Canon EF-S 17-85 IS USM of Tamron 17-50?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
jorgje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2008 21:41
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Hoi allen,

Ik ben op zoek naar een lens als vervanger van de 18-55 kitlens op de EOS350. Nu was mijn eerste keuze de 17-85 IS USM. Heb hier al een vraag gesteld over de 18-125 van Sigma, maar die werd afgeraden.

Nu zie ik hier veel mensen positief praten over de 17-50 van Tamron. Even vooropgesteld dat ik nu een 'echte' lensverzameling wil gaan aanschaffen en dus eigenlijk al m'n oude lenzen (afgezien van de 50mm 1.8) wegdoe, welke zouden jullie aanraden? Die 35mm is niet het belangrijkste voor me, kwaliteit wel. En voor een prijs van maximaal 400 euro (ex lenskap en filter).

edit: kleine aanvulling, meer dan 18mm als ondergrens van de lens wil ik niet, ik hou nogal van landschappen. Het gaat me dus om een allroundlens, macro is niet zo belangrijk.
Groeten,
Jorg
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

jspr heeft de 17-50 van Tamron en die is er super tevreden mee weet ik.. Maakt er ook mooie platen mee.. Heb zelf de Sigma 17-70 maar als ik het overnieuw had moeten doen had ik die denk ik ook gehaald... Mooi prijsje ook...
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

De Tamron. Ik heb deze lens zelf laatst als vervanger van de kit gekocht en ik ben er echt zéér over te spreken. Leuke prijs voor 'n leuke lens.
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Tamron lenzen ken ik niet. De 17-70 van Sigma bevalt mij prima en hij sluit mooi aan bij de 70-300 IS USM van Canon. Ik heb deze lenzen vorig jaar aangeschaft, de Canon 17-85 viel af door de mindere vervormingscijfers. Op www.photozone.de vind je objectieve beoordelingen van deze objectieven, daar heb ik veel aan gehad.
Gebruikers-avatar
gerjan1966
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2008 20:13
WoonplaatsCOLON Schoonhoven

Zelf de Tamron aangeschaft en die bevalt me prima.

Maar hoe objectief bekijk je een objectief, als je hem pas hebt aangeschaft? :roll:
Beter één foto uit de hand dan tien niet genomen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ga naar een fotozaak die alle genoemde objectieven op voorraad heeft en probeer ze één voor één en bekijk de resultaten op je gemak.

Als prijs een belangrijke factor is: kies geen Canon.
Als IS belangrijk is: kies Canon.

Niet-Canons geven geen "shooting distance information" door aan de camera en die komt dan ook niet in de EXIF te staan.
Als je een zoom-flitser gaat gebruiken of automatische correcties wil toepassen: kies Canon.

P.S.: gebruik geen UV-filter op een Canon, een zonnekap is wel een vereiste.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
jorgje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2008 21:41
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONNiet-Canons geven geen "shooting distance information" door aan de camera en die komt dan ook niet in de EXIF te staan.
Als je een zoom-flitser gaat gebruiken of automatische correcties wil toepassen: kies Canon.
Dit is een heel belangrijke opmerking voor mij, aangezien de eerste keer dat ik hem ga gebruiken op de trouwerij van mijn broer is (met z'n vriendin, natuurlijk ;) ). Ik ben gevraagd om 's avonds foto's te maken van het feest en dat gaat dus gebeuren met flits.

Nu heb ik een Tamron 28-300 lens die ik nu als vakantielens gebruik. Als ik die gebruik, gaat mijn Sigma DG-ST500 zich wel instellen op de brandpuntsafstand.

Is het zo dat sommige lensen het wél doorgeven en andere niet? Ik zou je graag om wat meer uitleg willen vragen :).
Groeten,
Jorg
Gebruikers-avatar
gjp1963
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2007 20:46
WoonplaatsCOLON dordrecht
CONTACTCOLON

Ik ben zeer tevreden over mijn sigma 17-70mm.
zeker voor de prijs.
een aanrader
.
gr.gertjan
Canon 400D,Sigma 17-70mm.sigma 120-400mm,sigma 70mm macro,flitser,wat geheugen,ab met snoer,cokinfilters en een statief.
Maar niets is zeker,zelfs dat niet....
Tijd is geld,geld heb ik niet,dus ook geen tijd..
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jorgje schreefCOLONIs het zo dat sommige lensen het wél doorgeven en andere niet? Ik zou je graag om wat meer uitleg willen vragen :).
Het gaat om 2 verschillende gegevens in de EXIF.

1. brandpuntsafstand ("focal length")
1.1 kortste brandpuntsafstand (bij zoomobjectieven)
1.2 grootste brandpuntsafstand (bij zoomobjectieven)
Dit wordt, voor zo ver ik weet, door alle merken objectieven met autofocus doorgegeven aan de camera en komt in de EXIF te staan.

2. voorwerpsafstand ("shooting distance")
Dit wordt door alle moderne Canon objectieven doorgegeven aan de moderne Canon camera's (40D, 400D, 450D, 1D(s)mkII en mkIII).

Van de opnamen met objectieven van Sigma, Tamron en Tokina die ik heb kunnen bekijken staat vast dat er geen info over de "shooting distance" wordt doorgegeven in de EXIF.

Op de websites van die merken is niets te vinden over dit onderwerp.

De E-TTL (II) flitstechniek maakt volgens mij gebruik van de "shooting distance".
Het ontbreken van deze informatie moet dan wel invloed hebben op het resultaat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

gerjan1966 schreefCOLONMaar hoe objectief bekijk je een objectief, als je hem pas hebt aangeschaft? :roll:
Niet. Daarom kan het handig zijn om vóór aanschaf objectieve informatie te verzamelen.
Laatst gewijzigd door 1 op ravon, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
godspeed
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2008 21:10
CONTACTCOLON

ik heb de 17-85 IS USM en moet zeggen een top lens.
zou niet snel meer zonder IS willen.
starengine
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007 22:37
WoonplaatsCOLON Edegem

Hoi,

Ik heb sinds kort de 17-85 IS USM en de Tamron 28-75mm f 2.8.
De Tamron heb ik me aangeschaft om een lichtsterke allroundlens te hebben.
De Canon zat bij in de kit en die houd ik omdat ze toch goede foto's opleverd en een klein beetje meer groothoek heeft.
Een serieuze test van beide lenzen is er nog niet van gekomen, maar als ik die gedaan heb, ben ik graag bereid mijn bevindingen met jullie te delen.

mvg
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Als je nu eens kiest voor de 28-135 is van canon, dan gebruik je de kitlens voor het bereik tussen 18 en 28 mm, tot je weer wat geld hebt om een supergroothoek als de 10-22 aan te schaffen. Overigens wordt de vervanger van de kitlens met is optisch ook heel goed getest.
Gebruikers-avatar
meindertvd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2007 14:48
WoonplaatsCOLON Amsterdam

jorgje schreefCOLON
boels069 schreefCOLONNiet-Canons geven geen "shooting distance information" door aan de camera en die komt dan ook niet in de EXIF te staan.
Als je een zoom-flitser gaat gebruiken of automatische correcties wil toepassen: kies Canon.
Dit is een heel belangrijke opmerking voor mij,
Daarom is het jammer dat de argumentatie ontbreekt.

Zoomflitsers werken net zo prima op een Tamron als op een Canon. Ze zoomen gewoon mee met de lens.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

meindertvd schreefCOLONDaarom is het jammer dat de argumentatie ontbreekt.
De "shooting distance info" ontbreekt gewoon, dat kan en hoef ik toch niet te beargumenteren?
Iedereen kan dat toch met een goede EXIF-viewer zelf zien. :lol:

Misschien moeten de 3rd-parties maar eens aan klanten vertellen dat de objectieven niet in alle opzichten gelijkwaardig zijn.
meindertvd schreefCOLONZoomflitsers werken net zo prima op een Tamron als op een Canon. Ze zoomen gewoon mee met de lens.
De brandpuntsafstand (focal distance) is wat anders dan de "shooting distance" (afstand tot het onderwerp, ook wel scherpstelafstand of voorwerpsafstand genoemd).
Ik heb niet kunnen constateren dat de brandpuntsafstand niet wordt doorgegeven en heb dat hier ook niet gezegd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
meindertvd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2007 14:48
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Maar wat is het voordeel van shooting distance info bij flitsen? Voor zover ik het begrijp meet de flitser het licht met behulp van een voorflits, niet door de afstand naar het brandpunt te berekenen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat staat uitgebreid in dit topic :wink: : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... c&start=15
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
meindertvd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2007 14:48
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Oke duidelijk. Maar een nuance: de Canon flitser gebruikt de shooting distance info als extra informatie om de metering te verbeteren. Werkt niet bij bouncen. Daarnast vraag ik me zeer af of je het verschil met shooting distance info ever gaat merken. Canon noemt deze feature in ieder geval niet bij de productomschrijving op de website. Het lijkt me hoe dan ook geen belangrijk punt om mee te nemen bij een lenskeuze, haalt het niet bij factoren als IS, bereik, lichtsterkte en beeldkwaliteit.
jorgje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2008 21:41
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Als ik zo de discussie volg: ik heb een 350D, dus dat shooting distance-verhaal is voor mij niet van toepassing, of wel?
Groeten,
Jorg
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

meindertvd schreefCOLONHet lijkt me hoe dan ook geen belangrijk punt om mee te nemen bij een lenskeuze, ...
In het topic (waarvan ik de link gaf) wordt door anderen gemeld dat er wel flitsproblemen waren die opgelost bleken met een Canon objectief.

Of het een belangrijk punt is moet iedereen uiteraard zelf maar bepalen.
Een bewuste keuze is geen slechte :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar