Bruidreportage vragen

ModeratorCOLON Global Moderators

rzuiderv
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 12:19
WoonplaatsCOLON meppel

Hallo allen,

We hebben binnenkort een aantal gespreken met wat fotografen voor onze bruiloft.

Hebben jullie nog tips voor vragen waar je eigenlijk niet aan denkt, maar zeker niet onbelangrijk zijn?

alvast bedankt.

Groetjes rogier
EOS 400D/ Tamron 18 - 200 mm
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zijn dat niet de vragen die je voor fotografen zelf bedoeld.

Wat me lijkt, is datje voor jezelf als bruidspaar duidelijk hebt wat je zelf wilt. En dat je dit natuurlijk ook over kunt brengen.

Voorbeeldjes waar je voor jezelf van tevoren antwoord op kunt verzinnen:
- Wat voor stijl wil je? Wil je een zachte romantische sfeer, of zoek je juist iets contrasterends en hart?
- Op welke locaties wordt er gefotografeerd, en komen die duidelijk in beeld? Denk misschien zelf eens na over locaties. Ga als het kan van te voren ook met een 'fotografisch oog' kijken
- Wat zijn voor jou nu de belangrijkste momenten van de dag die je in beeld MOET hebben
- Wat doe je met alle familieleden? Heb je een voorkeur over wanneer daar foto's van gemaakt moeten worden?
- Wil je s'ochtends in de voorbereiding ook foto's laten maken?

Kortom, allemaal dingen die je je af kunt vragen als jullie samen denkbeeldig door jullie trouwboek bladeren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

rzuiderv schreefCOLONwaar je eigenlijk niet aan denkt,
Even de zoekfunctie gebruiken... en dan zoeken op bruidsreportage..
Krijg je genoeg tips en topics.
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

We zijn in september vorig jaar getrouwd en zijn bij 5 fotografen op gesprek geweest. Belangrijk is dat je ook een goed gevoel bij de persoon als fotograaf hebt.
We hebben toen gekozen voor Danielle Janssen (www.dajafotografie.nl) in verband met de prijs/kwaliteit verhouding. Wat wij zeker wilden is een dvd met alle foto's die geschoten zijn die dag zodat we een album konden maken voor onze ouders. Dit was bij haar totaal geen probleem.

Succes en veel plezier met alle voorbereiding van jullie Huwelijk.
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

de meeste fotografen hebben een portfolio en/of voorbeeldmappen
vraag ze op, bekijk ze en bepraat ze samen voordat je met de fotograaf gaat babbelen , ga dan met haar/hem aan de tafel zitten voor het technische aspect en zet gelijk wat dingetjes op papier die je samen hebt afgesproken zodat er later geen misverstanden over bestaan..
overdoen is nagenoeg onmogelijk, samen doen daarentegen kan juist heel goed..
laat de fotograaf zijn werk doen... beinvloed hem niet teveel anders raakt hij misschien minder geinterresseerd (onder het mom van '' ze weten het altijd beter'') lach veel met elkaar dan komt het vanzelf wel goed...
vooral vooraf goed afspreken wat er gaat gebeuren en wat je wensen zijn dan kan hij der een fantastische herinnering van maken...

wat heel grappig erbij is als iemand van de fotoreportage een video reportage maakt.... humor tijdens de shoet is niet statisch vast te leggen
wel met een videofilmpje....

alleen wederom geldt laat de fotograaf zijn werk doen!
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Hoi Rogier,

Vorig jaar zelf ook getrouwd en heb dus wat ervaring met het zoeken naar een fotograaf. Wij hebben 5 fotografen bezocht.

Belangrijkste is inderdaad dat je "click" hebt met de fotograaf. Hij moet jullie gevoel van die dag vertalen in een mooie herrinering. Belangrijk is dus het gevoel dat je elkaar begrijpt.

Een van de door ons bezochte fotografen kwam al zo gespannen over tijdens het gesprek dat we hem op basis hiervan niet gekozen hebben. Natuurlijk zijn de fotografische kwaliteiten ook van belang maar om een leuke reportage te kunnen maken moet hij jullie wel begrijpen en aanvoelen.

Ander voorbeeld van een bezochte fotograaf was dat hij zelf aan het eind van gesprek aangaf dat onze ideeen volgens hem niet paste bij zijn stijl en werkwijze. Hij had dit zelf dus al goed in de gaten. (wij dachten tijdens het gesprek al hetzelfde :wink: )

Denk zelf van tevoren goed na wat je wilt en welke stijl van foto's je mooi vindt. Kijk op internet vast naar de portoflio en maak hier een eerste keuze.

Een fotograaf zal altijd zijn beste foto's tonen. Vraag hem ook naar een complete reportage want in je album zitten immers niet alleen maar reportagefoto's maar ook foto's van receptie etc.

Prijs blijft ook altijd belangrijk. Als hij een prijs geeft voor een reportage zijn de volgende zaken van belang:
Op basis van hoe veel foto's is de prijs
Mag je zelf foto's uitzoeken (een viewing) of is er geen keuze en stelt hij het album samen.
Wat kosten extra foto's
Wat zijn de kosten van nabestellingen
Prijs is altijd excl. album.
Wat zijn de werktijden. (hoe lang is hij aanwezig)
Krijg je de foto's later op DVD en wat kost dat eventueel.
Reiskosten.

Ik hoop dat je iets kan met bovenstaande succes en voor later een heleeeeeee mooie dag gewenst. :lol:

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Ik heb zelf ook net de keus gemaakt voor een fotograaf. En heb alles gebasseerd op wie zet het beeld neer zoals ik dat mooi vind, en met wie klikt het.

Ik ben er zelf inmiddels uit, maar misschien mag ik van de gelegenheid gebruik maken voor een vraagje voor mezelf, misschien ook relevant voor TS (zo niet graag verwijderen):
De fotograaf die wij gekozen hebben heeft per mail laten weten dat de bewuste datum hierbij van ons is. Ik heb aangegeven of er een contract moest volgen/wat het vervolg was, maar de bevestiging was.. hierbij is de datum voor jullie.
Opzich heb ik er wel vertrouwen in, aan de andere kant zou ik het liever vastgelegd zien. Wat is jullie ervaring hiermee? Is mijn gedachten onterecht?
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

hoi_roy schreefCOLON Opzich heb ik er wel vertrouwen in, aan de andere kant zou ik het liever vastgelegd zien. Wat is jullie ervaring hiermee? Is mijn gedachten onterecht?
Goede afspraken maken goede vrienden. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je een contract krijgt... is dat er niet, dan zou ik hem er toch nog even op aanspreken.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Iniedergeval even naar een portfoilio vragen en een gesprek vooraf.
Ik doe dit zelf ook altijd, even de mensen ontmoeten en vragen wat ze belangrijk vinden en of er bepaalde mensen of momenten zijn die ze echt perse op de foto willen hebben (bv oma met kleinkind om maar een dwarstraat te noemen).
Wat de stijl is die ze graag willen, de standaard boomknuffelfoto's of toch wat moderner.
Ik werk niet standaard met een contract maar als daar behoefte aan is is dat geen probleem.

En het moet klikken, gewoon goed voelen voor beide partijen.
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

hoi_roy schreefCOLONIk heb zelf ook net de keus gemaakt voor een fotograaf. En heb alles gebasseerd op wie zet het beeld neer zoals ik dat mooi vind, en met wie klikt het.

De fotograaf die wij gekozen hebben heeft per mail laten weten dat de bewuste datum hierbij van ons is. Ik heb aangegeven of er een contract moest volgen/wat het vervolg was, maar de bevestiging was.. hierbij is de datum voor jullie.
Over het algemeen wordt mail ook als bindend gezien dus ik zou deze mail wel bewaren.
Moet er uiteraard wel een datum instaan van de dag zelf.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik zou benieuwd zijn naar het volgende:

Zijn overig fotowerk.

Is de fotograaf een lopende band fotograaf die 40 a 50 bruiloften per jaar doet? Dat geeft dan al enige vraagtekens??? Vind ik. :?

Klikt het tussen jullie en de fotograaf?

Hoe gaat die te werk met jullie?
Moeten jullie doen wat hij zegt qua poses en taferelen?
Laat die jullie gaan met alleen wat aanwijzingen op bepaalde kleine dingetjes?
Het is ook maar wat jullie willen natuurlijk.

Is een proefreportage van 2 uurtjes een maand van te voren mogelijk?

Hoe zien zijn papieren albums er uit?

Wanneer krijg je de foto's op cd en/of album aangeleverd?
In wat voor formaat? (JPG, RAW, TIF etc..)

Zijn zijn foto's qua compositie "spannend"?
Is alles (b.v.b. het bruidspaar) vanuit het midden genomen of speelt die daar ook nog mee.

Zijn de voorbeeld foto's scherp en goed van kleur en witbalans?

Is de belichting van zijn voorbeeld foto's "goed"?

Details in zijn fotografie?

Wie wil je perse niet in het papieren album hebben staan :)

Hoeveel foto's komen er in het papierenalbum te staan?

Hoeveel foto's maakt die?

Op welke resolutie maakt die de foto's?
Groot of klein? Kan je er een grote afdruk mee maken?

Wat als de fotograaf twee dagen voor de bruiloft onder de tram komt te liggen?

Backup camera's en flitsers?

Succes en een hele fijne dag op jullie bruiloft toe gewenst.
Laatst gewijzigd door 2 op sugarman, in totaal 14 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

sugarman schreefCOLONHoeveel foto's maakt die?

Op welke resolutie maakt die de foto's?
Groot of klein? Kan je er een grote afdruk mee maken?
Dat zijn nu typisch van die dingen waarvan ik denk als fotograaf: "klant, waar bemoei je je mee?". Voor de klant telt maar 1 ding (nou ja, twee eigenlijk): het eindresultaat (en als tweede: professionalisme op de dag zelf). Wat is het verschil tussen een fotograaf die 1000 foto's maakt en eentje die er maar 100 maakt? Als de (bijvoorbeeld) 80 foto's die afgeleverd worden allemaal oke zijn, wat maakt dat dan uit?

Resolutie? Ga je straks ook nog vragen naar ruis? Zo lang de resultaten maar goed genoeg zijn om er mee te doen wat er normaliter van verwacht mag worden is dat toch in orde? Ik bedoel maar, ik heb een afdruk van 50x75 centimeter in huis hangen die afkomstig zijn van een 3 MPixel D30. Knappe vent die dat ziet...
Wat als de fotograaf twee dagen dagen voor de bruiiloft onder de tram komt te liggen?
Dat is misschien wel de belangrijkste: heeft de vrouw/man een backup in het geval zij/hij ziek is? Wie is dat dan? En mag je daar de zelfde kwaliteit van verwachten? Nog zoiets: komt fotograaf alleen of neemt'ie een assistent(e) mee?

Ik denk dat je er goed aan doet niet "de fotograaf" uit te gaan hangen bij zo'n interview. In deze situatie ben je domweg klant (zij het dat misschien een "educated customer"), geen concullega.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Het verschil tussen 1000 of 80 foto's is dat oma tenminste een keer erop staat :) Geintje natuurlijk, maar lijkt mij wel een kern van waarheid in te zitten.

Ik ben dan wel geen knappe vent :) maar ik heb liever een foto op posterformaat aan de muur hangen van een 10MPixel camera dan van een 3 MPixel.
Ligt natuurlijk ook aan de kijk afstand naar de foto.
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 14 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Is de fotograaf een lopende band fotograaf die 40 a 50 bruiloften per jaar doet? Dat geeft dan al enige vraagtekens??? Vind ik.
Die snap ik niet. Heb één van de betere bruiloftsfotrograferen pas gesproken en hij doet uitsluitend bruiloften. Zo'n 200 per jaar. Erg veel, maar dan doe je ook heel veel ervaring op. Dus waarom zou hij dan niet goed kunnen zijn?

Heb er zelf nog maar 1 gedaan en zal er alleen af en toe eentje doen. Maar het zijn dan ook niet bepaald m'n hoofdinkomsten.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

200 bruiloften per jaar in je eentje schieten?
Over een lopende band gesproken :)

Vraag mij dan wel af waar die de tijd van dan haalt om al die foto's uit te zoeken, te bewerken en eventuele albums te maken.
Tenzij die personeel heeft die dat voor hem doet.

Komt gelijk de volgende vraag naar boven :)
Is het de fotograaf zelf die gaat schieten of is dat iemand anders?
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Tenzij die personeel heeft die dat voor hem doet.
Hij heeft inderdaad wel wat personeel.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Of iemand nu 200 huwelijksreportages doet of 2 dat maakt niks uit, zolang de foto's je maar aanspreken.
Voordeel van iemand die veel ervaring heeft is, je weet eigenlijk zeker dat de foto's goed lukken allee het kan wat standaard worden, maar daar kan je zelf als klant ook in meewerken.
Voordeel van iemand die nog niet veel huwelijken heeft gedaan, die wil zich nog bewijzen en is vaak wat goedkoper.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

sdirkx schreefCOLON
Tenzij die personeel heeft die dat voor hem doet.
Hij heeft inderdaad wel wat personeel.
En wie is (zijn) dat dan wel?
Ben wel benieuwd naar zijn portfolio.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Aansluitend op de antwoorden op mijn vraag ben ik wel overtuigd dat het beter is alles netjes vast te leggen, schept duidelijkheid vooraf. Heeft iemand misschien een dergelijk voorbeeldcontract?
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Als je via google zoekt op contract huwelijksreportage zie je meteen al een goed voorbeeld. ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar