Zenitar Fisheye 2.8/16 mm , Intressante lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Erw
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 15:20

Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

nee, maar 16 mm fisheye lens wordt wel 25,6 mm op je 300d dus je verliest wel een groot deel van je wideangle.
De kit lens is 18 mm dus ik denk dat je er niet veel mee opschiet
Snoopy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 390
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2004 21:26
WoonplaatsCOLON Leek

Als ik het goed heb kan er op en 300D geen kleiner objektief dan 18mm heb ik ergens gelezen ?? maar ben daar niet helemaal zeker van.
Zou er toch even naar informeren voorkomt een hoop teleurstellingen en ergernis.
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

ze hebben ook een 8 mm versie, geen idee wat dat doet op een 300d
maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken
dan heb je 12 mm, da;s wel vet groothoek
Hythloday

Snoopy schreefCOLONAls ik het goed heb kan er op en 300D geen kleiner objektief dan 18mm heb ik ergens gelezen ?? maar ben daar niet helemaal zeker van.
Zou er toch even naar informeren voorkomt een hoop teleurstellingen en ergernis.
Natuurlijk kun je wel objectieven gebruiken die kleiner zijn dan 18mm,zoals de Sigma 12-24mm. Maar de vraag is of 12mm leuk is. Op 12mm zal de lens zich gedragen als een 19.2mm objectief met het perspectief van een 12mm lens.

Persoonlijk vond ik het al heel moeilijk om een 18mm lens op een analoge camera te gebruiken, vanwege het perspectief. Als je geen goede voorgrond hebt, krijg je uiterst saaie foto's die de werkelijkheid behoorlijk geweld aan doen.
dudumu

Ik heb deze lens al een tijdje, gebruik hem met mijn 300d, en ben er zeer tevreden van, toch zeker voor die prijs (heb er ong 120 euro voor betaald)..., hij is even scherp als de kitlens, en bovendien een stuk lichtgevoeliger, en dat verschil in hoek dr 2 mm brandpuntsafstand verschil is toch wel de moeite waard (meer dan die 2 mm zou laten vermoeden)... met panotools/ptgui corrigeer je de foto's bovendien ook nog eens quasi perfect, een aanrader dus...

groeten, Dimitri.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Er kunnen uiteraard wel kortere lenzen op de camera. Canon heeft zelf de 10-22 EF-S lens ontworpen en dat lijkt mij een hele leuke lens, Maar ja ik heb het geld er nog even niet voor over...
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Ik begrijp dat deze lens niet autofocus is. Hoe werkt dat dan op de 300D.
Kun je alleen in M mode schieten of gaat de lichtmeting wel goed??
Eprom67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 17:31

@Dudumu : zou je een foto willen plaatsen die je met die lens gemaakt hebt?
Ik ben nl. heel benieuwd wat een fisheye op de 300D doet.
[size=75]Canon 400D, Canon 420EX, Canon 50mm/f1.8, Canon 18-55 kitlens, Sigma 10-20, Sigma 18-125, Sigma 70-300 II[/size]
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

dudes. maar zenitar heeft ook een 8 mm verzie..
die lijkt me dan weer erg lollig
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Ik heb hem besteld bij Foto Walser. Deze week betaald en vrijdag in de bus (DHL).

Was benieuwd hoe ie werkt. De lens is Manual Focus. De camera herkent dat en zet je AF puntjes uit. Je kunt schieten in de verschillende modes. Deze is geschoten in Av mode en de lens stond op f2.8. Bij de weg de lkens is f2.8 - f22.

Scherpstellen moet je dus handmatig doen. Das een beetje lastig om dat het ouderwetse scherpstel ring in je zoeker er niet is. Gelukkig werkt deze lens van 0,3m-1,2m-oneindig. Kortom een beetje inschatten maar het werkt wel en anders in je scherm kijken en opnieuw proberen.....leve digitaal!



Vanmiddag in de sluis van IJmuiden wezen kijken. Deze foto geeft een aardig beeld van de groothoek en de vertekening van de fisheye.
De belichting etc is naatuurlijk lastig als de natuur niet mee wil werken.....

Ik ben er erg blij mee. Volgende week in Egypte eens onderwater kijken met deze lens, eindelijk eens een fisheye ervaren.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=2724[/img]
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Ik was totaal € 159,90 kwijt. Dus zullen de verzendkosten wel € 10,00 zijn ;-). Die 8mm is in een circulair fisheye, ofwel je krijgt ronde foto's. Waar de 15mm een gewoon kleinbeeld geeft met ronde trekken.
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

De 8mm is een ander soort fish eye dan de 15 en 16mm's van sigma, canon en Kiev.

Volgens mij is de naam ervoor circulaire fisheye. (kan er ook naast zitten )
Punt is dat je bij de 8 mm de hele beeldcirkel in beeld krijgt. Je ziet dus een rondje met daarin het beeld in 180 graden.
De 15 en 16mm FE zijn dit niet dus zijn een soort supergroothoek met het fisheye effect.

Vergelijken met de 18mm is moeilijk. Na het defishen in photoshop (het fisheye effect eruit halen) komt de beeldhoek overeen met 14mm in kleinbeeld.
Dat is dus omgerekend een 8 a 9 mm lens. Extreem veel groothoek dus.
De lens in inderdaad totaal manual.
Voor het geld veel waar maar een sigma 15mm f/2.8 FE kost ook niet zo heel erg veel.
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar