[composities] Achtergronden, zeker zo belangrijk

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat je in beeld brengt, daar leg je soms onbewust de meeste nadruk op.
Maar sta ook eens stil bij waar de nadruk niet op ligt.

Achtergronden zijn net zo belangrijk als voorgronden. Daardoor kun je namelijk je onderwerp integreren of isoleren door de achtergrond wel of niet mee te laten doen.

Een voorbeeld:
Afbeelding
Deze koe is close-up gefotografeerd. Is een leuk portret van het beest.
Door de onscherpte ligt het accent ook meteen op de koe en is het beest dus enigzins geisoleerd van de achtergrond.

Maar als ik dan uitzoom, dan krijg ik veel meer te vertellen (is overigens een andere koe, want dit was 50 meter verder)
Afbeelding
Door de bomen en het weiland veel nadrukkelijker in beeld te brengen, zet ik de koe ook echt in het hollandse polderlandschap.
Door de keuze van achtergrondonscherpte houd ik overigens wel het accent op de koe



Ander voorbeeldje:
Afbeelding
Dit bootje van de brandweer hield de wacht bij de intocht van Sinterklaas. Maar door een groot gedeelte van het water te tonen breng ik een sfeer in het beeld die veel sprekender is dan alleen het bootje. Het vertelt iets over waar het allemaal te doen was. Een close-up van de boot had alleen verteld dat hij in het water lag, maar dat kon ook in een rivier zijn, of op een plas. Leg je hand maar eens op de bovenste helft van de foto

Voorbeeld van

Soms kan de voorgrond ook de achtergrond worden:
Afbeelding
Toespraken zijn lastig om te fotograferen. Je hebt een groep die met zijn neus naar de spreker zit. Om beide in beeld te brengen moet je toch iets leuks zoeken. Door Renate Dorrestein scherp in beeld te zetten en de luisteraars niet trek ik voorgrond en achtergrond uit elkaar. Door de scherpte niet op het publiek te leggen leg ik het accent op de spreekster

Soms is de achtergrond ook echt deel van je onderwerp. Wat zou een voetbalwedstrijd zonder publiek zijn.
Afbeelding
De mensen op de achtergrond maken het feest van het zojuist gescoorde doelpunt compleet

Het leeft in ieder geval meer als met lege stoeltjes, hoewel dat ook een verhaal kan vertellen.
Afbeelding

Kortom, ik hoop dat je hierdoor beseft dat het zeker zo belangrijk is als je onderwerp. Kijk door je zoeker naar je onderwerp, maar kijk er ook eens omheen. Vertel je verhaal met de hele foto en laat de achtergrond je helpen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

't Is misschien niet je bedoeling geweest om een reactie "uit te lokken", maar ik wil je wel complementeren met je uitleg met concrete voorbeelden. Daar heeft niet alleen een beginner maar zelfs meer dan dat iets aan!


Jo
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik vind dat je een mooie serie aan het opbouwen bent, is dit ter voorbereiding asan een boekje ??

Is het misschien handig om ook voorbeelden te laten zien waar de achtergrond juist storen is, zodat mensen oom het negative kunnen zien?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ja, een negatief plaatje heb ik proberen te zoeken, maar kreeg ik met mijn talent niet gevonden :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Ja, een negatief plaatje heb ik proberen te zoeken, maar kreeg ik met mijn talent niet gevonden
Moet ik je mijn archief even lenen?
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

nee, ik maak er nog wel een keer een paar hele foute
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Sonny
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Toen ik de eerste foto zag, dacht ik.....die gaat het hebben over hele storende bokeh waar je aandacht van het onderwerp wordt getrokken.
Maar de titel verraadde eigenlijk al dat het om de composities ging, dus ik had het kunnen weten.

Het is altijd leuk om te lezen hoe een foto tot stand is gekomen en hoe iemand bewust met composities bezig is. Ga zo door!
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2| EF 100mm f/2.8 Macro USM | EF-S 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/2.8 L IS USM | EF 2.0x II | Speedlite 580EX II + omnibounce | Manfrotto 676B + 234RC| Manfrotto 055XDB + 804RC2 | Lowepro Rolling CompuTrekker AW[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ook deze is inmiddels in PDF te downloaden, voor degene die het willen uitdraaien.
http://www.fotojeroen.nl/extra/documenten.php
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar