Objectieven dilemma, hulp gevraagd!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Sabrina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 841
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 08:18

Ok, ik loop even helemaal vast qua lenskeus. :wink:
Over 2 a 3 weken ga ik de EOS 5D mark II kopen en sinds kort ben ik er dus achter dat mijn 24-70L niet deugd. :cry: Hier zit helaas geen garantie meer op en hij gaat voor reparatie weg. Zodra hij terug is wil ik hem verkopen.

Ik wil dus 1 of 2 lenzen aanschaffen om het gat van * tot mijn 70-200mm 2.8L IS op te vullen. De 24-70 is voor mij geen optie meer, maar ik hoor wel goede verhalen over de 24-105mm. Die 2.8 is voor mij toch niet heel belangrijk.

Maar ik zoek ook een vaste brandpuntlens voor in de studio, vanwege fullframe camera zal dit wel de 85mm 1.8 worden (?) Op school hoorde ik dat deze lenzen nog scherper zijn dan de L zoomlenzen.
Graag zou ik natuurlijk de 85mm 1.2L willen maar die ligt helaas ver buiten mijn budget en zoveel wil ik eerlijk gezegd ook niet uitgeven aan een vaste brandpuntlens.

Zijn deze 2 een verstandige keus? Of zouden jullie het anders aanpakken?

Budget is rond de 1100,-
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Sabrina schreefCOLONOk, ik loop even helemaal vast qua lenskeus. :wink:
Over 2 a 3 weken ga ik de EOS 5D mark II kopen en sinds kort ben ik er dus achter dat mijn 24-70L niet deugd. :cry: Hier zit helaas geen garantie meer op en hij gaat voor reparatie weg. Zodra hij terug is wil ik hem verkopen.

Ik wil dus 1 of 2 lenzen aanschaffen om het gat van * tot mijn 70-200mm 2.8L IS op te vullen. De 24-70 is voor mij geen optie meer, maar ik hoor wel goede verhalen over de 24-105mm. Die 2.8 is voor mij toch niet heel belangrijk.

Maar ik zoek ook een vaste brandpuntlens voor in de studio, vanwege fullframe camera zal dit wel de 85mm 1.8 worden (?) Op school hoorde ik dat deze lenzen nog scherper zijn dan de L zoomlenzen.
Graag zou ik natuurlijk de 85mm 1.2L willen maar die ligt helaas ver buiten mijn budget en zoveel wil ik eerlijk gezegd ook niet uitgeven aan een vaste brandpuntlens.

Zijn deze 2 een verstandige keus? Of zouden jullie het anders aanpakken?

Budget is rond de 1100,-
Nou... zowiezo ga je niet slecht met de 24-105!!! Wat een topper is die...
Eventueel kan je nog eens zien voor een 100mm 2.8 of 2.0? Al weet ik dus niet of dat goed gaat op een Fullframe (teveel mm). Ik heb wel al van een paar mensen lovende verhalen gehoord van die twee. Zelfs van de 2.8 macro worden er nog prachtige portretjes mee geschoten (zelfs op trouwfeesten).
Dat plus je kan ze dan ook allebei nemen qua budget... :D
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou de 17-40 na (goede) reparatie houden.
De EF 85 f/1,8 is op een cropcam beter dan op FF.
Op FF moet je minstens knijpen tot f/5,6
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 54/cat/all
Ik zou voor FF gaan voor de EF 135 f/2 L USM, da's een aparte klasse.
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 58/cat/all
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

boels069 schreefCOLON.../...

Ik zou voor FF gaan voor de EF 135 f/2 L USM, da's een aparte klasse.
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 58/cat/all
8)
Helemaal mee eens. EF 135. En hou die 24-70 als ie gerepareerd is.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

boels069 schreefCOLONIk zou de 17-40 na (goede) reparatie houden.
Dan hebben ze hem wel heel apart gerepareerd, want het is nu nog een 24-70 :lol:

De 24-105 is een aanrader als walkaround/allrounder. Hij zit er bij mij bijna op vastgelijmd. Bovendien wordt hij met de 5D MII als kit verkocht. Scheelt ook weer zo'n 150 euro.

Sluit me bij Boels aan voor wat betreft de 85mm. Beter lijkt mij 100mm of 135mm als prime.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Hoi Sabrina, ik heb zelf de 24-205/4L op een 1Ds, Fijn objectief met een goed bereik.

Vwb de 85/1.8, die heb ik ook, en het is eigenlijk mijn favoriete objectief. Ik heb destijds de EF100/2 en EF85/1.8 naast elkaar getest, maar beide zijn uitstekend. Mijn 85/1.8 is vol open zeer scherp! De door mij geteste 100/2 overigens ook.

De 85 is natuurlijk qua brandpuntafstand iets korter, Maar heeft weer een iets kortere scherpstelafstand.

Een mooie test staat op Castleman

http://www.wlcastleman.com/equip/review ... /index.htm

en

http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/85mm/index.htm
Gebruikers-avatar
Sabrina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 841
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 08:18

Bedankt voor alle suggesties en linkjes.
Dat van de onscherpte op een fullframe bij het 85mm 1.8 objectief wist ik niet en dat weerhoud mij wel van mijn eerste keuze.

De 135mm 2.0L klinkt wel heel interessant. Is ook een prijzig objectief maar dat valt nog te overbruggen. De 85mm 1.2L vind ik gewoon echt te duur.

Ik ga kijken of ik morgen op de zoom beurs een aantal objectieven kan proberen, maar zoals het nu staat denk ik dat de combinatie 24-105 L en 135mm L niet verkeerd is. Dan moet ik nog wel ff doorsparen voor die laatste maargoed. :wink:

Eigenlijk ben ik er al wel uit dat ik de 24-105 ga nemen, dat stukje meer bereik is best prettig. En 2.8 gebruik ik bijna nooit, dus dat zal geen probleem zijn.

Bedankt!! :D
Gebruikers-avatar
Imagine
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 20:04
WoonplaatsCOLON Sittard

De 24-70 gewoon houden!

Tevens bij elke volgende aankoop je body en laptop mee naar de winkel om wat foto's te schieten en te beoordelen.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Carl Zeiss maakt sinds kort ook lenzen voor canon. Voorlopig zijn dit de 50mm 1.4 en 85mm 1.4 De laatste heeft een adviesprijs van €1000
Er volgen binnenkort meer Zeiss lenzen voor canon.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Hoi Sabrina,

zoals ik al had geschreven, de EF85/1.8 is vol open weldegelijk scherp op een fullframe camera, net zoals de EF100/2. Alleen die scherpte ligt in het centrum. Bij het maken van portretten etc. waar ik de lens voor gebruik is dat geen probleem. Uiteraard helpt diafragmeren...

Volgens de testen op Castleman is de EF85/1.8 vol open scherper dan de EF135/2L (getest op een 400D cropcamera). Op een 1Ds MKII is de EF135/2L vol open scherper, maar bij 2.8 is de EF85/1.8 weer scherper...

Zo zie ja maar, verschillende testen, verschillende resultaten....

Als je een pb stuurt met je e-mail adres dan kan ik je wel een portet sturen gemaakt met de EF85/1.8 (vol open, f=1.8) op een fullframe camera.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Piet van Vroonhoven schreefCOLONCarl Zeiss maakt sinds kort ook lenzen voor canon. Voorlopig zijn dit de 50mm 1.4 en 85mm 1.4 De laatste heeft een adviesprijs van €1000
Er volgen binnenkort meer Zeiss lenzen voor canon.
Niet helemaal, het zijn geen nieuwe ontwerpen :wink:
Carl heeft bestaande objectieven voorzien van Canon-vatting en functionaliteit.
Helaas is het nog afwachten hoe dat heeft uitgepakt; nog geen reden voor een "wave" :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Totdat de 5D-mkII uit is blijft het speculeren ovder de prestaties van glaswerk op deze cam.

21 megapixels is veel-eissend.

Vincent Laforet heeft (na 3 dagen een pre-productie exemplaar te hebben gehad) op zijn blog geschreven dat zijn ervaring is dat de 5D-mkII uitsluitend de allerbeste objectieven "lust" wil je er goede resultaten uit krijgen.

Tot de beste (betaalbare :lol: ) objectieven van Canon behoren de 16-35 f/2.8 "L" II / 24-105 "L" / 70-200 F/4 "L" IS / 70-200 f/2.8 "L" / 50mm f/1.4 USM / 24mm f/1.4 "L" II / 85mm f/1.8 / 135mm f/2.0 "L" / 300mm f/4 "L" IS
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Hier kun je de verschillen zien tussen de EF85mm f/1.8 en de EF135mm f2L
beide vol open.

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... 0&Lens=106
"One test is worth a thousand expert opinions"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar