Te donkere foto's met de flitser.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ronald Siemons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 19:50
WoonplaatsCOLON Herwijnen

Een technische vraag.

EOS 400 D ; Speedlite 580 EX II ; EFS 17-85.

In het automatische programma zijn de foto’s goed belicht tot ongeveer 22 mm, daarna tot 17 mm wordt de foto te donker. Veel te donker.

Flitsen via het plafond gaat goed.

In het programma P zijn de foto’s donkerder en deze worden, via het plafond, heel erg veel donkerder :( in het programma P, A, en T. Zelfs met twee stops extra belichten worden de foto’s nog veel te 8) donker.

Bij opnames zonder flitser is er tussen de automaat en P bijna geen verschil.

De boekjes heb ik helemaal doorgenomen en bij mijn beste weten zijn alle mogelijkheden uitgeprobeerd. Zie ik toch iets over het hoofd? Is het wellicht een bekend probleem om via het plafond te flitsen?

En waarom kan ik niet tot 17 mm flitsen met de externe flitser?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben en dat iemand mij op het goede spoor kan brengen.
Rusty canon
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Ten eerste instructie boekje goed gelezen, flitser werkt automatisch van 24-105 mm en van 24 tot 14 mm moet je de groothoek adapter neerklappen.

Heb je hem dan wel in de automaat zoom stand staan en niet op de manuale zoom stand. Dus als jij zoomt met de lens zoomt dan de flitser ook mee. Kun je horen.
Laatst gewijzigd door 1 op Niet Kennen, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Misschien even een voorbeeld foto?
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Ronald Siemons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 19:50
WoonplaatsCOLON Herwijnen

Het groothoekklepje had ik aan gedacht. Dan nog zou ik een eiland van licht verwachten als ik deze niet gebruik in de groothoekstand van de lens. Nee tussen ongeveer 22 mm en 17 milimeter worden dezelfde afbeeldingen wel 3 stops donkerder. In de automaat stand en de stand P.

Daarnaast bij het indirect via het plafond flitsen zijn de foto's goed belicht in de automaat stand en worden wel 5 stops donkerder in de stand P. De lichtmeting op de flitser staat dan op TTL. Maar ook de andere standen heb ik geprobeerd. Op de flitser + 3 stops instellen helpt iets maar niet genoeg. Het blijft veel te donker. :roll:

Ik zal een reeks opnamen maken. maar dat wordt wel morgen. Bedankt alvast voor het meedenken.
Rusty canon
Gebruikers-avatar
Ronald Siemons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 19:50
WoonplaatsCOLON Herwijnen

:D :D :D :D :D
De oplossing is denk ik wel gevonden.

Het zoommotortje in de flitser werkte alleen bij het aanzetten. Doordat ik hem hoorde dacht ik dat het goed werkte. Nu bleek de connector in de flitser tussen de flitsschoen en de printplaat niet goed :idea: contact :idea: te maken. Opengemaakt en opnieuw geplaatst en het werkt weer.

Het probleem zat er vanaf de aankoop in en dat heeft mij op het verkeerde been gezet. Bij wat zoeken op het internet kwam ik de klacht van een te donker beeld wel vaker tegen. Wellicht is het een bekend probleem bij Canon.

Opgelucht, Ronald.
Rusty canon
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik had dit probleem icm met mijn 30D en Tamron 17-50. Nu heb ik helaas de 17-50 hierdoor moeten omruilen met de Canon 17-40 4L en heb ik het probleem niet meer.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heb je hem dan wel in de automaat zoom stand staan en niet op de manuale zoom stand. Dus als jij zoomt met de lens zoomt dan de flitser ook mee. Kun je horen.
Werkt niet bij alle objectieven en alleen als de flitskop recht vooruit staat. Wel belangrijk om even te vermelden.
Ik had dit probleem icm met mijn 30D en Tamron 17-50. Nu heb ik helaas de 17-50 hierdoor moeten omruilen met de Canon 17-40 4L en heb ik het probleem niet meer.
Wellicht omdat de Tamron geen afstandsinfo doorgeeft?
dezelfde afbeeldingen wel 3 stops donkerder. In de automaat stand en de stand P.
Auto en P is in de meeste gevallen eigenlijk ook niet geschikt.
Laatst gewijzigd door 1 op sdirkx, in totaal 24 keer gewijzigd.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Dat was ook mijn conclusie!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar