Canon EF 50mm 1.8 II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Stitch15
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2008 23:22
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Hallo,
Bij Foto K'berg staat deze lens te koop voor EUR 59. Geen geld natuurlijk en ik heb heel veel goede reviews gelezen over deze lens. Ik twijfel alleen een beetje over de bruikbaarheid: is deze lens alleen maar te gebruiken als portretlens, of gebruiken jullie de lens ook voor andere doeleinden? Ik ben zelf veel bezig met landschap/gebouwen en m'n kinderen.
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

59 euro is een laag bedrag zeg, ik betaalde destijds 88 euro. Maar maakt niet uit, het is echt een heerlijk lensje.
Om nou eens uit te vogelen of deze lens iets voor jou is zou ik je aanraden om je kitlens eens op 50 mm vast te zetten en te kijken of je daarmee uit de voeten kunt met jouw fotografie.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

MartinPhili schreefCOLON Om nou eens uit te vogelen of deze lens iets voor jou is zou ik je aanraden om je kitlens eens op 50 mm vast te zetten en te kijken of je daarmee uit de voeten kunt met jouw fotografie.
Pas op! de 18-55 kitlens die jij hebt is neem ik aan een EF-S lens wat betekent dat 50 mm op een cropcam ook 50 mm is in 35mm equivalent!
maar 50mm van de ef 50mm komt met 1,6x crop op 80mm!


Ik heb dit objectief zelf ook, en voor 59 euro kan je je al helemaal geen buil vallen dus ik zou je zeker aanraden deze lens aan te schaffen.
Lekker scherp, lichtsterk met zn f1.8, goedkoop. en kan altijd van pas komen!
Laatst gewijzigd door 1 op Dennis Rademaker, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Ik heb deze lens pas gekocht als betaalbare oplossing voor een lichtsterke lens voor binnenfoto's naast mijn 17-85 die pas vanaf f4 gaat (heeft dan wel IS).

Verder is het vooral de scherpte die deze lens haalt een plus bij portretten.

Wouter
Stitch15
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2008 23:22
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Bedankt voor de reacties zover. Ik ga eens in mijn database snuffelen naar foto's die ik op 80mm heb gemaakt, heb idd de EF-S kitlens. denk dat ik voor het geld de lens maar gewoon ga aanschaffen...
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Foxje schreefCOLON
MartinPhili schreefCOLON Om nou eens uit te vogelen of deze lens iets voor jou is zou ik je aanraden om je kitlens eens op 50 mm vast te zetten en te kijken of je daarmee uit de voeten kunt met jouw fotografie.
Pas op! de 18-55 kitlens die jij hebt is neem ik aan een EF-S lens wat betekent dat 50 mm op een cropcam ook 50 mm is in 35mm equivalent!
maar 50mm van de ef 50mm komt met 1,6x crop op 80mm!


Ik heb dit objectief zelf ook, en voor 59 euro kan je je al helemaal geen buil vallen dus ik zou je zeker aanraden deze lens aan te schaffen.
Lekker scherp, lichtsterk met zn f1.8, goedkoop. en kan altijd van pas komen!
wow wow, stop right here!
Een lens heeft geen crop factor hoor, een camera heeft een crop factor.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Stitch15
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2008 23:22
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Even voor mijn begrip: 50mm van mijn EF-S kitlens op de 350D, komt dat nu overeen met 50mm of kom ik door de cropfactor (idd van de camera) toch op 80mm?
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Foxje schreefCOLON
MartinPhili schreefCOLON Om nou eens uit te vogelen of deze lens iets voor jou is zou ik je aanraden om je kitlens eens op 50 mm vast te zetten en te kijken of je daarmee uit de voeten kunt met jouw fotografie.
Pas op! de 18-55 kitlens die jij hebt is neem ik aan een EF-S lens wat betekent dat 50 mm op een cropcam ook 50 mm is in 35mm equivalent!
maar 50mm van de ef 50mm komt met 1,6x crop op 80mm!


Ik heb dit objectief zelf ook, en voor 59 euro kan je je al helemaal geen buil vallen dus ik zou je zeker aanraden deze lens aan te schaffen.
Lekker scherp, lichtsterk met zn f1.8, goedkoop. en kan altijd van pas komen!
Wat je daar zegt is zo krom als een hoepel. 50mm op een EF en een EF-S lens is gewoon hetzelfde. EF-S objectieven passen echter alleen op crop cams ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Dat zei ik toch ? ( EDIT: het is inderdaad wat ongelukkig verwoord, ik bedoel dat ef-s 50mm op een cropcamf dezelfde uitsnede zou krijgen als ef 50mm op een FF)
Foxje schreefCOLON
Pas op! de 18-55 kitlens die jij hebt is neem ik aan een EF-S lens wat betekent dat 50 mm op een cropcam ook 50 mm is in 35mm equivalent!
maar 50mm van de ef 50mm komt met 1,6x crop op 80mm!

Ernst-Jan schreefCOLON Wat je daar zegt is zo krom als een hoepel. 50mm op een EF en een EF-S lens is gewoon hetzelfde. EF-S objectieven passen echter alleen op crop cams ;)
Als je een EF-S 50mm zou vergelijken met een EF 50mm op een cropcam krijg je toch echt wel een andere uitsnede met het EF objectief, wat overeenkomt met 80mm (equivalent) op een full frame
Laatst gewijzigd door 3 op Dennis Rademaker, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

weer on topic:
gewoon doen. Is een superlensje voor zijn geld.

Erg scherp en erg lichtsterk. Geen lens die altijd op je camera zit, maar wel een die je vaak gebruikt. En hij is zo klein dat ie altijd in je jas of tas past. Goed te gebruiken als je niet wilt of kunt flitsen. En die 50mm is een heel bruikbare brandpuntsafstand.

Even wennen dat je niet kunt zoomen, maar dan wordt het juist ook weer leuk: je gaat automatisch weer bewuster kijken naar compositie en kadrering....

ik heb er geen spijt van gehad
Laatst gewijzigd door 1 op knoet, in totaal 24 keer gewijzigd.
[size=84]onderschrift[/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

De beelduitsnede van een 50 mm lens op een cropcam is inderdaad anders dan de beelduitsnede van een 50 mm lens op een full frame.
Maar de ene 50 mm is geeft precies eenzelfde uitsnede als de andere op een identieke body.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Even na wat googelen een citaatje gepikt van Belgiumdigital waar het verschil tussen ef-s en ef lenzen haarfijn word uitgelegd:

Hier wat info van de site van Bob Atkins:

Citaat:
The "S" in EFS stands for "Short back focus", which means the distance between the rearmost optical surface of the lens and the film (or in this case the digital sensor) is shorter than that of a normal Canon EF series lens. A shorter back focus does have some advantages when designing wide-angle lenses, but there's a limit to how short it can be in an SLR lens since it can't be so short that the SLR mirror hits it when it flips up. The lower limit on the size of the mirror depends on the size of the film (or sensor). Medium format SLRs need a big mirror, 35mm SLRs need a smaller mirror and SLRs with a digital sensor smaller than a full frame 35mm frame can use an even smaller mirror.

Since the sensor in the Digital Rebel is only 22.7mm x 15.1mm, smaller than the 24mm x 36mm full frame 35mm frame size, the SLR mirror can be (and is) smaller, so it can use a lens with a shorter back focus than full frame cameras, hence the EF-S lens.

Since the lens can have a shorter back focus distance, and it can also have a smaller image circle then a lens designed for full frame 35mm use, it should be possible to make a better, smaller, lighter lens for a lower cost than if it had a standard back focus and had to cover a full 43mm image circle.


Volgens mij is dit toch glashelder?

Wouter
gideonbolink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2006 18:00
WoonplaatsCOLON Vorden

Heb hem 2 weken geleden gekocht voor 84,- bij Fotokonijn...
Hoera!... Weer afgezet :D

Prima lens verder :)

Soort van must-have vind ik het wel :D
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

MartinPhili schreefCOLONDe beelduitsnede van een 50 mm lens op een cropcam is inderdaad anders dan de beelduitsnede van een 50 mm lens op een full frame.
Maar de ene 50 mm is geeft precies eenzelfde uitsnede als de andere op een identieke body.
Zit ik er nou helemaal naast en heb ik altijd verkeerd gedacht??
Geldt voor een EF-S objectief nu ook de 1.6x crop op een cropcam dan?
ik dacht nou altijd dat het zo was dat dit JUIST met EF-S objectieven dit werdt opgeheven!
als dit zo is trek ik natuurlijk al mijn woorden terug en bied ik meteen mijn excuses aan! ;)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Brandpuntsafstand is brandpuntsafstand!

Het is een natuurkundige eigenschap van een objectief en is onveranderbaar of het nu gedrukt staat op een EF-S of EF objectief.

Een EF-S 50mm en een EF 50mm geven op camera's met dezelfde sensorafmetingen exact hetzelfde resultaat.

Er bestaat geen cropfactor voor objectieven, wel voor sensors.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

:D ja, sorry, maar je hebt al die jaren een verkeerd beeld gehad geloof ik. :D
Nogmaals, het is de camera, of om precies te zijn de sensor, die de cropfactor bepaalt, niet de lens. Die geeft alleen maar het licht door.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

boels069 schreefCOLONBrandpuntsafstand is brandpuntsafstand!

Het is een natuurkundige eigenschap van een objectief en is onveranderbaar of het nu gedrukt staat op een EF-S of EF objectief.

Een EF-S 50mm en een EF 50mm geven op camera's met dezelfde sensorafmetingen exact hetzelfde resultaat.

Er bestaat geen cropfactor voor objectieven, wel voor sensors.
Nee dat begrijp ik wel dat de camera ( of beter gezegd de sensor) de crop bepaalt, wat ik altijd dacht was dat EF-S obj. verder de body in staken en er dus voor zorgde dat de uitsnede van een foto hetzelfde zou zijn als een met diezelfde brndpntfsnd ( met EF) genomen foto op een FF!

Maar ok bedankt! heb ik weer wat geleerd!

Dus bij deze neem ik mn woorden terug en bied ik mn excuses aan!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ook heelijk als back up objectiefje als je in moeilijke licht situaties terecht komt (donkere kroegen 8)). Voor dat geld zou ik het niet laten.

Bovendien komt het je fotografie enorm ten goede eens met een prime op pad te gaan.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Foxje schreefCOLONDus bij deze neem ik mn woorden terug en bied ik mn excuses aan!
Het eerste is "verstandig", maar het tweede is absoluut niet nodig :lol:
Dit forum is er voor om "afgedwaalden weer op het rechte pad te zetten" en als dat gebeurd is: zand er over :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Stitch15 schreefCOLONEven voor mijn begrip: 50mm van mijn EF-S kitlens op de 350D, komt dat nu overeen met 50mm of kom ik door de cropfactor (idd van de camera) toch op 80mm?
Om op zijn Ernst Hapfel zu bleiblen Geloel :).

De kleinere sensor van een crop camera heeft een kleinere uit snede tov een fullframe camera maar de milimeters die op een lens staan zijn voor alle lenzen gelijk dus 50mm op een EF-S is 50mm op een EF. Dat is de reden dat een EF-16-35L die voor full frame is gemaakt een EF-S 10-22 heeft zodat een crop camera dan ook een 16-35mm heeft maar je kunt een 16-35 ook op een crop gebruiken maar het blijft 16 tot 35 mm alleen achteraf krijg je een kleinere beeld uitsnede.

Maar als je dezelfde mm's van lenzen gebruikt op dezelfde body dan is er GEEN verschil alleen als je het vergelijkt met een FF camera.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar