[composities] de regel van derden

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

De regel van derden.


De regel van derden is een compositieregel in de fotografie en kan bijdragen aan een interessantere foto. Fotografen wenden dergelijke regels aan als vuistregel. Voornamelijk professionele fotografen kunnen mooie foto's maken zonder zich te houden aan een compositieregel.

De regel van derden deelt een afbeelding in negen gelijke vlakken door twee horizontale lijnen te trekken die de foto in drie evenredige stukken delen, evenals twee verticale lijnen. Een foto waarin een aandachtspunt zoals het onderwerp van de foto in het midden wordt geplaatst is meestal niet erg spannend. Wanneer deze op of rond één van de vier kruispunten van deze lijnen valt, ook wel een sterke plaats genoemd, wordt een foto vaak sterker en dynamischer.

In onderstaande foto wordt de regel van derden geïllustreerd. De horizon is geplaatst op een derde van onder. Hierdoor gaat meer aandacht uit naar de lucht en wordt de zonsondergang benadrukt. Wanneer de fotograaf de aandacht wil richten op de zee en het eiland zou de horizon op een derde van boven geplaatst kunnen worden. Twee lijnen kruisen elkaar ter hoogte van de boom. Een ander kruispunt bevindt zich nabij de lichtste plek op de foto, waar de zon zojuist is ondergegaan. Deze vuistregel vereist dus niet dat de aandachtspunten exact samenvallen met de sterke plaatsen.

Vaak beschouwt men een foto waarop de regel van derden is toegepast als esthetisch meer aangenaam en ogenschijnlijk professioneler. De vuistregel wordt onder meer gebruikt voor de plaatsing van aandachtspunten en van de horizon, het maken van een goede vlakverdeling en het ordenen van lijnen in de compositie.


Bron: Wikipedia.

Hier zie je duidelijk hoe de compositie is bepaald door "de regel van derden".
Afbeelding


Dit is een erg fijne regel om aan te houden vind ik persoonlijk. Ik probeer hem daarom ook zo vaak mogelijk toe te passen.

Succes ermee,

Groetjes
Yvo
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

Is inderdaad een fijne regel. Je kan volgens mij ook ' :roll: woord kwijt :roll: ' kopen en die in(?) je zoeker zetten zodat je die lijnen altijd ziet als je foto's neemt. Deze komt dan niet op het uiteindelijke resultaat maar alleen op je compositie te bepalen.
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Thavipa schreefCOLONIs inderdaad een fijne regel. Je kan volgens mij ook ' :roll: woord kwijt :roll: ' kopen en die in(?) je zoeker zetten zodat je die lijnen altijd ziet als je foto's neemt. Deze komt dan niet op het uiteindelijke resultaat maar alleen op je compositie te bepalen.
Matglas of in het engels focussing screen

Bij Tutorials staat hier ook een erg goed verhaal over door Schoffie
Gebruikers-avatar
Clemens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2008 18:21
WoonplaatsCOLON Oisterwijk

Fantastische regel die zeer vaak toegepast wordt in allerlei vakgebieden. Hij wordt vaak ook aangeduid met "Gulden Snede". Google maar eens op deze woorden en er komen diverse artikelen naar boven.
Wat je niet ziet kun je niet vastleggen
EOS 400D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Tamron AF 70-300 LD 1:4-5.6 Macro (1:2) | Ace Close-Up set | Samsonite backpack | mijn volgende lens wordt een macro ongeveer 100mm
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

De xxD reeks heeft 4 AF punten die je daarvoor gebruiken kunt. Dan hoef je niet te recomposen na focussen.

Afbeelding

Ze zitten bijna op de gulden snede snijpunten.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
d3debian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 11:35

yvowillems schreefCOLONDe regel van derden.

Vaak beschouwt men een foto waarop de regel van derden is toegepast als esthetisch meer aangenaam en ogenschijnlijk professioneler. De vuistregel wordt onder meer gebruikt voor de plaatsing van aandachtspunten en van de horizon, het maken van een goede vlakverdeling en het ordenen van lijnen in de compositie.

Bron: Wikipedia.
Is de "ontdekking" van de regel-van-derden evidence-based of zijn we met z'n allen een mythe in leven aan het houden?
Is het een self fulfilling prophecy of zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat "men" afbeeldingen conform de regel van derden meer aangenaam vindt?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De regel van derde is een afgeleide van de gulden snede, die net niet op 1/3 ligt. Het verschil maakt doorgaans niet veel uit en de regel van derde is wat makkelijker uit te leggen. Een artikel over de gulden snede is te vinden op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede
d3debian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 11:35

Mijn twijfel betreft niet de wiskundige waarheid of waarde van de gulden snede of regel van derden.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of het echt waar is, dat afbeeldingen conform de regel van derden hoger gewaardeerd worden dan andere afbeeldingen.
Ik zou graag onderzoeken willen zien waarin proefpersonen bovengemiddeld vaak de afbeelding hoger waarderen die conform de regel van derden is.
In fotografie van de dagelijkse praktijk veranderd er niets, het is voor mij gewoon nieuwsgierigheid of de regel van derden bewezen is of een mythe.
Bewezen binnen de fotografie voor alle duidelijkheid.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er zijn, voor zover ik weet, geen 'echte' onderzoeken naar gedaan.

Maar maak voor jezelf eens van 1 situatie 2 beelden. 1 met de regel van derden en 1 met een centrale compositie. Zorg wel dat je een beeld hebt wat op beide punten kan en niet alleen geschikt is voor het een en niet voor het ander. Een voorbij rijdende auto op een polderweg of zo. Eentje waarbij hij in het midden staat en 1 waarbij hij op ongeveer 1 derde staat.

Druk ze vervolgens af en ga daarmee langs mensen.
Misschien wel interessant om op die manier met een setje van 5 scenes rond te gaan :idea:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLONEr zijn, voor zover ik weet, geen 'echte' onderzoeken naar gedaan.
Wel degelijk, het wordt ook behandeld bij het onderwijs in de "schone kunsten".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esthetica
en beter nog:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aesthetics
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ja, maar zoals je dus ziet, ben ik ook niet alwetend :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

dejong1racing schreefCOLONJa, maar zoals je dus ziet, ben ik ook niet alwetend :wink:
Dat is gelukkig niemand :lol:

Esthetiek in de fotografie is meestal een ondergeschoven kindje.
In het verleden pleitte ERIC_NL er al voor om daar meer aandacht aan te besteden op dit forum :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je fotografie analyseert naar een aantal facetten dan hanteer ik er meestal drie:

1:
Kennis en kunde van materiaal, weten wat je spullen kunnen en wat niet en daar het maximale uit weten te halen

2:
Compositiekennis, zoals o.a. regel van derden maar ook een stukje esthetica

3:
Afwerking, de kennis van photoshop zeg maar

Helaas gaat het hier forua meestal niet over punt twee, althans als echt aandachtspunt. Het meeste ligt op fotografiefora op #1
_________________
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

boels069 schreefCOLONEsthetiek in de fotografie is meestal een ondergeschoven kindje.
In Nederland helaas wel, in de USA bijvoorbeeld krijg je op school verrassend veel meer informatie t.a.v. dit soort onderwerpen. Is fotografie inmiddels al een keuzevak in het Nederlands voortgezet onderwijs?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
d3debian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 11:35

In de wikipediabronnen zie ik niet direkt een spoor wat naar het "bewijs" leidt.
Een bewijs waaruit blijkt dat het echt zo is dat mensen een afbeelding conform de regel van derden (gemiddeld genomen) hoger waarderen.
Ik beperk mijn nieuwsgierigheid tot de regel van derden.
Andere zaken binnen de esthetiek laat ik voor wat zij zijn.
Vooralsnog krijg ik meer en meer het idee dat de regel van derden een mythe is.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Volgens mij kun je ook voor jezelf die test doen. Trek 1000 afbeeldingen van het wereldwijde web, sorteer ze op wat je lekker vind kijken en welke niet. Wanneer je daar eenmaal mee klaar bent ga je kijken in welke map verhoudingsgewijs het meeste de regel van derde toegepast word.

Wel wil ik hierbij opmerken dat wat iemand mooi vind sterk smaak gebonden is, daarom zal het bewijs misschien niet altijd even direct zijn.

Daarbij is de regel van derde naar mijn idee meer een richtlijn, die iemand kan helpen om de compositie te bepalen. Dat wil niet zeggen dat het gelijk fout is als er van afgeweken word, zolang het maar functioneel is.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

d3debian schreefCOLONIk beperk mijn nieuwsgierigheid tot de regel van derden.
Andere zaken binnen de esthetiek laat ik voor wat zij zijn.
Vooralsnog krijg ik meer en meer het idee dat de regel van derden een mythe is.
Mythevorming binnen een dag, da's pas knap :lol:
Maar dat krijg je als je jezelf beperkingen oplegt :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Kijk in dit kader ook eens belangstellend naar:
http://www.diagonaalmethode.nl/
Interessante kost :!:
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
d3debian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2008 11:35

boels069 schreefCOLON
d3debian schreefCOLONIk beperk mijn nieuwsgierigheid tot de regel van derden.
Andere zaken binnen de esthetiek laat ik voor wat zij zijn.
Vooralsnog krijg ik meer en meer het idee dat de regel van derden een mythe is.
Mythevorming binnen een dag, da's pas knap :lol:
Maar dat krijg je als je jezelf beperkingen oplegt :wink:
Welke beperking leg ik mezelf dan op?

Toon maar aan dat het geen mythe is.

De regel van derden claimt dat foto's volgens die regel meer als aantrekkelijk worden bevonden.
Degene die dat (ooit) de wereld in geslingert heeft moet dus cijfers kunnen tonen.
Al was de verhouding maar systematisch 51% om 49% dan is de regel van derden al steekhoudend.
Ik kan het niet vinden, ook een verwerping niet trouwens. Ook ik ben niet alwetend. En heb niets tegen de regel van derden als u dat soms dacht.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

d3debian schreefCOLONWelke beperking leg ik mezelf dan op?
De regelvanderden is een vuistregel afgeleid van de gulden snede.
En omdat vuistregels nu eenmaal grove benaderingen zijn is het bekijken van de bron nuttig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar