flitsmeter met of zonder bolletje

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Even een vraagje omtrent het meten met de flitsmeter.
Ik kom er in de handleiding niet echt uit dus hoop op ervaringsdeskundige.
Ik heb een flitsmeter waar op de sensor zo'n half bolletje geschoven kan worden. Ik begrijp dat dit als een soort difuser werkt zodat het licht wat gemeten wordt algemener is.
Hoe werken jullie daar mee in shoots?
Meten jullie met dat balletje eroverheen of zonder. Mijn gevoel zegt zonder omdat het dan direct meet wat elke flitser doet (gericht op de flitser die je wil meten dan.) en zo de balans kan instellen.
Of begrijp ik de hele werking van dat onderdeel verkeerd?
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Kijk eens op pagina 12 en verder, daar staat een en ander over het bolletje.
http://www.sekonic.com/images/files/L-3 ... Manual.pdf
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Heel erg kort door de bocht:

Met bolletje: opvallend licht meten, de meter richt op/kijkt naar de camera en flitsers.
Zonder bolletje: gereflecteerd licht, meter richt op/kijkt naar het onderwerp.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Wat Leovee zegt... met dien verstande dat ik er ook nog een vlakke diffusor bij heb waarmee het beter mogelijk is opvallend licht van een enkele flitser kunt meten.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

leovee schreefCOLONHeel erg kort door de bocht:

Met bolletje: opvallend licht meten, de meter richt op/kijkt naar de camera en flitsers.
Zonder bolletje: gereflecteerd licht, meter richt op/kijkt naar het onderwerp.
Oke, die had ik dus echt niet begrepen.
Dus voor het meten van afzonderlijke flitskoppen richting het model is het gewoon met bolletje richting te meten flitskop..
Bedankt mensen
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

veldje63 schreefCOLON Oke, die had ik dus echt niet begrepen.
Dus voor het meten van afzonderlijke flitskoppen richting het model is het gewoon met bolletje richting te meten flitskop..
Bedankt mensen
Ik heb ook een vlakke diffuser en die is volgens mij voor de lampen een voor een te meten.
Ik gebruik overigens alleen het bolletje en doe dat richting de camera, dit lijkt me toch het uiteindelijke doel??
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

In studiofotografie is de balans tussen flitskoppen juist datgene wat de foto maakt of niet maakt. Dus ik moet weten wat een haarlicht doet tov het hoofdlicht. Anders krijg ik vlakke belichting.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het effect van en verschil tussen de verschillende lampen meet je voornamelijk af op het oog. Je ziet wat een haarlicht of strijklicht doet.

Maar als je persé het licht per stuk wilt meten, dan meet je het opvallende licht dichterbij de flitser; in principe dus 'bolletje'-methode, maar een vlakke diffusor is in dat geval beter, als je die er ook nog bij hebt.

Ik wil Bolletje! :P
(je hebt niks te willen, je krijgt Hille)
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Dat zou waar zijn, ware het niet dat mijn instellichten niet variabel zijn (behalve het hoofdlicht).
Daarnaast heb ik toch echt 2 DVD's liggen met workshops waarin in beide gemeten wordt hoe intens het licht is bij het model vanuit de richting van de flitskoppen.

Ik ben ook wel iemand die uitgaat van..meten is weten..
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Meten is weten,
maar testen het beste :P

Ik begrijp wat je wilt en het kan dus (zie boven).
Iedereen de manier die hem/haar het beste ligt!

Reportagewerk heeft één voordeel: daar telt dit veul minder :wink:
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

:lol: absoluut.
Ach ik rommel ook maar aan hoor :wink:
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

leovee schreefCOLONHeel erg kort door de bocht:

Met bolletje: opvallend licht meten, de meter richt op/kijkt naar de camera en flitsers.
Zonder bolletje: gereflecteerd licht, meter richt op/kijkt naar het onderwerp.
Eeehhhmmm... volgens mij klopt dat niet helemaal. Ik vraag me dan namelijk af waarom ik voor reflecterend licht een apart opzetstukje heb.

Volgens mij gebruik je het bolletje eruit, als je de kans hebt elk licht apart te meten. Heb je die kans niet, dan zorg je met het bolletje erin voor zoveel mogelijk afscherming van omgevingslicht. Maar bolletje is volgens mij wel altijd voor het meten van opvallend licht. Ik gebruik overigens een 358 van Sekonic.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

leovee schreefCOLONHet effect van en verschil tussen de verschillende lampen meet je voornamelijk af op het oog. Je ziet wat een haarlicht of strijklicht doet.
Hoe het achtergrondlicht valt zie je vaak niet. En of dat ook voldoende is om de achtergrond weg te blazen zonder te overstralen zie je echt niet; meten is weten in dat geval. Ook het hairlight is vaak te zwak om op basis van het modelling light te zien...
Ytos schreefCOLONVolgens mij gebruik je het bolletje eruit, als je de kans hebt elk licht apart te meten. Heb je die kans niet, dan zorg je met het bolletje erin voor zoveel mogelijk afscherming van omgevingslicht.
Het bolletje is voor meten van de totale lichtopstelling; daarom is het ook een bolletje. Licht dat er van de zijkant op valt wordt ook meegenomen in de meting. Met omgevingslicht heeft dat niets te maken. Wil je gericht meten (in 1 bepaalde richting - dus per flitser) dan kun je een vlakke diffusor gebruiken. Uit de handleiding van mijn Minolta Autometer IV F (cursief is door mij toegevoegd):
Minolta schreefCOLONFlat diffuser
With this diffuser attached, the autometer IV F can be used to measure exposure for flat subjects, illuminance value of light, lighting ratio between light sources.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONHet bolletje is voor meten van de totale lichtopstelling; daarom is het ook een bolletje. Licht dat er van de zijkant op valt wordt ook meegenomen in de meting. Met omgevingslicht heeft dat niets te maken. Wil je gericht meten (in 1 bepaalde richting - dus per flitser) dan kun je een vlakke diffusor gebruiken. Uit de handleiding van mijn Minolta Autometer IV F (cursief is door mij toegevoegd):
Minolta schreefCOLONFlat diffuser
With this diffuser attached, the autometer IV F can be used to measure exposure for flat subjects, illuminance value of light, lighting ratio between light sources.
Dat is wat ik bedoelde. Omschreef het alleen een beetje knullig.
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hier gaat echt iets mis in de uitleg van verschillende mensen.
Bij een lichtmeter gebruik je het bolletje voor opvallend licht meting en zonder bolletje voor gereflecteerd licht meting

- Opvallend licht meting: je meet opvallend licht bij je onderwerp (immers, dit is de plek waar je licht op valt. Dit doe je door het bolletje voor het lensje van de lichtmeter te schuiven, je wil namelijk licht meten dat uit alle richtingen komt en de meter op de camera te richten en dan de meting uit te voeren. Dit geeft dan een waarde die je in kan stellen op je camera en dan zou je een goed belichte foto moeten krijgen. Resume: meter bij onderwerp houden, op camera richten, bolletje erop zetten en dan meten.
- gereflecteerd licht meting: je meet het licht dat door je onderwerp gereflecteerd wordt. Je houdt je meter bij de camera (immers de kracht van licht neemt af met de afstand die het licht af moet leggen) richt het lensje van de meter (NB: zonder bolletje!!!) op het onderwerp en meet vervolgens het licht. Houd er rekening mee dat het lensje op je lichtmeter ook zo ingesteld is dat deze waarde van meting klopt voor een bepaalde brandpuntsafstand (vaak 50mm, 35mm eq), bij andere brandpuntsafstanden zal de utieindelijke gemeten waarde ook anders zijn. Bij de wat luxere lichtmeters kun je ook opzetstukjes kopen om andere brandpuntsafstanden te simuleren.
Resume: meter bij camera, zonder bolletje richten op onderwerp en dan meten.

Als het goed is zal er weinig verschil zitten in de gemeten waarden als je deze methode volgt (op basis van de hypothese dat je onderwerp 18% grijs is, of voor welke waarde je meter ook gecalibreert is).

In principe zal een opvallend licht meting een nauwkeurigere meting geven dan een gereflecteerde meting. Een gereflecteerd meting bepaald zijn waarde immers op basis van de hoeveelheid licht die gereflecteerd wordt en ziet dat als 18% grijs. Nu reflecteerd wit eenmaal wat meer licht dan zwart en dit zal je dan ook zien in je gemeten waardes. De opvallend licht meting meet sec de hoeveelheid licht die op het lensje van de camera valt onafhankelijk van welke schaal van grijs er achter zit en zal proberen die meting naar 18% grijs te brengen.
Dus gereflecteerd licht doet eigenlijk wat je camera ook doet, dus zal je moeten compenseren voor zwart en wit en dat soort dingen.

Losse lichtverhoudingen kan je alleen meten door een enkele kop te laten flitsen in tegenstelling tot wanneer alles flitst. Het nut voor je lichtmeting zie ik hier echter niet van in. Ik zou het bepalen op het oog en aan de hand van je instellichten (ik hoop dat die proportioneel zijn, anders krijg je het moeilijk).

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Simon

PS: aan allen: RTFM!!!
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar