Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Voor de EOS 400 D wil ik een groothoeklens aanschaffen. De lens op het toestel is een EFS 17 - 120. Dit is niet genoeg voor binnen en mijn oog is gevallen op de EF-S 10-22mm. Voor zover ik weet zijn hoeven deze getallen niet vermenigvuldigd te worden met 1,6 omdat het een EF-S lens is. Toch vind ik op de site van een leverancier de verrekening. Als dat zo is dan wordt het toch nog een 16 mm en is het geen verbetering t.o.v. de lens die ik al heb.
Kan iemand mij zeggen of een EF-S lens en in het bijzonder deze lens vermenigvuldigd moet worden met 1,6 of niet??
Een 17-120 moet volgens mij nog uitgevonden worden .
Het EF-S betekent niet dat de cropfactor niet meer gehanteerd wordt op je bereik. EF-S lenzen zijn zo gebouwd dat de vertekening op een crop camera opgeheven wordt omdat de lens meer de camera in gaat.
Daarom zijn ze ook alleen maar bruikbaar op cropcamera's.
Aangezien je in dit geval het over 2 EF-S lenzen hebt moet je beide met een 1.6 factor vermenigvuldigen.
Dus je gaat van een minimaal bereik van 27mm terug naar 16 mm.
Ik zou maar een andere leverancier gaan zoeken of je niets van het gebazel aantrekken.
Door een objectief te plaatsen op een camera met een cropfactor verandert de brandpuntsafstand niet.
De brandpuntsafstand die vermeld staat op een EF-S objectief is de enig echte brandpuntsafstand (een natuurkundige eigenschap).
Een EF-S 60 heeft dus dezelfde brandpuntsafstand als een EF 60 (als die zou bestaan).
De verrekening van de crop factor is eigenlijk net zoiets als het omrekenen van de euro naar de gulden...
Je hebt naast het ouderwetse kleinbeeld formaat (tegenwoordig fullframe) gewoon meerdere formaten, waarvan APS-C er 1 is. Omrekenen heeft alleen `zin` als je het oude kleinbeeld formaat nog in je hoofd hebt zitten. En dan nog...je rekent dan niet de brandpunts afstand om (want zoals Jan al zegt, dat is een vast gegeven, ongeacht het sensor formaat) maar de beeldhoek. Overigens past een EF-s lens uiteraard alleen op de latere bodies met een APS-C sensor
Klopt allemaal wel maar een EF-S 10-22 is natuurlijk wel gemaakt om een 16-35 bereik op een Cropcamera te kunnen krijgen omdat je anders constant buiten in de tuin moet fotograferen wil je je kinderfeestje vastleggen. En om te voorkomen dat de EF-S lenzen gebruikt worden op een FF camera heeft men een dieper liggende huls aangebracht. Want anders zuo je de 10-200 op een FF camera gaan gebruiken als een extreme wideangle met kans op vignettering.
Kortom de EF-S lenzen zijn natuurlijk wel bedoeld om gelijkwaardige beeldoppervlaktes vast te leggen, maar je hoeft niet terug te rekenen. Es is trouwens iemand, ik zal eens kijken of ik die site weer kan vinden, die de 'huls' uit het EF-S objectief getrokken heeft waardoor je de EF-S als 10-22 kan blijven gebruiken vergelijkend als een 16-35 FF en hem ook als een echte 10-22 op een FF. En als je dat bereik weer zou willen op een cropcamera dan zou er een EF-S 6-14 gemaakt moeten worden.
Jeroen
Jeroen. |5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2| Het EOSDigitaal Extender Sticky
Klopt allemaal wel maar een EF-S 10-22 is natuurlijk wel gemaakt om een 16-35 bereik op een Cropcamera te kunnen krijgen omdat je anders constant buiten in de tuin moet fotograferen wil je je kinderfeestje vastleggen
Een 10-22 is gemaakt om een UWA te hebben op een cropcamera
Ronald, niet rekenen, alle lenzen hebben op jouw toestel dezelfde cropfactor. En het aantal mm zegt niet alles, een paar mm verschil beneden de 17mm geeft veel meer zoomwerking dan in de hogere regionen. 10 mm vind ik echt geweldig op een 400D.
De 10-22 is een geweldige groothoek, scherp met goede kleuren, kan 'm echt aanraden. Met zo'n groothoek ontwikkel je ook je stijl van fotograferen. Niet alleen past alles voortaan in je foto, je kan ook heel leuk spelen met bijv. de dieptewerking en compositie tussen objecten in de voor- en achtergrond. Er zijn stedentrips geweest dat de groothoek niet van mijn camera af is geweest
Geen eenvoudig onderwerp dus. Bedankt voor alle reacties.
Constant geeft voor mij de meest heldere conclusie, hoewel ik met veel belangstelling de vele andere reacties heb gelezen. Ik kan mij helaas niet permitteren om erg veel tijd te stoppen in de techniek achter het fotograferen. Het is voor mijn werk. Als makelaar is het belangrijk voldoende kennis te hebben de kamers in een huis goed uit te beelden en daar is toch echt wat oefening voor nodig en natuurlijk de juiste keuze van de camera en de lenzen. De 17 mm van de 17 – 85 lens (sorry voor mijn eerdere vergissing) schiet voor binnen duidelijk tekort. Kan ik ook ergens het verschil tussen een 17 en een 10 mm brandpunt zien. Of heeft iemand wellicht een paar foto’s om het verschil te laten zien?
Nogmaals bedankt voor de steun en de snelle reacties. Ronald.
Met een 10mm kan je een kleine kamer eruit laten zien als grote kamer, ideaal voor makelaars Hierbij een foto op van een hotelkamer (Portugal vakantie) op 10mm.
Helemaal waar. Anderzijds (elk nadeel heeft zijn voordeel ), kun je ook hele leuke dingen met het perspectief doen op 10mm. Je kan de nadruk meer leggen op objecten in de voorgrond (nu is de voorbeeldfoto niet echt artistiek, ik wilde gewoon even uitproberen waarom hotelkamers in de folder er groter uitzien dan in het echt ).
Ook de kamer ziet er keurig uit. Ik hoop dat je goed geslapen hebt. Dit jaar huurden wij een camper in Australië en zaten na de eerste nacht vol met bultjes die vervolgens verschrikkelijk gingen jeuken. Toen na de tweede nacht de gehele sterrenhemel zich op ons lijf aftekende zijn wij op het internet op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaak. Het bleken bed-bugs te zijn. Wandluizen die zich rond het bed ophouden. Naar wij begrepen hebben inmiddels een wereldwijd probleem.
Overigens is het eenvoudig op te lossen met een bus anti-insectenspray.
Inderdaad lekker geslapen, hartstikke leuk om te lezen dat de foto dat goed overbrengt. Dit was het Sofitel in Lissabon, normaal is Sofitel erg/te duur maar ik kon er tegen een redelijk prijs in.
Lissabon is trouwens een geweldige stad om met een wide angle te gaan fotograferen.
Maar laat je niet foppen door de wide angle hotelfoto , het bed is niet meer als 2 meter lang en de afstand tot de muur ongeveer een meter.
Nog een voorbeeld van de perspectief werking op 10mm (toevallig ook uit Lissabon, genomen met de Sigma 10-20) een op zich al lange voorkant van een luxe auto wordt benadrukt.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=104829[/img]
Ik snap niet dat objectievenfabrikanten nog steeds alleen de specificaties vermelden die voor Full-frame geldt. Zelfs bij objectieven die alleen voor cropfactor camera's gebouwd worden, geeft de fabrikant de vergelijking met de full-frame equivalent. Is het niet veel duidelijker om de verschillende beeldhoeken te vermelden die bij de verschillende camera's worden bereikt. De meeste dslr gebruikers van nu zegt het full-frame, oftewel het oude kleinbeeldformaat, helemaal niets, omdat ze nooit met dat formaat bewust foto's hebben gemaakt. Die vergelijking werd in het begin voor het gemak gebruikt net als dat iedereen de euro eerst in guldens omrekende. Dat gevoel van de oude gulden hebben de meesten die met een dslr schieten niet bij de full-frame. Het wordt tijd voor een duidelijker omschrijving van de specificaties. De beeldhoek zegt veel meer.
Confidant schreefCOLONIk snap niet dat objectievenfabrikanten nog steeds alleen de specificaties vermelden die voor Full-frame geldt.
Dat doen ze niet
Ze geven gewoon de brandpuntsafstand op, een natuurkundige eigenschap van een objectief of een lens.
Het is ook een fotografische eigenschap als je de fotografie tot de toegepaste natuurkunde rekent