2^8)x(2^8)x(2^8)=256x256x256=16,7 miljoen mogelijke kleuren.

Maar dat is nou juist de pest met heel veel tft's. Velen worden aangestuurd door slechts 6 bits. En dan heb je 2^6=64 tinten per kleur. De berekening wordt dan (2^6)x(2^6)x(2^6)=64x64x64=262144 mogelijke kleuren. Door een trucje - vraag me niet hoe precies - zijn ze instaat om dat op te krikken tot 16,2 miljoen mogelijk kleuren. Wat ik begrepen heb s dat een pixel dan heel snel schakelt tussen verschillende kleuren, waardoor je een tussenkleur ziet.

Voor de echte zeikerds - zoals ik - is dat een reden om zo'n scherm niet aan te schaffen, maar te gaan voor scherm dat minimaal met een 8-bits tabel is uitgevoerd.
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Is dit probleem ook als je zelf foto's wilt printen. Ik heb namelijk een epson fotoprinter en op het scherm ziet de foto er mooi uit maar als hem uitprint wordt de foto veel donkerder.
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

peter b schreefCOLONIs dit probleem ook als je zelf foto's wilt printen. Ik heb namelijk een epson fotoprinter en op het scherm ziet de foto er mooi uit maar als hem uitprint wordt de foto veel donkerder.
De denkfout die je hier waarschijnlijk maakt is dat je foto's er wel schitterend uit kunnen zien op jouw voluit open gedraaide scherm, maar dat dat niet een weergave is van de werkelijke inhoud van de foto. Hoe ziet het histogram van de foto er uit? Post maar eens een voorbeeldje van zo'n foto waarvan jij vindt dat'ie te donker uit je printer komt rollen...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Ik welk programma kan ik de foto het beste verkleinen want uploaden lukt niet omdat deze te groot is. En het histogram kan je die alleen bekijken op je camera of ook in een foto bewerkingprogramma? Ik merk al dat er een hoop bij komt kijken :? Heb de camara net 2 weken en het is mijn eerste digitalereflex, maar het leren is ook leuk :D
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

peter b schreefCOLONIk welk programma kan ik de foto het beste verkleinen want uploaden lukt niet omdat deze te groot is.
Ik gebruik altijd BD Sizer als het alleen om verkleinen gaat. Het voordeel van BD Sizer is dat je niet alleen de afmetingen van de foto kunt instellen, maar ook de bestandsgrootte.
En het histogram kan je die alleen bekijken op je camera of ook in een foto bewerkingprogramma?
Het histogram kun je in vrijwel ieder bewerkingsprogramma terugzien. In de gratis hoek kun je uitstekend met tools als Picasa, Irfanview en The GIMP beginnen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar