Hieronder een klein voorbeeldje hoe je bv je achtergronden wat mooier/zachter kunt krijgen bij portretserie's.
Veel fotografen gebruiken het liefst een wat grotere brandpuntsafstand bij het nemen van portretten, dit om zoveel mogelijk de achtergrond ietwat te isoleren.
Ik heb dit hieronder even duidelijk gemaakt wat voor verschil het oplevert als je een bv een telelens gebruikt, in dit geval een 70-200 lens
Gebruikte camera is een full frame..
Diafragma onveranderd steeds op 4.0 :
op 70 mm stand diafragma 4.0
je ziet een ietwat onrustige achtergrond
op 200 mm stand diafragma 4.0
de achtergrond wordt hier al mooi zacht
op 200 mm stand diafragma 4.0
hier is het onderwerp volledig geisoleerd met een haast egale achtergrond
ook even dezelfde groep met een 24-105 op 24 mm ook diafragma 4.0
je ziet dat het met een 24 mm haast onmogelijk is om een onderwerp te isoleren.
Je ziet dat vooral de achtergronden veel mooier en zachter worden naar mate men het brandpunt verhoogt, in dit geval 70 naar 200 mm
hopelijk hebben jullie er wat aan.
[composities] Zachte achtergronden
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
Fotograferen is kijken niet klikken.
- janay
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 651
- GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
- WoonplaatsCOLON Berghem
- CONTACTCOLON
Hier hebben we zeker iets aan. Mijn dank is dan ook groot dat je het op deze manier zo super duidelijk hebt uitgelegd. Alleen 1 vraagje ik denk dat bij foto 2 het brandpunt niet klopt. Je geeft hier aan op 200mm en bij de volgende ook vermoed dat dit anders moet zijn maar misschien ook niet en heb ik iets niet goed begrepen dan
gr. patricia
gr. patricia
http://www.jrf-fotografie.nl
Canon 5dmarkII + 40d + canon 50mm 1.2 + canon 24-105 4.0 + canon 100mm 2.8 macro L + Speedlite 430 EX
Canon 5dmarkII + 40d + canon 50mm 1.2 + canon 24-105 4.0 + canon 100mm 2.8 macro L + Speedlite 430 EX
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
brandpuntsafstranden kloppen alleen heb ik hier iets meer afstand genomen tot het onderwerp of het verschil duidelijk te maken tussen 70 mm en 200 mm, bij de laatste ben ik op dezelfde afstand gaan zitten als bij 70 mm waardoor je het object iets meer isoleerd en daardoor een nog neutralere achtergrond krijgt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Leuk idee om het zo uit te leggen, maar je laat hier 2 dingen in 1 keer zien en gezien de eerste reacties wordt het hier niet duidelijker van.Closeshooter schreefCOLONbrandpuntsafstranden kloppen alleen heb ik hier iets meer afstand genomen tot het onderwerp of het verschil duidelijk te maken tussen 70 mm en 200 mm, bij de laatste ben ik op dezelfde afstand gaan zitten als bij 70 mm waardoor je het object iets meer isoleerd en daardoor een nog neutralere achtergrond krijgt.
Je laat namelijk niet alleen het verschil van verschillende brandpuntsafstanden bij gelijkblijvend diafragma zien, maar pakt gelijk ook even isoleren van je object enzo mee. Dat zijn verschillende zaken en hebben niet direct te maken met wat je aanvankelijk wilde laten zien. De vergelijking met de 24mm gaat dan ook niet op, want je hebt een compleet andere uitsnede genomen. Ter vergelijk moet je dan met 24mm dezelfde uitsnede nemen als op 70 en 200 mm, dan zie je echt wat je uit wilt leggen. Namelijk het effect van brandpuntsafstand op de vaagheid van je achtergrond.
gr Sarpa
- ibicus
- Shooter+
- BerichtenCOLON 30
- GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:47
- WoonplaatsCOLON Utrecht
- CONTACTCOLON
Dit is nu net een leuk voorbeeld, waarbij je kan laten zien dat de brandpuntafstand weinig uitmaakt voor e scherptediepte. Door het verlengen van de brandpuntafstand van 70 mm (foto 1) naar 200 mm (foto 2) zorg je er feitelijk voor dat de achtergrond dichter op de voorgrond getrokken wordt. Hierdoor zie je vooral minder van de achtergrond. vergelijk je namelijk de structuur van foto 1 met foto 2, dan zie dat er een iets donkerder stukje van de heg heel groot (maar even onscherp) terugkomt in foto 1.
Het lijkt dus alsof de scherptediepte afneemt bij een toename van de brandpuntafstand, maar feitelijk is dat een illusie
Het lijkt dus alsof de scherptediepte afneemt bij een toename van de brandpuntafstand, maar feitelijk is dat een illusie
[size=75][url=http://www.peterkaldeway.nl]Groetjes, Peter[/url][/size]