De hemel in beweging (experimentele fase) + UPDATE

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

De laatste tijd houd ik me bezig met het maken van foto's van de sterrenhemel. Hoewel ik nog slechts in de experimentele fase zit, en de mooie plaatjes nog moet gaan maken, hier alvast een idee van wat het kan gaan worden.


1: 9,5 minuten belichting
Afbeelding

2: 18,5 minuten belichting
Afbeelding

3: 16,75 minuten belichting
Afbeelding

4: 42,75 minuten belichting
Afbeelding


Alle opnamen bestaan uit een x aantal foto's van 15 of 20 seconden belichtingstijd op ISO1600 of 3200. Ik heb de EF 15mm fisheye gebruikt op f/5,6.
Uitgezonderd de laatste, welke gestacked is in Photoshop, is het programma Startrails gebruikt om de afzonderlijke foto's over elkaar te leggen.
In de eerste drie opnamen zijn enkel foto's met kortere belichtingstijden gemaakt om de voorgrond een goede belichting te geven.

------

UPDATE - op bladzijde twee heb ik een nieuwe foto geplaatst, met een lagere gevoeligheid, maar een mooiere lokatie.
Laatst gewijzigd door 1 op nando, in totaal 16 keer gewijzigd.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
endorfine1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:25
WoonplaatsCOLON brabant

ik moet zeggen dat het wel een andere kijk op fotograferen is.Het zijn opzich hele leuke beelden.Maar als ik bekijk hoe dat allemaal dat stand is gekomen,moet je daar toch wel een studie voor gevolgd hebben.
Ik persoonlijk vindt de bewerkingen eigenlijk niet meer zoveel met fotografie te hebben.
Maar het zijn wel hele aparte beelden.
Gebruikers-avatar
GLM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 220
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2008 14:09
WoonplaatsCOLON Kapellen (Antwerpen)
CONTACTCOLON

Alvast een mooi experiment. ik vind het wel leuk hoe de weerkaatsing van de sterren in het water ook mee worden opgenomen. Is dit nu dé manier om de poolster te vinden??? (middelpunt van de cirkel waar de sterren rond draaien - Ik ken maar weinig van de sterrenhemel; verder dan de grote beer en orion ben ik nooit geraakt :oops: )

MVG

GLM
EOS5 (1998) / EOS30D (2007) / EF24-105L IS USM / EF28-135 IS USM / EF28-80 / 75-300 / Speedlite 540EZ / Speedlite 580EXII / Kenko 25mm tussenringen / nog wat accessoires.
www.guy-lian-photo.be / www.guy-lian-music.be
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

endorfine1 schreefCOLON Ik persoonlijk vindt de bewerkingen eigenlijk niet meer zoveel met fotografie te hebben.
Dit begrijp ik niet. Waarom hebben tijdopnamen niets te maken met fotograferen? Het is niet gefotoshopt, als je dat denkt.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
endorfine1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:25
WoonplaatsCOLON brabant

Dan denk ik inderdaad dat ik het verkeerd begrepen heb.Maar ik persoonlijk ben niet zo voor het in elkaar zetten van foto's.
Ik vindt het wel kanp dat je dat zo'n mooie plaat kunt samen stellen.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vind het erg goed en creatief, goed statief ook by the way.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik vind 't super! 't Is een bekend truukje natuurlijk maar goed uitgevoerd... meer meer meer! (zit het ISS er niet ergens?).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een leuk en mooi experiment, het resultaat mag er nu al zijn. :wink:
Ik heb de foto's met veel bewondering bekeken.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

endorfine1 schreefCOLONDan denk ik inderdaad dat ik het verkeerd begrepen heb.Maar ik persoonlijk ben niet zo voor het in elkaar zetten van foto's.
Ik vindt het wel kanp dat je dat zo'n mooie plaat kunt samen stellen.
Daarin stel ik je helemaal gelijk: ik hou ook niet van het 'samenstellen' van foto's, waaronder ik het verwijderen van ongewenste elementen in de foto door poets of clone werk gewoon mee tel.

Ik zal deze foto's even toelichten.
Lange sluitertijden met een digitale camera resulteert in een enorme toename van het ruisniveau, waardoor een foto niet meer bruikbaar wordt. Opnamen, zoals hier getoond, zijn niet in één opname te vangen. Vroeger, met analoog, was dit (tot op zekere hoogte) wel mogelijk, aangezien de korrel van de film niet beïnvloed wordt of werd door de belichtingstijd.
Dit is een van de nadelen van het digitale.

Daar staat dan weer een voordeel tegenover: dat je die opname met een lange sluitertijd kunt opsplitsen in een aantal opnamen van een kortere sluitertijd. Deze opnamen worden over elkaar gelegd om de lange sluitertijd te simuleren.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat de ruis (dat random is) er grotendeels automatisch uit gefilterd wordt zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Het bijkomend voordeel van het digitale boven het analoge is, dat je door deze methode de voorgrond goed belicht kunt houden, door delen van de foto uit te sluiten. Bij analoog resulteerde die lange sluitertijd namelijk in een extreem overbelichte voorgrond, waardoor de donkere delen zelfs versluierd werd door deze stortvloed aan licht.

De foto's zijn op lokatie gemaakt, en de voorgrond is niet digitaal toegevoegd. De sterrensporen zijn het resultaat van lange belichtingstijden die vanwege de beperkingen van de digitale beeldsensor opgesplitst moesten worden in meerdere opnamen van korte belichtingstijden.

Nogmaals, het samenvoegen van verschillende beeldelementen om een foto te verkrijgen, zoals jij in gedachten had, heeft inderdaad niets met fotograferen te maken.

Hoe maak ik de opnamen?
Camera op statief.
Compositioneren.
Sluitertijd op 15 sec, diafragma naar wens, handmatig scherpstellen op oneindig, spiegel opklappen en vergrendelen (indien mogelijk), serie opnamen instellen en lange sluitertijden ruisreductie uitschakelen
Draadontspanner gebruiken en locken.
Dan wachten.
De camera maakt continu foto's van 15 seconden tot je de draadonspanner deblokkeert.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Ik vind het een duizelingwekkend effect geven. Ook bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

nando schreefCOLON ...... Lange sluitertijden met een digitale camera resulteert in een enorme toename van het ruisniveau, waardoor een foto niet meer bruikbaar wordt.
Betekend dit dat als je in de balg?? stand (dat de lammellen open staan tot je weer op de knop drukt) bijv. 10 minuten doet de foto zo vol met ruis zit dat hij onbruikbaar is geworden?

Mooie serie trouwens. Ik hou wel van dit soort foto-geknutsel 'bijna' zonder computer.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
endorfine1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2006 11:25
WoonplaatsCOLON brabant

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik bekijk regelmatig je website.Ben een fan van jou natuurfoto's.Ik zelf fotografeer ook heel op de plaatsen waar jij fotografeerd.Hoe jij je compositie samen steld spreekt mij enorm aan.

Ik wil ook geen kritiek geven op deze manier van fotografen,maar ik ben er niet zo'n fan van.Maar het is opzich toch eenhele mooie andere manier van fotografen.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

JvdH schreefCOLON Betekend dit dat als je in de balg?? stand (dat de lammellen open staan tot je weer op de knop drukt) bijv. 10 minuten doet de foto zo vol met ruis zit dat hij onbruikbaar is geworden?
Wat je acceptabel vindt, is natuurlijk afhankelijk van je eigen verwachtingen en het doel waarvoor de foto's gemaakt zijn. Elke type camera heeft natuurlijk zijn eigen ruis/signaal verhouding, dus dat speelt ook mee.
Het eenvoudigste om hierachter te komen, is een test. Fotografeer eens iets met een belichtingstijd van, zeg 10 minuten (in een verduisterde kamer ofzo) en bekijk op 50% grootte de foto. Dan heb je een idee.

@endorfine1:
Smaken verschillen nu eenmaal. :)
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

wat apart zeg, ik vind het wel iets hebben!
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Nou... beweging zit er zeker in zeg! 8) Mooie opnames zo hoor. Duidelijke uitleg ook! Het enige wat ik niet snap is waarom je zo'n hoog ISO getal hebt gekozen. Met statief kun je toch gewoon de ISO op 100 zetten? Je moet dan wel een wat langere sluitertijd hanteren per opname denk ik. Maar dat is weer geen probleem volgens mij omdat met ISO 100 je veel minder last van ruis hebt. Of zie ik dit helemaal verkeerd? :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

de eerste 2 had ik al gezien, maar de 3e en de 4e nog niet...

de 3e is super, heel speels en mooi... 4e ook, maar net een fractie minder dan de 3e, komt denk ik door de mooi verlichte voorgrond op de 3e.. dat gele ding doet het er goed bij...
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONMet statief kun je toch gewoon de ISO op 100 zetten? Je moet dan wel een wat langere sluitertijd hanteren per opname denk ik. Maar dat is weer geen probleem volgens mij omdat met ISO 100 je veel minder last van ruis hebt. Of zie ik dit helemaal verkeerd? :)
Een terechte opmerking.
De reden is, dat bij ISO100 de gevoeligheid niet voldoende is om de sterren er helder genoeg op te krijgen (en er voldoende op de gevoelige sensor vast te leggen).
Maar wellicht dat ik een beetje over de top ben gegaan want ik heb naar aanleiding van jouw reactie een poging ondernomen met ISO1000. Dat is nog steeds hoog, maar al een stapje terug. Het resultaat is naar tevredenheid, zoals je hieronder zult zien.

Hier volgt dan een korte toevoeging: ik ben serieus op pad gegaan om een mooie lokatie vast te leggen. Honderdenzeven foto's, ofwel 26 minuten en 45 seconden, kostte het me om de volgende foto te maken:


Afbeelding
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Door de mooie lokatie wordt zo'n foto nog boeiender om naar te kijken en krijgt deze meer sfeer....dat is een prima keuze geweest, een mooie update dus. :P

Wel jammer van de lichte (vliegtuig?)streep die schuin over de foto loopt, vanaf de boom links tot rechtsboven.
Niet dat deze echt storend is want in eerste instantie valt die eigenlijk niet op, maar als je die eenmaal ziet dan...... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Je wordt hier steeds beter in, Nando. En de laatste is helemaal tof. De goede voorgrond draagt, zoals in elke foto, bij aan de totale sfeer die je neer zet. Heel mooi.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
Cynth
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2007 20:07

Wauw, Dit vind ik geweldig om naar te kijken! Voor mij springen de eerste twee foto´s eruit. Bij de derde foto stoort de diagonale stippeltjeslijn mij. De vierde vind ik aan de onderkant te donker.
Erg leuk!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar